handdator

Visa fullständig version : vad gör man åt extrem muskelvärk?


obesogen
2004-06-17, 09:20
I förrgår var jag och körde rygg. biceps.
Jag måste ha något virus i kroppen för när jag vaknade dagen efter hade jag feber. Jag hade också ont i magen och var väldigt illamående vilket gjorde att jag inte kunde äta något på hela dagen igår, men det har nog att göra med att jag åt alldeles för mycket laktos på träningsdagen, antagligen är jag intolerant.

Igår kväll hade jag duktig muskelvärk i just rygg och biceps, främst i fästena. Det känns alltså inte som vanlig skön träningsvärk utan det gör MYCKET mer ont.

Idag har jag extrem värk och feber, jag kan knappt ligga ner för det gör så ont i vingarna, och biceps kan jag knappt böja. Muskelfästena kokar.

Är det någon som har något tips för hur man ska dämpa muskelvärken?
Skulle man kunna lägga något kallt på? eller kanske något varmt?
Jag har dålig koll på sånt här och skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Åse Columbus
2004-06-17, 09:29
ta ngt antiinflammatoriskt...typ ipren, treo, ibyprofen, brufen

vila

vila

aktiv vila INTE ligga ner, se till att du får igång blodgenomströmningen så tar med sig ny reparationsprodukter i kroppen...så går det snart över.

Inte sträcka för mycket, men inte heller hålla musklerna ihoprullade:D

en naturlig sträckning utan att översträcka...detta är mycket viktigt...annars kan det bli en värre inflammation som kräver läkarbesök.

Ta de lugnt ...det går över!:thumbup:

obesogen
2004-06-17, 09:46
Jag kan tyvärr inte ta något anti inflammatoriskt då jag har magsår :(

Men tack så mycket för svaret! jag ska försöka röra lite på mig... Är det bra och ta typ ett varmt bad?

Sen att jag knappt ätit på över ett dygn, gör det att det tar längre tid att läka?

Åse Columbus
2004-06-17, 10:14
Du måste ge kroppen reparationsmedel....MAT!!!!!

ta lugna promenader...med armflax:D

men som sagt inte s-t-r-e-t--h-a, för mycket....muskelfibrerna kan ta skada i större utsträckning än vad de redan tydligen är..vila!!

Om du kan komma åt färsk ingefära så har det lite antiinflammatorisk verkan...kolla med hälsokosten..och nämn att du har magsår så de inte ger nått som aggreverar detta.

Lycka till:smokin:

Jax
2004-06-17, 10:28
Efter ett långdistanslopp brukar benen kännas fördjävliga några dar. Ett bra tips då är högläge för benen. Det kan dock vara lite svårt att följa för dig ;)

obesogen
2004-06-17, 10:58
Originally posted by Åse Columbus
Du måste ge kroppen reparationsmedel....MAT!!!!!

ta lugna promenader...med armflax:D

men som sagt inte s-t-r-e-t--h-a, för mycket....muskelfibrerna kan ta skada i större utsträckning än vad de redan tydligen är..vila!!

Om du kan komma åt färsk ingefära så har det lite antiinflammatorisk verkan...kolla med hälsokosten..och nämn att du har magsår så de inte ger nått som aggreverar detta.

Lycka till:smokin:

jag har 39 graders feber så jag skippar nog promenaderna :( Ska försöka få i mig mat...USCH jag vill inte ha nått! :insane: ;)

Arwen
2004-06-17, 11:33
Originally posted by obesogen
Jag kan tyvärr inte ta något anti inflammatoriskt då jag har magsår :(

Men tack så mycket för svaret! jag ska försöka röra lite på mig... Är det bra och ta typ ett varmt bad?

Sen att jag knappt ätit på över ett dygn, gör det att det tar längre tid att läka?

Extrema muskelsmärtor OCH magsår....du kanske borde dra ner på tempot lite, har själv haft stor stressproblematik med allt vad det innebär, så jag misstänker att dina muskelsmärtor kan ha förvärrats av annan stress/press.

De flesta tränar ju för att må bra + muskeltillväxt, att vara i ett tillstånd med magsår, ingen aptit etc motverkar garanterat sitt syfte.

Vilovecka och lite reflektion över livet kanske kan vara en bra start?

Lycka till!:thumbup:

D Andersson
2004-06-17, 12:04
Svår träningsvärk kan väl medföra att man får som feber?

Numero1
2004-06-17, 12:38
Mitt tips är att vila och dricka mycket vatten och försöka äta så gått det går....

Hoppas att du mår bättre!
Om inte kanske det är dags att uppsöka läkare?

Pez
2004-06-17, 12:51
Kan mycket väl vara en förkylning eller annan sjukdom som triggats av träningen och i sin tur gett muskelsmärtorna.. Ta zon eller liknande salva på de värsta ställena.

Bada/Duscha varmt hjälper en del mot träningsvärk/stelhet/muskelvärk.

Numero1
2004-06-17, 12:58
Tränade du extremt hårt och körde ett nytt program/nya övningar?

har en polare som skulle träna mage med mig och inte hade tränat på ett tag. Har körde på i stort sätt samma vikter som jag trots att jag sa till honom att ta det lugnt.

Har fick som en hästsko av vätskeansamling runt hela buken och kunde inte träna på flera veckor, stackarn.
Han gick till doktorn som sa att han hade överansträngt sig och att kroppen försökte "kyla ned" muskelvärken genom vätskeansamlingen...(om jag minns rätt)

Är du också svullen?

Zlin
2004-06-17, 12:59
Originally posted by obesogen


jag har 39 graders feber så jag skippar nog promenaderna :( Ska försöka få i mig mat...USCH jag vill inte ha nått! :insane: ;)

Tränar du med 39 graders feber?!?
Nåväl, solrosfrön sägs ju hjälpa, jag säger sådär. Men det kan vara värt att testa, gott är det iaf.

EDIT: Glöm febern, jag läste ditt inlägg i sin helhet nu...;)

obesogen
2004-06-17, 13:29
Originally posted by Numero1
Tränade du extremt hårt och körde ett nytt program/nya övningar?

har en polare som skulle träna mage med mig och inte hade tränat på ett tag. Har körde på i stort sätt samma vikter som jag trots att jag sa till honom att ta det lugnt.

Har fick som en hästsko av vätskeansamling runt hela buken och kunde inte träna på flera veckor, stackarn.
Han gick till doktorn som sa att han hade överansträngt sig och att kroppen försökte "kyla ned" muskelvärken genom vätskeansamlingen...(om jag minns rätt)

Är du också svullen?

Jag körde iochförsig nya övningar , första dagen jag dela upp kroppen på tre innan har jag bara kört underkropp, överkropp växelvis. Men sååå hårt tyckte jag inte att jag körde...
Och svullen tycker jag inte att jag är, bara trasig.
Jag minns dock att en gång körde jag ett bröstpass när jag kom hem från semestern och inte hade tränat på typ månader och då fick jag liknande muskelvärk, låg däckad i flera dagar.

Numero1
2004-06-17, 13:33
ja, du får det lugnt ett tag!

Semiramis
2004-06-17, 14:12
Går det inte över snart - gå till doktorn! Jag fick samma symptom, fruktansvärd träningsvärk och feber och det visade sig att det var lunginflammation trots att jag inte kände något från själva lungorna. Tydligen något som oftare drabbar tränande människor.

Krub
2004-06-17, 14:47
Smärta i muskelfästena är inte bra. Ta det jvligt lugnt i fortsättningen. Och om du har feber nu så skulle jag nog rekommendera att du ligger stilla tills febern är borta iallafall.

Fridebe
2004-06-17, 22:22
Originally posted by obesogen
I förrgår var jag och körde rygg. biceps.
Jag måste ha något virus i kroppen för när jag vaknade dagen efter hade jag feber. Jag hade också ont i magen och var väldigt illamående vilket gjorde att jag inte kunde äta något på hela dagen igår, men det har nog att göra med att jag åt alldeles för mycket laktos på träningsdagen, antagligen är jag intolerant.

Igår kväll hade jag duktig muskelvärk i just rygg och biceps, främst i fästena. Det känns alltså inte som vanlig skön träningsvärk utan det gör MYCKET mer ont.

Idag har jag extrem värk och feber, jag kan knappt ligga ner för det gör så ont i vingarna, och biceps kan jag knappt böja. Muskelfästena kokar.

Är det någon som har något tips för hur man ska dämpa muskelvärken?
Skulle man kunna lägga något kallt på? eller kanske något varmt?
Jag har dålig koll på sånt här och skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Skaffa INDOMEE eller VOLTAREN !

Fridebe
2004-06-17, 22:24
Originally posted by obesogen
I förrgår var jag och körde rygg. biceps.
Jag måste ha något virus i kroppen för när jag vaknade dagen efter hade jag feber. Jag hade också ont i magen och var väldigt illamående vilket gjorde att jag inte kunde äta något på hela dagen igår, men det har nog att göra med att jag åt alldeles för mycket laktos på träningsdagen, antagligen är jag intolerant.

Igår kväll hade jag duktig muskelvärk i just rygg och biceps, främst i fästena. Det känns alltså inte som vanlig skön träningsvärk utan det gör MYCKET mer ont.

Idag har jag extrem värk och feber, jag kan knappt ligga ner för det gör så ont i vingarna, och biceps kan jag knappt böja. Muskelfästena kokar.

Är det någon som har något tips för hur man ska dämpa muskelvärken?
Skulle man kunna lägga något kallt på? eller kanske något varmt?
Jag har dålig koll på sånt här och skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Vill bara poängtera att INDOMEE tas rektalt, du kan alltså ta den trots magsår.

obesogen
2004-06-18, 08:43
Originally posted by Fridebe


Vill bara poängtera att INDOMEE tas rektalt, du kan alltså ta den trots magsår.

är den receptfri?
Muskelvärken har för övrigt gått ner något, nu är det absolut värst i vänstra biceps, men höger arm kan jag böja ut helt nu, även om det känns;)

Fridebe
2004-06-18, 15:59
Originally posted by obesogen


är den receptfri?
Muskelvärken har för övrigt gått ner något, nu är det absolut värst i vänstra biceps, men höger arm kan jag böja ut helt nu, även om det känns;)

Receptfri??? I Sverige...? Knappast!
Dessvärre måste du till Läkare för att få detta rävgift... ;)

Jompi
2004-06-18, 18:14
Originally posted by Åse Columbus
ta ngt antiinflammatoriskt...typ ipren, treo, ibyprofen, brufen

vila

vila

aktiv vila INTE ligga ner, se till att du får igång blodgenomströmningen så tar med sig ny reparationsprodukter i kroppen...så går det snart över.

Inte sträcka för mycket, men inte heller hålla musklerna ihoprullade:D

en naturlig sträckning utan att översträcka...detta är mycket viktigt...annars kan det bli en värre inflammation som kräver läkarbesök.

Ta de lugnt ...det går över!:thumbup:


Treo är inget att rekkomendera om man vill vila:D