Visa fullständig version : Min kost en vanlig dag- för granskning!;-)
Tänkte när jag ändå är i gasen:D så kan jag skriva hur en (stressig) dag ser ut för mig. Om någon har lust att kommentera, ge tips på förbättringar etc så blir jag mer än glad. Lite stats: Q 26 år..170, ca 60-63 kg. Målsättning: må bra, få snygga muskler med lite mindre fett än idag.;)
Kost:
Frukost 06.00: Kaffe m ca 2 dl minimjölk, Ägg: 5 vitor, 2-3 gulor, 2 tsk olja.
Fm 09.00: ca 100 g rökt skinka, 1 äpple, bröd ca 60 gram (vetemjöl, rågmjöl, inga frön;-)
Lunch: 150 gram tonfisk, 1 tsk olja, 50 g kalkon, grönsaker
Em: 20 g vasslepulver, 2-3 dl juice
Middag: ca 200 g kycklingfilé. 1 tsk olja, grönsaker
Kväll: 150 g tonfisk, olja.
Kan säga att det här är inget "planerat" dietupplägg, jag har ätit såhär i ett par veckor och har tänkt fortsätta så, då jag känner mig pigg och glad. Tränar styrka 3 ggr/vecka och cardio 5 ggr vecka.
Vad tycker ni? Blir trött och dålig i magen av pasta och bröd. Skulle egentligen "vilja" äta mer av den sortens kolhydrater, men det verkar tyvärr fungera mindre bra....
:confused:
King Grub
2004-06-15, 18:03
Är det någon slags halvketo du försöker dig på?
Hur du kan "må bra" på den kosten är för mig en gåta. Var är kolhydraterna? Det är verkligen inget bra upplägg, vare sig för att må bra, ha hälsan eller orka träna vettigt. Men 8 träningspass per vecka, varav 5 konditionspass, är det ett rent ut sagt dåligt upplägg.
Usch...;) ja, där ser man vad man kan hitta på...det är ju det här med magen som gjort att jag "knåpat" ihop det här kostupplägget och jag inser ju själv att det är lite..hm..fattigt. Antar att magproblemen beror på stress, för ingen doktor har hittat något fysiskt fel. Senaste läkaren sa: "ja, då får du väl låta bli att äta det du blir dålig av"...:confused:
Vilka är de stösta nackdelarna med mitt "kost-upplägg"? Hur kan man förbättra det? verkar det vara FÖR mkt protein för en tränande tjej? Och, ja..jag har kännt mig pigg och orkat mkt..men jag vill verkligen inte käka en kost som gör att min hälsa skadas på sikt... Hälsn Nadja
Vad blir din mage dålig av?
Pasta= svullen och ont i magen Grovt bröd=förstoppning, gaser, ONT havregryn= som grovt bröd Det är ungefär likadant med: alla gryn, linser, bönor etc. Vitt bröd går rätt bra, men hur bra är det att äta vid varje måltid?:confused:
Har jag ätit gröt till frukost och kanske pasta till lunch, då går jag dubbelvikt framåt eftermiddagen...INTE kul och särskilt inte när läkarna inte hittar något fel...
WHITEFOLKS
2004-06-15, 18:41
om det är bröd och pasta som du blir risig av så kanske det är möjligt att du är glutenallergisk/intolerant? kan vara värt att kolla upp.
Originally posted by Nadja
Pasta= svullen och ont i magen Grovt bröd=förstoppning, gaser, ONT havregryn= som grovt bröd Det är ungefär likadant med: alla gryn, linser, bönor etc. Vitt bröd går rätt bra, men hur bra är det att äta vid varje måltid?:confused:
Har jag ätit gröt till frukost och kanske pasta till lunch, då går jag dubbelvikt framåt eftermiddagen...INTE kul och särskilt inte när läkarna inte hittar något fel...
Kan det inte vara så simpelt som att du inte är van vid ett lite högre fiberintag? När man börjar med mer fibrer så blir man precis som du säger. Väldigt orolig i magen. Bara en tanke..
Originally posted by WHITEFOLKS
om det är bröd och pasta som du blir risig av så kanske det är möjligt att du är glutenallergisk/intolerant? kan vara värt att kolla upp. Jag kollade detta för ca 4-5 månader sedan..enligt läkaren var allt ok..men det är det ju inte...
Kanske man ändå skulle testa glutenfria produkter och se...
...hur är det med glutenfritt bröd..ruskigt snabba kolisar eller?
King Grub
2004-06-15, 18:45
Vilka är de stösta nackdelarna med mitt "kost-upplägg"?
Bristen på kolhydrater.
verkar det vara FÖR mkt protein för en tränande tjej?
Nej, inte i sig, men i förhållande till kolhydratdelen.
jag vill verkligen inte käka en kost som gör att min hälsa skadas på sikt..
Direkt skadlig vill jag väl inte heller säga, men hård träning kräver bra bränsle. Fett är ett undermåligt bränsle vid intensiv träning, och om det saknas kolhydrater och fett inte duger... gissa vad som återstår?
glutenallergi/intollerans skulle ge henne samma reaktion på vitt bröd.....
Men jag tänkte samma sak.....
ja, det är det jag funderar på också..vitt bröd är väl mer "rikt" på gluten än mörkt..eller?
Det där med fiber funderar jag åxå på..vitt bröd=inte mkt fiber=ok för min mage grovt bröd=tvärtom. Grejen är at tjag har käkat spannmålsprodukter i hela mitt liv och det är först nu de senaste 2 åren som det börjat strula...
de e stressen som är boven i dramat(om du inte e allergisk mot nåt), troo mej ja har oxå vart där, stressen kommer göra de svårare för dej att nå dina mål, muskelbygge eller fettförbränning, ja märkte TYDLIG skillnad resultatmässigt när ja fick bort stressen ur livet, men va ska man göra när samhället ser ut som de göör:whipped:
pasta är inte fiberrikt....
Fästmön(frugan snart iofs) blev gluten samt laktosintollerant vid typ 23års ålder och hade inga problem med sånt innan, så det händer.
Dock borde du reagera på vitt bröd med, men det finns MASSOR av olika allergier och överkänsligheter man kan ha.
Du bör läsa på och börja experimentera mha uteslutningsmetoden.
Originally posted by Grahn
pasta är inte fiberrikt....
Fästmön(frugan snart iofs) blev gluten samt laktosintollerant vid typ 23års ålder och hade inga problem med sånt innan, så det händer.
Dock borde du reagera på vitt bröd med, men det finns MASSOR av olika allergier och överkänsligheter man kan ha.
Du bör läsa på och börja experimentera mha uteslutningsmetoden. Förmodligen..det var ju det jag försökte med mitt "halv-keto"-upplägg:D ...Vad är de största hälsoriskerna med det upplägget jag skrev ner? farligt för njurarna etc?
Diana< det ligger nog MKT i det du skriver...all stressen sätter sig i magen..nu börjar man ju fundera på om man har STRESSAT fram någon intolerans...men det kanske man inte kan...
Utesluter du allt få du ju inte veta vad det är som strular ;)
Lågkolhydrats diet är väl inte skadliga i sig men det beror op vad du menar med cardio, högintensiv träning och lågkolhydrat är inte kompisar.
läkaren sa att de kan bli så att stressen förvärrar olika allergier eller intolleranser, stressen gör hela matsmältningen/transporten ineffektivare eftersom den prioriterar annat under stress, fråga dej själv om de verkligen är värt att du stressar, fö de kommer straffa sej i längden, de e ofrånkomligt, man kan lura kroppen ett tag och de känns som man klarar av de men man har ingen aning om va som försigår inne i kroppen så man tror allt e ok..
en trevlig liten stresspredikan bara..:)
King Grub
2004-06-15, 19:05
Jag kollade detta för ca 4-5 månader sedan..enligt läkaren var allt ok..men det är det ju inte...
Kanske man ändå skulle testa glutenfria produkter och se...
Om jag vore du skulle jag inte nöja mig med en sådan diagnos. Om du inte kan äta vanlig mat så är det något som är fel. På något sätt bör du i alla fall ta reda på vad det är, antingen genom uteslutningsmetoden vad gäller kosten, eller se över om det är något annat i ditt liv som påverkar din mage negativt.
Ok, tack..missade King Grub´s svar på "vad som kan vara skadligt"....jag får nog verkligen försöka hitta något annat upplägg...att jag har mått så bra kan väl kanske bero på ketoner då...och eftersom jag har tänkt lägga upp ett "bra kost för lång tid"-program så är det väl mindre lyckat att gå runt i ketosis..
kastar du in mkt mer frukt och grönt så kan du ju alltid kalla det paleolitisk kosthållning. ;)
Du har uteslutit alla gryner, pasta och bröd och då mått bättre? Har du samtidigt slutat äta potatis och ris. Om så är fallet, testa att återinföra kokt potatis och ris, näringsrika och "GI-nyttiga" livsmedel båda två.
Funderar lite:
Håller på och experimenterar lite med olika spannmålsprodukter. Det går väl så där. Fast nu är väl magen shockad av allt nytt, så det är svårt att säga vad som funkar eller ej. Hur som helst: Det verkar som att vitt bröd (av typen ciabatta) fungerar utan problem alls. Jag vill verkligen äta bröd..undrar hur dåligt inverkan på blodsockernivåerna ca 150 gram vitt bröd per dag egentligen kan ha? Vill helst äta brödet under fm dvs innan träning för det känns som jag får mest energi då. Om man har exempelvis mkt kalkon och valio färskost på brödet, så måste väl kolisarna från brödet bli lite mindre snabba? Vad tror ni- e det katastrofdumt för fettreduktion att käka detta bröd någon gång om dagen? Så länge man inte ligger på energiöverskott så borde det väl vara ok? Vill åxå käka grovt bröd men det verkar ju inte gå....:confused:
Originally posted by Max
Du har uteslutit alla gryner, pasta och bröd och då mått bättre? Har du samtidigt slutat äta potatis och ris. Om så är fallet, testa att återinföra kokt potatis och ris, näringsrika och "GI-nyttiga" livsmedel båda två. Ja, potatis och ris är inga problem med. Men jag vill verkligen hitta produkter som jag kan äta (alltså bröd, pasta, gryn) . Vill inte utesluta en massa. Det måste ju gå att få bukt med magproblemen. Jag tycker man får mkt bättre träningsenergi på pasta än ris te x och att man håller sig mätt mkt längre på gröt än på ägg som jag äter till frukost för närvarande. Dvs kombinationen av ex gröt och ägg är bättre än livsmedlen var för sig..
obesogen
2004-06-19, 19:37
Funderar lite:
Håller på och experimenterar lite med olika spannmålsprodukter. Det går väl så där. Fast nu är väl magen shockad av allt nytt, så det är svårt att säga vad som funkar eller ej. Hur som helst: Det verkar som att vitt bröd (av typen ciabatta) fungerar utan problem alls. Jag vill verkligen äta bröd..undrar hur dåligt inverkan på blodsockernivåerna ca 150 gram vitt bröd per dag egentligen kan ha? Vill helst äta brödet under fm dvs innan träning för det känns som jag får mest energi då. Om man har exempelvis mkt kalkon och valio färskost på brödet, så måste väl kolisarna från brödet bli lite mindre snabba? Vad tror ni- e det katastrofdumt för fettreduktion att käka detta bröd någon gång om dagen? Så länge man inte ligger på energiöverskott så borde det väl vara ok? Vill åxå käka grovt bröd men det verkar ju inte gå....:confused:
du borde gå och beställa en ny tid hos doktorn. Jag har haft alla möjliga problem med magen och jag skulle rekommendera att du försöker fixa så du får gå till en mag och tarmklinik. Dom har ett helt annat spektra än vad vanliga allmänläkare har.
Och om du nu är så rädd för de vita brödet, varför inte bara äta det efter träning?? Då behöver du inte vara orolig för att lägga på dig fett.
Om du ändå kan äta potatis och ris så kan du ju förslagsvis käka det någon/några timmar innan du tränar...
Originally posted by obesogen
du borde gå och beställa en ny tid hos doktorn. Jag har haft alla möjliga problem med magen och jag skulle rekommendera att du försöker fixa så du får gå till en mag och tarmklinik. Dom har ett helt annat spektra än vad vanliga allmänläkare har.
Och om du nu är så rädd för de vita brödet, varför inte bara äta det efter träning?? Då behöver du inte vara orolig för att lägga på dig fett.
Om du ändå kan äta potatis och ris så kan du ju förslagsvis käka det någon/några timmar innan du tränar... Ja, jag ska nog göra så..Tack för tipsen!!!!;)
Jag har knåpat ihop ett nytt "schema" nu. Ska ringa till läkaren angående magen im åxå. Jag har ätit såhär under helgen (likadant både dagarna för att se hur jag känner mig):
Frukost: Hembakat lökbröd ca 100 gram (bakat på vetemjöl och en del smör..), 100 gram kalkon, gurka, tomat, 1 vassleproteindrink.
Fm: Kaffe m minimjölk. Äpple. 1 ägg
Lunch: 1 burk tonfisk, 3 potatisar, sallad m rapsolja
Em: Vassleproteindrink på 3 dl Tropicana juice
Middag: 1 stor kycklingfilé ( ca 200 gram), 1 1/2 portion ris (enligt anvisningarna på Uncle ben´s), gurka, tomat, paprika, rapsolja
Kväll: Te m minimjölk
Jag har tränat cykling 80 min igår fm och styrketräning 50 min idag på em.
Frågor: Vill ju, som jag tjatat om innan, hemskt gärna äta mackor till frukost. Hur dåligt tror ni min frukostmacka är för ett stabilt blodsocker? Brödet innehåller som sagt en hel del fett och frukosten innehöll totalt ganska mkt protein?
Verkar det vara tillräckligt med kolhydrater? (på ett ungefär..)
Alla kommentarer är MKT välkomna- hjälper otroligt mkt! Hälsn Nadja
Hej hej,
För mig är det viktigare att vara frisk än att få maximala träningsresultat så jag kanske är fel människa att ge råd men så här gör jag...
Jag har samma sorts problem som du dvs jag kan inte äta fiberrika gryn / spannmålsprodukter samt baljväxter och blir svullen av pasta. Jag har fått diagnosen IBS eller CI samt laktosintolerans. Ofta sägs det att vid problem med mage/tarm så ska man äta massor av fibrer men så enkelt är det ju inte. Vissa IBS-magar behöver mycket "grynfibrer" och andra IBS-magar (som min) får stora problem.
Jag kan precis som du inte heller äta grovt bröd utan får hålla mig till "halvvitt". Vilket har lett till att jag nästan slutat med bröd helt.
Jag har haft dessa problem hela mitt liv och jag kan helt klart säga att jag inte skulle kunna träna eller vänja min mage vid tex havregrynsgröt utan jag måste helt enkelt anpassa kosten efter magen. När jag gör det mår jag bra.
Detta innebär att jag äter ris istället för pasta och spannmål. Jag kan också äta också matiga grönsaker som squash, äggplanta palsternacka osv som enda kolhydratkälla i vissa måltider. Det är mycket fibrer även i grönsaker men jag har upptäckt att om jag undviker bröd, pasta och gryn så kan jag öka mitt grönsaksintag väldigt mycket utan problem. Däremot så blir det dubbelt värre om jag äter måttligt av båda.
Jag har börjat så smått äta mer paleolitiskt. Mycket frukt och grönt nyttigt fett och magert protein. Detta passar i varje fall min mage men det är klart, jag tränar inte lika mycket cardio som du.
Det jag har lärt mig om mag- och tarmsjukdomar är att det inte finns ett tillvägagångssätt som passar alla. Man måste finna sin egen väg och om det inte är det mest optimala ur tränings- eller deffsynpunkt so what!!! Du lär ju inte precis prestera maximalt med magknip heller...
Lycka till
Giza
Giza< känner igen mig...tack för tipsen!!;)
Snorkfröken
2004-06-22, 09:53
Usch då, det låter inte alls kul det som du måste stå ut med Nadja. Hoppas verkligen du får tag på nån läkare som kan ge klara besked, för nåt mysko är det ju i alla fall. Håller tummarna!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.