handdator

Visa fullständig version : Frivändningar


manko
2004-06-14, 12:51
Har någon av er testat att köra frivändningar som förbränning? istället för hiit.

typ
15x2
12x2
10x2
8x2
6x2
4x2
2x2

Vad jag läste på en hemsida (kommer inte ihåg url), så stog det att det var ett utmärkt sätt att förbränna och bygga muskler på.

RobbeliRobban
2004-06-14, 14:37
jag har testat en likande grej ett antal ggr, efter ett kort tag är man spyfärdig. egen innovation kallar den för "Fyfan" garanterade förslitningsskador utlovas!

Går till så att man greppar en lätt olympisk stång, lastad med kanske 40-50kg (givetvis individuellt) tar ett vanligt grepp, 2 marklyft, direkt 2 frivändningar, direkt 2 frontböj (på "olympiskt" sätt) fullföljer med 2pushpressar, ner till golvet repetera om och om igen, tills man blir illamående.

manko
2004-06-14, 14:53
Tror ni inte att det medför något possitivt?

Klo
2004-06-14, 14:57
Finns mkt positivt med att köra OL, låt det inte stjäla för mkt kraft av din övriga träning (om byggning är ditt mål alltså).

manko
2004-06-14, 15:02
brukar köra frivändningar 2-3ggr i veckan och vanling gym 3ggr i veckan. så jag kör det på dagarna jag inte gymmar.

Doctor Snuggles
2004-06-14, 17:15
Japp, testat att köra olika former av högreps ol-lyft på slutet av passen.... mördande jobbigt... det tar inte lång tid innan man sitter och pustar som ett ånglok.
Tycker det är jobbigare än HIIT då man springer eller cyklar eller dylikt... kanske för att vid ol-lyft så använder du hela kroppen...
fast jag blir inte riktigt lika andfådd... vilket är skönt. "Vanlig" HIIT träning gillar min hals/lungor inte.... :cryout:

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-14, 18:10
Originally posted by RobbeliRobban
jag har testat en likande grej ett antal ggr, efter ett kort tag är man spyfärdig. egen innovation kallar den för "Fyfan" garanterade förslitningsskador utlovas!

Går till så att man greppar en lätt olympisk stång, lastad med kanske 40-50kg (givetvis individuellt) tar ett vanligt grepp, 2 marklyft, direkt 2 frivändningar, direkt 2 frontböj (på "olympiskt" sätt) fullföljer med 2pushpressar, ner till golvet repetera om och om igen, tills man blir illamående.


intressant..kan du förklara hur man gör frivändningar samt är punshpress samma sak som militärpress?

tack för svar

z_bumbi
2004-06-14, 20:57
Originally posted by RobbeliRobban
Går till så att man greppar en lätt olympisk stång, lastad med kanske 40-50kg (givetvis individuellt) tar ett vanligt grepp, 2 marklyft, direkt 2 frivändningar, direkt 2 frontböj (på "olympiskt" sätt) fullföljer med 2pushpressar, ner till golvet repetera om och om igen, tills man blir illamående.

Varför köra extra böj när du ändå får det i frivändningen?
Marklyftet är ju den lättaste delen så där får man ju ingen större träningseffekt medan frivändning och pushpressarna är de som är riktigt jobbiga i de flesta fall. Ganska många fler som tar betydligt mer i mark och frontböj än i de andra delmomenten osv.


Som kuriosa förstår jag inte varför man skulle vilja köra någon typ av OL-derivat som konditionsträning, skaderisken lär vara enorm. Varför skulle man vilja träna kondition med skivstången överhuvudtaget? Vill man få kondition är det väl bättre jogga/cykla mm och tränar man för styrka är det ju ingen större mening med att köra någon typ av giantset?

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-14, 21:12
Originally posted by z_bumbi


Varför köra extra böj när du ändå får det i frivändningen?
Marklyftet är ju den lättaste delen så där får man ju ingen större träningseffekt medan frivändning och pushpressarna är de som är riktigt jobbiga i de flesta fall. Ganska många fler som tar betydligt mer i mark och frontböj än i de andra delmomenten osv.


Som kuriosa förstår jag inte varför man skulle vilja köra någon typ av OL-derivat som konditionsträning, skaderisken lär vara enorm. Varför skulle man vilja träna kondition med skivstången överhuvudtaget? Vill man få kondition är det väl bättre jogga/cykla mm och tränar man för styrka är det ju ingen större mening med att köra någon typ av giantset?


varför är skaderisken större med att köra detta än när du kör vanlig träning?

Johan1986
2004-06-14, 21:21
Originally posted by _S_e_B_B_o_X_



varför är skaderisken större med att köra detta än när du kör vanlig träning?

Titta på OL träning så kommer du nog förstå. Väldigt viktigt att ha rätt teknik.


http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html
Titta under Olympic Style Wieghtlifts

RobbeliRobban
2004-06-15, 08:46
Originally posted by _S_e_B_B_o_X_



intressant..kan du förklara hur man gör frivändningar samt är punshpress samma sak som militärpress?

tack för svar

frivändningar är när du tar upp stången till press position, antingen genom en rejält cheat curl (styrkefrivändning) eller genom att du dyker under stången och fångar upp den i en frontböj (fast inte med korslagda armar)

ZBUMBI: Marklyftet skall ju vara det lättaste, liksom vilomomentet i övningen. Frivändningarna skall inte dippa så djupt utan vara en ryggknäckande cheatcurl. Mest en rolig övning, mer för att "må illa" än för en positiv verkan, alltså mest på ploj.

Givetvis är jag så snedtränad att pushpress även militärpress går lättare och kan använda tyngre vikt i än alla former av böj.

Tror ändå att dylika övningar ger bra effekt för tungt muskelarbete under längre tid.

z_bumbi
2004-06-15, 10:11
Originally posted by RobbeliRobban


frivändningar är när du tar upp stången till press position, antingen genom en rejält cheat curl (styrkefrivändning) eller genom att du dyker under stången och fångar upp den i en frontböj (fast inte med korslagda armar)

ZBUMBI: Marklyftet skall ju vara det lättaste, liksom vilomomentet i övningen. Frivändningarna skall inte dippa så djupt utan vara en ryggknäckande cheatcurl. Mest en rolig övning, mer för att "må illa" än för en positiv verkan, alltså mest på ploj.

En frivändning som är som en cheat curl? En frivändning är väl i alla fall inte något som överhuvudtaget liknar det ens...
Du håller händerna åt andra hållet, du exploderar upp vikten och bromsar vikten på nervägen genom att böja benen (Du får kortare lyftväg också.)
Är det en frivändning så går man under parallellt med låren, går man inte lika djupt så är det en styrkevändning.
En styrkevändning innebär alltså inte att man sliter upp vikten utan det krävs väldigt mycket teknikträning för att få till dem.

Att använda en cheat curl som konditionsträning låter iofs inte så mycket bättre men att tappa tekniken i en frivänding pga att man är trött låter som ett utmärkt sätt att gå sönder.

Vill man trötta ut sig så kör några övningar som har mindre skaderisk och som förlitar sig mycket mindre på timing än frivändningar och liknande övningar.

Numero1
2004-06-15, 10:43
Jag tränar ofta både frivändningar, ryck och höga drag.
Dock inte som konditionsträning och max 3 set med max 8-10 reps/set.

Jag har dock sett judokillar köra 3x50 frivändningar på ett pass.
Grymt jobbigt...

RobbeliRobban
2004-06-15, 10:44
Originally posted by z_bumbi


En frivändning som är som en cheat curl? En frivändning är väl i alla fall inte något som överhuvudtaget liknar det ens...
Du håller händerna åt andra hållet, du exploderar upp vikten och bromsar vikten på nervägen genom att böja benen (Du får kortare lyftväg också.)
Är det en frivändning så går man under parallellt med låren, går man inte lika djupt så är det en styrkevändning.
En styrkevändning innebär alltså inte att man sliter upp vikten utan det krävs väldigt mycket teknikträning för att få till dem.

Att använda en cheat curl som konditionsträning låter iofs inte så mycket bättre men att tappa tekniken i en frivänding pga att man är trött låter som ett utmärkt sätt att gå sönder.

Vill man trötta ut sig så kör några övningar som har mindre skaderisk och som förlitar sig mycket mindre på timing än frivändningar och liknande övningar.

Ok rättande av övningsnamn lagt till sidan, men jag tror ändå att du förstår vad jag menar, givetvis vänder du med ett grepp som möjligjör att du kan pressa utan att byta grepp, med knogarna bort från dig. Att cheatcurla är ju det man gör när man frivänder utan att böja på benen så värst mycket, då ligger kraften mest i ryggen. Gå sönder kan man säkert göra (precis som jag skrev i min första post när jag beskrev övningen).

I vissa tävlingsmoment (inte i OL) förekommer att man reppar på liknande sätt (givetvis inte med dubbla moment) med vikter som man lyfter flera gånger under tidspress. Då mer som en "stöt", en "stöt" är ju ett marklyft, en vändning och en press om du bryter upp övningen (Givetvis är det ingen regelrätt "stöt" jag talar om, kan inte utföra en stöt. men lyft från marken till utsträckt över huvudet)

Om du provat något liknande, vet du att man lätt kastar upp, blir yr etc. innan musklerna inte orkar med längre, då tror jag att min och liknande övningar kan ha sin plats i ett program, även om de är farliga (betänk även att det är inga monstervikter jag använder, eller föreslår någon att använda, jag föreslår inte ens någon att använda min övning).

Numero1
2004-06-15, 11:02
Har en polare som var roddare (kom 8:a i OS i Barcelona i 8-manna rodd)

Han har berättat att de hade en böjserie á 60-90-120-90-60 reps...
Grymt!

Har ni andra program/serier som inte är typiska byggar program så tar jag gärna emot dem. har sökt på nätet utan vidare framgång.

Specielt intressant att se vore t. ex super 5:an's stykeprogram i CCCP. Eller Karelin's eller Borzov's, Carl Lewis's t. ex.

Hur kör killarna i NHL?
Någon som vet?

Hur är det med boxarna? Vad kör de för styrkeövningar?

Inser att deta kanske borde vara en egen tråd...
OP flytta om ni vill.

z_bumbi
2004-06-15, 12:46
[QUOTE]Originally posted by RobbeliRobban
Ok rättande av övningsnamn lagt till sidan, men jag tror ändå att du förstår vad jag menar, givetvis vänder du med ett grepp som möjligjör att du kan pressa utan att byta grepp, med knogarna bort från dig.

Nej jag förstog inte vad du menade, frivändningar, styrkevänding och sist cheatcurl.
De två första är ju i alla fall något så när lika men cheatcurlar du upp vikten är du långt från en frivändning.

Att cheatcurla är ju det man gör när man frivänder utan att böja på benen så värst mycket, då ligger kraften mest i ryggen.

Då är det en styrkevändning om man inte har usel teknik.

En "cheatcurl" är en curl där man använder sig av t ex ett juck i början och sen böjer ryggen bakåt för att kunna curla en tyngre vikt. Det har inget med frivändningar att göra.
Du startar inte en "cheatcurl" med ryggen utan försöker i alla fall dra med biceps vilket ju är målet med den övningen.

I vissa tävlingsmoment (inte i OL) förekommer att man reppar på liknande sätt (givetvis inte med dubbla moment) med vikter som man lyfter flera gånger under tidspress.

Strongman gissar jag?

Om du provat något liknande, vet du att man lätt kastar upp, blir yr etc. innan musklerna inte orkar med längre, då tror jag att min och liknande övningar kan ha sin plats i ett program, även om de är farliga (betänk även att det är inga monstervikter jag använder, eller föreslår någon att använda, jag föreslår inte ens någon att använda min övning).

Mjölksyra får en att må illa, missar man att andas så tuppar man av.
Är målet är att få bättre kondition eller är målet att tåla mjölksyra bättre? Från börjar var det väl konditionsträning det var frågan om..
Att av någon anledning köra sin kondition på gymet med skivstång är ett ineffektivt sätt att träna kondition (Det fungerar och det har jag länge hävdat men det är ineffektivt.), vill man få upp sin mjölksyratålighet så finns det bättre övningar som inte kräver att man har bra timining.