handdator

Visa fullständig version : Massiva ben!


Gabber
2004-06-16, 14:13
Hej!

Hur får man massiva ben? Jag tränar enligt nedan med variation lite då och då MEN det ger inget resultat, varken storlek eller styrka.

Knäböj 4 set max rep bak
Knäböj 4 set max rep fram
Benspark 5 set max rep
Bakre lår 6 set max rep
Vader två övningar 6-8 set max rep

Vad gör jag för fel? Missar jag några viktiga övningar här eller? För jag blir inte starkare heller och det har ingenting med överträning att göra då jag har testa vila flera veckor utan att det gett resultat.

Någon som kan ge tips och råd?

Beast
2004-06-16, 14:15
Förmånga set tycker jag. Sänk setten och repsen, inge "max reps" utan MAX 6reps och minst 4 reps ska du klara!

Gabber
2004-06-16, 14:20
men tränar jag alltså fel då när jag försöker ALLTID att göra minst 8 rep?

menar du att jag ska köra som Max-OT? Där skulle man ju ta en vikt som man skulle klara max 6 och minst 4 rep med.

Ska jag höja vikterna då menar du? Ska sista rep gå upp lätt eller med hjälp?

Några andra tips kanske?

Otto GROV
2004-06-16, 14:22
hur länge har du tränat? hur länge har du kört med de progremet du kör nu?

PetterT
2004-06-16, 14:23
Djupet, tekniken som kanske är fel?

Gabber
2004-06-16, 14:29
har tränat i 2,5 år nu och jag har större lår nu än jag började så klart det har gett resultat men man blir ju nästan svagare ju längre man tränar.

i början så gjorde jag knäböj 90 graders och nu sen 2 månader går jag ända ner och jag kan nästan helt 100 säga att jag har rätt teknik. jag tänkte att det berodde på det men sen har jag skärpt mig och fått hjälp av PT osv men det är inget fel på tekniken.

kan det vara så att vissa inte ska kunna bygga större kropp(ben) :) än den man fått som grund.

Otto GROV
2004-06-16, 14:32
testa nåt annat. Kör tyngre mer sett va fan som helst.
o en annan sak man får inte stora ben på 1 vecka de tar tid

King Grub
2004-06-16, 14:35
Äter och vilar du för tillväxt?

Gabber
2004-06-16, 14:39
äter för två personer och sover 7 h om dan. tränar 5 dar i veckan och jobbar 5 dar i veckan.

har inga vilodagar förutom helgerna, jag inte hoppa över 1 dag bara för att vila. menar du att det är problemet?

jag har inga problem och skador heller så jag är inte övertränad.

acidbl00d
2004-06-16, 14:50
De flesta som inte vet vad man skall äta tror de äter bra... kanske en av dem?

Gabber
2004-06-16, 14:55
kanske? jag har 0 koll på vad jag äter, det är bara mängden som spelar roll för mig. jag är inte fet och är muskolös så tydligen funkar det för mig.

men klart, jag är inte deffad och jag klarar aldrig av något sånt heller. jag älskar att äta allt.

det hela kanske är psykiskt också, för vissa dagar tror man sig vara stor och andra dagar benig.

HenrY
2004-06-16, 15:04
Hmmm...jamen om du bara går på mängden, så säger ju absolut inte det att du äter bra!
Du bör se över din kost mera, ät mycket men ät också rätt!
Du kanske äter för lite kolhydrater?? För lite vatten??
Många orsaker som kan spela roll när det gäller ditt problem..
Du kanske tränar för tidigt/för sent på dagarna??
Se över din träning och kost, och förbättra det som går att förbättra!
Det är ju helt omöjligt att inte öka i styrka och massa om du gör allt rätt...Dvs träningen, kosten och vilan!

Mvh. HenrY

PS: Våga höja vikterna med, själv klarar jag jämt mer än vad jag tror!

King Grub
2004-06-16, 15:16
kanske? jag har 0 koll på vad jag äter, det är bara mängden som spelar roll för mig

Mängden du äter är klart underordnad vad du äter!

TheSQUAT
2004-06-16, 15:33
Hmm....baksida lår. När du skriver bakre lår vad menar du för övning då? Om du inte redan kör raka marklyft så rekommenderar jag starkt att du börjar göra det! En bra baksida gör hjälper ju till att "fylla ut" låret och ger den nödvändiga balansen mellan fram och baksida.
Min egen erfarenhet är att enbart lårcurl (om det är det du kör) inte räcker för att bygga baksida. Baksidan är en av mina egna stora brister men sen jag började köra "raka mark" mer regelbundet börjar det så sakteliga hända grejor.
Som någon redan nämnt tycker jag du ska pröva att köra tyngre en period. Kör 4-6 reps ett tag och utvärdera sedan. Sen är näringsintaget A och O som sagt.
Kör hårt!:thumbup:

pellepedal
2004-06-17, 09:42
En sak som funkat bra för mig är att träna ben enligt DoggCrapp.
Kör t. ex. knäböj.
Kör ett set med 20-30 reps. Tungt ska det vara. All out!
Vila några minuter.
Kör sen ett set med 5-6 reps. Riktigt tungt.

Stretcha sedan enligt DC's Extreme stretch. i 60 sekunder.

Det har verkligen hjälpt mig att få fart på quadsen.

Sök på DoggCrapp här på forumet, så hittar du länkar till DC's stretchar och så.

Slartibartfast
2004-06-17, 10:55
Originally posted by pellepedal
En sak som funkat bra för mig är att träna ben enligt DoggCrapp.
Kör t. ex. knäböj.
Kör ett set med 20-30 reps. Tungt ska det vara. All out!
Vila några minuter.
Kör sen ett set med 5-6 reps. Riktigt tungt.

Stretcha sedan enligt DC's Extreme stretch. i 60 sekunder.

Det har verkligen hjälpt mig att få fart på quadsen.

Sök på DoggCrapp här på forumet, så hittar du länkar till DC's stretchar och så.

Och då blir ju automatiskt frågan: Hur grova ben har du då? :MrT:

NÄH, jag tror också att högreps/lågvolym träning är bra även för benen, men jag har inte tillräckligt starkt psyke att köra 20-30 reps.

spas
2004-06-17, 11:19
mat och vila som redan nämnts, sen om man kör 2 set böj eller 10 kvittar om man inte käkar vettigt.

Numero1
2004-06-17, 11:32
Färre reps!
Testa dela upp benpasset i två, t. ex baksida, vader och framsida/insida/Abduktorer.

Gabber
2004-06-17, 13:38
jag vet inte exakt hur man gör "raka" marklyft så jag kan inte säga att gör de. men jag har aldrig gjort marklyft för BEN heller, har alltid förknippat till rygg.

sen är jag inte så glad över att dela upp ben fram och bak till olika dagar, vet inte varför. men för baksida gör jag bara en övning märker jag nu och det är i maskin, sittandes eller liggandes, vet inte vad det heter ens.

sen har jag läst och hört att man ska träna tungt, och få reps för att bygga massa..

det betyder för mig att jag när jag kö hantelpress för axlar tex. 37 kg för att jag ska klara av 4 st reps.

annars kör jag idag med 34-35 kg och kör 6-8 reps.

vilket är rätt då? om man kollar på Ronnies filmer så tar han tunga vikter och gör nästan 10 reps vid alla vikter han tar. när han höjer gör han ändå 10 reps. bygger han massa då, eller bibehåller?

Numero1
2004-06-17, 13:43
Att bara köra en övning för baksidan är för lite.
Kör du bara en bipeps övning med?
Baksidan av lår består av både fler och större muskler så varför kör du bara en övning för baksidan?

Gabber
2004-06-17, 13:44
mestadels kör jag bara en övning för bakre då jag inte vet flera, hjälp gärna till med övningar.

Numero1
2004-06-17, 13:52
Raka mark med skivstång/hantel
Lår curl liggande, stående, sittande
Good mornings
Finnen
Höftlyft med el. utan vikt
Curl på fitnessboll
Stående lår curl i cable cross
Liggande med expander/teraband

är några förslag

Allan
2004-06-17, 16:49
För det första - större muskler förutsätter viktuppgång. Ytterligt få människor kan öka i muskelmassa samtidigt som de tappar i fettvikt. Viktuppgång förutsätter mycket mat. Antagligen äter du för lite - fast du tror att du äter mycket. Fram med kaloritabellerna och ät mer.

För det andra - det finns inga enkla sätt att få kraftiga ben på. Det enda som hjälper är att dunka på. Och det kommer att ta tid.

För det tredje - kraftiga ben förutsätter rejäl viktbelastning. Hör du till de lyckligt lottade har du kraftiga påkar från början - då kan de faktiskt växa en del utan att du måste lägga på så mycket vikt. Men har du inte det kommer du att behöva öka dina belastningar. Och i min bok ska man nog upp mot en tvåhundring i böjen innan man kan förvänta sig att det ska "se" något ut. Tyvärr.

Men man kommer dit - bara man är envis och har kul under tiden.

allan

Gabber
2004-06-18, 08:48
Att det tar tid för att få muskler har jag förstått sedan länge men ibland tryter motivationen när man helt plötsligt minskar vikt, även kroppsvikt. Eller att man bara stannar på en och samma vikt.

Att komma upp i 200 i böj är en dröm för mig och absolut omöjligt just nu.

Jag misstänker att det är maten som sätter stopp för allting, dvs viktökningen.

Men vad sätter stopp för att man inte blir starkare då? För jag försöker vekligen ta mer och mer vikter och göra strikta reps men sen kommer det en dag då den vikter jag tog igår är helt omöjlig.

??

Gabber
2004-06-18, 13:55
en fråga som jag läst flera gånger om men inte kommer ihåg nu...

om jag kör säg knäböj 4-5 rep med en vikt som jag egentligen inte vill köra med(dvs skittungt för mig)

bygger det bättre än att jag sänker lite och klarar 8-10 reps?

Big_Vik
2004-06-18, 18:59
Det här reagerade jag på...

Originally posted by Gabber

Knäböj 4 set max rep bak
Knäböj 4 set max rep fram
Benspark 5 set max rep
Bakre lår 6 set max rep
Vader två övningar 6-8 set max rep


Spelar väl ingen roll om du gör 4 eller 5 set böj eller om du gör 6 eller 7 reps.???
Huvudsaken är att du kör stenhårt? hur du gör för att träna dina ben så hårt och intensivt som möjligt är ditt problem att lista ut..

/Viktor, som inte gjort det själv, än.