handdator

Visa fullständig version : Styrketraning pa morgonen, bra eller dalig


PeterH
2004-06-14, 11:21
Konditionstraning pa morgonen gynnar fettforbranning, visst.

Men vad galler for styrketraning?

Insulin- samt glykogennivaerna i musklerna ar pa dygnets lagsta niva, vilket inte kan vara bra satt emot ett styrkepass. Eller?

Visst kan man om morgonen. Har hort de som laddar kolhydrater innan de gar till sangs, vilket later helt fel av flera anledningar. Speciellt gallandes fettforbranning.

Sa vad ar (mest) ratt, vad bor undvikas. Jag har 2 tillfallen att trana om dygnet. Ett mellan 10 och 12 pa morgonen, samt mellan 9:30 och 11:30 pa kvallen. Jag kor 2-1-2-(2)
Forslag uppskattas.

Tricklev
2004-06-14, 11:23
På morgonen brukar rekommenderas av dom som kör det, ladda massa sega kolhydrater kvällen före, ät en stor frukost 1timma före, sen är det bara o köra igång:thumbup:

PeterH
2004-06-14, 11:30
Ladda kolhydrater om kvallen innan man lagger sig har jag som sagt hort forut, men det later inte allt for bra i mina oron. Just nu prioriterar jag fettforbranning over okad muskelmassa, och undviker att stoppa i mig nagonting alls om kvallarna. Speciellt fore laggdags.
Hur "langsamma" ar egentligen langsamma kolhydrater?

King Grub
2004-06-14, 11:39
Morgonträning är överlägset, tycker jag.

Självklart är det inte styrketräning på tom mage som gäller, utan efter frukost.

Dels har du gynnsamma hormonnivåer då, delst har du hela dagen på dig att fylla på med näringsämnen, istället för bara en gång och sedan hopp i säng. Vad du äter dagen innan är viktigare; det är det du tränar på. Frukosten innan passet hinner inte lagras in, utan är mer till för hjärnan och för att stabilisera blodsockret.

Jag ser bara fördelar med morgonträning jämfört med att träna senare på dagen, inte minst att man har 4-6 mål att fylla på med näring efter passet istället för 1 och sedan hopp i säng. En förutsättning för att morgonpasset skall gå bra är dock att man inte snålar in på kolhydraterna innan man går och lägger sig.

PeterH
2004-06-14, 12:10
Alright, men finns det inte en liten chans att de kolhydrater man ater bidrar till fettlagring da man inte branner sarskilt mycket under somn.
Iallafall, tack for svaren. Jag fortsatter att kora mina pass pa morgonen.


Sista fragan for dagen: konditionstraning.

Jag kor de alltid pa dagarna da jag vilar fran gymmet (dvs 3 ganger i veckan, 2 dagar i foljt vid ett tillfalle).
Finns helt enkelt ingen tid pa morgonen till konditionstraning (de 4 dagar i veckan jag har tid ar det gymmet), utan det blir alltid sent pa natten (runt 12 tiden). Ar det dumt? Kommer hem, ater nagot snabbt och gar till sangs en timma efterat.

* funderar pa att hitta nytt jobb som lampar sig for traningen istallet for den andra delen runt *