handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk...


Karl_alfred
2004-06-14, 15:26
Hur länge brukar ni normalt ha träningsvärk?

Själv brukar det sitta i ca1-2 dagar. Men ibland kan det sitta i 4-6 dagar. Tränade vader extremt hårt för 5 dagar sedan, har knappt kunnat gå på de 4 första dagarna men idag e det dock något bättre. Det jag undrar är om det inte mestadels är till skada att träna så pass hårt, för jag menar snart e det ju dags att träna dem igen. De lär ju aldrig återhämta sig ordentligt. Tänkt dock skippa träna dem denna veckan för att de ska få läka ordentligt, hade precis lika mycket träningsvärk förra veckan oxå. Han då bara gå 2 dagar utan träningsvärk i dem och sen var den tillbaka ännu värre.

Shadow Warrior
2004-06-14, 15:32
Ben 3-6dagar
Baksida axel 3-5dagar (Av ryggträning, kör inte baksidan separat!)
Bröst 3-4dagar
Triceps 2-4dagar
Lats/rygg/Traps 2-3dagar
Biceps 2-3dagar
Vader 3-5dagar


Generelt sett....

Jimbo
2004-06-14, 16:01
det är lite olika beronde på muskelgrupp tycker jag. Däremot är värken är lindrigare första dagen för att sedan bli värre andra sedan börja avta 3 för att tillslut försvinna.

Karl_alfred
2004-06-14, 23:21
Men efter de passen man har träningsvärk i 5-6 dagar kanske man borde ta det lungt med den muskeln ett tag framöver. De borde ju slita nå oerhört annars?

ivandrago
2004-06-15, 00:13
Det var ju någon studie nyligen (gjord i umeå?) som påstod att träningsvärk inte alls betydde att muskeln är skadad och måste vilas. Vilket isåfall skulle betyda att man kan köra den efter en vecka igen trots att man har träningsvärk kvar. Har ingen koll på studiens exakta slutsatser, men någon har säkert en länk.

King Grub
2004-06-15, 06:17
Eftersom träningsvärk är en direkt följd av att muskeln i fråga förstärks och förbereder sig på mer arbete, är det inte negativt.

Author: Yu, Ji-Guo
Title: RE-EVALUATION OF EXERCISE-INDUCED MUSCLE SORENESS: An Immunohistochemical and Ultrastructural Study
Department: Integrative Medical Biology
URI: urn:nbn:se:umu:diva-105
Publication type: Doctoral thesis
Language: English [en]
Defence: 2003-09-25, 09:00
Opponent: Saltin, Bengt, Professor

Delayed onset muscle soreness (DOMS) is a familiar experience for the elite and novice athletes. Symptoms can range from muscle tenderness to severe deliberating pain. It is generally believed that eccentric contractions produce higher tension on muscle fibres and connective tissues than concentric and isometric contractions. This higher mechanical stress induces initial injury, and subsequent damage is linked to inflammatory process and to changes in the excitation-contraction coupling within the muscles. Classically myofibrillar ultrastrctural changes in DOMS muscles are mainly related with myofibrillar Z-disc. Z-disc streaming and broadening have long been deemed as the hallmarks of DOMS muscles. Recent studies on rabbit models have shown a rapid loss of the intermediate filament protein desmin after eccentric contractions and this was believed to be the initial event which triggers a subsequent muscle fibre necrosis. Even though numerous studies have been conducted on both human muscles and animal models following eccentric exercise, the mechanisms responsible for the perception of DOMS have not been clearly identified.

To re-evaluate the exercise-induced muscle soreness with respect to the muscle fibre structural changes, in the present study three different modes of eccentric exercise were used as a model to introduce DOMS in healthy young subjects. Biopsies from the soleus muscle and vastus lateralis muscle were taken from control subjects and those who had taken part in the exercise, at different time intervals after exercise. The biopsies were analyzed with general histology, enzymehistochemistry, immunohistochemistry and electronmicroscopy.

All the three exercise protocols induced DOMS, which reached its peak value at 24-48 hour post exercise. Examination of the biopsies taken after the three exercise modes showed no loss of desmin or fibre necrosis of any biopsy. However, in biopsies taken 1 hour post exercise, some influx of fibrinogen into muscle fibres was observed. Despite that, the sarcolemma integrity revealed by stainings with dystrophin and laminin was seemingly not destroyed. Further analysis of the biopsies taken after the downstairs running with high-resolution immunohistochemistry revealed the following alterations: 1) F-actin and desmin were in much greater amounts and distributed differently from normal muscle; 2) alpha-actinin, nebulin and titin were initially lacking in focal areas and were subsequently reappearing. These changes were mainly observed in the 2-3 days and 7-8 days post exercise biopsies. The staining patterns were proposed to represent different stages of sarcomere formation. These findings therefore support the suggestion that myofibrils in muscles subjected to eccentric contractions adapt to unaccustomed activity by the addition of new sarcomeres. Electronmicroscopy showed ultrastructural changes also mainly in biopsies taken 2-3 days and 7-8 days post exercise. These changes were classified into four types on bases of their different staining patterns. For each of the four types of changes, there was a corresponding type of changes revealed by the immunohistochemical method. It was concluded that alterations revealed by electronmicroscopy were suggestive of myofibrillar remodeling rather than the conventionally suggested injury.

The present study will change the dogma that myofibrillar disruption/damage is a hallmark of DOMS. The findings of this study is of clinical importance as the myofibrils contrary to becoming weakened, are reinforced by cytoskeletal elements during the addition of new sarcomeres. The latter gives for the first time a mechanistic explanation for the lack of further damage upon additional exercise (second bout effect). Furthermore, the current methods of analysis of biopsies from eccentric exercised subjects can be used as an in situ model to analyze the molecular changes taking place in the muscle fibres affected by DOMS.

pellepedal
2004-06-15, 07:32
Jag brukar träna musklerna även om jag har träningsvärk kvar i dem. Ser bara till att värma upp muskeln lite mer.
Funkar bra. Får mindre ont av det. Tränar jag muskeln mer sällan får jag bara mer ont i dem.

Numero1
2004-06-15, 08:49
rekordet är 6 dagar.
En gång av vanlig träning (Grymt ben pass) en gång av ovanlig träning. (Stillastående framåt hopp).

Karl_alfred
2004-06-15, 10:22
Grubb jag ställer mig väldigt tveksam till den studien.

King Grub
2004-06-15, 10:32
Originally posted by Karl_alfred
Grubb jag ställer mig väldigt tveksam till den studien.

Den har blivit mer eller mindre fullständigt accepterad.

LunaSpice
2004-06-15, 10:49
Karl-Alfred...mer att läsa:

http://publications.uu.se/umu/fulltext/nbn_se_umu_diva-105.pdf

http://www.springerlink.com/app/home/contribution.asp?wasp=56we0cgmwh5kyg4c0yb0&referrer=parent&backto=issue,5,9;journal,14,94;linkingpublicationr esults,1:100427,1

Som Grub skrev...den är mer eller mindre accepterad.

Karl_alfred
2004-06-15, 11:02
Okej får läsa lite senare. Men nu ska jag iväg en sväng ut i det fina vädret.

Numero1
2004-06-15, 11:05
En annan måste jobba....:(

smalisen
2004-06-25, 21:27
Men nu på senare tid (efter 6 månaders träning) har jag inte så mycket träningsvärk längre. Minimal träningsvärk över hela kroppen - bara brösten som känns lite. Jag kör 6-12 tunga reps och ungefär 20 set per muskelgrupp. Gör jag något fel?

Karl_alfred
2004-06-25, 21:43
Originally posted by smalisen
Gör jag något fel?

Ändra upplägget med övningar och rubbet så fixar det sig.

aliquis
2004-06-26, 10:13
Jag skulle bara träna på trots träningsvärk, men sedan kanske det är dumt att köra så hårt så man får 4-5 dagars träningsvärk av andra anledningar? Men vad vet jag.
Själv har jag lättast för att få träningsvärk i vaderna, där får jag det i princip jämt, undra om det har något samband med att det väl även är den muskelgrupp som "är bäst". Kör bara två set stående vadpress i varje pass men kan ändå ha träningsvärk 1-2 dagar efteråt.

Numero1
2004-06-28, 07:29
Lyckans ost!
Jag har nog svårast att få värk i vaderna...

Mitt tips är att byta övningar! Det brukar ge träningsvärk ett nytt ansikte :D

pilt77
2004-06-28, 10:33
måste man få träningsvärk?
Jag hade det i början men nu när jag tränat nästan ett år så kommer det lite i benen och armarna ibland, inte mer. Tränar jag för lätt då eller?

Chris
2004-06-28, 10:38
Rekordet är 12 dagars träningsvärk i benen. :D Det var inte ens roligt.

Men normalt sett så har jag väl 3-4 dagar om jag kört riktigt hårt.

Numero1
2004-06-28, 11:31
12? GRYMT!!!
Jag tyckte att 6 dagar var mycket!

Grahn
2004-06-28, 11:50
Chris, antar att du har Allan att tacka för de 12 dagarna? :D

Doctor Snuggles
2004-06-28, 12:24
Personligen tycker jag det är totalt meningslöst att träna så man får träningsverk som hämmar vardagen. Det enda man gör då är gymmar och återhämtar sig. Känns onaturligt, jag menar, i vilken annan verklig situation (sport, arbete etc) är detta praxis?
Jag vill vara lika stark och fräsch åtminstone till nästa dag.
Fanns dock en tid då jag kände att om jag inte får träningsverk till nästa dag så har jag slösat bort tiden i gymet.
Ack, denna ungdom ;)

Numero1
2004-06-28, 14:45
Det är svårt för mig att undvika träningsvärk.
Det viktiga för mig är att vara fräsch till nästa pass. Jag undviker att träna med träningsvärk...

MasterChief
2004-06-28, 14:55
Träningsvärk är sannerligen ett märkligt fenomen. Många forskare har sagt sitt (se exempelvis King Grubs Abstract från forskaren Yu på första sidan) och alla träningsutövare har sina erfarenheter.

Det enda vettiga man kan dra av det här är att ingen vet egentligen ett smack och ett nytt argument möts bara av en massa frågor. Som till exempel abstractet på första sidan. Det låter ju småintressant men väger man in alla de erfarenheter man har haft själv och hört om så blir det bara massa strunt.

Yu har ju vänt lite på resonemanget och hävdar nu:
1, Den "trasiga" struktur som uppstårär inte ett resultat av den hårda träningen utan snarare ett resultat av att muskeln anpassar sig till att växa. Man har helt enkelt missuppfattat strukturförändringarna.
2, Han menar att de inflammatoriska symtomen är ett resultat av provtagning i tidigare tester och har alltså inget med själva träningen att göra.
3, Slutsatsen man då drar är att man kan köra vidare trots att man har träningsvärk.

Det finns dock en del invändningar tycker jag:
1, Yu har inte gjort en komplett studie kring träningsvärk. Han har belyst ett fåtal parametrar och att dra för långtgående slutsatser är vanskligt.
2, Han nämner att de upptäckt förhöjda värden av desmin och aktin 7-8 dagar efter träningstillfället. Något som anses som ett bevis på proteinsyntes i muskeln, alltså tillväxt. Kan någon då vara vänlig och förklara för mig varför man ska köra innan muskeln hunnit växa klart?
3, Det är svårt att dra slutsatser som ligger långt ifrån kontext. Försökspersonerna var alla engagerade i antingen trapplöpning, cykel, eller löpning nedför. Ingen tränades alltså med seriös, tung styrketräning. Hur kan man då så lättvindigt dra slutsatser som gäller inom styrketräning? Finns det ingen möjlighet att träningsvärk kan ha olika grunder inom olika utövanden? Jag menar, om du cyklar får du ju ett muskelspecifikt resultat. Om du styrketränar ett annat. Varför ska träningsvärken ha exakt samma mönster?
4, Trots att Yu:s forskning fått en del uppmärksamhet så är det lätt att tappa helhetsbilden. Det roliga är att Yu antar en del som kommer från olika studier. Sen utifrån sina egna resonemang så hackar han sönder andra studier som han har granskat. Hur vet han att ursprungsstudierna stämmer? Det här är allt för vanligt inom arbetsfysiologin. Man refererar till massa studier för att bygga upp ett underlag för att så småningom kunna verifiera eller motsäga någon annan studie?!
5, Om nu träningsvärk var ett resultat av muskler som växer så väcks ju en del frågeställningar. Hur kommer det sig att det finns killar som växer utan att få träningsvärk? Man får ju i princip ingen träningvärk av positiv träning, går det alltså inte att få tillväxt av endast lyftande? Jag får sällan träningsvärk i axlarna men de är grova. Däremot alltid djävulsk träningsvärk i vaderna, och de är tunna och växer aldrig...osv osv osv..

Jag har inte blivit imponerad av någon forskning kring träningsvärk utan den är fortfarande svårbegriplig och till synes
motsägelsefull. Så jag tror man gör bäst att prova sig fram. Funkar det att träna med träningsvärk, så gör det. För mig funkar det defintivt inte. Det har jag allt för mycket erfarenhet av...