handdator

Visa fullständig version : Öm i kota


Zakath
2004-06-16, 19:51
Efter att jag kört knäböj med stången på nacken brukar jag vara lite öm i en av de övre ryggkotorna under trapsen (där stången låg) i ett par dagar. Jag kör inte med nåt skydd eller nåt mellan stången och mig och jag besväras inte av smärtan.

Men jag undrar om detta kan vara farligt?
Är det vanligt?

Tack på förhand!

henke_in_training
2004-06-16, 19:59
det är svårt att säga, självklart gör det ont om man har hög belastning på en speciell punkt, testa kör med skydd

Shadow Warrior
2004-06-16, 20:00
Jag kör numera med stången så långt ner att jag måste pressa lite med axlarna, får inga ömma koter.

bigmcgee
2004-06-16, 20:02
större trapz.. eller som shadow.. stången lite längre ner.. :bpump:

Zakath
2004-06-16, 20:16
Nej, men som sagt - jag bryr mig inte om smärtan. Sen så har jag stången ganska långt ner, ligger stabilt på trapsen ;)
Jag undrar bara om det kan vara farligt?

Scratch
2004-06-16, 20:43
Får man ont i kotorna tror jag man har stången för högt upp!
Testa att ta ner den en bit till på ryggen, hade själv stången för högt upp tills jag fick veta bättre. Nu går böjarna mycket bättre och aldrig ont i nån kota, även utan skydd runt stången.

Tycker också att det blir stabilare med stången en bit ner, man håller lättare ryggen rak och man behöver inte tappa formen och fälla sig som en fällkniv, iaf jag har upplevt det så.

illuminaughty
2004-06-16, 22:27
Farligt och farligt... i längden är det nog inte särskilt bra. Särskilt rygg- och nackkotorna bör man vara lite extra försiktig med.

Shadow Warrior
2004-06-17, 05:16
Originally posted by Zakath
Nej, men som sagt - jag bryr mig inte om smärtan. Sen så har jag stången ganska långt ner, ligger stabilt på trapsen ;)
Jag undrar bara om det kan vara farligt?

Om du har stången där den ska vara så är det kanske inte så mycket att göra åt... men om man "nöter" på ett visst ställe under en väldigt lång tid så borde det bli broskupplagring där vilket kan leda till lättare till svårare förlamning när du blir gammal.
Risken kanske inte är så stor dock... ;)

Zakath
2004-06-17, 10:02
Tack för det då...
Nu blir jag ju orolig!!

Kan ju försöka ha stången längre ner, men tveksam till att det går :(

.... :insane:

Numero1
2004-06-17, 11:37
Jag har motsvarande problem när jag kör front böj, dvs har ont i flera dagar i ena nyckelbenet.

Kanske borde köra med skydd?
Andra tips?

Numero1
2004-06-17, 11:42
Har du någon medicinsk utbildning?
Annars tycker jag att du ska låta bli att göra medicinska utlåtanden och om du har det, kanske en undersökning vore på plats innan du börjar spekulera?