handdator

Visa fullständig version : Artikeln om högintensiv motion i B&K


Wilson
2004-06-16, 22:38
Läste artikeln om fettförbränning och högintensiv motion i nya B&K. MYCKET INTRESSANT! kanske ett av dem mest intressant på länge, då man tidigare trott att lågintensiv motion förbränner mer fett.
Då jag tycker det är lite roligare att jobba än att bara gå promenader, så tror jag att jag ska börja med intervallpass ibland innan frukosten. Bör man köra lika länge som vanliga promenader? dvs kanske 40-50 min?

Jax
2004-06-16, 22:40
Att lågintensitet bränner mer fett trodde jag bara var kvällstidningarna som höll fast vid fortfarande. Antagligen för att det är det deras läsare vill tro.

Pez
2004-06-16, 22:44
Wilson - var har du varit nånstans?

Det ar väl ett jävla tag sen grub startade sin HIIT-sekt? :D

Wilson
2004-06-16, 22:45
Jaså? jag har alltid fått höra, sen jag kommit igång med styrketräning, att promenader bränner mest fett. Har alltid fått höra att jogging/springning bränner mer kolhydrater istället för fett.

Wilson
2004-06-16, 22:48
Originally posted by Pez
Wilson - var har du varit nånstans?

Det ar väl ett jävla tag sen grub startade sin HIIT-sekt? :D

Instängd i min källare :smokin: men Grub pratade ju om att HIIT var mest bra för hormonerna och inte speciellt fettförbrännande? det var ju nån som fråga om HIIT hade mycket fettförbränning. Då svarade ju KG att den fettförbrännande effekten inte var så stor.

Pez
2004-06-16, 22:50
Originally posted by Wilson


Instängd i min källare :smokin: men Grub pratade ju om att HIIT var mest bra för hormonerna och inte speciellt fettförbrännande? det var ju nån som fråga om HIIT hade mycket fettförbränning. Då svarade ju KG att den fettförbrännande effekten inte var så stor. Nix pix.. du måste läst fel..?

Wilson
2004-06-16, 23:04
va fan driver ni med mig?:D
Det har ju alltid pratats om att morgonpromenader är bra när man deffar. Det vore ju bättre med högintensiv jogging/cykling, eller liknande, för att komma i form?

Pez: saxat från Kungen själv:
"Efterförbränningen är inte heller speciellt hög: 60-70 kcal eller så.

Den verkliga "hemligheten" är att intensiv cardio förbättrar insulinkänsligheten och ökar GLUT4-nivåerna, vilket innebär bättre utnyttjande av näringsämnena 24/7, dvs mer av det du äter går till muskelceller och mindre till fettceller, förenklat uttryckt."

Jax
2004-06-16, 23:12
Anledningen till att morgonpromenader bränner mycket fett är att kroppen inte har så mycket kolhydrater att bränna innan frukost. Istället måste fett användas som energi.

Wilson
2004-06-16, 23:25
Originally posted by Jax
Anledningen till att morgonpromenader bränner mycket fett är att kroppen inte har så mycket kolhydrater att bränna innan frukost. Istället måste fett användas som energi.

Jo, så mycket vet jag:) men då borde det ju vara bättre att jogga än promenader?

Jax
2004-06-16, 23:42
Japp förutsatt att du klarar det utan frukost. Jag gör det inte...mår skit hela dagen om jag tränar innan frukost. Sen har du problemet med att musklerna bryts ner. Har inte full koll på det, men tror att det är så att de bryts ner mer av att träna utan kolhydrater i kroppen.

Wilson
2004-06-17, 00:00
Originally posted by Jax
Japp förutsatt att du klarar det utan frukost. Jag gör det inte...mår skit hela dagen om jag tränar innan frukost. Sen har du problemet med att musklerna bryts ner. Har inte full koll på det, men tror att det är så att de bryts ner mer av att träna utan kolhydrater i kroppen.

Enligt artikeln, ska det inte vara nåt att oroa sig över.

Pez
2004-06-17, 02:30
Originally posted by Wilson
va fan driver ni med mig?:D
Det har ju alltid pratats om att morgonpromenader är bra när man deffar. Det vore ju bättre med högintensiv jogging/cykling, eller liknande, för att komma i form?

Pez: saxat från Kungen själv:
"Efterförbränningen är inte heller speciellt hög: 60-70 kcal eller så.

Den verkliga "hemligheten" är att intensiv cardio förbättrar insulinkänsligheten och ökar GLUT4-nivåerna, vilket innebär bättre utnyttjande av näringsämnena 24/7, dvs mer av det du äter går till muskelceller och mindre till fettceller, förenklat uttryckt."

Och han har också skrivit:
"Om du kör riktigt intensivt, eller i intensiva intervaller, i en 20 minuter, så kommer efterförbränningen att vara hög, och du förbränner fett efter själva passet i stället, och sparar tid på kuppen. "

Men för att verkligen toppa så kan jag ju påpeka att ditt citat inte på något vis innehöll nåt som var dåligt för fettförbränning - snarare bra. Du har tolkat det så för att det inte stod i ren skrift "bra för fettförbränning".

Sen måste jag *hosta* lite över hur stor tillit man ska lägga i B&Ks artiklar... *host host* :D
Även om tanken är god så brukar dom lyckas smyga in en del konstigheter.

Wilson
2004-06-17, 03:44
Pez: okej, då är jag med:) men iom att han skrev "efterförbränningen är inte speciellt hög den heller; ca 60-70 kcal eller så." och sen i ett annat inlägg skriva att "efterförbränningen är hög"? det är ju två motsatta påståenden där.

Jaja... hur länge ska man köra då? om man inte kör efter styrkepasset. 40-50 min intervall?

Sverker
2004-06-17, 05:55
Originally posted by Jax
Japp förutsatt att du klarar det utan frukost. Jag gör det inte...mår skit hela dagen om jag tränar innan frukost. Sen har du problemet med att musklerna bryts ner. Har inte full koll på det, men tror att det är så att de bryts ner mer av att träna utan kolhydrater i kroppen.

Visst bryts musklerna ned ifall du tränat utan kolhydrat.
Undantaget är ifall du varit i ketios ett tag, för då är kroppen inställd på att bevara muskelmassan och använder ketoner som energi istället.

Men det hör inte till saken:nono:



Muskler är stora egoister ! Får musklerna tag i kolhydrat så lagrar de det som glykogen. Glykogenet släpper de inte ifrån sig utan måste förbrännas i muskeln.
Det tar tid att lagra in glykogen, ett till flera dygn faktiskt.
Kolhydraterna du äter dagen innan träningen är de som du förbränner i träningen dagen efter. Musklerna förbrukar visst energi under natten men det är till stor del fett. En natts sömn tömmer inte dina glykogendepåer. Tvärt om så omfördelas glukos från levern till musklerna under natten. Det är då istället risk för att du har lägre blodsocker på morgonen och upplever det tungt att träna.

King Grub
2004-06-17, 06:42
Originally posted by Wilson


Instängd i min källare :smokin: men Grub pratade ju om att HIIT var mest bra för hormonerna och inte speciellt fettförbrännande? det var ju nån som fråga om HIIT hade mycket fettförbränning. Då svarade ju KG att den fettförbrännande effekten inte var så stor.

Förbränning av fett och efterförbränningen ÄR inte stor. MEN! Du får förbättrar insulinkänslighet och ökade GLUT4-nivåer = bättre utnyttjande av näringsämnena 24/7. Högintensiv cardio är överlägsen!

King Grub
2004-06-17, 06:43
Originally posted by Wilson
Pez: okej, då är jag med:) men iom att han skrev "efterförbränningen är inte speciellt hög den heller; ca 60-70 kcal eller så." och sen i ett annat inlägg skriva att "efterförbränningen är hög"? det är ju två motsatta påståenden där.

Efterförbränningen är hög i JÄMFÖRELSE med lågintensiv cardio.

Wilson
2004-06-17, 18:39
Okej tack :love:

men hur länge ska man köra HIIT på morgonen då? ca 40 min?
Det är mest dem dagar då jag inte styrketränar, som jag tänker på.

King Grub
2004-06-17, 18:42
Originally posted by Wilson
Okej tack :love:

men hur länge ska man köra HIIT på morgonen då? ca 40 min?
Det är mest dem dagar då jag inte styrketränar, som jag tänker på.

Om du klarar 40 minuter HIIT är det något fel... det trodde jag inte var mänskligt möjligt. Även toppidrottsmän mattas efter 15-20 minuter, om den utförs som den skall.

Tricklev
2004-06-17, 18:42
Originally posted by Wilson
Okej tack :love:

men hur länge ska man köra HIIT på morgonen då? ca 40 min?
Det är mest dem dagar då jag inte styrketränar, som jag tänker på.

Hmm, verkligen säker på att du måste köra den på morgonen? varför inte köra den efter träning som sektledaren?

Sparrisen
2004-06-17, 18:49
HIIT på tom mage innan frukost är nog inget hit...

Kör promenader på morgonen, innan frukost, och kör hiit de dagar du tränar styrka, direkt efter styrkepasset. En kombination av dessa metoder samt en bra kosthållning kommer att ge resultat!

Pretender
2004-06-17, 19:00
Originally posted by Tricklev

varför inte köra den efter träning som sektledaren?

All hail king grub :D

Diana
2004-06-17, 19:38
:D

Wilson
2004-06-17, 20:50
Originally posted by King Grub


Om du klarar 40 minuter HIIT är det något fel... det trodde jag inte var mänskligt möjligt. Även toppidrottsmän mattas efter 15-20 minuter, om den utförs som den skall.

hehe okej. när jag tänker efter så lär det vara grymt jobbigt att springa intensivt 30 sek för att sedan gå lugnt lika länge, i 40 MINUTER!:D det pallar jag defintivt inte.

Om jag nu under en träningfri dag vill köra lite mer högintensiv motion, är det lämplitg att kanske köra 15-20 min HIIT ca 2-3 h efter ett mål mat? jag gillar inte riktigt morgonpromenader, därför skulle jag vilja göra något som går lite snabbare.

Hail Grub :bow: hehe

Snart kommer alla här att leka med lego också:D (no offence grub;))

Pez
2004-06-17, 21:28
Originally posted by Wilson
Snart kommer alla här att leka med lego också

Började förra veckan.. även om jag inte förstår hur detta kommer inverka positivt på min träning så kör jag på nu med 3-4 pass i veckan, har redan byggt en riddarborg, kör ett par vilodar nu i helgen sen sätter jag igång utvilad och fräsch på måndag med tillhörande fångvagn...

Wilson
2004-06-17, 21:44
Originally posted by Pez


Började förra veckan.. även om jag inte förstår hur detta kommer inverka positivt på min träning så kör jag på nu med 3-4 pass i veckan, har redan byggt en riddarborg, kör ett par vilodar nu i helgen sen sätter jag igång utvilad och fräsch på måndag med tillhörande fångvagn...

Samma här.. jag tappade bort två night force killer-gubbar i går:(

Någon som har nya "Army ghetto killers" gubbarna? jag vill ha dem, så jag kan bygga upp ett ghetto i min lego-stad. Har redan "brat attacks" så jag har byggt upp ett finare områden i staden med.


Nä fan lego är faktiskt rätt skoj=) jag blev nästan lite sugen på att bygga lite nu:)

Edit: va fan har detta med HIIT och fettförbränning att göra? :D

bubbleman
2004-06-17, 21:58
Originally posted by Pez


Började förra veckan.. även om jag inte förstår hur detta kommer inverka positivt på min träning så kör jag på nu med 3-4 pass i veckan, har redan byggt en riddarborg, kör ett par vilodar nu i helgen sen sätter jag igång utvilad och fräsch på måndag med tillhörande fångvagn...

ÄG:hbang:

Pimp
2004-06-18, 01:25
Intensivt legobyggande bränner fett!:D

Wilson
2004-06-18, 03:42
puuuhhh... har nyss vatt ute å försökt mig på ett HIIT:)
sprang 30 sek å vila nog 4-5 min:D inte i början iofs... då vilade jag kanske 30-60 sek.... sen orkade jag fan inte så hela tiden.
Grub, du hade defintivt rätt om att det är få som ens klarar 15-20 min intensivt. Jag körde kanske i 20 min, men med lång vila. Min kondition är sådär.

btw: är det lämpligt att fylla på glykogendepåerna med lite kollisar efter att man kört lite HIIT? tänker inte på direkt jättesnabba men förlusten borde väl litegrann på glykogendepåerna.

Ska iaf slänga i mig en liten 300 gr pizza nu och sen bege mig till sängs :sleep:

nattinatti!

-=(WatchTower)=-
2004-06-18, 06:54
Jag själv kör sedan lång tid både HIIT/löpträning. Jag kör mina pass på kvällen. Inte direkt efter styrketräningen utan 5-6 timmar senare och då har jag fått i mig ordentligt med mat innan passet, det fungerar bäst för mig. Jag har aldrig tänkt på den här träningen i seriöst fettförbränningssyfte eftersom jag tycker det är roligt att springa. Däremot märker jag, att jag snabbt hårdnar till om jag springer flera dar i veckan. Jag har inte kört på tom-mage innan frukost och det verkar funka fint ändå.

King Grub
2004-06-18, 09:12
Originally posted by Wilson
btw: är det lämpligt att fylla på glykogendepåerna med lite kollisar efter att man kört lite HIIT? tänker inte på direkt jättesnabba men förlusten borde väl litegrann på glykogendepåerna.

Ja! Både druvsocker och vassle passar perfekt. Det är mängderna du kan justera ner; du behöver ju inte lika mycket som efter 20 set knäböj.