handdator

Visa fullständig version : Fett som förbränner fett !??


Hog
2002-06-13, 07:52
Läste i B&K nr3-02 följande:
"Diabetes,hjärt&kärlsjukdomar och inflammatoriska krämpor är några av dagens största folksjukdomar.Forskning visar nu att dessa kan motverkas med rätt fettsammansättning i kosten.MCT är en grupp fettsyror som har den effekten.Dessutom visar det sig vara effektiva fettförbrännare i din strävan mot toppform."
Det står även att MCT ökar energiomsättningen i kroppen.

Mitten på 90-talet vet jag att Twinlab hade flytande MCT.Men nu 2002 har jag inte sett någon som gör reklam för MCT.

Någon som provat? vilket märke? resultat?
Artikeln gjorde mig väldigt intresserad av MCT :D
-Hans

The Dwag
2002-06-13, 08:43
Skulle vilja säga så här !

Vad tror du om att det knappt finns att få tag på längre ? - Jo det var nog inte så bra som reklamen säger... eller det är väl inget som är !

Parrilo har alltid skrivit om MCT oljor så jag skulle nog be dig att kolla på lite artiklar av han... Han är positiv till det. ( Han säljer det iofs).

En bra ide är väl att läsa runt på lite olika sidor på internet om just MCT. Personligen anser jag att fett och kolhydrater är inga livsmedel man har svårt att få i sig och skall man börja med massa extra fett i kosten så får man nog ha ganska bra koll på vad man käkar.

Annars blir det som Tobbe säger eller vem det nu är - Man får gömma sig i vassen i sommar ;) :D hehe

muskelbyggarn
2002-06-13, 09:36
Jo det kan lätt bli så att man får bli en vass-pojke :D

Nu när man bara är halv-fet så behövs kanske bara långbyxor på badstranden :D :D :D

Ser jag en suspekt person i vassen så måste det vara dwarfen som står där, hehehe ;)

Ang. MCT och reklamen så kan jag säga att det är tvärt om :D


Vänl,,,
Tobbe

- härligt med modem-anslutning...

The Dwag
2002-06-13, 09:53
Ursprungligen skickat av muskelbyggarn:
<STRONG>Jo det kan lätt bli så att man får bli en vass-pojke :D

Nu när man bara är halv-fet så behövs kanske bara långbyxor på badstranden :D :D :D

Ser jag en suspekt person i vassen så måste det vara dwarfen som står där, hehehe ;)

Ang. MCT och reklamen så kan jag säga att det är tvärt om :D


Vänl,,,
Tobbe

- härligt med modem-anslutning...</STRONG>

Jo klart jag skall stå i Vassen om du är på badstranden ..vill att du skall få chans att känna dig stor någon gång i livet vännen ;) :D

Mallan
2002-06-13, 10:26
Bra information finns på Fairingshemsida.

Har använt MCT i ett par veckor för att öka min dagliga dos av fett. Ligger lågt på kolhydrater i samband med detta och en hel del proteiner.

Första veckan hände det mkt med underhudsfettet på kroppen *swap* Mkt försvann. Om det sen berodde på MCT eller omedveten intensivare träning har jag svårt att bevisa, men jag är nöjd.
Värt att testa! ;)

Fairing
2002-06-13, 10:37
Fairing har sålt MCT i pulverform i många år.
Kolla Kolozzeums shop så hittar du produkten.

MCT är en typ av fett som går under det engelska namnet Structured lipids.
Structured lipids används inom medicin och forskning för att möta speciella näringskrav.

Fettsyrorna i Fairings MCT-Powder utvinns ur naturliga råvaror som kokos och palmkärnolja. Fettsyrorna sätts samman på nytt och bildar ett fett med nya unika egenskaper.
MCT-Powder är 100 % mellanlånga fettsyror som kännetecknas av att de frisätts i tarmarna mycket snabbt och är vattenlösliga.

Att fettsyrorna är vattenlösliga gör dem helt unika och en exklusiv energikälla för levern.
Allt annat fett, både vegetabiliskt som rapsolja och sojaolja och fett från mjölk, kött och fisk har ett långsamt upptag i tarmarna och måste passera igenom hela kroppen innan de når fram till levern. Fettet i MCT-Powder har däremot ett snabbt upptag i magen och går direkt till levern där den omsätts som energi. De mellanlånga fettsyror lagras aldrig in i underhuden.

Efter ett hårt träningspass och i samband med att man äter mindre kalorier konkurrerar levern med musklerna om den energi som man äter efter träningen. Får levern mellanlånga fettsyror samtidigt med aminosyror och glukos kan levern utnyttja dessa som energi och lämna glukosen och aminosyrorna vidare till de hungriga musklerna.


En förutsättning för att man skall kunna gå ned i fett / deffa är att man håller sin insulinnivå låg.
Vid låga insulinhalter kan kroppen lättare frisätta fett från våra fettreserver och förbränna dem.
Med MCT-Powder kan man äta mer snabb energi utan att kroppen reagerar med att frisätta insulin.
Detta kan leda till att kroppen fortsätter att bränna fett samtidigt som musklerna får energi och aminosyror för den viktiga återhämtningen

Vanligtvis är olika MCT-produkter en olja eller drickfärdiga näringslösningar medan MCT-Powder är ett pulver. Pulvret är lätt att dosera efter behov och att ta med sig blandat med energi- eller proteinpulver.
Fettet i MCT-Powder är inte känslig för luftens syre eller för värme. Hållbarheten är lång utan att smaken förändras.

Alla som "tål" produkten brukar få mycket bra resultat.En nackdel med MCT är att vid högt intag 60-100g/dag så kan det ge magproblem för folk med känslig mage
:eek:

spinkoo
2002-06-13, 11:49
Det verkar ju asbra det där... :D MVH/spinkoo

Joachim B
2002-06-13, 11:59
Jag kan inte ge MCT något annat än tummen upp! Det är en klart underskattad produkt!
Helt underbart att blanda i proteindrinken!

Fairing
2002-06-13, 14:26
Jag tror att den som vet bäst om MCT på detta forum är Sverker.Han arbetar med Funktionella fetter.

Ge oss ett bra svar Sverker!
Eller är tillräckligt mycket sagt?

Sverker och Peter är dom som brukar kunna ge bäst svar på allt. :D

/Lasse

Sverker
2002-06-13, 14:39
hmm... visst är MCT en bra energikälla,inget snack om den saken. Helt klart underskattad.

Ibland kan man blanda MCT-fetter och fiskolja för att aktivera magens enzymer bättre och öka upptaget av just omega-3 fettsyrorna.

Måste läsa om BK. Har faktiskt inte hört att just MCT skulle vara bra för diabetiker. Det skulle då vara klart intressant.
Lovar att skriva ifall jag hittar något :)

Hog
2002-06-15, 09:25
Det verkar ganska lovande med MCT men hur är det i jämförelse med andra fetter?
hämtat från Strength "CLA minskar kroppens inlagring av fett samtidigt som frisättningen av kroppens egna fett ökar"
Detta är väl exakt vad MCT även gör.
Kan man byta ut CLA tillskottet mot MCT?
MCT är 10ggr billigare :confused:

Hälsningar
-Hans