handdator

Visa fullständig version : cancer av tillskott?


Slartibartfast
2004-06-14, 06:41
Min polares fysiologilärare (dramahögskolan) säger att det finns cancerframkallande ämnen i kosttillskott/proteinpulver och om man äter dem får man cancer och dör. Stämmer det?

Jonesss
2004-06-14, 06:57
kan man inte få cancer av allting nu för tiden?
jag skulle inte lysnat för mycket på honom..
fråga i vilka mängder och hur länge man ska käka det för att få det?
Kommer ni inte ihåg det där med chipsen för ett tag sedan?
är väll något liknande....

Pdaddy
2004-06-14, 07:19
Han kanske syftar på aspartam som finns i vissa tillskott

:D

Dock så är väll inget bevisat, att tex man skulle få cancer av det..

M

supremo
2004-06-14, 07:45
OCH;
Man dör inte av all cancer :cool:

Sverker
2004-06-14, 08:55
Originally posted by Slartibartfast
Min polares fysiologilärare (dramahögskolan) säger att det finns cancerframkallande ämnen i kosttillskott/proteinpulver och om man äter dem får man cancer och dör. Stämmer det?

Berättar läraren bara vilken sorts cancer det gäller och vilka orsaker som misstänks så skall det nog gå att reda ut.

Det största problemet är ju att det finns alldeles för många skrönor och lösrykta påståenden !

Gripper 200 LB
2004-06-14, 16:09
Min polares fysiologilärare (dramahögskolan) säger att det finns cancerframkallande ämnen i kosttillskott/proteinpulver och om man äter dem får man cancer och dör.

Ja det stämmer bra det, det tar dock cirka fyra veckor innan du drabbas av cancer och dör våldsamt efter att du har påbörjat din konsumtion av proteinpulver. Du hinner i alla fal skriva testamente och hälsa på alla dina vänner innan det är tack och adjö:booty:

Allvarligt talat, det var det dummaste jag har hört, du kan fråga denne lärare vilken typ av cancer han syftar på och vilken substans i proteinpulvret som skulle kunna ha cancerogena egenskaper.

Grahn
2004-06-14, 16:11
Man kan bli överkörd om man går över gatan med, bäst man slutar med att gå ut och stannar inne. ;)

Doctor Snuggles
2004-06-14, 17:10
Japp stämmer, jag dog igår efter dragit i mig en proteindrink... det var rätt enerverande faktiskt!
:naughty:

aliquis
2004-06-14, 17:45
jag är helt säker på att jag kommer dö nu när jag har ätit sojabönsprotein.

Sverker
2004-06-14, 18:06
Originally posted by aliquis
jag är helt säker på att jag kommer dö nu när jag har ätit sojabönsprotein.

Sojaproteinet är fullt av isoflavoner som skyddar dig mot cancer:thumbup:

Nää, det vore bra ifall någon kunde redogöra för riskerna.

Är man rädd för att drabbas av cancer bör man istället koncentrera sig på påvisade risker.

Rökning är en orsak till cancer.
Radon i bostadshus en annan.
Strålning i arbetet, arbetar med röntgen, strålande material etc.
Arbetar med kemikalier som är påvisat cancerogena.
Stendamm från stenbrott, rivning och renovering av fastigheter.
Fet mat och för lite fibrer i maten.

Livet i sig är cancerogent. Desto längre vi lever desto större är risken att vi dör i cancer.

Folk vill gärna se den enkla orsaken och inte ta itu med de större.

aliquis
2004-06-14, 20:54
Originally posted by Sverker

Sojaproteinet är fullt av isoflavoner som skyddar dig mot cancer:thumbup:

Jag kommer likförbannat att dö :D

Sverker
2004-06-15, 06:58
Originally posted by aliquis

Jag kommer likförbannat att dö :D

Livet är livsfarligt, ingen kommer levande ifrån det:D




Cancer bildas hela tiden i kroppen. Överallt sker förändringar och vävnader börjar att växa okontrollerat. Immunförsvaret letar konstant efter cancer och dödar vävnaden så fort den hitter något som växer okontrollerat. I unga är är immunförvaret snabbt och starkt.

Med tiden försämras immunförsvaret. Åldern tar ut sin rätt. Tillslut hinner immunförsvaret inte med längre att städa upp, och cancern växer ifrån en.