handdator

Visa fullständig version : Hur lätt tycker du det är att "skala fettet"


Trytter
2004-06-16, 13:18
Frågan lyder..
Hur lätt har upplever du det är att dieta och få bort lite fett?
Nu har ju folk olika erfarenheter med det här.
Vissa har gått ner 2-4kg medan andra lyckats ta bort 20+.
Hur svårt upplevde ni det och hur många kilo krävs det för att ni ska tycka det är svårt att få bort?

DTH
2004-06-16, 13:25
Känns som att det alltid är ganska lätt tills man kommer till en viss nivå...

stybb
2004-06-16, 13:38
första 5 går lätt..men känns mkt psykiskt..du tappar lite kicken på gymmet osv..

sen börjar de synas resultat..på mig iallafall..å nästa 5 brukar vara roliga..

christian
2004-06-16, 13:41
För mig är det omöjligt... hatar konditionsträning, pajade fötterna förra året på det, har dock börjat cykla lite smått samt kör HIIT.

Problemet är att mat är så grymt gott! Fast helt fel ute är jag nog inte, har lagt av mig ~5kg (~85->~79) sen förra sommaren samt blivit betydligt starkare. Satsar mer på att öka basalförbränningen genom ökad muskelmassa, och det tar ju sin lilla tid... :cryout:

Sverker
2004-06-16, 14:46
Det är varken lätt eller svårt.

Det är bara till att göra det. Finns inga kilo som är svårare att ta bort, varken det första eller det sista kilot

stybb
2004-06-16, 14:56
Originally posted by Sverker
Det är varken lätt eller svårt.

Det är bara till att göra det. Finns inga kilo som är svårare att ta bort, varken det första eller det sista kilot

I praktiken nej.. men psyket ska hänga med..och det styr väldigt mkt runt hur det går..

Trytter
2004-06-16, 15:43
Jepp, det var psykiskt jag syftade på.
Fysiskt sett är det ju egentligen bara ett räknestycke

Sverker
2004-06-16, 16:46
Då säger man till psyket " Nu kör vi ", och så gör man det.

supremo
2004-06-16, 17:05
Har man kunskapen är det inga större problem, men gör man en pajasdiet kan de ju bli hur svårt som helst...

Grahn
2004-06-16, 17:07
Hur menar du med "svårt"?

Påfrestande att följa dieten eller hur hårt man får kämpa för att tappa vikt?

Trytter
2004-06-16, 17:07
Sverker: Vill du bli min psykolog och mentor:love:


Grahn: Ja hur hårt man upplever dieten psykiskt.

Berge
2004-06-16, 17:26
Nä det är hyfsat enkelt tycker jag :bpump:

Popeye
2004-06-16, 17:43
Om det är svårt eller ej?
weeeeell.
Det brukar vara svårt att ha mig i möblerade rum när jag går på diet. Jag genomförde en -20kg diet för ett par år sedan och det var tufft men det gick. I slutändan tror jag inte att jag vann så mycket på den dieten. :(
Just nu känns det bättre att gömma fettet genom att bli ordentligt grov. :naughty:

cez
2004-06-16, 18:02
Popeye gör gärna en tråd om hur du gick ner 20kg, vad du åt, hur du tränade, kosttillskott, hur lång tid det tog osv :) Jag behöver kanske inte deffa bort så mycket, men 10kg skulle inte vara helt fel :)

raZmus
2004-06-16, 18:22
Jag har som mest dietat bort ungefär 28kg. Nu i efterhand känns det inte som någon som helst uppoffring. Lite slit har det väl varit, men så här efteråt kan jag inte komma på att det varit jobbigt. ;)

Hoffa
2004-06-16, 22:15
Originally posted by Sverker
Det är varken lätt eller svårt.

Det är bara till att göra det. Finns inga kilo som är svårare att ta bort, varken det första eller det sista kilot

Men om man ligger på ett underskott på 500 kcal i 4 månader o får då bort 8 kilo säger vi. Då har man fått bort dom 8 kilona, forsätter man då att ligga kvar på samma energiintag som förut så kommer dom kilona att vara svårare att få bort än dom 8 första efter som kroppen vant sig och sänkt sin förbränning aningen eller?

bubbleman
2004-06-16, 23:05
Förra sommaren gick jag ned 7 kg på en månad, åt mindre helt enkelt, tränade heller ingenting då, det var skitenkelt.

Nu har jag gått ned nästan 10 kg till sommaren, det var värre när man skulle tänka lite mera ur "deff"-synpunkt, vilket jag inte gjorde sist, de första 6-7 var ju enkla men sedan blev det svårt!

Mat är ju som sagt förbannat jävla gott! Man vill inte avstå pizzorna helt enkelt, men man måste ju. vilja är det enda som man behöver för att lyckas, överallt.

Grahn
2004-06-17, 07:11
Det jobbigaste under en lång deff/diet är inte att hålla sig från maten. Det jobbigaste är att alla resultat i gymmet lider.

Trytter
2004-06-17, 08:18
Originally posted by Grahn
Det jobbigaste under en lång deff/diet är inte att hålla sig från maten. Det jobbigaste är att alla resultat i gymmet lider.

Något som jag funderat på är hur psykiskt det där är??
Jag menar vissa lyckas ju skitbra i gymmer även under deff.
En del lyckas ju till och med öka på vikterna:confused:

Callister
2004-06-17, 08:26
Hmm i början var det relativt svårt, sen blev det lättare och svårade i perioder, nu är det en barnlek, så var det för mig iaf.
Men ibland är det svårt att avstå. :eating:

Trytter
2004-06-17, 08:58
Kanske borde lägga till mig egen kommentar till det här..
Det mesta jag lagt av mig är väl en 6-7 kilo.
Inget jätte imponerande.
Tycker allmänt att diet är väldigt enkelt.
Det jag har svårast med är att inte äta när jag vaknar på natten (!).
Fråga mig inte varför..

adde
2004-06-17, 09:43
Är man förberedd så är det som att vrida på en ratt. Har man god kondition och bra insulinkänslighet samt kunskap om sin kropp och hur den reagerar (=erfarenhet) så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av resan.

/adde

aliquis
2004-06-17, 09:43
aslätt, även om jag aldrig har tillhört de feta.

Diana
2004-06-17, 13:53
tycker oxå de kämpigaste är att träningen blir lite lidande och man har inte samma gnista och jävlar anamma tänkande:D som annars, iaf inte jag.. och tanken på va pepsimissbrukandet gör me tänderna e inte heller såå angenäm:nono:

Grahn
2004-06-17, 14:02
Originally posted by aliquis
aslätt, även om jag aldrig har tillhört de feta.

du menar väl:
aslätt, eftersom du aldrig tillhört .... ?

Popeye
2004-06-17, 14:37
Jag gjorde inget märkvärdigt.
Ett par kilo vätska droppar du första veckan på diet.
Lade mig ca 500kCal under min Normalförbrukning.
Gick morgonpromenader på 1-1½ timma.
Gick till gymmet som vanligt.
Försökte hålla 30/40/30 näringsfördelning.
Försökte välja livsmedel med lågt GI och lågt II.

I slutändan gick det lite för fort och jag tappade mer muskler än jag hade tänkt, alltså lite misslyckat.

Största problemet är psyket. Mindre mat=mindre energi (på gymmet) --> Mår inte alls så bra.
Man vill ju öka och istället får man kämpa för att behålla vikterna.

no1fitness
2004-06-18, 03:14
Jag har väl gått ner dryga 30 kg på mina tävlingsdieter och tycker det oftast är lätt att tappa fett. Den jobbigaste tiden är 1-2 veckor in i dieten innan kroppen vant sig.
Lyckas alltid få i gång förbränningen efter tävlingar och morgonpromenader är mycket bra ur förbränningssynpunkt tycker jag.

Håller med Adde i det han säger också ! :thumbup:

Wilson
2004-06-18, 04:03
Har aldrig genomgått någon längre deff då jag aldrig varit speciellt fet, men har iaf testat dieta mig bort lite fett.

Att dieta tar lite mer tid än vanligt och det ser jag som lite problem med det hela. Sen får man stå ut med lite hungerkänslor ibland, men det tycker jag man vänjer sig vid efter bara en vecka eller så.
Det mest jobbiga är förmodligen att man kan bli hungrig under natten, men det går att lösa genom att äta bra och äta mättande mat som inte är alltför kcaloririk.

Dock förstår jag inte hur folk pallar gå igenom flera månader av deff.. det måste vara ganska lidande.
Eller keto-diet. Hur faan orkar ni träna på gymmet med så lite kollisar?

no1fitness
2004-06-18, 04:35
Originally posted by Wilson


Dock förstår jag inte hur folk pallar gå igenom flera månader av deff..

Vi har en vilja av stål...:smokin:

Sverker
2004-06-18, 06:13
Originally posted by Wilson
.

Dock förstår jag inte hur folk pallar gå igenom flera månader av deff.. det måste vara ganska lidande.



Det är inget lidande ! Tvärtom så lider man inte och kan leva utan att försaka allt för mycket. Aldrig vrålhungrig, aldrig matt och helt tömd på energi, aldrig snurrig i huvudet pga för lite kolhydrat etc.

Callister
2004-06-18, 07:22
Alltså kör man sin diet rätt så ska man inte lida, ibland kanske man känner sig lite vilsen, eller godissugen, men det beror oftast på en dålig frukost.

Trytter
2004-06-18, 07:47
Är det något jag lärt mig på mina år (hela 21!:D ) så är det att skynda långsamt.
Med vad jag än gör verkar det som om att jag mår bäst av en lugn takt.
Därför brukar mina dieter ta sin tid också även om det inte är många kg det rör sig om.
Men tar man tid på sig behöver man aldrig bli matt, trött, less och allmänt sliten:thumbup:

Shadow Warrior
2004-06-19, 15:06
Jag deffade bort 10kg på 6-7 veckor i vintras.... fast det var väl ingen deff igentligen utan mer en grov träningsvacka ala "jag skiter i allt lika bra att göra sej av med all överskottsvikt"

Nu när jag återupptagit seriös träning igen så är min form faktiskt bättre än den var efter "deffen" fast jag väger ungefär lika... så poängen är att vill man så kan man gå ner jävligt snabbt men är man nogrann med att behålla så mycket muskler som möjligt så tar det rätt lång tid.

bmwjohan
2004-06-20, 19:47
jag deffar bort runt en 10kg varje vår. fast jag har även deffat så mycket som 20kg någon gång.
jag tycker att det är ganska lungt i början men ju mer deffad jag blir desto värre blir det. jag blir bara hungrigare och hungrigare hela tiden. tillslut ser jag bara pizza, bic mac, engelsk lakritskonfekt, kebabpizza, mm framför mig.
när det har gått riktigt långt kan jag helt plötsligt börja tänka på kebabpizza och känna hur det rinner till saliv i munnen redan efter några sekunder. helt sjukt :)
jag älskar verkligen skräpmat och godis.

för mig går det alltid rätt lätt att tappa i början, men sen går det bara segare och segare ju mer deffad man blir. på slutet kan det nästan va som så att jag äter en kebabpizza och sen måste jag äta perfekt och deffa en timme varje morgon i 5-6 dagar bara för att få bort den halvcentimetern som magen ökade efter pizzan.
jag vet inte riktigt hur man ska göra för att hålla lika hög förbrännig hela tiden. jag har märkt att ifall jag kör abcde-dieten så bränner jag fett fruktansvärt bra på deffarperioderna.