handdator

Visa fullständig version : Och ännu en.. flicka :)


Becka
2004-06-13, 13:15
Hej!
Becka här. 20 år, 177cm, 65kg. Jag behöver hjälp och tips när det gäller min midja. Jag är väl hyfsat smal, men jag har dessa bedrövliga "lovehandles" som jag inte vet hur jag ska bli av med! :(

Mina mått:
Byst: 93
Midja: 87-88 (!)
Höft: 91

Jag vet inte om jag mäter helt galet men midjan ska man ju mäta precis över naveln. Jag är smal om man ser mig i profil men framifrån är jag lite "bred".

Jag vet att man inte kan punkförbränna och att en allsidig träning samt bra kost är det bästa. Men jag är lite rädd för styrketräning.. Jag tycker att det är tråkigt och har ingen att träna med tyvärr. Senast jag köpte styrkekort gick jag endast 3 ggr innan jag la ner :( Bortkastade pengar.

Kör lite aerobic och morgonpromenader nu, samt en bra kost (tonfisk, kyckling, grönsaker, havregrynsgröt, äppelcidervinäger etc). Men jag vet verkligen inte hur jag ska få bort det fula fettet på mina höfter. Hjälp och tips uppskattas! :bow:

MVH,
Becka

Ninjasmurf
2004-06-13, 13:29
Du kan ju alltid skapa illusionen av en smal midja med att bygga upp axlarna så du blir bredare upptill..

Det enda sättet jag vet att minska omfånget kring kroppen är att minska i kroppsfett.

vad är rädlsan med styrketräning?

Becka
2004-06-13, 13:41
Inte "rädd" direkt, men det var som jag sa därefter.. Vill inte träna själv, tycker att det är tråkigt då. Behöver någon som sporrar mig!

Vill gå ner 5-6 kg i sommar och hoppas på att det försvinner en del kärlekshandtag då..

Ninjasmurf
2004-06-13, 14:06
pojkvän/flickvän eller kompis e alltid bra att dra med sig.

5-6 kilo låter ganska mycke med tanke på din vikt å längd...

Bygga upp lite muskler istället, det är bra då det ökar förbränningen...(muskler använder 80% av energin i vila i form av fett...mer muskler = mer fettförbränning. ialla fall enligt min föreläsare i biokemi)

King Grub
2004-06-13, 14:07
Originally posted by Becka
Inte "rädd" direkt, men det var som jag sa därefter.. Vill inte träna själv, tycker att det är tråkigt då. Behöver någon som sporrar mig!

Vill gå ner 5-6 kg i sommar och hoppas på att det försvinner en del kärlekshandtag då..

5 kilo fett innebär att du behöver äta mellan 35000 och 40000 kcal mindre än du gör av med under sommaren. Låter lagom roligt, eller hur? :D Men om du slår ut det per dag så blir det inte så hemskt. Antingen drar du ner på maten eller så rör du på dig mer. Eller det bästa alternativen: lite av båda delarna, och låter dem mötas halvvägs.

Becka
2004-06-13, 14:17
Ninjasmurf, det kanske låter mycket med -5kg men jag har alltid varit smal och vägt mindre än "normalt" i förhållande till min längd. Men det är inte lätt att få bort fett just runt midjan, det går inte att träna bara just den biten tyvärr...

King grub, vad tror du är rimligt per dag ungefär då? Enligt Hälsovakten ska jag äta ca 1700kcal om jag vill behålla den här vikten.
Jag är ganska stillasittande (jobb vid datorn och mycket dator hemma) och just nu äter jag ca 1200 kcal per dag om jag inte tränat (om jag tränar äter jag givetvis mer).

Jag har tyvärr varit sjuk ett tag och därför blivit ännu mer stilla.. Vill komma igång igen med morgonpromenader och aerobics etc.
Och det är klart att det är lättare när man har en kompis med, men mina tjejkompisar är mesar som inte vill gå på gym typ :(

King Grub
2004-06-13, 14:27
Originally posted by Becka
King grub, vad tror du är rimligt per dag ungefär då? Enligt Hälsovakten ska jag äta ca 1700kcal om jag vill behålla den här vikten.
Jag är ganska stillasittande (jobb vid datorn och mycket dator hemma) och just nu äter jag ca 1200 kcal per dag om jag inte tränat (om jag tränar äter jag givetvis mer).

Kolla med Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html) i stället. Hälsovakten suger. 500 kcal under siffran du kommer fram till för bibehållen kroppsvikt är en bra nivå och leder till en viktminskning på 0.5 kilo per vecka; en optimal takt. Hur du vill ta bort de där 500 kcal är upp till dig; antingen genom att minska på maten med 500 kcal eller motionera en viss andel av siffran, eller t om motionera mer än så och kunna öka matintaget - det bestämmer du själv.

Becka
2004-06-13, 14:34
Jag litar inte riktigt på uppladdningen heller, jag tycker att det är svårt att uppskatta ett genomsnitt av hur man rör sig etc. Sitter man vid datorn ett par dagar i sträck så är det inte alls mycket motion heh :)

Men iaf, enligt uppladdningen är det nog 1800-1900. Så inte så långt från vad jag trodde innan..

[EDIT] Varför suger Hälsovakten förresten? Jag blir i alla fall motiverad med hjälp av det..

Prankie
2004-06-13, 15:19
Hälsovakten anger för lite näringsbehov och antal kcal du förbräner under träning är också lägre än det ska. Det enda du bör använda hälsovakten till är att kontrollera kcal i maten du har ätit.

Becka
2004-06-13, 15:51
Ok.. jo jag har iaf märkt att jag alltid äter minst 100% mer protein än vad hälsovakten föreslår.

Men jag tänker nog köra på 1000kcal ett tag samt mycket morgonpromenader och se om det händer något!

Wilson
2004-06-13, 16:19
Originally posted by Becka
Ok.. jo jag har iaf märkt att jag alltid äter minst 100% mer protein än vad hälsovakten föreslår.

Men jag tänker nog köra på 1000kcal ett tag samt mycket morgonpromenader och se om det händer något!

1000 kcal? :confused: Nej, nej, nej....det är för lite. Om ditt energibehov är ca 1800-1900 vid tillfället, skulle jag föreslå att du rörde på dig lite mer och möjligen minskade maten något ifall det behövdes. Men försök undvik att minska på maten då det inte är allt för bra att dra ner för mycket.

*Flash*
2004-06-13, 16:29
Herregud människa är du galen! 1000kcal:eek:

Om du alltid varit smal och vägt lite för din längd antar jag att du antingen alltid ätit väldigt lite eller varit en sån som kunnat stoppa i dig väldigt mycket mat m.m. utan att gå upp i vikt.
Så vilket av dom är det?

Själv lyckades jag med att gå ner 4 kg trots att jag då inte rörde på mig överhuvudtaget (satt mest vid datorn) och åt allt jag kände för (pizza, godis tonvis med kebab..)
Vägde för övrigt 58 kg innan jag gick ner..

Hmm det jag försöker få fram är att du definitivt borde äta betydligt mer än 1000kcal såvida du nu inte VILL gå på svältdiet och tro mig det är inte särskilt trevligt i längden.

btw inte en chans att ditt energibehov skulle ligga på 1800kcal såvida du nu inte sover 12 timmar och restrerande sitter vid datorn

Zozza
2004-06-13, 16:44
Originally posted by Becka
1000kcal


1000kcal, det äter jag till frukost :D


Kom ihåg, det är inte bra för fettförbränningen att äta för lite heller!

Diana
2004-06-13, 17:04
ja gick oxå på ett vääldigt lågt kcalintag innan ja började styrketräna, du vinner mkt på att fokusera extra på styrketräningen inte nog med att du kommer få snyggare fysik de kommer även va mkt lättare för dej att få bort fettet och hålla det borta om du samlar på dej muskelmassa, ett annat fel ja gjorde och som ja tror att alltförmånga gör är att lägga ner alldeles onödigt mkt energi på lågintensiv cardio, lägg in ett par tre högintensiva pass i veckan, gärna intervall så du får upp konditionen, de kommer hjälpa otrolit mkt:thumbup:

Wilson
2004-06-13, 17:11
Originally posted by *Flash*

btw inte en chans att ditt energibehov skulle ligga på 1800kcal såvida du nu inte sover 12 timmar och restrerande sitter vid datorn

Inte alls omöjligt. Mitt energibehov ligger på runt 2500-2600 kcal och då räknar jag på en dag då jag sitter vid datorn, styrketränar, kör lite HIIT eller tar en morgonpromenad, + lite andra sysslor som matlagning, städning m.m.

Becka
2004-06-13, 17:32
Det är väl klart att mitt energibehov kan vara 1800-1900.
När jag inte tränar består en dag av sittande jobb 8-17 (och bara 5 minuter till jobbet så det är ingen träning). Lagar mat osv efter jobbet. Sen är det typ dator/tv på kvällen. Så jag förbrukar verkligen inte särskilt mycket. När jag tränar så är det morgonpromenader och aerobic. Har varit sjuk ett tag så jag har mest varit stilla..

Och Diana, ja jag vet att styrketräning är jättebra osv, men jag tycker verkligen att det är så tråkigt att gå själv. Har försökt ett par gånger men det har bara varit bortkastade pengar.

Flash: När jag var yngre var jag jättesmal och kunde jag äta vad som helst och var fortfarande en sticka. Sen åt man och åt man (man ville ju ha lite bröst etc) så till slut hade man fula kärlekshandtag samtidigt som man fått massa underhudsfett (pga stigande ålder/pubertet) så numera kan jag inte äta vad som helst tyvärr.

Jag tror inte att 1000 kcal är för lite. Jag äter nyttigt och tar vitaminer/mineraler (vitaplex), samt omega-3 och äppelcidervinäger etc.. Ett tag åt jag ca 1500kcal men inget hände, har stått på samma vikt i evigheter. Har gått mellan 64-66 i ett år utan några förändringar.

Jag tränar lite för lite, det är jag medveten om, men tills jag fått disciplin/nån som släpar mig till gymmet så tror jag att ett reducerat kaloriintag är ett måste. Mitt aerobic-kort går ut nu den 30 juni också så jag måste träna på andra sätt.. Får bli morgonpromenader osv. Vill verkligen ha en finare midja!

Diana
2004-06-13, 17:44
låter bra man ska göra de man tycker känns bäst själv, du kan ju allti prova att byta gym och se om du kanske får lite mer inspiration på nästa ,när gymkortet gått ut dvs, annars verkar du ju va målmedveten så du kommer säkert lyckas!

Wilson
2004-06-13, 17:45
Originally posted by Becka

Jag tror inte att 1000 kcal är för lite. Jag äter nyttigt och tar vitaminer/mineraler (vitaplex), samt omega-3 och äppelcidervinäger etc.. Ett tag åt jag ca 1500kcal men inget hände, har stått på samma vikt i evigheter. Har gått mellan 64-66 i ett år utan några förändringar.


Skit samma vad du tror. Det ÄR för lite med 1000 kcal.

Anledningen till att du stod still behöver inte vara att du legat på ditt energibehov, utan det kan ha med andra orsaker att göra.

Du gör ju som du vill...men att gå ner så lågt som 1000 kcal är en svältdiet och kommer förmodligen mest göra onytta.
Jag tycker du ska hitta nån motionsform du tycker är rolig. RÖR på dig mer ifall du redan äter lite, men ändå inte går ner.
Sen kan inte allt vara rolitg... jag tycker inte alltid det är roligt att köra konditionsträning efter mitt styrkepass, men jag gör det för jag vill göra det.
Man måste kämpa lite för att nå sina mål. Tänk på det.

*Flash*
2004-06-13, 17:50
Originally posted by Wilson


Inte alls omöjligt. Mitt energibehov ligger på runt 2500-2600 kcal och då räknar jag på en dag då jag sitter vid datorn, styrketränar, kör lite HIIT eller tar en morgonpromenad, + lite andra sysslor som matlagning, städning m.m.
Sen vägde du väl rätt lite också?

Becka: det bästa är väl att helt enkelt börja röra på sig lite mer istället för att ligga på svältdiet som inte är särskilt nyttigt ens

Becka
2004-06-13, 17:55
OK..
Vad låter bättre då? 1200, 1400? Ännu mer?

Det känns som att jag behöver något som sporrar mig.. typ att jag går ner 2 kilo så att det känns som att jag kommer nånstans! Vill inte stå och trampa på samma ställe hela tiden.. Behöver lite motivation och det skulle nog kännas fint att gå ner litegrann bara så att jag ser att jag KAN.

Wilson
2004-06-13, 18:06
Originally posted by Becka
OK..
Vad låter bättre då? 1200, 1400? Ännu mer?

Det känns som att jag behöver något som sporrar mig.. typ att jag går ner 2 kilo så att det känns som att jag kommer nånstans! Vill inte stå och trampa på samma ställe hela tiden.. Behöver lite motivation och det skulle nog kännas fint att gå ner litegrann bara så att jag ser att jag KAN.

Vad ligger du på för kcal-nivå för tillfället? om du inte redan har koll på kost/näringsämnen så försök läs så mycket du kan om sånt innan du ska börja dieta dig neråt. Finns en hel del trådar här om hur man ska äta när man vill dieta bort fett.

Jag tycker du kan testa att ligga på din nuvarande kcal-nivå och istället motionera mer. Gör något du verkligen tycker är skoj... inlines kanske? gå ut med hund om du har? du bor ju i Lund och då är det väl inte så farligt att ta lite promenader:) mest trevlitg i en sån trevlig stad... särskilt när det är sol ute, då du ju får lite solbränna på köpet;)

Din motivation är väl att du vill bli av med lite runt magen? tänk på det hela tiden. Du vill få bort litegrann där och det kan ju sporra dig till att inte misslyckas. För den delen behöver du ju inte bli fanatisk och ta det på FÖR stort allvar=)

jaja hoppas det går bra :thumbup:

Becka
2004-06-13, 18:10
Okej.. tack så mycket för tipsen Wilson! Och det är sant, Lund är en rätt fin stad :)

Ska börja ordentligt imorgon! Får ha nån träningsdagbok :)

Björn S
2004-06-13, 18:53
Jodå, släng in ett par prommenader i stadsparken så blir det finfint!
Käkä inte för lite och gå lite mer på känslan tycker jag. Använd en spegel istället för en våg.

Ös på och haré gött!

/B

Ninjasmurf
2004-06-13, 19:32
Originally posted by Becka
Okej.. tack så mycket för tipsen Wilson! Och det är sant, Lund är en rätt fin stad :)

Ska börja ordentligt imorgon! Får ha nån träningsdagbok :)

en träningsjournal på kolozzeum kanske...det sporrar verkligen att ha nått att skiva i som andra kan läsa...

Emilia
2004-06-13, 19:43
Tänkte bara säga att enligt BMI (Body mass index) är din minsta normalvikt 62 kilo. Går du under 62 kilo är du alltså underviktig.

Jag tycker också att du borde börja röra på dig mera och äta hälsosamt men mycket. Ingen vits med svältdieter, tänk i stället på VAD du stoppar i dig.

Man kan inte punktförbränna, men jag har fått bättre midja genom att träna magmusklerna (sidorna alltså). Även om inte fettet försvinner blir midjan fastare. Kombinerat med promenader eller annan konditionsträning tror jag det hjälper. Du är ju redan på nedre gränsen av din normalvikt enligt BMI.

Callister
2004-06-13, 19:54
Jag tycker du borde äta på din plus och minus nivå sen kompletera det med motion. :)

Becka
2004-06-13, 21:49
Jo, jag vet att min BMI är helt OK, men det visar ju inte hur mycket fett man har på sidorna av höfterna tyvärr! Men jag ska försöka att inte titta på vågen och gå mer efter spegeln :)

Och en träningsjournal här kanske är en bra idé.. kanske ska börja med det imorgon!

Förresten, hur gör ni andra med sömn? Det sägs ju att man ska sova minst 8 timmar.. helst 9-10. Men det kan jag verkligen inte! Det känns omöjligt att gå och sova kl 22:30 som jag behöver, om jag ska upp 06:30. Och ännu tidigare än 22:30 verkar sanslöst för ett nattdjur som mig :)

Wilson
2004-06-13, 22:21
Originally posted by Becka
Förresten, hur gör ni andra med sömn? Det sägs ju att man ska sova minst 8 timmar.. helst 9-10. Men det kan jag verkligen inte! Det känns omöjligt att gå och sova kl 22:30 som jag behöver, om jag ska upp 06:30. Och ännu tidigare än 22:30 verkar sanslöst för ett nattdjur som mig :)

Ifall jag inte kan sova, brukar jag dunka mitt huvud i något tills jag domnar och av och däckar. :)

Äh det är väl bara att lägga sig ner och försöka sova... man vänjer sig sen, men visst det är lite drygt att behöver lägga sig när man inte är trött.
Sömnbehovet är ju individuellt... personligen behöver jag MINST 8 h... gärna 9-10.


Kom på en sak. Du kanske behöver stretcha höftböjaren? Har man dålig stretch i den, kan man få dålig hållning och magen kan puta ut en bit, utan att man mycket fett där.
Jag själv borde stretcha höfböjaren mera... ska börja göra det.

http://www.fitness-magazine.com/september03/stretcha.html
där finns en stretchövning för höftböjaren.

Becka
2004-06-13, 23:07
Originally posted by Wilson


Ifall jag inte kan sova, brukar jag dunka mitt huvud i något tills jag domnar och av och däckar. :)

Äh det är väl bara att lägga sig ner och försöka sova... man vänjer sig sen, men visst det är lite drygt att behöver lägga sig när man inte är trött.
Sömnbehovet är ju individuellt... personligen behöver jag MINST 8 h... gärna 9-10.


Kom på en sak. Du kanske behöver stretcha höftböjaren? Har man dålig stretch i den, kan man få dålig hållning och magen kan puta ut en bit, utan att man mycket fett där.
Jag själv borde stretcha höfböjaren mera... ska börja göra det.

http://www.fitness-magazine.com/september03/stretcha.html
där finns en stretchövning för höftböjaren.


Haha :) Men fan.. jag är redan på tok för sent i säng! Nåja..

Men ok, höftböjaren har jag aldrig hört ska hjälpa, det ska jag definitivt prova. Men menar du att jag bara ska göra det extra mycket efter att jag tränat eller bara lite när som helt i allmänhet?

Godnatt!

Wilson
2004-06-13, 23:20
Originally posted by Becka



Haha :) Men fan.. jag är redan på tok för sent i säng! Nåja..

Men ok, höftböjaren har jag aldrig hört ska hjälpa, det ska jag definitivt prova. Men menar du att jag bara ska göra det extra mycket efter att jag tränat eller bara lite när som helt i allmänhet?

Godnatt!

Du kan ju göra den övningen när du är uppvärmd. Exempelvis efter magträning? om du nu tränar magen... eller kanske efter en promenad/inlines-tur/joggingtur... bara du är uppvärmd.

Vet itne hur ofta den stretch-övningen behövs göras, men testa göra den varje eller varannan dag? beror ju på ifall du har dålig stretch i höftböjaren eller inte.
Jag vet iaf att jag märkte lite resultat (åtminstone tyckte jag det) när jag gjode den stretchövningen ett tag. Nu har jag dock inte gjort på länge.

Trytter
2004-06-14, 08:40
1000kcal
Det är ju nästan så man börjar gråta..
Om inget annat så dör väl fettcellerna av uttråkning?

Jonesss
2004-06-14, 14:10
Jag är kanske en björn eller något men min dag blir inte bra om jag inte fått runt 12 timmars sömn :em:
jag brukar gå till sängs vid 9-10 tiden + att jag sover 2-4 timmar på dagen också :notme:

Johan
2004-06-14, 15:29
Jag brukar gå och lägga mig runt 24.00-01.00 och kliver upp runt 06.00.
Funkar bra för mig, även om man blir lite sliten på fredagarna.
Men jag testade att lägga mig lite före 23.00 förra veckan, men då tyckte jag att jag var mer trött när jag gick upp dagen efter, men jag har hört att man sover i perioder så om man "typ" vaknar mitt i en sådan så kan man va tröttare än om man vaknar innan "perioden" har börjat, fast man har sovit mindre.

Men det är bara nånting jag har hört och det kan va bara tokigheter men jag tyckte nästan det stämde på mig.

Trytter
2004-06-14, 17:23
Originally posted by Jonesss
Jag är kanske en björn eller något men min dag blir inte bra om jag inte fått runt 12 timmars sömn :em:
jag brukar gå till sängs vid 9-10 tiden + att jag sover 2-4 timmar på dagen också :notme:

Jag funkar bäst på en 10-12 timmars sömn faktiskt.
Vi kan ju alltid låtsas att det beror på att vi tränar extremt hårt därför behöver vi mer sömn än de andra amatörerna :angel:

Halldin
2004-06-14, 17:48
Kan det inte (åtminstone till viss del) sitta i huvudet?
Lägg upp en bild och låt allmänheten bedöma! ;)

Wilson
2004-06-14, 19:02
Originally posted by Halldin
Kan det inte (åtminstone till viss del) sitta i huvudet?
Lägg upp en bild och låt allmänheten bedöma! ;)

helt omöjligt å bedöma ifall hon inte tar en nakenbild också:D

Becka
2004-06-14, 21:30
Haha, nakenbilder... you wish ;)

Men jo, jag tror nog att mycket sitter i huvudet, men jag har ett ganska högt midjemått på 87-88 cm ändå.. Så det är dags att ta tag i det. Jag kommer ju aldrig få barbie-måtten 90/60/90 med min längd, men det strävar jag verkligen inte efter heller! :) Men ett par centimeter mindre ska det bli. Framför allt träna så att jag blir fast och fin så att säga..

Längd/midjemått-kurva:
http://www.food.gov.uk/multimedia/bigimages/weightchart.gif


Men okej, ni ska få era halv-naken-bilder ;)
Hmm. Jag är rätt OK i profil, men det är alltså midjan jag vill ha smalare, okej? Inte mobba mig nu när jag är så snäll att jag postar foton. Postar länk till min nya träningsdagbok med foton en bit ner.

Beckas träningsdagbok + foton på midjan (http://www.becka.nu/becka/traningsdagbok/)

Håll till godo!

Wilson
2004-06-14, 21:49
oh la la..:naughty:

Jag tyckte det såg fint ut! inte alls så som jag trodde. Du har verkligen inte mycket fett för att vara tjej, men förstår dig ändå.

Du verkar vara ordentligt motiverad och seriös! så kör på!
:hbang:

Becka
2004-06-14, 21:53
Tack, det var i alla fall vad jag ville höra :)

För jag blir sur om folk säger "nä, men du är bra som du är".
Jag menar, kan folk inte se det lite subjektivt? Man vill inte bara "duga som man är", man vill känna sig toppen :)

Nu ska jag få mig lite skönhetssömn, men ser fram emot mer respons på träning/foton etc.

Godnatt!

Wilson
2004-06-14, 22:23
Originally posted by Becka
Tack, det var i alla fall vad jag ville höra :)

För jag blir sur om folk säger "nä, men du är bra som du är".
Jag menar, kan folk inte se det lite subjektivt? Man vill inte bara "duga som man är", man vill känna sig toppen :)

Nu ska jag få mig lite skönhetssömn, men ser fram emot mer respons på träning/foton etc.

Godnatt!

svårt för andra att förstå att "komplex" kan betyda mycket för personen, även ifall folk i omgivningen inte tänker på personens komplex.
Trivs man inte med något så ändrar man på det:)

gonatt!

no1fitness
2004-06-15, 02:24
Du verkar vara en tjej som har s.k manlig fettlagring; dvs det mesta fettet runt magen och på överkroppen gissar jag. Själv är jag tvärtom, allt fettet hamnar på rumpan och höfterna...:insane:

För att gå ner på handelsena måste du förstås minska över hela kroppen. Försök komma igång med styrketräningen !! Snälla...:naughty: DDet ger superresultat !!

Kämpa på !!

Dymion
2004-06-15, 05:46
-Becka Du var ju riktigt söt:em:

Wilson
2004-06-15, 05:49
kollade lite på ditt matschema.... inte mycket du får i dig efter 15:00:) blir du inte jäkligt hungrig? att inte äta nåt mellan 15.00-20.00 och dessutom ha träning där emellan, är inte så bra kanske.

Försök ät var 3:e timme och det är inget fel med att sprida ut maten jämnt över dagen, dvs lika stora mål vid varje. Då blir det ju lättare att hålla reda på hur mycket kcal man får i sig vid varje mål. Dessutom håller det blodsockret på en jämnare nivå.

Jag kör på det sättet och jag tycker är avsevärt mycket enklare och bättre än som jag åt innan; 3 stora mål och mindre mål emellan. Då vet man tex att man ska få i sig 500 kcal/mål (eller vad man nu tänkt få i sig).

stybb
2004-06-15, 05:53
Originally posted by no1fitness
Du verkar vara en tjej som har s.k manlig fettlagring; dvs det mesta fettet runt magen och på överkroppen gissar jag. Själv är jag tvärtom, allt fettet hamnar på rumpan och höfterna...:insane:


Vad heter det då man har fett på både röven, höfterna och magen då :D :naughty:

Trytter
2004-06-15, 06:44
Det där tycker jag inte du ska bry dig om.
Iofs gör du som du vill men jag tycker du är assnygg:thumbup: .


Lite rolig offtopic info bara. Hade Barbie varit en levande människa hade hon inte kunnat stå upp pga av hon ser ut som hon gör.
Hehehe, sunda förebilder man ger till små barn.

Becka
2004-06-15, 07:06
no1fitness: huhu, jag vill inte vara kille :( Hehe, men jo, jag vet... Jag borde styrketräna. Vet inte riktigt hur jag ska komma igång med det bara.. Är det bäst för mig att träna med maskiner eller bara vikter? Gymmet jag går på har massa maskiner men inget sommarkort och mitt tar slut snart.. Ett annat gym har hyfsat billigt sommarkort men inga maskiner.

Wilson: Jag vet, det var faktiskt tänkt att jag skulle äta ca kl 18:00 men jobbade över lite och var sen tvungen att hinna till aerobic-passet. Ska bli bättre idag hoppas jag!

Dymion, Trytter: tack tack, det värmer :)

no1fitness
2004-06-16, 02:57
Originally posted by stybb


Vad heter det då man har fett på både röven, höfterna och magen då :D :naughty:

Fat Bastard ! :D

*Flash*
2004-06-16, 03:16
Originally posted by no1fitness


Fat Bastard ! :D
:cryout:

Har för övrigt också sådana hemska lovehandles och dom kommer då inte försvinna såvida jag inte blir riktigt riktigt smal så ärligt orka bry sig om dom...

För övrigt skulle nog midjan se smalare ut om din överkropp blev lite större om du förstår vad jag menar:D

no1fitness
2004-06-16, 04:58
Träna med vikter gillar jag bäst och ta i lite när du tränar och inte bara greppa en 4 kg:s vikt och kör mesiga repetitioner.
Kör tungt !! :hbang:

Be någon på gymet att visa dig olika övningar !!
Lycka till nu !! :bpump:

Popeye
2004-06-16, 17:40
Först av allt vill jag säga att det man såg på bilderna såg bra ut.
Att dieta dig smalare tror jag är FEL väg att gå.
Jag håller med om att styrketräning skulle göra underverk!
Några tips:
- Morgonpromenad +60min innan frukost.
- Sprid ut måltiderna över hela dagen, helst varannan/var trejde timme eller ngt liknande.
- Börja äta fisk. Bra protein och bra fett
- Sluta äta bröd. Pasta och ris är bra ersättning.
- Läs in dig på Glykemiskt index och InsulinIndex. De kan hjälpa dig att hålla blodsocker/insulinnivåer bra under hela dagen.

Styketräning är skoj om man ger järnet. Att bara lalla omkring i gymmet är tråkigt. Ju hårdare du tränar desto mer endorfiner = desto gladare blir du (Naturligt "hög")
Om du bygger lite muskler kommer kroppen att kräva mer energi = du kommer att tappa fett utan att behöva sänka näringsintaget ytterligare.

Och angående 1000kCal... Skäms på dig!!! :whipped:

Becka
2004-06-16, 18:54
Hejhej!
Tack för alla tips :)
Jag följer dock redan en del av dem; går morgonpromenad på 60 min, jag äter oftast klockan 8-10-12-15-20 (5 ggr).. Jag äter mycket tonfisk, har slutat äta pasta och äter bara grovt bröd.
Dock är jag inte så inne på det här med GI.. verkar krångligt :)

Styrketränade första gången idag, släpade med en tjej från jobbet och vi har nu fått hjälp av en instruktör. Det kändes bra, fick veta att mitt body fat ligger på 20,5 %. Verkar OK, eller?
Dock är det lite ekonomiska problem som spelar in här; jag kommer nämligen kanske att flytta 1a augusti, och det kortaste kortet de har är på 3 månader för 1000:- .. känns inte kul att lägga ut så mycket pengar om jag bara hinner träna en månad ungefär :( vet inte hur jag ska göra.. Men vi får i alla fall gå gratis 2 ggr till innan vi bestämmer oss..

Jag kommer i alla fall ha sjuk träningsvärk imorgon... härligt!

Och tillbaka till 1000kcal.. Jag menade en dag helt utan träning / ansträngning då. Som nu när jag tränat så äter jag ca 1500-1600 på en dag. I och med att mitt energibehov är ca 1900-2000 så tror jag att det är lagom!

Tog dessutom tyngre vikter än min kompis på nästan alla övnongar :D
fast... hon är kortare å väger mindre, men det kan vi ju strunta i ;)

Becka
2004-06-16, 18:58
Förresten så har jag precis bestämt mig för att ta en sista minuten-resa till Rhodos på söndag och vara borta i en vecka. Några tips för att hålla mig i form och lyckas äta ordentlig mat när jag är där?
Blir i alla fall ingen alkohol, för jag har en vit sommar!

Men uj, 30ºC där nu! Blir ungefär som att basta i en vecka känns det som :)

Trytter
2004-06-16, 19:09
Originally posted by Becka
fick veta att mitt body fat ligger på 20,5 %. Verkar OK, eller?


Inte för att jag är någon expert på BF% men 20% ligger du definitivt inte på!
Skulle gissa att din BF% är en del lägre än så....

Hur mycket lägre låter jag någon mer kvalificerad gissa på...

Becka
2004-06-16, 19:40
Originally posted by Trytter


Inte för att jag är någon expert på BF% men 20% ligger du definitivt inte på!
Skulle gissa att din BF% är en del lägre än så....

Hur mycket lägre låter jag någon mer kvalificerad gissa på...

Jodå, det ska stämma, i alla fall enligt Nautilus pryl, 20,5%. Det var typ 13 kg fett (och då jag väger 65kg så blir det 20%). Enligt instruktören är 20-25 helt normalt för tjejer. Killar har dock mycket lägre, så trytter du kan inte jämföra med dig själv :)

Pez
2004-06-17, 02:12
Även om man nu ska ta bioimpedansmätningar (som jag antar att det var) med en nypa salt så kan 20% stämma mycket väl.. 20% är fullt normalt för tjejer, ganska lågt tom, då tjejer i regel har lägre muskelmassa samt mer underhudsfett än killar.

Lyd nu No1f och alla de andras råd - och börja träna på gym..med vikter...fria vikter!
Du har ju själv på din sida satt upp som mål att få "mera muskler".. och absolut snabbaste sättet att bygga lite muskler och på så sätt forma om sin kropp är genom styrketräning.

Det finns en del gymbitna tjejer (fler än man tror) och killar här som gärna svarar på dina frågor och hjälper dig med motivationen (kolla in no1fitness journal och bilder, det räcker lång väg bara det).

Lycka till. :thumbup:

no1fitness
2004-06-17, 04:56
Originally posted by Pez


Det finns en del gymbitna tjejer (fler än man tror) och killar här som gärna svarar på dina frågor och hjälper dig med motivationen (kolla in no1fitness journal och bilder, det räcker lång väg bara det).



Tackar Pez. :bow:

Angående fett% tycker ja gockså att det stämmer ganska bra med 20 % på henne...


:bpump:

Trytter
2004-06-17, 08:39
Ok nu har de mera kvalificerade gett deras åsikter så nu är jag tyst:em:

Popeye
2004-06-17, 14:30
Byt tillbaka till pasa från det grova brödet. Helst pasta på Durumvete. Tror detta sämmer på de flesta pastasorter men det kan vara värt en extra titt...

Angående Rhodos...
Sup och lev ett liv i överflöd, roa dig och gör allt som du lärt dig är onyttigt, fult och allmänt hemskt. (Förutom droger)
När du sedan kommer hem så tar du tag i ditt liv och börjar på ny kula. Äter rätt, tränar rätt, vilar rätt och sover rätt. :angel:

Jeppetheman
2004-06-17, 15:09
Om du vill ha mer inspiration i gymträningen tycker jag att du skall börja träna på Gerdahallen i Lund, där finns dessutom dem massa aerobic och jumpapass fån 08.00 till 20.00.

Ett mkt bättre gym än natulus...maskiner ger inte samma resultat som fria vikter....tycker du skall ta en titt på Gerdahallen i Lund.

Becka
2004-06-17, 16:02
Originally posted by Jeppetheman
Om du vill ha mer inspiration i gymträningen tycker jag att du skall börja träna på Gerdahallen i Lund, där finns dessutom dem massa aerobic och jumpapass fån 08.00 till 20.00.

Ett mkt bättre gym än natulus...maskiner ger inte samma resultat som fria vikter....tycker du skall ta en titt på Gerdahallen i Lund.

Jag tränar där nu, alltså aerobic och gympa etc, men mitt kort går ut sista juni och jag kanske flyttar 1 augusti. annars hade jag köpt det nya kortet med styrketräningstillägg där direkt.
men jag kommer inte träna på nautilus heller, de hade inte sommarkort eller månadskort som jag trodde.. Får nog tyvärr bli utan styrketräning i sommar :(

Popeye, nej, ingen alkohol för mig denna sommar!
Men jo det är klart att jag ska ha kul å så.. men man kan ju ändå välja cola light och inte den mest fettdrypande pizzan :)

Trytter
2004-06-17, 16:13
Originally posted by Becka
Popeye, nej, ingen alkohol för mig denna sommar!
Men jo det är klart att jag ska ha kul å så.. men man kan ju ändå välja cola light och inte den mest fettdrypande pizzan :)

Men du ska ju till Grekland!
Där ska man inte käka pizza där ska man käka Grekisk Yogurt!:hbang:
Hur mums som helst!

Och bläckfisk! (Mindre mums:( )

WHITEFOLKS
2004-06-17, 16:40
bara äta vettigt och röra på sig mycket när du är där, simma, morgonpromenader och liknande..

Becka
2004-06-17, 17:43
Hehe jo det är sant.. grekisk yoghurt med honung! De har sån underbar honung med massa valnötter å grejer i..
I värsta fall kanske de ha en hylla full med tonfisk! Fast min kompis lär tycka att jag är konstig :smash:

Var där förra året med och då käkade vi Gyros hela tiden (gyros-kött.. typ som kebabkött i nåt bröd med grönsaker.. eh ja). Grymt gott! Kanske inte det nyttigaste men kött är ju iaf rätt ok antar jag.

Men en annan fråga: Inget gym i Lund verkar ha sommarkort eller månadskort och eftersom jag kanske ska flytta i höst får jag alltså skippa det. Mycket tragiskt, ville börja styrketräna nu. :cryout:

Men vad rekommenderar ni för att hålla mig i trim ändå?
Morgonpromenader kommer jag givetvis att fortsätta med, men vad mer..? Ska jag köpa ett simkort kanske.. (ligger ett utebad precis intill mitt hus). Hur effektivt är simning egentligen?

Vad mer kan jag göra? Snälla säg inte springa för jag är såå dålig på det och tycker det är trist. Hellre långa promenader då.

Wilson
2004-06-17, 18:32
Simning är jättebra träning.

Inlines tycker jag är roligt...
du får hitta nån motion som du tycker är skoj :thumbup:

Trytter
2004-06-17, 19:07
Gyros är kung!:D
Enda nackdelen med att vara vegetarian.
Borde kanske kunna fixas med nått fuskkött.. humm

Cykla funkar alldeles utmärkt som motion.
Det är stora muskelgrupper som aktiveras också så om man cyklar tillräckligt långt så..

Diana
2004-06-17, 19:08
me risk för att låta tjatig:) men ja tycker verkligen du ska utöva nån form av konditionsförbättrande aktivitet, de gör otroligt mkt nytta både för fettbränningen och välbefinnandet, korta intensiva pass:thumbup: (sök på hiit)

Pez
2004-06-17, 21:22
Klart som 17 nåt gym i Lund har sommar/månadskort. Kolla på de mindre gymmen och inte bara sporthallar/kedjor.

Becka
2004-06-17, 21:49
Antagligen ja.. Men jag känner inte till så många. Viktoriastadion har sommarkort men bara fria vikter. Jag vet att många här förespråkar det men personligen vill jag ha maskiner..

Om någon har fler tips på gym i Lund förutom Gerda, Nautilus och Viktoria så blir jag glad. Jag ska kolla upp Workhouse/Forum också, men har hört att de är väldigt dyra.

[EDIT] Hmm.. läste just på en hemsida nånting om att det kanske fanns maskiner på Viktoriastadion. Nån som bor här nere och som vet?

Trytter, OK.. då ska jag pumpa mina däck och cykla tusan i sommar. Hur mycket bör man cykla för att det ska vara så effektivt som möjligt?

Diana, jo.. jag ska nog testa med det. Hade föredragit att ha tillgång till exempelvis en träningscykel då men iofs.. det går ju att köra bara genom springa/gå i intervall, jo det är sant.. :)

Pez
2004-06-17, 22:24
Ring gymmet ifråga och kolla - sen provtränar du för att känna om det är "rätt" för dig. Inte svårare än så.

Lägg en topic om "gym i lund" i "Allmänt forum", så ska du se att du får tips. :thumbup:


Du ska träna på gym i sommar och därmed basta! :D

Becka
2004-06-18, 05:16
Originally posted by Pez

Du ska träna på gym i sommar och därmed basta! :D

Haha! :) Jaa, jo men det ska jag! Ska ringa Forum och Viktoria idag och kolla läget.

Har lite ont i halsen nu när jag vaknar.. har nog sovit för lite de senaste dagarna. Vet inte om en prpmenad i regnet är så bra? Ska ju åka till Rhodos på söndag, får verkligen inte bli sjuk! Men nu är jag ju visserligen redan uppe.. det är kanske bara jag som är rädd för regnet ;)

Dymion
2004-06-18, 05:28
Själv har man hunnit varit ute på en 90min promenad redan, I regnet ;)

muzzelman
2004-06-18, 06:09
Regn? Här är det strålande sol och jag har redan varit ute och prov svingat lite :D

Becka
2004-06-18, 06:47
Fusk! Jag vill också ha sol :)
Men nu har jag i alla fall varit ute i 70 min så det är dags för den dagliga havregrynsgröten (och linfröna, äppelcidervinägern, omega3 och vitaminerna)... puuh. gääsp.

Trytter
2004-06-18, 07:54
Tjaa du hur långt ska man cykla....
Nu är jag ju tydligen inte särskilt kvalificerad men men:smokin: ...
Tycker du om att cykla så flyger kilometerna på.
De dagar jag cyklar blir det från ca 2mil till 4mil.
Kanske inte att rekommendera om man inte har cyklat så mycket tidigare, men de dagar jag cyklar 2mil och över då kan jag i princip käka hur mycket som helst och fortfarande gå ner i vikt...
Men om du gillar att cykla så är det kanon!
Annars hade jag valt något du gillar mer..

(Själv brukar jag cykla på morgonen istället för promenader, eftersom jag tycker de hyllade morgonprommisarna är så jävla dryyyyyyyyga)

Becka
2004-06-18, 16:03
Haha okej :)
Jo jag gillar att cykla, fast min "mormorscykel" är rätt så tung.. men det har sina för- och nackdelar! 2 mil låter lite mycket för mig.. eller nja, iofs är det typ 5 km till mina föräldrar och fram och tillbaka därifrån är helt OK. Så 1 mil klarar jag nog i alla fall :)

Men idag har jag faktiskt ringt flera gym i Lund och Viktoriastadion verkar inte alls dum trots allt. 270:- för ett månadskort (precis så länge som jag behöver) och de har maskiner också. Dessutom ska pojkvännen å hans polare träna där så jag kanske inte blir helt ensam, woho :)
Nu ska jag fixa mat och sen är det dags för fotbolls-EM! :cheers:

raZmus
2004-06-18, 16:13
270:- för ett månadskort (precis så länge som jag behöver)

Asch! Inte ska du bara träna en månad!
Ohh girl you're up for a surprise! You're gonna get hooked for life!:bpump: = :love:

raZmus
2004-06-18, 16:23
http://www.becka.nu/becka/traningsdagbok/becka02.jpg

Bara jag som tycker du redan ser bra ut? :angel:

Trytter
2004-06-18, 16:26
1mil är alldeles utmärk.
Tar inte långt tid innan 1 mil känns lika lätt som Italien slår sverige (:D ). Då är det bara att pinna på med 2mil. (Och börja heja på danmark istället:thefinger )

Skål!

Becka
2004-06-18, 16:27
taack...:)
jo jag vet att jag "ser OK ut" men jag vill ha finare midja! och mer muskler. jag har typ.. ehm.. 10 000 foton på mig själv på datorn! :D hehe men man vill ju känna sig snygg, stark och må bra också. Jag är så jävla svag i armarna (helt sanslöst alltså, orkar knappt göra armhävningar alls) så det behövs en del träning :)

[EDIT]

och raZmus, jag ska inte träna en månad! hade du läst alla inlägg hade du fattat att jag kanske ska flytta om en månad.. kommer börja på nytt gym i Karlskrona då ju!

Becka
2004-06-18, 16:30
trytter... vafaaan, sverige ska vinna ikväll ju! :insane:

Trytter
2004-06-18, 16:36
Originally posted by Becka
trytter... vafaaan, sverige ska vinna ikväll ju! :insane:

Jepp och jag SKA diska idag.
Ändrar inte på det faktum att inget av det kommer hända:booty:

Wilson
2004-06-18, 18:14
Sverige loosar big time :smokin: så är det alltid för sverige med såna här stora matcher=)

raZmus
2004-06-18, 18:21
Originally posted by Becka
taack...:)
jo jag vet att jag "ser OK ut" men jag vill ha finare midja! och mer muskler. jag har typ.. ehm.. 10 000 foton på mig själv på datorn! :D hehe men man vill ju känna sig snygg, stark och må bra också. Jag är så jävla svag i armarna (helt sanslöst alltså, orkar knappt göra armhävningar alls) så det behövs en del träning :)

[EDIT]

och raZmus, jag ska inte träna en månad! hade du läst alla inlägg hade du fattat att jag kanske ska flytta om en månad.. kommer börja på nytt gym i Karlskrona då ju!

Den här tråden växer ju som ogräs (fast in a good way kanske), jag var lat och orkade inte läsa allt :D Sorry..

Duktig på PHP är du också :cool:

bigmcgee
2004-06-18, 19:55
Originally posted by raZmus
http://www.becka.nu/becka/traningsdagbok/becka02.jpg

Bara jag som tycker du redan ser bra ut? :angel:

Maaan youre not alone thinking that

Får gärna vara min flickvän :naughty:

Löjtnant Blank
2004-06-18, 21:59
Originally posted by bigmcgee


Maaan youre not alone thinking that

Får gärna vara min flickvän :naughty:
Och lunarraggarna är i full gång...
:thumbup:

Becka
2004-06-18, 22:14
hehe... man tackar... :)


men fan, jag har syndat idag! :devil: ... det blev godis till fotbollen hehe..

illuminaughty
2004-06-18, 22:36
Tänkte bara flika in lite angående det här med motivation; min motivation och träningslusta ökade markant när jag började hänga här på Kolozzeum för ett tag sedan. Det finns mycket bra tips här (en del mindre bra visserligen :D ) och en generellt inspirerande attityd hos folk.
Fortsätt hänga här så kanske du får samma kick som jag fick!

Becka
2004-06-18, 22:43
jo det kommer jag definitivt göra..
Det som motiverar mig är dels hälsovakten och min egen träningsdagbok, för då håller jag koll på mig själv. Koll = disciplin. Sen forumet är skitbra, det känns som om man är dålig om man är onyttig på nåt sätt, och då vill man inte vara dålig.. så man är inte onyttig!

som nu när jag käkat godis... får jag en sjuk lust att sticka ut och cykla eller gå nån timme eller två mitt i natten. men jag borde sova för jag ska upp kl 08. kan inte bestämma mig nu..

Becka
2004-06-19, 00:18
Pheeeeeew! Jag tog mig ut en timme i natten nästan. Fast kanske 45 minuters intensivt cyklande var det nog. Sen fick jag pumpa däcket lite å så hehe.. :hbang:

Fast lite läskigt å cykla mitt i natten var det allt, i mitt skenande på min tunga cykel så trodde jag i ca 1 sekund att en buske var en häst, det var coolt för jag fick värsta adrenalinkicken hehe :)

nu är jag trött å duschad å ska slänga mig i säng! fortsättningsvis tror jag ändå att det är bättre att träna på dagen :bpump:

godnatt!

bigmcgee
2004-06-19, 01:20
Originally posted by Löjtnant Blank

Och lunarraggarna är i full gång...
:thumbup:

hmm vad är lunar? :confused:

Trytter
2004-06-19, 06:26
Originally posted by Becka
jo det kommer jag definitivt göra..
Det som motiverar mig är dels hälsovakten och min egen träningsdagbok, för då håller jag koll på mig själv. Koll = disciplin. Sen forumet är skitbra, det känns som om man är dålig om man är onyttig på nåt sätt, och då vill man inte vara dålig.. så man är inte onyttig!

som nu när jag käkat godis... får jag en sjuk lust att sticka ut och cykla eller gå nån timme eller två mitt i natten. men jag borde sova för jag ska upp kl 08. kan inte bestämma mig nu..

Bara man har koll på att det inte går till överdrift.
Träningsnarkomani och ätstörningar är vanligare än man tror.
Fråga folk på det här forumet, de vet.:notme:

Löjtnant Blank
2004-06-19, 11:06
Originally posted by bigmcgee
hmm vad är lunar? :confused:
LunarStorm (http://www.lunarstorm.se/) är en svensk community där ungdomar i alla åldrar träffas och har a jolly good time. Är du i 18-årsåldern är det ett tämligen säkert kort. Du skriver bara "sÖt Du E!!1! msn???" till lämplig tjej och inväntar svar. Vi som är runt 23 år har inte den möjligheten utan får gott finna oss i att ragga tobaks- och rödvinsdoftande gamla skanks på Stadshotellet. Nog om det.



Becka: Jag tycker att det är på gränsen till sjukligt beteende att cykla mitt i natten för att du åt lite godis. Om du inte passar dig kan ätstörningsklockorna börjar ringa snarare än du tror. Kom igen, alla äter godis ibland, det gör varken till eller från. Det är bra att du är kost- och träningsmedveten, men bli inte manisk. (Som Medusa. Kolla hur skadad han är: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=25741)

Nadja
2004-06-19, 12:08
Ja, det där med att träna mitt i natten för att man tycker man ätit "onyttigt" sysslade jag med en del när jag var yngre. Kan väl säga så här: de flesta har en "vanlig" dygnsrytm, dvs jobbar el går i skolan 8 - 16 och anpassar sina måltider efter det. När jag körde mina idiotcardiopass mitt i natten, fick det naturligtvis konsekvensen att jag blev skithungrig och inte kunde sova efteråt. Så: upp och äta---> lust att träna mer--->dödstrött i skolan pga störd sömn-->ond cirkel. Det är hur lätt som helst att trilla dit men betydligt besvärligare att ta sig ur trasslet sen´! Hälsn Nadja

Wilson
2004-06-19, 14:48
Jag tycker den här hysterin om ätstörningar är lite överdriven. Vad är det för fel med att motioner på natten? Det är väl inget konstigare än att motionera på morgonen? Ibland kan jag motionera på natten istället för på dagen, tycker man sover bättre sen. Visserligen jobbar jag natt ibland och har vänt rätt rejält på dygnet.



Vad är bäst då? att må dåligt av att inte motionera/ha koll på sin kost, eller att göra tvärtom och må bra?
Självklart finns det ju en gräns... men den gränsen går för mig när det börjar bli ohälsosamt för kroppen.

Dessutom... Face it folks; folk som har bra form rör på sig mycket!

I beckas fall:
Du hade ju inte motionerat något den dagen, så jag såg inget fel med att du cyklade i natten. Dock så tycker jag fotfarande du äter alldeles för lite och det är väl DET som jag lägger märke till, inte att du känner för att röra på dig. Motion är bra!

EDIT: såg nu att du hade tatt lång pomenad på morgonen. Jaja.. gillar du motionera så ser jag inte fel med det, så länge du inte äter för lite!
Såg din sista dag i dagboken... åt du verkligen 1700 kcal den dagen? Måste varit tårtan och godiset i så fall.
Jaja ligger du på 1700 kcal/dag så är det okej iaf. Själv ligger jag på 2000 kcal under deff.

Trytter
2004-06-19, 15:35
Skillnaden ligger väl i om det blir ett beroende.
Säger inte att Becka är beroende av det.
Tyckte bara det lät lite som om hon kanske låg i riskzonen om hon ger sig ut mitt i natten för att cykla pga dåligt samvete för att hon käkat lite godis..
Men va fan, jag håller käft. Jag är nämligen själv en fullblods träningsnarkoman:smokin:

Nadja
2004-06-19, 16:51
Wilson< vaddå "hysteri om ätstörningar är lite överdriven"? Givetvis är det inget fel att motionera på natten- det var inte det jag skrev i alla fall. Men om man motionerar direkt efter att ha ätit något som man tycker är mindre nyttigt och gör det, inte för att det är kul att träna- utan för att man "måste" för att "annars blir man skitfet", då tycker i af jag att det är en annan sak. Självklart är det inte så att alla som tränar och äter bra har en ätstörning- men det kan gå fort utför. Ätstörningar är sällan något som man väljer själv. Lätt att skaffa sig, svårt att bli kvitt.

Wilson
2004-06-19, 17:14
jo.. ifall man motionerar direkt efter man ätit något onyttigt, så är det ju fel...

Ätstörningar beror oftast på dålig kunskap. Så kunskap är det bästa för att undvika ätstörningar.

Trytter
2004-06-19, 17:48
Skulle väl mer vilja påstå att ätstörningar är ett tecken på något annat psykiskt problem man har att tampas med..

Är det brist på kunskap skulle jag inte kalla det en ätstörning utan mer... Brist på kunskap helt enkelt.

Popeye
2004-06-19, 20:55
Öhh, ätstörningar kan uppstå vid brist på kunskap.
Men oftast är det inte själva kunskapsbristen som är orsak.
I slutändan är det en sjukdom som måste behandlas.

Becka
2004-06-19, 21:49
Ojoj.. träna på natten var visst "a big no-no" här :)
Jag blev lite äcklad av godisätandet, men det var absolut inte sådär "åh nej nu kommer jag bli tjock jag måste ut och cykla". Jag hade tänkt gå på gympa tidigare på dagen men hann inte efter jobbet. Kändes skönt att cykla en tur.

Men om ni läste mitt meddelande jag skrev efteråt så såg ni kanske att jag inte tyckte att det var nån hit och helst tränar dagtid. Dessutom visste jag att jag inte skulle ha möjlighet att ta en morgonpromenad idag så det var helt enkelt bara en kompensation. Men jag uppskattar att folk bryr sig så mycket :)

Dock är det nog ingen större fara att jag börjar bli helt manisk, jag har bara tränat en vecka ju! Jag behöver motivation och disciplin annars kommer jag gå tillbaka till mitt ohälsosamma liv och börja käka massa godis och chips om en vecka igen.

Hur som helst, snällt att folk uppmärksammar det som kan leda till ätstörningar m.m. Idag har jag dock ätit både smörgåstårta och prinsesstårta, det senare TVÅ gånger med bara ett par timmars mellanrum hehe.. :eating:

Inatt åker jag till Rhodos och är borta en vecka i solen :)
Ha det bra här hemma allihop!

Wilson
2004-06-19, 21:55
you go girl :hbang:

Jag tror på dig:) he

Trytter
2004-06-20, 09:25
Originally posted by Becka
Ojoj.. träna på natten var visst "a big no-no" här :)
Jag blev lite äcklad av godisätandet, men det var absolut inte sådär "åh nej nu kommer jag bli tjock jag måste ut och cykla". Jag hade tänkt gå på gympa tidigare på dagen men hann inte efter jobbet. Kändes skönt att cykla en tur.

Men om ni läste mitt meddelande jag skrev efteråt så såg ni kanske att jag inte tyckte att det var nån hit och helst tränar dagtid. Dessutom visste jag att jag inte skulle ha möjlighet att ta en morgonpromenad idag så det var helt enkelt bara en kompensation. Men jag uppskattar att folk bryr sig så mycket :)

Dock är det nog ingen större fara att jag börjar bli helt manisk, jag har bara tränat en vecka ju! Jag behöver motivation och disciplin annars kommer jag gå tillbaka till mitt ohälsosamma liv och börja käka massa godis och chips om en vecka igen.

Hur som helst, snällt att folk uppmärksammar det som kan leda till ätstörningar m.m. Idag har jag dock ätit både smörgåstårta och prinsesstårta, det senare TVÅ gånger med bara ett par timmars mellanrum hehe.. :eating:

Inatt åker jag till Rhodos och är borta en vecka i solen :)
Ha det bra här hemma allihop!

Glöm inte Yogurten bara!:hbang:

Inget fel med motion på nattetid. Det finns faktiskt årliga cykellopp runt i världen var man börjar vid solnedgången och kommer i mål i gryningen. Sjukt härlig upplevelse.
Har aldrig varit med i nån av dem men jag och några polare testade samma sak.

Tror knappast du lider av ätstörning, men det är iofs rätt att är man medveten om hur ätstörningar kan börja (överdriven motion pga dåligt samvete etc etc) då är man bättre rustad att undvika de fallgroparna..

Nadja
2004-06-20, 12:14
Originally posted by Wilson
jo.. ifall man motionerar direkt efter man ätit något onyttigt, så är det ju fel...

Ätstörningar beror oftast på dålig kunskap. Så kunskap är det bästa för att undvika ätstörningar. Jag gick natur när jag drabbades av anorexi..Många som lider av ätstörningar kan jättemkt om näringslära och hur man "ska" träna. Problemet är bara att när man blir knäpp av sjukdomen så tror man inte längre att fakta om kost och motion rör den egna personen. Man vet vad man "borde" göra, men kan inte applicera det på sig själv... Fast jag håller helt med dig om att ökad kunskap säkert kan hjälpa många sjuka att bli friska!

Snorkfröken
2004-06-20, 12:28
Originally posted by Nadja
Jag gick natur när jag drabbades av anorexi..Många som lider av ätstörningar kan jättemkt om näringslära och hur man "ska" träna. Problemet är bara att när man blir knäpp av sjukdomen så tror man inte längre att fakta om kost och motion rör den egna personen. Man vet vad man "borde" göra, men kan inte applicera det på sig själv... Fast jag håller helt med dig om att ökad kunskap säkert kan hjälpa många sjuka att bli friska!

Precis! Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag led iofs inte av regelrätt anorexi, men ändå. För min del var det så att jag förvrängde all min kunskap och allt jag hörde; t.ex. kunde jag tro att de tips som gavs åt överviktiga också gällde mig som inte var överviktig för fem öre. Efter att jag blev frisk har jag dock igen fått stort intresse för att lära mig mer om kost, träning och näring, men inte för att få kontroll, utan för att få resultat :kickass: och må bra!

STarfish
2004-06-21, 04:32
Originally posted by Becka
taack...:)
jo jag vet att jag "ser OK ut" men jag vill ha finare midja! och mer muskler. jag har typ.. ehm.. 10 000 foton på mig själv på datorn! :D hehe men man vill ju känna sig snygg, stark och må bra också. Jag är så jävla svag i armarna (helt sanslöst alltså, orkar knappt göra armhävningar alls) så det behövs en del träning :)

[EDIT]

och raZmus, jag ska inte träna en månad! hade du läst alla inlägg hade du fattat att jag kanske ska flytta om en månad.. kommer börja på nytt gym i Karlskrona då ju!

Bygg massa, HÅRD och TUNG träning mycket mat! sen kan du dieta bort fettet! den där midjan kan du behålla, bygg din överkropp större så ser den mindre ut på köpet. därmed basta....



:D

Jonesss
2004-06-28, 09:46
välkommen tillbaka. Skönt i Grekland? :P

Becka
2004-06-28, 10:22
Tack så mycket! Det var väääldigt härligt :) 29-30 grader hela veckan och sol och bad varje dag! Jag är riiiktigt brun och fin nu :)

Desvärre blev det inte så nyttig vecka, även om jag lyckades få i mig lite vitamin, omega3 och äppelcidervinäger. Det blev tyvärr mest skräpmat och godis och sådär... Fast några långa promenader blev det iaf! :)

Men jag känner att motivationen sviktar lite just nu.. hum. Kylskåpet är tomt och jag måste se till att fylla på med rätt sorts mat. Jag hoppas på att när jag köpt några burkar tonfisk så kommer jag på rätt tankar igen! Jag har i alla fall inte gått upp något utan står på exakt samma vikt, det är alltid något :)




Men nu ang. det starfish sa, med att jag ska "Bygg massa, HÅRD och TUNG träning mycket mat!" och "bygg din överkropp större så ser den mindre ut på köpet."

Nej! Kan folk inte förstå att jag inte vill ha stora breda axlar och stor överkropp? Jag vill gärna ha lite armmuskler och magmuskler och ja... mer muskler generellt, men jag vill inte JÄMNA UT mina lovehandles med stor rygg och breda axlar! Jag är redan en "stor" tjej, alltså lång och så.

Nu kommer jag göra alla här jätteupprörda eftersom alla bygger muskler som oxar.. Men målet med min diet och träning och varför jag är på det här forumet är att jag vill bli av med mina lovehandles och känna mig lättare och lite "mindre" eftersom jag redan ses som en "stor" tjej. Jag menar inte stor som i tjock, men jag är ingen petite liten flicka.. Jag skulle gärna vara lite starkare, men jag vill alltså inte i första hand bygga muskler och jag vill alltså absolut inte få större överkropp.

Grrrrr. Vill ha min kropp som den är nu, bara lite smalare midja och lite mer armmuskler. Så!

Men min solbränna är fin i alla fall :D

Popeye
2004-06-28, 14:36
Jösses? :confused:
Men det är ju snyggt med vältränade tjejer? :kickass:
Har AF flickor för mkt muskler, Becka?

Trytter
2004-06-28, 15:49
Hehehe, det är lustigt som de flesta nya på det här forumet blir mottagna med: "Lyft tungt! Ät! Sov! Lyft tyngre! ÄT!"
Givetvis inget fel på det om man vill lägga på sig muskler men det är ju trots allt "Forumet för dig som tränar".
Behöver inte nödvändigtvis innebära att man vill lägga på sig 10kg muskler...

Popeye
2004-06-28, 17:02
Trytter>Jag tror det kommer från att man inte kan bli framgångsrikt proffs utan att preppa. Tränar man hårt, äter bra och vilar tillräckligt kan man bli stor men du blir inget freak.
Därför är det ett ganska allmänt bra tips.
Efter att du lyckats lägga på dig de där 10kg så har du fått lite mer rutin på träningen och det är lättare att ge specifika råd då du samtidigt kan formulera en mer specifik fråga.

STarfish
2004-06-28, 22:31
du kan inte punktförbränna fett. blir du smalare om höfterna så blir du smalare överallt annars med.

sen bygga bara arm muskler skulle se hemskt ut...

och jag vill inte klaga eller nåt sånt men är det för breda höfter du har genetiskt så kan du bara lösa det genom att bygga en större överkropp...

men är det rent fläsk som hänger över byxkanten otroligt nog bara runt höfterna så får du se till och köra hårt o strikt med diet schema.

träna hela kroppen hårt så du kommer i form!!! tvivlar på att du skulle bygga upp dig i pauline nordins kaliber så du kan va lungn.

STarfish
2004-06-28, 22:38
Originally posted by Trytter
Hehehe, det är lustigt som de flesta nya på det här forumet blir mottagna med: "Lyft tungt! Ät! Sov! Lyft tyngre! ÄT!"
Givetvis inget fel på det om man vill lägga på sig muskler men det är ju trots allt "Forumet för dig som tränar".
Behöver inte nödvändigtvis innebära att man vill lägga på sig 10kg muskler...

många tjejer är rädda för vikter, dom tror att om man tränar med vikter så lägger man på sig brutalt med muskler...

jag kan säga som så att det är väldigt sällsynt med tjejer som verkligen tar ut sig hårt på gymmet, lyfter tungt och riktigt skriker ut sin smärta... och det är just dom som får muskel massa...

de flesta jag ser är bara MESAR! fjantiga 2 kg hantlar viftandes hit o ditt, cyklande här och där lite sit ups o skit.... kombinerat med ett kost schema runt 800-1000kcal per dag... vad liknar det.. haha och det värsta e att dom är rädda för och lägga på sig muskler av det.

no pain NO gain! dra er i kragen!

Snorkfröken
2004-06-30, 20:30
Originally posted by STarfish

många tjejer är rädda för vikter, dom tror att om man tränar med vikter så lägger man på sig brutalt med muskler...


Jo, så är det nog. Har själv fått höra så många skumma kommentarer av kompisar då jag fått dem meddragna till gymmet... "Hur vill du lyfta så där tunga hantlar?" "Jag vill absolut inte få tjocka lår, så jag tänker inte träna benen alls..." "Jag åt inget före jag kom hit i dag, tänkte bränna lite extra så." osv. osv. Jag menar, hallå! Jag tycker inte jag lyfter speciellt tungt, men i jämförelse med många andra är man ju rena muskelmonstret :) Eller nåt.

Hur som helst, jag tror att dessa missuppfattningar beror på att man som tjej helt enkelt inte vet vad styrketräning innebär, hur man kan utvecklas och vad som krävs för det. Staten borde sponsra en PT åt alla :thumbup:

STarfish
2004-06-30, 21:19
Originally posted by Snorkfröken


Jo, så är det nog. Har själv fått höra så många skumma kommentarer av kompisar då jag fått dem meddragna till gymmet... "Hur vill du lyfta så där tunga hantlar?" "Jag vill absolut inte få tjocka lår, så jag tänker inte träna benen alls..." "Jag åt inget före jag kom hit i dag, tänkte bränna lite extra så." osv. osv. Jag menar, hallå! Jag tycker inte jag lyfter speciellt tungt, men i jämförelse med många andra är man ju rena muskelmonstret :) Eller nåt.

Hur som helst, jag tror att dessa missuppfattningar beror på att man som tjej helt enkelt inte vet vad styrketräning innebär, hur man kan utvecklas och vad som krävs för det. Staten borde sponsra en PT åt alla :thumbup:

stämmer bra det där.

Det är ju musklerna som ger dom där sköna formerna på tjejerna :bow: som får dom och se fasta och fina ut
finns inget härligare än ett par vältränade ben på tjejer....

Jag har en tjej kompis som pumpar för kung och fosterland, hon lyfter mer än det flesta killar gör på detta forumet. och hon är inget muskel monster men hon har ett sju helvetets schyssta former. Hon kommer ni även få se på December cupen detta året :thumbup:

skärpning för fan brudar! :kickass:

Becka
2004-06-30, 21:53
Men ok, lite missuppfattning här..
Jag menade främst att jag inte vill JÄMNA ut min midja med större överkropp. Jag vill minska midjan! Det gör inget om jag får lite större överkropp kanske, men återigen, jag vill inte ha den här midjan och bara jämna ut det med större överkropp.

Jag vill gärna styrketräna och jag var faktiskt på gymmet idag och hade en trevlig stund :)

STarfish
2004-07-01, 07:20
Originally posted by Becka


Jag vill gärna styrketräna och jag var faktiskt på gymmet idag och hade en trevlig stund :)

:bpump: kör HÅRT!:thumbup:

Snorkfröken
2004-07-01, 11:47
Du Becka, nu var det jag skrev tidigare verkligen inte riktat till dig personligen... så ta inte åt dig :) Jag kunde bara inte låta bli att kommentera Starfishs inlägg, för det ligger ju verkligen något i det. Alla gillar så klart inte att gymma hårt, men då skall absolut inte den som gillar det behöva få höra kommentarer som får en att framstå som ett värsta freak.

You go girl! Lyft skrot och :kickass: Om du sedan får smalare midja eller bredare axlar är väl ingen skillnad... Huvudsaken är att du har kul!

Popeye
2004-07-01, 13:37
Kör hårt gumman ;)
Men kom ihåg att undvika marklyft. Marklyft är ju lite smått ökända för att "bredda" midjan...