handdator

Visa fullständig version : Bygga bra Biceps


Toya
2002-03-30, 20:50
Tja alla på kolozzeum jag undrar om ni har några bra tips för hur jag ska få mina biceps att börja växa igen? Har tränat ett år och kör biceps en gång i veckan. Är 16 år , 180 cm, 70 kg och har ett bicepsmått på 35 cm. Känner att jag stått stilla de sista månaderna... Vore grymt sjyst om någon kunde ge mig några inspirerande tips!
:cool:

[ 30 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Toya ]

Frazze
2002-03-30, 21:02
Träna dem?


Kör tungt, inte för ofta.
Och kom ihåg att biceps bara är en liten del av överarmen(jämfört med triceps). Det ser förb*nnat roligt ut folk som bara kör biceps och aldrig triceps.

Peter
2002-03-30, 21:45
1) 2 set scottcurl. Börja med detta för att det är den bicepsövningen där du lättast kan jämföra vikten med förra veckan, målet är givetivis mer vikt eller reps än då. (ez-stång eller rak skivstång)

2) 2 set stånde bicepscurl. Fuska lagom på vägen upp i de sista repetitionerna. (skivstång)

3) 2 set sittande alternerad bicepscurl med ryggstödet tillbakalutat en bit. (hantlar)

4) 2 set huksittande bicepscurl (antingen huksittande med överarmarna på knäna eller sittande med benen under en bänk och överarmen mot bänken) med rep från nedre trissan i en dragmaskin. Med hjälp av denna övning kommer då åt brachialis som ligger under biceps bättre eftersom du håller överarmarna parellellt med golvet och på så sätt slackar biceps. Tack vare att du kör med rep så får du tummarna mot dig, som i hammercurl, vilket anses öka aktiveringen av brachialis ytterligare. (rep-dragmaskin)

Alla övningar är tyngst i lite olika lägen och har överarmarna i olika lägen i förhållande till kroppen. Lite bakom i övning 3 till mycket framför i övning 4. 2 set är ingen lag utan ett förslag, repstalet väljer du själv men 4-10 tror jag mest på.

Peter

Toya
2002-03-30, 21:54
Tack Peter ska pröva ditt råd! Tycker du jag ska träna biceps mer än 1gång i veckan

[ 30 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Toya ]

Peter
2002-03-30, 22:05
Tycker du ska träna biceps biceps någonstans kring var 5:e till var 7:e dag. Finns mycket mellan 1 och 2 gånger i veckan om du inte har någon tvångstanke som säger att du måste träna en viss muskelgrupp en viss veckodag.

Peter

Algen
2002-03-31, 10:26
Variera mellan hög och låg reputions träning under passert. Jag brukar ligga på mellan 6-20 reps när jag tränar bicps. Kör minst 12 set och träna med högt tempo så ett pass högst tar en halvtimme

Lumber Jack
2002-03-31, 11:09
En riktig guldövning (tycker jag) är att köra superset med hantelcurl och skivstångscurl. Det du gör är:

1. Kör en riktigt strikt 8:a på hantelcurlen, du skall ha så pass hög vikt att du precis orkar utan att fuska.

2. Kör skivstångscurl, men bara halva vägen upp tills du har 90 graders vinkel i armleden. Det här bränner på bra i bicepstopparna (bygger även upp underarmarna). Gör en 8:a

3. Kör andra halvan av skivstångscurlen, alltså från 90 grader och upp till bröstet. Även här skall du göra en 8:a.

På skivstången skall du ha lagom vikt så att du nätt och jämt orkar. Allt skall göras i ett svep, alltså ingen vila mellan de olika momenten.

Undvik att fusk som att luta dig på diverse sätt eller att kasta upp vikten och sedan bara låta tyngdlagen ha sin gång när du släpper ner den...

Det här den överlägset bästa bicepsövningen som jag kört, det pumpar mjölksyra så in i... men det får man ta.

Peter
2002-03-31, 12:32
Tycker du om mjölksyra och att köra olika varianter av halva bicepscurl tycker jag du borde börja med bodypump. Vad är syftet med att bara köra halva reps? Om man gör det med en vikt som är för tung att orka hela rörelsen med utan bara kör i lättaste läget kan jag möjligtvis förstå att det finns en tanke bakom. Men att köra med samma vikt först i nedre halvan och sen övre kan jag inte komma på någon logisk fördel med hur jag än försöker.

Sen trodde jag folk gett upp det där snacket om övningar som tar på bicepstoppen.

Peter

Lumber Jack
2002-03-31, 18:52
Har du provat övningen? Låter inte så, prova så får du se vad jag menar.

Kan inte tala för dina bicepstoppar, men mina har mått bra av den här övningen...

Gurra_1982
2002-03-31, 20:37
variera hela tiden de övningar du kör håll smalt håll brett mm

Peter
2002-04-01, 11:14
->Lumber Jack...Jodå jag har provat att köra halva reps för biceps för några år sedan när jag inte tränat så länge och inte läst något om träning mer än några B&K nummer. Visst fick man mjölksyra och pump.

Om du anser att det finns någon anledning till att köra som du gör får du gärna förklara varför, helst någon bättre förklaring än att det känns bra. Om du lyckats träna toppen på din biceps specifikt och kan bevisa att det funkar tycker jag du ska skriva en bok om hur det går till eftersom du är den första i världen som lyckats med det.

Peter

Toya
2002-04-01, 11:42
Hallå Peter prövade ditt råd igår det kändes riktigt bra! Ja hade kört några av dina övningar för och då kändes det bra, men det kändes lite bättre med dom övningar du hade rekommenderat :) :)
Sjyst Peter :)

MVH/Toya

Lumber Jack
2002-04-01, 19:14
Jaja, orkar inte tjafsa, träning är något individuellt, vad som funkar för mig behöver inte funka för dig. Kan lova att mina armar växer bra av den här övningen, därav är det inte självsagt att den gynnar dig.

Synd att ta till en sån sarkastisk ton bara för att någon har en annan åsikt än en själv.

Peter
2002-04-01, 22:05
>Toya...Kul att höra

>Lumber Jack...Ber om ursäkt om du tycker jag hade en sarkastisk ton, och grattis till att du hittat något som du tror på och trivs med.

Peter

Lumber Jack
2002-04-01, 22:31
Ingen fara.

Nu när jag tänker efter lite så är jag nog benägen att hålla med om att den här övningen kanske riktar sig till fitnessinriktade människor. Jag har ganska lätt för att bygga armar och det är väl antagligen därför som det här funkar kanon för mig. Jag får ju som sagt träning för muskelkondisen plus att bicepsen växer.

[ 01 April 2002: Inlägget har ändrats av: Lumber Jack ]

steefann
2002-04-01, 23:44
Mjölksyra ser jag om något negativt, kör aldrig så lätt så jag får detta förutom i magen och inte ens där särskilt ofta. Förut körde jag ofta så jag fick det men jag tycker det bygger sämre, kanske bara funkar dåligt på mig... vet ej