handdator

Visa fullständig version : Fruktens kcal


Ready-to-takeoff
2004-06-13, 17:24
hej

är fruktens kcal svårtlagrade än vanlig mat? jag som äter en hel del bananer och äpple och annat en och annan frukt är lite rädd att dess kcal lagras onödig.jag äter gärna 5-6 äpple eller bananer bara sådär utan anledning, har för mig att frukters och grönsakerns kcal bruka åker ut om dess kcal inte förbränns innan

är det sant eller lagras de som allt annat. Eller är vitaminpiller och föredrar för att de inte innehåller kcal


tack på förhand

Callister
2004-06-13, 17:27
Frukt är nyttigt, men bananer kanske man ska se upp med lite, kanske. :)
Äpplen kan du i princip äta hur mycket som helst av, väl?

King Grub
2004-06-13, 17:27
Nej, allt överskott lagras som muskelglykogen eller kroppsfett. "Negativa kalorier" och liknande är myter. Däremot är det rätt svårt att äta sig tjock på frukt och grönt, om man låter dem ingå som en del av sitt dagliga energiintag. Har man däremot redan ätit så man nått sitt +-0 streck, ja då lagras överskottet.

Ready-to-takeoff
2004-06-14, 05:53
Originally posted by King Grub
Nej, allt överskott lagras som muskelglykogen eller kroppsfett. "Negativa kalorier" och liknande är myter. Däremot är det rätt svårt att äta sig tjock på frukt och grönt, om man låter dem ingå som en del av sitt dagliga energiintag. Har man däremot redan ätit så man nått sitt +-0 streck, ja då lagras överskottet.
ok tack nu vet jag det

B-jay
2004-06-14, 08:09
Lånar tråden lite.

Det här med banan!
Bör man akta sig för den och istället äta äpple eller päron.
Banan är ju försvinnande gott!:eating:

King Grub
2004-06-14, 08:56
Originally posted by B-jay
Lånar tråden lite.

Det här med banan!
Bör man akta sig för den och istället äta äpple eller päron.
Banan är ju försvinnande gott!:eating:

Visst är det lättare att äta mer energi i form av banan än i form av något som måste tuggas. Prova att äta 1000 kcal från vattenmelon. :D

B-jay
2004-06-14, 09:50
Originally posted by King Grub


Visst är det lättare att äta mer energi i form av banan än i form av något som måste tuggas. Prova att äta 1000 kcal från vattenmelon. :D

jo, det hade nog varit svårt!
Men det är inget i övrigt som är "onyttigt" med banan.

tror jag fortsätter att trycka i mig en på fikorna tillsammans med kesellan.
:D

King Grub
2004-06-14, 10:32
Inga frukter är onyttiga! :thumbup:

B-jay
2004-06-14, 10:54
Originally posted by King Grub
Inga frukter är onyttiga! :thumbup:

Förutom den där som var på tal här för ett tag sen som innehöll över 1000 kcl väl? (kommer inte ihåg namnet) ;)

Diana
2004-06-14, 10:57
en frukt?

z_bumbi
2004-06-14, 10:59
Originally posted by King Grub


Visst är det lättare att äta mer energi i form av banan än i form av något som måste tuggas. Prova att äta 1000 kcal från vattenmelon. :D

Ha det sen så kul när magen upptäcker att det är laxerande.. :D

King Grub
2004-06-14, 11:37
Originally posted by B-jay


Förutom den där som var på tal här för ett tag sen som innehöll över 1000 kcl väl? (kommer inte ihåg namnet) ;)

Durianfrukten.

Den är inte onyttig, bara energirik. Och det beror på att den är stor, inte på att den är så sjusärdeles kaloririk per 100 gram.

http://www.ecst.csuchico.edu/~durian/