handdator

Visa fullständig version : Fun Light är dåligt?


Aeis
2004-06-16, 18:18
I dag vid mat bordet kommenterade jag lite om att fun light är god å inte onyttig som annan saft.

Då fick jag höra av familjen att den är värre. De säger att eftersom den är söt så förväntar sig kroppen socker och sen när det i princip inte är nå socker så får man söt sug. (Jag har inte kännt något extra söt sug)
Stämmer detta? I så fall borde det väll ändå inte göra någon skillnad så länge man inte äter något socker?

Sen sa de också att experter rekommenderar ingen att dricka light. Knappt ens diabetiker. Då det inte är bra... Vad exakt det dåliga var förutom sötsuget klargjorde de aldrig.

Så hur är det, Fun light eller vanlig saft?

abjorn
2004-06-16, 18:24
Fun light såklart :hbang:

Din familj har läst för mycket Aftonbladet

King Grub
2004-06-16, 18:31
Det är den gamla myten att aspartam, som har en vansinnigt stark sötma, och stimulerar blodsockret och insulinet.

Men det är, som sagt, en myt.

Am J Clin Nutr. 1994 Feb;59(2):338-45.

Comparing the effects of aspartame and sucrose on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes in humans.

Drewnowski A, Massien C, Louis-Sylvestre J, Fricker J, Chapelot D, Apfelbaum M.

Program in Human Nutrition, University of Michigan School of Public Health, Ann Arbor 48109-2029.

This study compared the effects of four breakfast preloads on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes of 24 normal-weight nondieting young men and women. The preloads, composed of creamy white cheese (fromage blanc), were either plain or sweetened with aspartame or sucrose. Their energy value was either 1255 or 2929 kJ (300 or 700 kcal). Taste preferences were measured before and 150 min after breakfast. Motivational ratings were obtained at 30-min intervals. The subjects ate lunch, snack, and dinner meals in the laboratory. The consumption of low-energy as opposed to high-energy breakfasts, regardless of sweetness, led to elevated motivational ratings and increased energy intakes at lunch. However, intakes at subsequent meals were the same for all preloads, and no overall compensation in energy was observed. Aspartame did not promote hunger or lead to increased energy intakes in normal-weight subjects.

Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

Aeis
2004-06-16, 18:40
Ska skriva ut det där och be dem läsa=)
tackar!

Aeis
2004-06-16, 18:51
Jaha.. Pappa var tyst och accepterar=)
Hans fru säger nu att det sitter i huvudet.. Jag sa
men då är det ju inte allmänt utan bara för dig då jag inte känner något.
Då säger hon nej och påpekar att dietister inte rekomenderar light.

Om hon nu har rätt och dietister inte rekommenderar light. Då borde det ju också vara något dåligt med det som jag missat, förutom att *många?* kan inbilla sig att de har söt sug efter intaget. Eller?

WHITEFOLKS
2004-06-16, 19:22
du kan ju be henne om källa på det. kan inte tänka mig att dietister (om det handlar om överviktsproblem iaf) skulle rekommendera att folk dricker vanlig saft/läsk istället för light.

King Grub
2004-06-16, 19:31
Originally posted by Aeis
Då säger hon nej och påpekar att dietister inte rekomenderar light.

Vilka då? Har hon några källor som säger att dietister i allmänhet inte gör det? Dietisterna säger "rent vatten är bäst" - det är ju självklart. Men jämfört med sockersötad saft och läsk är Fun Light femtioelva gånger bättre. Det är ju bara smaksatt, färgat vatten, i princip! Det finns inget i det som är "dåligt", om man inte överskrider det rekommenderade dagsintaget av aspartam... och då krävs det väl nästan att man dricker den outspädd. ;)

Och Aftonbladet Hälsa är faktiskt inte en bra kunskapskälla, tidningens namn till trots...

Aeis
2004-06-16, 19:33
Nu är hon inte riktigt lika bestämd på sin sak nåmer.
De har gett med sig lite grann=)

Men enligt dietisten på hennes jobb så är vanlig saft bättre än fun light. Hon påpekade sen att lätt drycker är dåliga då de innehåller jättemycket socker fast Fun light är bra. Och att folk tror att lätt och light är samma sak.

Tror inte det ger nå mer att prata med dem. Har de haft fel och jag påpekar det blir de arga. Och säger jag bara hur det är så gör de om vad de menade/sa =)

King Grub
2004-06-16, 19:43
Aspartam är artificiellt. Sådant skrämmer, även när det inte finns anledning. Som om "naturliga" saker alltid är säkra för hälsan, bara för att de är skapade av naturen. Knappast. ;)

Action
2004-06-16, 19:53
Nu läste jag inte allt här i tråden. Men det jag kan tänka mig kan hända hos en del vid intag av aspartam, är att hjärnan tror att den fått i sig socker och därav kan öka blodsockret.

Vissa kan nog få mer sötsug endast på grund av att saften smakar sött och man vill ha mer.....

för egen del finns det inget bättre än Fun-Light och Pepsi Max under en diet... Dricker mängder.. :D :D

Callister
2004-06-16, 22:03
Skum dietist tycker jag. :)
Men vad är det för spänd relation du verkar ha till far och styvmamman? Verkar som du inte vågat fråga och oroliga över att de ska bli arga ifall du har rätt och de har fel.
Ajja, min farsa o hans flickvän (Inte min mor) är också emot Light produkter. Sa till honom att man kan dricka 4 liter läsk utan problem om man väger 60kg. Så sa jag att det gjort massor av studier om det där, det trodde han inte på.
Lät han läsa lite på förpackningen och sen gav han med sig.
Föräldrarna är så hemskt gammalmodiga. :angel:

Diana
2004-06-17, 11:24
hehe undrar om vi kommer va likadana när vci blir gammla, och våra ungar kommer och säger att de e si och så om diverse grejjer, tvärtemot va vi fått lära oss genom livet.. allti svårt att acceptera när nån yngre ska stå för informationen, men egentligen va gör de nu OM light produkter skulle leda till större sötsug då e de ju bara att konsumera mer av dem..:)

Aeis
2004-06-17, 14:36
Originally posted by Callister

Men vad är det för spänd relation du verkar ha till far och styvmamman?

Hon är inte min styvmamma. Hon råkar bara bo med min pappa...

Ne men hon blir inte sur men det är svårt att få hon att ge med sig om hon bestämt sig för att diskutera emot om något. Däremot blir pappa alltid arg om man diskuterar ett tag och jag sen vinner diskussionen. Det roligaste är när jag påpekar det också;)