handdator

Visa fullständig version : Matsmältning


GhostFace
2004-06-16, 07:35
Någon som vet mera om extraintag av 'digestive enzymes'?
Dvs enzymer som påverkar matsmältning positivt? Lättare att få maten bearbetad i maggen?

Tolkia
2004-06-16, 12:25
Tja, om du äter dem måste de ju som all annan mat passera magsäcken innan de kan tas upp i kroppen, d.v.s. bada i koncentrerad saltsyra. Enzymer är VÄLDIGT pH-känsliga, så jag tvivlar på att de skulle ha mycket funktion efter det ... Nu är jag visserligen ingen expert, men jag tycker att det låter som en bluff.

jojje.net
2004-06-16, 12:48
pH neutraliseras i duodenum av bukspottet, så är bara enzymet intakt så borde det kunna ha en funktion.

Ett enzym som fungerar är laktas, hur det är med de andra har jag ingen koll på.

Styx
2004-06-16, 16:52
Kan ju vara så att enzymerna är inkapslade och frigörs först i duodenum när det kommer i kontakt med bukspottets enzymer, på så sätt undviker det ju magsyran.

aliquis
2004-06-17, 17:11
skitsnack att enzymerna skulle förstöras hur som helst, isf skulle ju inte enzymerna från riktig mat ha någon effekt heller.

Jag är också intresserad av något enzymtillskott om ni hittar ett, knappast så att man lever på råkost, även om man kanske borde ;D

GhostFace
2004-06-17, 17:59
Skip har tydligen ett i sitt sortiment!

Styx
2004-06-17, 18:42
Originally posted by aliquis
skitsnack att enzymerna skulle förstöras hur som helst, isf skulle ju inte enzymerna från riktig mat ha någon effekt heller.

Jag är också intresserad av något enzymtillskott om ni hittar ett, knappast så att man lever på råkost, även om man kanske borde ;D

Även om inte enzymerna förstörs så har de flesta matsmältningsenzymer ingen verkan vid så lågt pH som 1-3.
Vad är det för enzymer i riktig mat du tänker på?

Sverker
2004-06-17, 19:27
Originally posted by GhostFace
Skip har tydligen ett i sitt sortiment!

Tänker vi på samma produkt innehåller den mer kryddor och annat som troligen kan dämpa magen något och få den mer harmonisk;)

Matspjälkningsenzymet som är tillsatt är pepsin. Det enda enzym som trivs och arbetar i den sura magsaften. Pepsinet slutar att fungera när maginnehållet kommer ned i den basiska tolvfingertarmen.

Nu är pepsin ett enzym som gör varken från eller till för att påverka nedbrytningen av protein till aminosyror. Den främsta sönderdelningen sker i tolvfingertarmen.

Sverker
2004-06-17, 19:37
Originally posted by GhostFace
Någon som vet mera om extraintag av 'digestive enzymes'?
Dvs enzymer som påverkar matsmältning positivt? Lättare att få maten bearbetad i maggen?

Jag är inte så säker på att några extra enzymer överlever passagen genom magsäcken och tolvfingertarmen. Visst klara sig alltid någon enzymstackare men om det blir någon avgörande effekt är en annan sak.

Då skulle jag gå åt andra hållet och satsa pengarna på hydrolysat ifall du är osäker på upptaget.

GhostFace
2004-06-18, 08:23
Originally posted by Sverker


Tänker vi på samma produkt innehåller den mer kryddor och annat som troligen kan dämpa magen något och få den mer harmonisk;)


Yeah!
Vi tänkte på samma produkt....:D
Rosmarin etc innehåller den.

Jag tänkte mest på om det fanns en burk med en samling goda enzym(-er) för effektivare matsmältning när folk äter som hästar?

Sverker
2004-06-18, 09:08
Det behövs ju inte:confused:

Näring och energi är så värdefullt att naturen gett oss ett överskott av enzymer så att vi ALLTID kan ta tillvara det vi får i oss. Extra enzymer hjälper oss alltså inte.



Undantaget skulle vara personer som förlorat delar av tarmen, bukspottskörteln eller så.
Dessa pasienter brukar då istället få näringspreparat med redan nedbrutet protein= aminosyror och peptider, MCT fett och enkla socker som ren glukos eller maltodextrin.

GhostFace
2004-06-18, 10:10
Vad är det som motiverar bodybuilders att köpa eventuella preparat som förbättrar matsmältningen?

bonydrop
2008-07-14, 09:57
Vad är det som motiverar bodybuilders att köpa eventuella preparat som förbättrar matsmältningen?

Det här undrar jag också. Hade tänkt starta en ny tråd men hitta den här gamla. Tycker jag ser fler och fler styrketränande som köper nån form av matsmältningsenzymer. Finns det någon anledning eller är det helt bortkastat?

King Grub
2008-07-14, 10:02
Läs Sverkers inlägg.