handdator

Visa fullständig version : benspark


Sparrisen
2004-06-14, 14:57
Hur står sig egentligen benspark som massaövning? Jag har (kanske som bekant...) opererat mig pga åderbråck i magen, och läkaren sa att risken för att det ska komma tillbaka ökar om jag fortsätter att lyfta tungt. Övningar som ger mycket buktryck är ju: marklyft, knäböj och benspark (samt magövningar).

Ponera att jag inte kan köra benpress eller knöböj för en lång tid framöver, eftersom jag inte vill riskera återfall... hur bra står sig benspark som massaövning? Många tjatar ju om att det är en bra övning för separering i låret, men den måste ju bygga massa också, eller?



(En fråga riktad till de lite mera erfarna, inte till er som tror att ni kan allt om allt...)

Klo
2004-06-14, 15:04
Självklart ska du köra benspark både dubbel och enbens om det är det enda du pallar för tillfället. Riktigt hyfsad övning för quads, det är väll allt runt omkring som blir mest lidande om du inte kan pressa ordentligt.

Grahn
2004-06-14, 16:08
Inte så mkt att fundera på, bara att göra det bästa av situationen och hitta övningar som kompleterar varandra.

Böj är ju bäst men bara som enskild övning sett, inte omöjligt att du kan få bra resultat med ett flertal andra som ersättning.

Styrkebyggare
2004-06-14, 22:29
För quadriceps är ju bensparken klockren. Däremot tappar man ju effekten på musklerna som jobbar med höftleden om man jämför med t.ex. knäböj. Detta får du väl försöka åtgärda med lättare fria övningar. Lite utfall borde kunna göra nytta för stabiliteten i höftleden - även om övningen i övrigt inte är jämförbar med knäböj.