handdator

Visa fullständig version : Mellanmålsfråga;-)


Nadja
2004-06-15, 15:40
Hej! Ny i gamet och sitter och funderar på en massa grejer som jag tänkte "lufta" här.

Jag har ett ganska stressigt jobb och har ibland riktigt svårt att få till mellanmålen. Har kommit fram till att det som funkar bäst är en proteindrink. Har prövat med allt möjligt i matlådor, men får ont i magen när jag inte hinner sitta ner och käka. Så:

Jag har ett vassleproteinpulver och jag brukar blanda med juice eller vatten. Vet ju att det är bättre att välja kaseinpulver om man nu ska ta proteindrink till mellanmål. "Problemet" är att jag får riktigt ont i magen av kaseinpulver (testat några olika). Fråga: är det "riktigt illa" för formen att inta en vassledrink som mellanmål några gånger i veckan? Och kan det vara smart att hälla i rapsolja i drinken för att göra vasslet långsammare? Eller är det "onödigt"? Hur mkt olja ska man i såfall ta till 1 skopa=20 g pulver? Hälsn Nadja;)

Big_Vik
2004-06-15, 15:59
Du kan endast sänka det genom att blanda med mjölk, det gör så att vasslet och kaseinet koagulerar. Kom ihåg att du annars inte kan sänka II på samma sätt som GI. GI-värdet är ett medlevärde inte II...
faaan...Kingen får ta det här istället :em: :(

Nadja
2004-06-15, 16:10
Ok...;-) Kan säga att blanda med mjölk går bort för min del..fixar inte milkshake-känslan.

Nu fick jag ju fler funderingar ju:
Så det berömda II blir alltså LÄGRE om jag blandar med mjölk? Olja el loppfrön kan alltså inte sänka II på vasslepulvret?

Kanske ska definiera vad jag menade med "riktigt dåligt" i starten av tråden också...jag vill gärna reducera lite BF och tycker jag ligger bra till med dygnets övriga måltider. Det jag "oroar" mig över är, att vassledrinkarna ska medverka till ökad fettinlagring på sikt...Å andra sidan: ett par insulintoppar per dag (2 i mitt fall, frukost samt mellanmål) kanske inte är något att haka upp sig på...;) Hälsn Nadja

King Grub
2004-06-15, 16:17
Originally posted by Nadja
Så det berömda II blir alltså LÄGRE om jag blandar med mjölk?

Nej, det blir betydligt högre.

Visst är vassle en sämre proteinkälla som mellanmål än protein från vanligt mat, men har du inte möjlighet till något annat är det ett mycket bättre alternativ än att hoppa över målet. Blanda åtminstone med juice, inte vatten, eller ät någon frukt eller macka till, så du får i dig lite kolhydrater samtidigt så inte vassleproteinet kommer att användas som energi i stället för det du vill att det skall användas till.

Nadja
2004-06-15, 16:42
Bra svar;) ! Så någon olja behöver jag knappast hälla i drinken då?

Räknade lite på drinken: 20 g vassle= 93 kcal 3 dl Tropicana juice= 150 kcal, 33 g kolisar--->hyfsat mellanmål för fettreduktion, under förutsättning att fettintaget tillgodoses vid övriga måltider?

Sverker
2004-06-15, 18:28
Jag tänker direkt på någom måltidsersättare :
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=26&products_id=109

Några kapsler fiskolja till och du har allt du behöver.

Självklart bättre med riktig mat men detta blir snabbare och lättare i trängda lägen.

Nadja
2004-06-15, 18:37
Hm..ja, det verkar som jag ska ta och se över hela mitt kostupplägg;)
En fråga angående MRP´s: min sambo hade något sådant pulver hemma men jag tror det var ett dietpulver..typ 15 g kolisar, 20 g protein och 1 gram fett-är det pulvret "bättre" att ta än rent vassle? Eller spelar det mindre roll?

nottis
2004-06-15, 18:42
bättre än bara vassle är det definitivt enligt mig.

Diana
2004-06-15, 18:55
ja hade en period då ja hade en skvätt olja i kaseindrinken och hur noga ja än diskade den där flaskan så va ja allti tvungen att slängaden efter ett par användningar verkar som att oljan påskyndar förruttnelsen eler nått? rekommenderas ej me andra ord:D

Nadja
2004-06-15, 18:55
Originally posted by Diana
ja hade en period då ja hade en skvätt olja i kaseindrinken och hur noga ja än diskade den där flaskan så va ja allti tvungen att slängaden efter ett par användningar verkar som att oljan påskyndar förruttnelsen eler nått? rekommenderas ej me andra ord:D :D låter jobbigt..ingen olja för mig då..

aliquis
2004-06-15, 21:04
juice
vatten
banan
frysta hallon o blåbär
sojaprotein
linfröolja

mixa...

Förövrigt kan jag inte tänka mig att 20g protein gör någon som helst skillnad, och även om vassleprotein ger högt insulinpåslag så borde ju just det faktum att det faktiskt var VASSLEPROTEIN göra att det ändå är något positivt, oavsett om fettförbränningen sjunker en gnutta eller inte.

Nadja
2004-06-17, 17:34
Originally posted by aliquis
juice
vatten
banan
frysta hallon o blåbär
sojaprotein
linfröolja

mixa...


Hur mkt olja brukar du ta t en skopa proteinpulver ungefär? 1 tsk? 1 msk?

aliquis
2004-06-17, 23:04
1dl sojaprotein o 1msk linfröolja?