handdator

Visa fullständig version : The Jobba Natt Thread


raZmus
2004-06-13, 10:44
Hoj!

Sitter här och kom just på att imorgon börjar jag jobba natt :)
Kommer att börja 21.15 och jobba till 05.15. Under denna tid kommer vi ha 2st 15min-raster.

Jag är inne i en fas då jag håller på att skala bort några kilon och tänkte bara höra med er hur ni hade lagt upp kosten.

Jag har aldrig tidigare arbetat natt och vet därför inte något om hur man fungerar under såna förhållanden ;) Någon som har några erfarenheter eller förslag?
Ska jag äta när jag kommer hem innan jag går och lägger mig, när jag vaknar osv?

Kanske är bra att käka ordentligt innan man somnar kring 6-snåret för att sedan vara full med energi när man tränar vid 13,14,15-tiden.

Alla förslag mottages gladeligen!

Diana
2004-06-13, 10:50
bara två 15 min raster på 8 timmar! slaveriii!:whipped:

GhostFace
2004-06-13, 17:32
Vad i h-e ska du jobba som om du bara har två stycken 15 min raster på 8 tim arbetstid?

:confused:

TCOG
2004-06-13, 17:33
Vakt?

raZmus
2004-06-13, 19:07
Det är ett industrijobb. Ett företag som gör packningar åt Ericssonskåp. En packning som tätar mellan olika kretskortsutrymmen så att inte några vågor som inte ska läcka, läcker ut.

Kontroll och packning blir det väl mest.

Wilson
2004-06-13, 22:08
Fan inte mycket raster inte....
Lite drygt att ställa om dygnet bara.

Löjtnant Blank
2004-06-13, 22:17
Jag vet också hur det är med lite raster. Vi har också bara en halvtimmesrast per åttatimmarspass. Varannan fredag jobbar vi 11 timmar och 15 minuter med en (1) halvtimmesrast. Det är förjävligt, men vad gör man?

Jo, man passar på att gå på toa varannan timme och slänga i sig en proteindrink, två-tre frukter och ett par skedar linfröolja, eller en kycklingmacka, eller några proteinbars, e.d. Det funkar, men det är jobbigt om man samtidigt ska hålla en strikt diet.

Få se hur länge du står ut med att jobba natt. Det är något jag avskyr; jag blir helt förstörd i psyket. Kväll går an, men absolut inte natt... Usch och fy! Lycka till med ditt nya jobb.

Fangface
2004-06-13, 22:18
Tjena raZmus !

Jag har jobbat skift i 8 år och min kropp fungerar iaf som så att ska jag orka jobba, så måste jag ha energi = mat.....
Om sen klockan står på 15:00 eller 03:00, har ingen betydelse......
Jag äter samma typ och mängd mat dag som natt, och har inte märkt något negativt med det....

Kan ju bli lite väl lite mat om man bara ska äta på dagen, om man sover bort halva....
:thumbup:

Och som vanligt; sista måltiden innan :sleep: , så blir det mest protein.....men ska du träna så fort du vaknar så är det nog en bra idé att trycka i dig en massa kolisar oxå....fast under deff vet jag ju inte......får nå´n annan svara på....

Hoppas jag var till lite hjälp
:thumbup:

FyllSkalle
2004-06-14, 11:55
Har själv jobbat skift i 5år och måste säga att jag håller fullständigt med Fangface.
Man har hört folk på jobbet som säger:"man ska inte äta efter 24:00", "man ska bara äta frukt på natten" och andra liknande saker.
Skulle jag följt dessa råd hade jag inte orkat träna plus att jag hade varit svinhungrig hela natten lägg därtill att det skulle med all sannolikhet påverka min muskelmassa negativt.
Efter ett nattskift kommer jag i säng c:a 06:00 sover till c:a 13:00.
Hade jag då inte ätit efter 24:00 innebär det att jag varit utan mat i 13!!!!! timmar. Snacka om katabolt.
Ät som vanligt under natten är mitt råd, det har jag gjort i alla år.

Patte
2004-06-14, 12:26
Jag jobbade häromdagen och hade ungefär 3 st 5 min-raster på 13 timmar :sleep:

Moonbeam
2004-06-14, 14:03
Jag jobbade häromdagen och hade ungefär 3 st 5 min-raster på 13 timmar

Galärslav? :D

JAM
2004-06-15, 13:42
Originally posted by Patte
Jag jobbade häromdagen och hade ungefär 3 st 5 min-raster på 13 timmar :sleep: Jaha? Vad vill du säga med det då? Att raZmus kan skratta sig lycklig över att han inte har det lika hårt som du? :sleep: :sleep:

Markberg22
2004-06-15, 21:25
Om du inte vill bygga dig stor kan du alltid prova mitt upplägg inför nattpassen.

20.00 Ät middag hemma "vanlig mat som känns bra för dig". Jag äter ofta något med mycket protein, lite långsamma kolhyd och lite fett.

21.00 Träna innan jobbet. De dagar jag jobbar blir det ofta styrka.

ca 01.00 en proteindrink och kanske en morot eller två.

07.00 Frukost hemma. Fiberhavregryn, ägg(vita), mörkbröd, lite mindre än en vanlig frukost.

ZZZZZZZZzzzz


Detta upplägg har funkat bra för mig. Mitt syfte är inte att "bygga" snarare att bli i bra allroundform.

Ps tänk på att om möjligt ha mörk och kallt i rummet du skall sova i under dagen. Själv sover jag bäst i källaren.

Lycka till på nya jobbet

no1fitness
2004-06-16, 02:40
Ät som vanligt bara...Som du skulle göra på dagen.
Jag har jobbat natt i flera år och har deffat och bulkat flera gånger och det går utmärkt. Man får vända dygnet helt enkelt ! :)

jojje.net
2004-06-16, 10:08
Att vända på dygnet och äta som vanligt fast på natten är det sämsta man kan göra.

Studier man gjort på nattarbetare vissar att de som äter mkt på natten har kassa blodfettvärden samt drabbas oftare av hjärtkärlsjukdomar, diabetes mm.... men valet är ju ert.


Varför är det mindre lämpligt att äta på natten då...

Man har sänkt tarmaktivitet på natten.
Man har sänkt insulinkänslighet

Jobbar man natt så bör man finns det lite kostråd att följa:
- Undvik mat mellan 02:00-06:00
- Ät regelbundet vid samma tider oavsett schema
- Ät frukost efter nattarbete innan man går och lägger sig, drick ej för mkt
- Måste du äta under natten: ta en liten portion varm mat/dryck
- Undvik kolhydrater då kroppen har svårt at hantera blodsocker

stybb
2004-06-16, 10:12
Originally posted by jojje.net
Att vända på dygnet och äta som vanligt fast på natten är det sämsta man kan göra.

Studier man gjort på nattarbetare vissar att de som äter mkt på natten har kassa blodfettvärden samt drabbas oftare av hjärtkärlsjukdomar, diabetes mm.... men valet är ju ert.


Varför är det mindre lämpligt att äta på natten då...

Man har sänkt tarmaktivitet på natten.
Man har sänkt insulinkänslighet

Jobbar man natt så bör man finns det lite kostråd att följa:
- Undvik mat mellan 02:00-06:00
- Ät regelbundet vid samma tider oavsett schema
- Ät frukost efter nattarbete innan man går och lägger sig, drick ej för mkt
- Måste du äta under natten: ta en liten portion varm mat/dryck
- Undvik kolhydrater då kroppen har svårt at hantera blodsocker

Så du menar på att kroppen "vet" att det är ljust elller mörkt ute alternativt vad klockan står på när man väl vänt på dygnet?

jojje.net
2004-06-16, 11:10
Originally posted by stybb


Så du menar på att kroppen "vet" att det är ljust elller mörkt ute alternativt vad klockan står på när man väl vänt på dygnet?

Ja det gör den, så länge du kommer i kontakt med ljus så.... om du helt skulle isolera dig från solljus skulle kroppen så småningom ställa om sig och få en 25h dygnsrytm.

Dygnsrytmen styrs i av 2 kärnor i hjärnan och bestäms ljuset man utsätts för.

Sen påverkar det allt i din kropp. Alla hormoner styrs av dygnsrytmen.
Ni som jobbar natt... har ni tänkt på det ni oftast vaknar av är att ni har en grymt full urinblåsa? Detta beror på att under natten utsöndras mer ADH (anti diuretiskt hormon) för att man skall kunna sova hela tiden (8-10h)... men på morgonen gör det inte det och blåsan fylls på och man klara 4-5h innan det är dags.

stybb
2004-06-16, 11:24
Originally posted by jojje.net


Ja det gör den, så länge du kommer i kontakt med ljus så.... om du helt skulle isolera dig från solljus skulle kroppen så småningom ställa om sig och få en 25h dygnsrytm.

Dygnsrytmen styrs i av 2 kärnor i hjärnan och bestäms ljuset man utsätts för.

Sen påverkar det allt i din kropp. Alla hormoner styrs av dygnsrytmen.
Ni som jobbar natt... har ni tänkt på det ni oftast vaknar av är att ni har en grymt full urinblåsa? Detta beror på att under natten utsöndras med ADH (anti diuretiskt hormon)... men på morgonen gör det inte det och blåsan fylls på.

Många verkstäder har inget dagsljus.. så det handlar alltså bara om solen..så aktar man sig för den så ere lungt..?.. e det så du menar..

jojje.net
2004-06-16, 11:39
Originally posted by stybb


Många verkstäder har inget dagsljus.. så det handlar alltså bara om solen..så aktar man sig för den så ere lungt..?.. e det så du menar..

Så skulle man kunna se det.... men du är väl inte instängd i verkstaden dygnet runt eller?


Att försöka "ställa om" kroppen till en egen dygnsrytm är knappast ngt som är praktiskt genomförbart om man samtidigt skall försöka leva ett liv.
De försök som har gjort där kroppen ställt om sig och får en 25h dygnsrytm är gjorda i laboratorium under kontrollerade former.

Känns som det är lättare att anpassa kosten än hela livet.

jojje.net
2004-06-16, 12:03
Ljusterapin som folk använder sig av under vintertid fungerar liknande sätt genom att "förstärka" dagen.

På vintern blir många trötta och slöa eftersom solen inte är så stark och inte framme så många timmar om dygnet. Detta beror på att mer melatonin utsöndras när det är mörkt och man blir trött.

Genom att vistas i ljusa rum med skarpt viss ljus kan man lura kroppen att utsöndra mindre melatonin och på sätt blir man piggare.
Att genomgå en sådan behandling är ganska dyrt, men det har visats sig att man inte behöver dessa speciallampor som tidigare trodde. Det räcker att det är starkt ljus.

Att sätta sig direkt på morgonen i 10-15 min när man äter frukost med en stark lampa riktad mot ansiktet fungerar lika bra.


Ljuset styr det mesta som händer i våra kroppar.

Yankeee
2004-06-16, 14:32
Originally posted by jojje.net

Ni som jobbar natt... har ni tänkt på det ni oftast vaknar av är att ni har en grymt full urinblåsa? Detta beror på att under natten utsöndras med ADH (anti diuretiskt hormon)... men på morgonen gör det inte det och blåsan fylls på.

Jag har aldrig vaknat av att jag har haft en grymt full urinblåsa. Visserligen jobbar jag bara mellan 01 - 06. Men jag märker då ingen skillnad mot tidigare. Visst är jag pissnödig men det är man alltid när man vaknar. Dessutom dricker jag en hel del vatten under natten.

raZmus
2004-06-16, 15:22
Tack för alla svar! :)

Jag somnar kring 05.30 och stiger upp kring 12. Sen sticker jag i princip iväg och tränar direkt. Så det kanske är en bra idé att käka ett rejält mål innan man sussar, sen något när man vaknar. Sen tränar man, tar protein och kolhydrater. osv.

Ska plocka fram hälsovakten och kika lite. Är svårt att veta hur mycket man får i sig när dygnet blir så omkastat. Iaf så här i början :smash:

Men jag kan somna när jag kommer hem utan problem hittills och vaknar av mig själv klockan 12. Hoppas det håller i sig!

no1fitness
2004-06-16, 22:57
Originally posted by jojje.net
Att vända på dygnet och äta som vanligt fast på natten är det sämsta man kan göra.



Det får ju stå för dig, men har du någonsin jobbat natten en längre period ?
Jag har gjort det och tillhör då inte dem osm har problem med bla bla bla pga nattjobbet !
Jag kan bli stenhård trots att jag äter hela natten OCH dricker vatten...;)

Men jag vet ju att kroppen egentligen är inställd på att sova på natten och att det inte är så bra under en längre period att jobba natten. Men även om studier visar si och så gäller inte det ALLA människor...:sleep:

jojje.net
2004-06-17, 13:29
Originally posted by no1fitness


Det får ju stå för dig, men har du någonsin jobbat natten en längre period ?
Jag har gjort det och tillhör då inte dem osm har problem med bla bla bla pga nattjobbet !
Jag kan bli stenhård trots att jag äter hela natten OCH dricker vatten...;)

Men jag vet ju att kroppen egentligen är inställd på att sova på natten och att det inte är så bra under en längre period att jobba natten. Men även om studier visar si och så gäller inte det ALLA människor...:sleep:

5 år har jag jobbat natt....


Vad jag vill minnas så har jag inte skrivit ett ord om att komma i form eller bli stenhård.
Det är hälsoaspekten jag hela tiden har påtalat om du läser igen... inget om att bli hård. För när jag jobbade så åt även jag på natten, 2-3 stora matlådor per skift. Men det skulle inte göra nu när jag har mer kunskap och kan mer om fysiologin bakom...

Men som du skriver så finns det alltid undantag och folk som skiljer sig från resultaten i studierna och du kanske är en av dem, men har du kollat upp dina blodfetter mm?

Människan är inte skapad för att vara vaken på natten, så enkelt är det.

no1fitness
2004-06-18, 02:52
Jag har inte kollat upp mina blodvärden, men ska snart göra det faktiskt. Väntar på att kroppen ska stabilisera sig lite efter deffen. Men mina värden har varit normala förut i alla fall...

Jag nämnde deffen och hårdhet pga att trådstartaren ville deffa och undrade hur han skulle äta på natten. Eftersom du skrev att man inte skulle äta något alls knappt tyckte jag det lät fel...

Jag vet att det inte är det optimala jobbet att ha nattskift, men visst är det skönt att gå och lägga sig när andra ska på jobb...:D

Kommer inte jobba hela mitt liv natt, men nu när lönen är så bra och jag jobbar varannan vecka funkar det bra.

jojje.net
2004-06-18, 07:21
Det finns siffror på hur tiden man jobbar natt på verkar, har de dock inte i huvudet. Riskerna ökar i allfall med tiden. En kortare tid av ens liv spelar kanske inte så stor roll i det stora hela men det är inte ovanligt folk med industrijobb jobbar 15-20 år natt eller skift och det sliter.


För att sammanfatta det jag rekommendera, är att man tidigt när man börjar sitt pass (typ 22-tiden) äter sina kolhydrater och den största måltiden man äter under natten.
Sen senare under natten äter man små varma proteinrika portiner med en massa grönsaker. Kroppen tar lättare hand om varm mat än kall på natten. Gärna att man kompleterar med lite nyttigt fett. Håll igen med vattnet under natten om du störs i din sömn av att du måste gå upp och kissa.
Och sen innan man lägger sig tar man och äter en ordentlig frukost.