Visa fullständig version : Glutenintolerans/Produkter
Hej igen! Skrev för några dagar sedan ner mitt "kost"-schema här och skrev bl a att jag inte mår så bra när jag äter spannmål. Igår köpte jag hem några glutenfria produkter- inte alls ont i magen!! Jag tycker detta är konstigt eftersom jag har testat hos läkaren om jag är intolerant och det var jag inte. Men tydligen ändå?!?
Lite frågor: Om man inte har så att säga "dokumenterad" glutenintolerans, är det dåligt att äta glutenfria produkter då?
Kolhydraterna i gluten fria produkter är väl rätt mkt snabbare än i "de vanliga" spannmålsprodukterna va? Är det "smart" att försöka sänka måltiden GI med ex psyllium, linfrön etc? Eller kan det räcka att man äter mkt fett och protein till de glutenfria produkterna?
Vore även intressant om någon som äter glutenfritt kunde skriva lite hur han/hon äter och hur de produkterna inverkar på träningsenergi etc!! Hälsn Nadja;)
WHITEFOLKS
2004-06-17, 16:57
nu vet jag inte hur du har testat men det finns väl flera sätt de kan testa på med olika "säkerhetsgrad".. tror de kan kolla nåt tjosan i blodet men också att de kan gå in och skrapa och hålla på (vilket jag antar är det säkraste)..
det är ju egentligen inte så jättesvårt att äta glutenfritt utan att äta "glutenfria" produkter heller.. ris, linser osv är ju naturligt glutenfritt.
De flesta glutenintoleranta brukar sakna bröd, kex och kakor. Jag har just nu inget bra alternativ i huvudet istället för de glutenfria produkter du redan sett.
Havre klassas i alla fall som glutenfritt för vuxna. Värt att prova.
Du behöver inte vara glutenintolerant. De kan vara en tillfällig inflamation i tarmen just nu som förvärras av spannmål.
Originally posted by Sverker
De flesta glutenintoleranta brukar sakna bröd, kex och kakor. Jag har just nu inget bra alternativ i huvudet istället för de glutenfria produkter du redan sett.
Havre klassas i alla fall som glutenfritt för vuxna. Värt att prova.
Du behöver inte vara glutenintolerant. De kan vara en tillfällig inflamation i tarmen just nu som förvärras av spannmål.
Ok! Ja, för det är ju supermärkligt att jag har kunnat äta vitt bröd utan att få ont i magen..det är väl mkt gluten i vitt bröd...
Om man har inflammation i tarmen (eller misstänker att man har det) ska man gå till läkaren då lr läker det av sig självt? Känns som att jag snart blir klassad som hypokondriker om jag går till doktorn en gång till med mina skumma magproblem...:D
WHITEFOLKS
2004-06-17, 17:44
tror inte att kroppen reagerar direkt när man äter alltid.. sen så är väl vitt bröd så lättsmält i allmänhet så det kanske har nåt med saken att göra.
Ris och linser/bönor har någon nämt ovan, potatis innehåller heller inget gluten. Bröd kan inte enbart bakas med glutenfria produkter tror jag, men gröt kan du göra på t.ex. krossat bovete. Finns även boveteflingor att köpa om du vill ha "frukostflingor" att göra musli m.m. utav.
Testa några veckor, är magen bra, strunta i vad testerna visade, som tidigare skrivits, de är inte 100%-iga.
Edit: Bovetegröt har lågt GI.
Allt vitt fluffigt bröd bakas på vetemjöl med EXTRA mycket gluten.
Vi vanliga konsumenter kan köpa vetemjöl-special med mer glutenprotein men bagerier kan få vetemjöl med ytterligare glutenprotein.
Källarfranska, vallmobröd, frukostfrallor är det absolut sämsta man kan äta som glutenintolerant.
Det speciella med glutenproteinet är att det kan knådas ut till ett mycket fint men starkt nät som innesluter blåsorna som bildas när brödet jäser. Desto mer gluten ett mjöl innehåller desto mer måste man knåda det för att brödet skall jäsa upp riktigt fint.
De mjöl som bagerierna använder kan inte vi dödliga knåda tillräckligt utan till det behövs starka maskiner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.