handdator

Visa fullständig version : Fullkornspasta?


Mac
2004-06-16, 15:34
Fullkornspasta finns ju i olika varianter t ex Penne,makaroner,fusili,skruvar och spagetti...dessa har exakt samma näringsinnehåll men skiljer sig bara till formen...men då är frågan skiljer GI-något mellan dem....t ex penne är ju större än makaroner har penne då lägre GI eller?

King Grub
2004-06-16, 16:23
Ja, GI:t på fullkornspasta är något lägre (runt 10% lägre) än standardvariantens.

Den största fördelen med att välja fullkornspasta är ju dock att du faktiskt får lite näring också, istället för den vanliga pastans egentligen rätt näringsfattiga och värdelösa vetemjöl.

supremo
2004-06-16, 16:39
Vad är det i Fullkornpasta som inte finns i "vanlig" pasta?
Baserat på annat mjöl eller?

Sverker
2004-06-16, 16:49
Jag har inte ätit fullkornspasta på 15 år. Barellia hade det i en GUL förpackning då. Jag var nog den enda personen som gilla det.

Vad finns idag ? och var hittar jag det:confused:

King Grub
2004-06-16, 17:11
Originally posted by supremo
Vad är det i Fullkornpasta som inte finns i "vanlig" pasta?
Baserat på annat mjöl eller?

Nej, men vetet är inte lika behandlat. Jämför fullkornsris / vitt ris.

King Grub
2004-06-16, 17:12
Originally posted by Sverker
Jag har inte ätit fullkornspasta på 15 år. Barellia hade det i en GUL förpackning då. Jag var nog den enda personen som gilla det.

Vad finns idag ? och var hittar jag det:confused:

Kungsörnen har både spaghetti och makaroner i allehanda fullkornsvarianter.

Everest
2004-06-16, 19:38
Har helt gått över till fullkornspasta, godare, mer tuggmotstånd och nyttigare:thumbup:

Mac
2004-06-16, 20:00
Att fullkornspasta innehåller mer näring vet ja.....men det var inte det ja frågade efter......min fråga var Fullkornspasta finns ju i olika varianter t ex Penne,makaroner,fusili,skruvar och spagetti...dessa har exakt samma näringsinnehåll men skiljer sig bara till formen...men då är frågan skiljer GI-något mellan dem....
t ex penne är ju större än makaroner har penne då lägre GI eller?

King Grub
2004-06-16, 20:10
Originally posted by Mac
Att fullkornspasta innehåller mer näring vet ja.....men det var inte det ja frågade efter......min fråga var Fullkornspasta finns ju i olika varianter t ex Penne,makaroner,fusili,skruvar och spagetti...dessa har exakt samma näringsinnehåll men skiljer sig bara till formen...men då är frågan skiljer GI-något mellan dem....
t ex penne är ju större än makaroner har penne då lägre GI eller?

Ju större yta desto högre GI, generellt sätt. Mycket snirklar och krumbukter på pastan gör att det tar längre tid att bryta ner den, vilket resulterar i lägre GI. Gnocchi (snäckor) ligger t ex högst av pastasorterna. Spaghetti lägst.

Mac
2004-06-16, 20:43
hur mycket skiljer det sig ungefär då......... ta t ex fusili,makaroner,penne och spagetti fullkorn då?

King Grub
2004-06-17, 06:37
Originally posted by Mac
hur mycket skiljer det sig ungefär då......... ta t ex fusili,makaroner,penne och spagetti fullkorn då?

Dags att titta i en GI-tabell om du vill ha siffror på en massa olika livsmedel, kanske?

Mac
2004-06-17, 09:41
I tabellen så hittar jag bara spagetti fullkorn....de andra finns inte med...jag kollade då på pauluns GI-tabell

King Grub
2004-06-17, 09:56
Men så är Pauluns tabell rätt undermålig också.

http://www.centerfornaturopathic.com/Glycemic%20index.htm

aliquis
2004-06-17, 11:53
Originally posted by supremo
Vad är det i Fullkornpasta som inte finns i "vanlig" pasta?
Baserat på annat mjöl eller?
Hela vetekornet och inte bara kärnan, dvs du får med skalet och grodden också och därmed mer vitaminer och mineraler.
Originally posted by Sverker
Jag har inte ätit fullkornspasta på 15 år. Barellia hade det i en GUL förpackning då. Jag var nog den enda personen som gilla det.
Vad finns idag ? och var hittar jag det:confused:
Jag brukar köpa labioideas, finns lite överallt, blågrön förpackning.

Mac
2004-06-17, 12:37
labioideas,,har du nån bild på förpackning och vad ligger priset på?

Mac
2004-06-17, 12:44
Länken såg ut att vara väldigt vettig King grub,,men dock så hittar jag inte det jag frågade om........lite dålig på engelska:em:

King Grub
2004-06-17, 13:26
Då får du leta igen, om det är nu så viktigt. Jag orkar inte kolla alla siffror åt dig, särskilt som det inte är några dramatiska skillnader det är frågan om.

Olsson
2004-06-17, 14:31
kolla upp vad den vita pastasorten har för gi och dra av 10% då. men spelar cykelpump egentligen ?