handdator

Visa fullständig version : EM-spelarnas fysik!


Maaattias
2004-06-15, 11:19
vad tycker ni om Em-spelarnas fysik?

tycker ni de är bra tränade?

konditionen verkar det inte va nå fel på iaf....

den där Martin Petrov i bulgrien var ju grymt löpstark tog ju flera 100 % löpningar över hela planen!

hur bra tränade tror ni de flesta är? vad är medel på 3 km? böj,mark,bänk?

Grisen
2004-06-15, 12:20
60-100 kg bänkpress

100-140 kg i knäböj

110-150 marklyft.

3 km runt 9-11 minuter grovt gissat.

Någonstans här tror jag de flesta skulle placera sig, med tävlingsregler.

Det är ju inte så viktigt för en fotbollsspelare att vara stark, konditionen är bra mycket viktigare.

z_bumbi
2004-06-15, 12:22
Originally posted by Maaattias
vad är medel på 3 km? böj,mark,bänk?

3 km, antar att de inte testar på den sträckan.

Tävlingsutförande på följande övningar och det är gissningar, finns säkert någon tabell att kolla på någonstans vad de "bör" klara.

Böj 120 kg

Mark 130-150 kg

Bänk 70-100 kg

TCOG
2004-06-15, 12:39
Seedorf har bra ben!

många som har det men seedorf e grym!

Dr.Stein
2004-06-15, 12:46
Min teori är nog att dom är starkare än vad dom ser ut. MÅnga av dom iaf.

Fotboll handlar ju inte direkt om att vara stor, men stark är definitivt ingen nackdel och med alla proffesionella fystränare etc. som dom har klarar dom nog mer än vad man tror.


bänk: 90-140 (kanske inte dom minsta forwardarna, men säkerligen mittbackarna!)

Böj: 120-180 (att skjuta såpass hårt som dom gör kräver rätt mycket benstyrka, explosiv sådan)


Konditionen är definitivt sjukt bra, 90 mins intervallträningen kräver kondition!!!!!!!!!!:hbang:

Klo
2004-06-15, 12:57
Har sett ÖSK (örebro sport klubb) träna styrka. Dom kör mest på "behagliga" vikter där dom inte tar ut sig max, typ: bänk 50-80, böj 60-100. Dom kör väll även en del frivändningar (lätt) och mage.

Svarten81
2004-06-15, 13:28
den här mannen har inte så dåliga ben heller

Maaattias
2004-06-15, 14:41
jag såg ett par referensramar där en elitfotbollsspelare bör ligga...

det var:

Frivändningar: 90-110 kg
Knäböj: 140-160 kg

vertikalhopp: 60 cm

3 km : 11.00



konditionen ser väl minst sagt naturlig ut.. men styrkan där lät lite mycket för fotbollsspelare

Grisen
2004-06-15, 14:43
Kanske stämmer... Har aldrig sett en elitfotbollsspelare träna styrka, däremot hockeyspelare och dem är jag lite besvikna på.

daja
2004-06-15, 14:45
Originally posted by Maaattias
tycker ni de är bra tränade?


Du skojar va?
Kuta runt i det tempot i 90 min. under en EM-match med den anspänningen och värmen och sen kunna ta en rush på 50 m och avsluta med en fint eller skott.
Ja, jag tror att dom är bra tränade!

:rolleyes:

ErikWrestlingFreaket
2004-06-15, 14:49
Jag tycker inte dom är vältränade, dom har väl bra kondition men det är väl mest det.

ErikWrestlingFreaket
2004-06-15, 14:50
Originally posted by daja


Du skojar va?
Kuta runt i det tempot i 90 min. under en EM-match med den anspänningen och värmen och sen kunna ta en rush på 50 m och avsluta med en fint eller skott.
Ja, jag tror att dom är bra tränade!

:rolleyes:

Dom kutar ju inte runt nonstop precis.

daja
2004-06-15, 14:51
Originally posted by ErikWrestlingFreaket


Dom kutar ju inte runt nonstop precis.
Nej självklart inte, läs jogga då.

Maaattias
2004-06-15, 14:51
jag tror spelarna har väldigt bra relativ styrka till sin kroppsvikt!

Tricklev
2004-06-15, 15:02
Tippar dom är normal tränade för dom flesta killarna i deras längd och vikt som tränar, tror inte dom är några suppermän men dom är nog inga Teletubbies heller.

ErikWrestlingFreaket
2004-06-15, 15:04
Originally posted by Tricklev
Tippar dom är normal tränade för dom flesta killarna i deras längd och vikt som tränar, tror inte dom är några suppermän men dom är nog inga Teletubbies heller.

Word:thumbup:

daja
2004-06-15, 15:12
Originally posted by Tricklev
Tippar dom är normal tränade för dom flesta killarna i deras längd och vikt som tränar, tror inte dom är några suppermän men dom är nog inga Teletubbies heller.

Pratar ni kondition eller styrka när ni säger tränade?
Tror inte många "normal tränade" slår dom i kondis eller explosivitet.

Karl_alfred
2004-06-15, 15:15
Klart som fasen att de är vältränade. Tänk er själva att springa runt på en fotbollsplan 2*45 i landslagstempo. Kräver nog en suverän kondition. Men deras styrka tror jag inte mycket på, men å andra sidan har de inte så mycket för de.

ErikWrestlingFreaket
2004-06-15, 15:22
Originally posted by daja


Pratar ni kondition eller styrka när ni säger tränade?
Tror inte många "normal tränade" slår dom i kondis eller explosivitet.

Hur refenerrar du Explosivitet?

daja
2004-06-15, 15:23
Fattar inte varför alla ska klanka ner på fotbollsspelares fysik hela tiden! Spelar ingen som helst roll hur grova deras överarmar är eller vad dom böjer, det är på planen de ska bevisa sin styrka och kondis!

Jag ger fan i vad BB-eliten gör på 1 mil eller 100 meter.
Just för att de inte har nåt med deras prestation att göra!

Tricklev
2004-06-15, 15:30
Originally posted by daja
Fattar inte varför alla ska klanka ner på fotbollsspelares fysik hela tiden! Spelar ingen som helst roll hur grova deras överarmar är eller vad dom böjer, det är på planen de ska bevisa sin styrka och kondis!

Jag ger fan i vad BB-eliten gör på 1 mil eller 100 meter.
Just för att de inte har nåt med deras prestation att göra!

har itne klankat ner på dom, kallade dom tom vältränade.

ErikWrestlingFreaket
2004-06-15, 15:32
Dom är väl vältränade men jag ger fan på att dom är starka

yxmannen
2004-06-15, 15:47
Originally posted by Alexiev


3km = 8-9 min

böj = 140-200kg

mark = 140-210kg

bänk = 80-120kg

När jag var på intruktörskurs med Svenska TyngdlyftningsFörbundet så diskuterade kursledaren (Ulf Stillman, OS-coach) spänst och hopp. Det körde fotbollspelare en hel del tydligen. Kim Källström lär ha böjt 180kg i knäböj med bra djup, under sitt första böj-pass.

Btw; Dessa spelare smiskar nog stjärten ur er. Dem tränar 1-3 pass om dagen vilket kräver sin man.

Har spelat mot och med fyra av spelarna som var på planen igår och gick samma fotbollsgymnasie som en av dem. De är inte i närheten av vikterna du nämner. Några kanske i böjen men inte toppresultaten i bänk eller mark, jag har aldrig träffat en spelare som gjort över 200 i mark eller 120 i bänk i ett "tävlingslyft", det tror jag när jag får se det. Har själv spelat fotboll 14 år och även om den yttersta eliten är väldigt seriös så är fotbollsspelare i allmänhet de mest oseriösa idrottsmän jag någonsin träffat i förhållande till hur mycket tid av sitt liv de viger till planerad vila, kost och specifik extraträning utöver träningspassen med laget, detta upp till elitnivå. Jämför man exempelvis med en brottare, gymnast eller friidrottare så ligger de långt efter. Dessutom är det mer festande generellt. Det är inte många som lever fotboll på samma sätt som andra idrottare viger sitt liv åt sin sport. Det finns undantag som är riktigt seriösa och har koll på allt, Källström är en av dem, men min erfarenhet säger att de är lätträknade. Men visst är spelarna vältränade i allmänhet och tränade för sitt ändamål, dock inte särskilt starka.

Jax
2004-06-15, 15:51
Om dom är vältränade? Det var väl ändå en rätt korkad fråga. Det här är grabbarna som tränar två pass om dagen och tjänar miljoner på det.

Sen om de inte tar 200 i knäböj är en annan sak, men varför i hela friden skulle de göra det. Det är fotboll de ska spela, och det gör dom jävligt bra.

Man tränar till den sporten man vill bli bra i. Denna tråden känns ungefär som tråden med Holms benböj. Några klagade på att han inte gick tillräckligt djup. Men jag tror nog att grabben vet vad han sysslar med, han är trots allt bäst i världen i sin gren. Vad är ni?

Tricklev
2004-06-15, 15:58
Originally posted by Jax
han är trots allt bäst i världen i sin gren. Vad är ni?

Barnsliga

Jax
2004-06-15, 16:01
Besserwissrar var ordet jag sökte men låt gå för barnsliga

yxmannen
2004-06-15, 16:01
Originally posted by Jax
Om dom är vältränade? Det var väl ändå en rätt korkad fråga. Det här är grabbarna som tränar två pass om dagen och tjänar miljoner på det.

Sen om de inte tar 200 i knäböj är en annan sak, men varför i hela friden skulle de göra det. Det är fotboll de ska spela, och det gör dom jävligt bra.

Man tränar till den sporten man vill bli bra i. Denna tråden känns ungefär som tråden med Holms benböj. Några klagade på att han inte gick tillräckligt djup. Men jag tror nog att grabben vet vad han sysslar med, han är trots allt bäst i världen i sin gren. Vad är ni?

Håller med, man ska inte klaga. Men man kan diskutera deras fysik, styrka och hur vältränade de egentligen är, liksom man kan diskutera allt annat. Men ibland lyser avundsjukan igenom, äckligt.