handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott som mellanmål(?)


Zozza
2004-06-17, 13:05
Tjena, är Exell Vassle "ok" som proteindelen i ett mellanmål?

Eller är det för snabba proteiner?, jag vet att det finns Protec att köpa från kolozzeum också, men det blir för dyrt för mig att ha både Exell Vassle ( som jag även tar efter träning ) och Protec.


70g Vassle räknas som en rätt hög insulintopp va?

På morgonen ska ju inte det vara några problem, men jag hörde nånting om att om man tog det även när man försökte gå upp lite i vikt så skulle man få svårare att gå ner i vikt vid dieten sen?

Många insulintoppar = Sämre insulinkänslighet = Mer av ett energiöverskott går till fettuppbyggnad istället för muskeluppbyggnad.

Right?

Diana
2004-06-17, 13:16
proteinpulver e ju oftast mkt billigare sätt att få i sej rent protein än från mat..

King Grub
2004-06-17, 13:23
Originally posted by Zozza
Många insulintoppar = Sämre insulinkänslighet = Mer av ett energiöverskott går till fettuppbyggnad istället för muskeluppbyggnad.

Right?

Right. Vassle är nog den sämsta proteinkällan vid en vanlig måltid eller mellanmål, men samtidigt är det oändligt mycket bättre än att hoppa över målet helt.

Zozza
2004-06-17, 13:30
Originally posted by King Grub


Right. Vassle är nog den sämsta proteinkällan vid en vanlig måltid eller mellanmål, men samtidigt är det oändligt mycket bättre än att hoppa över målet helt.

Ok.

Men hur är det på morgonen, passar 70g Vassle blandat med vatten bra då?

King Grub
2004-06-17, 13:35
Originally posted by Zozza


Ok.

Men hur är det på morgonen, passar 70g Vassle blandat med vatten bra då?

Som en handske. I och för sig kanske hälften från vassle och resten från någon proteinkälla med längre upptagstid skulle vara ännu lämpligare.

Assazel
2004-06-17, 13:46
Grub: är det även bra som viktökning med protein till mellanmålet? (till tonfisken i mitt fall)

King Grub
2004-06-17, 13:55
Originally posted by Assazel
Grub: är det även bra som viktökning med protein till mellanmålet? (till tonfisken i mitt fall)

Du har ingen nytta av proteinet som protein om du öser på bara för syns skull. Ett par proteintoppar om dagen (efter träningen och till frukost, t ex) är bra, men i övrigt finns det ingen som helst anledning att lägga till extra protein, om du får det från maten.

Zozza
2004-06-17, 16:16
Originally posted by King Grub


Ett par proteintoppar om dagen (efter träningen och till frukost, t ex) är bra, men i övrigt finns det ingen som helst anledning att lägga till extra protein, om du får det från maten.

Är det "ok" att ta en Vassle"drink" efter ett HIIT pass? ( Inte styrketränat före )

Får inte i mig så mycket protein jag vill ha annars/dagsintaget. Har svårt att tugga i mig mer protein.

King Grub
2004-06-17, 16:19
Originally posted by Zozza
Är det "ok" att ta en Vassle"drink" efter ett HIIT pass? ( Inte styrketränat före )

Javisst. Du har dock knappast behov av några 70 gram efter ett sådant pass. Då är det kanske lämpligare att ta 30-35 gram vassle direkt efter, och sedan äta ett vanligt mål lite (en timme eller så) senare.

Zozza
2004-06-17, 16:42
Originally posted by King Grub


Javisst. Du har dock knappast behov av några 70 gram efter ett sådant pass. Då är det kanske lämpligare att ta 30-35 gram vassle direkt efter, och sedan äta ett vanligt mål lite (en timme eller så) senare.

Okej.

Tackar!