Visa fullständig version : Funderar på att testa Atkins
Callister
2004-06-12, 18:30
Bara testa alltså. Kanske gillar det.
Har några frågor först.
1. Måste man ha ätardagar för att fylla på kolhydratsdepåerna?
2. Stänger man ner kolhydraterna HELT?
3. Är det optimalt att ligga på 70% fett och 30% protein?
4. Ska man fortsätta sin träning som vanligt? (I mitt fall 40 min morgonpromenad och 40 min innan middag)
5. I början blir man jävligt seg i skallen har jag hört, när avtar det?
6. Sänks ämnesomsättning märktbart i denna process? Är det något spec. man borde tänka på efter avslutat diet?
Skulle uppskatta om ni också kunde länka till en svensk sida där man kunde läsa om vilka livsmedel det är som gäller. Vill inte ha någon engelsk då det kan uppkomma missförståndigheter. :)
Om det finns fler avgörande och viktiga aspekter skriv gärna dom också. :bow:
Originally posted by Callister
Nu har ja inte testat atkins men keto tesrtade ja för hmm ett par år sen tror ja de va och den e verkligen inte en effektiv diet för den som önskar behålla en muskelmassa över medelsvenssons(IMO) ja körde på 20g kolisar tror jag de va och de tog inte länge förrän man kännde sej helt tom och orklös...men självklart ska du ju testa om du väldigt gärna vill, ja vet att de finns nått amerikanskt forum(iaf förut) där flera byggare skrev om mkt bra resultat av keto..
1.vet inte hur de ligger till me ätardagar på atkins, men keto har iaf 24-48 timmars laddningar 1 gång i veckan med nästan uteslutande kolisar, snabba kolisar de första 24 timmarnba och långsamma de nästföljande 24...
2.ja har för mej att man nollar kolisarna helt på atkins
3.vad jag läst om proteinintaget så ska man ligga på 2g per kilo kroppsvikt och resten fett
4.jag fortsatte till en början somvanligt me mina morronprommisar, de låga kolisintaget gjorde ju tex hiit omöjligt nästan men efter ett tag började tillochmed promenader bli jobbiga men ja tror de berodde på de mentala mest eftersom hjärnan vill ha kolisar eller nått sånt..
5.dagen efter kolisladdningen e värst när man ska komma i ketosis igen kan man bli lite snurrig, ja fick oftast en jeevla huvvevärk och blev trött som satan och såklart lättretlig, men efter ungf en halv dag går de över, om du e mkt fysiskt aktiv under dagen efter kolisladdningen kommer du ju i ketosis snabbare och behöver inte dras me dessa "krämpor" särskillt länge;)
6.min ämnesomsättning sjönk nog för ja vart mer frusen och trött och sånt har även hört att insulinkänsligheten kan få sej en känga av detta plågeri;)
ja vet tyvärr inga bra svenska sidor men ja vet att de finns en mkt utförlik på engelska me gul bakgrund ,ja vet att den länkats nåra ggr här på kolo så om du söker kanske du har tur! vad gäller livsmedel så kommer ja iaf ihåg att ja åt en satans massa gröna bönor och sallad och ägg och cremebonjourcuisine(eller hur de nu stavas) men se upp för kryddor me socker i, aspartam(gäller inte alla) och att käka föör mkt protte då de kan omvandlas till glukos! Lycka till! och meddela oss hur de går!
Har några frågor först.
4. Ska man fortsätta sin träning som vanligt? (I mitt fall 40 min morgonpromenad och 40 min innan middag)
6. Sänks ämnesomsättning märktbart i denna process? Är det något spec. man borde tänka på efter avslutat diet?
Skulle uppskatta om ni också kunde länka till en svensk sida där man kunde läsa om vilka livsmedel det är som gäller. Vill inte ha någon engelsk då det kan uppkomma missförståndigheter. :)
Sök lokalt på forumet efter keto, CKD, TKD eller på nätet efter samma sökord.
Atkins har missat en hel del i sina böcker och det finns bättre råd.
Jag skulle inte rekommendera det om du inte har bättre koll på vad det innebär samt vad du bör äta, ska du orka träna samtidigt så är just Atkins tämligen värdelöst utan då måste man äta kolhydrater och det finns olika sätt att lösa den biten på.
Det är inget mirakel som gör att man tappar fettvikt snabbare och det är precis lika strikt som vanlig diet plus att man äter tråkigare mat i de flesta fall.
Callister
2004-06-12, 20:30
Jag har kollat igenom en hel del på en site jag hittade, jag har lärt mig grunden och fattar vad det går ut på.
Men fantasin tryter när man ska komma på saker att äta.
Det enda jag kommer på är tonfisk, ägg, kycklingfilé. :confused:
Mina älskade cashewnötter innehåller ju en hel del kolhydrater. :confused:
Och är det inte så, att med atkinsdiet kommer man upp i högre kcal-mängder per dag? För fett har ju mer kcal per gram? :confused:
King Grub
2004-06-12, 20:34
Det finns väl trots allt många olika sorters kött, fågel, ost och fisk, inte bara de där?
Jag har kollat igenom en hel del på en site jag hittade
Du får gärna skriva URL till den sidan. :cool:
Och är det inte så, att med atkinsdiet kommer man upp i högre kcal-mängder per dag? För fett har ju mer kcal per gram? :confused:
Jo om du äter mer kalorier får du ju i dig mer kalorier, du måste ju i alla fall hålla koll på hur mycket du äter även det är just är en av de sakerna som Aktins totalt missade..
Callister
2004-06-12, 20:41
Originally posted by King Grub
Det finns väl trots allt många olika sorters kött, fågel, ost och fisk, inte bara de där?
Jovisst, är kyckling fågel? Ja då vet jag inga mer fågelrätter än det. :confused:
Zozza(Or whatever :)): http://www.markazits.com/diet/
Callister
2004-06-12, 20:42
Originally posted by z_bumbi
Jo om du äter mer kalorier får du ju i dig mer kalorier, du måste ju i alla fall hålla koll på hur mycket du äter även det är just är en av de sakerna som Aktins totalt missade..
Jag kollar regelbundet i hälsovakten vad jag äter, inte för att jag följer hälsovaktens råd, de är lite udda men funkar ju att räkna i.
King Grub
2004-06-12, 20:43
Jovisst, är kyckling fågel? Ja då vet jag inga mer fågelrätter än det. :confused:
Zozza(Or whatever :)): http://www.markazits.com/diet/
Kalkon, höns, struts?
Det finns ju massor av olika delar av nöt, gris, fjäderfä, lamm, osv, och hundratals rätter att tillaga. Bara att utesluta kolhydratdelen.
Callister
2004-06-12, 20:46
Ska fixa fram tabelleter på mycket livsmedel innan jag kör igång, isf. Men ska höra med läkaren först. :)
Hamburgerkött måste alltså vara ett perfekt alternativ också? :hbang:
Poängen är att du äter mer feta köttbitar inte de vanliga fettfria.
Sen så är det svårt att komma upp i spec stora mängder kcal utan kolhydrater därav tycker många att man inte behöver räkna dem.
King Grub
2004-06-12, 20:47
Ska fixa fram tabelleter på mycket livsmedel innan jag kör igång, isf. Men ska höra med läkaren först. :)
Hamburgerkött måste alltså vara ett perfekt alternativ också? :hbang:
Tänk inte på att leta fettfria alternativ - tvärtom! Energiprocenten fett skall vara högre än proteinet.
Callister
2004-06-12, 20:49
Lika bra att bestämma sig innan nästa fredag då det ska handlas.
Ska nog hitta en hel del livsmedel med höga fetthalter och lite kolhydrater. :hbang:
Kosta på dig lite grönsaker med blir inte så mkt kolhydrater av sallad etc.
King Grub
2004-06-12, 20:52
Originally posted by Grahn
Exakt! Annars blir det som en kork där bak och förstoppningen kommer som ett brev på posten.
Callister
2004-06-12, 20:53
Det blir fan dyrt när man tänker efter.
Fet korv, brukar de innehålla mycket kolhydrater? :D
Originally posted by King Grub
Exakt! Annars blir det som en kork där bak och förstoppningen kommer som ett brev på posten.
Jag tänkte blanda in en matsked linfrö när jag steker äggen till frukosten, för att hålla tarmen i trim. :D
Grönsaker och flintastek! :thumbup:
Svensk, ja. Tysk salami etc brukar dock knappt ha ngt annat än kött och kryddor.
Callister
2004-06-12, 20:55
Svensk, ja. Tysk salami etc brukar dock knappt ha ngt annat än kött och kryddor.
Lite offtopic men man kan tro att du försöker vara snabbare än Grub på att svara. :thefinger
Ärligt grabbar, ni sitter och refreshar var femte sekund? Been there - done that.
Callister...klagar du? ;)
Nah sitter och tar en prottedrink och lyssnar på Gamma Ray :)
Grönsakerna är inte det som är dyrt i dieten det är allt kött/ägg etc som går åt, dessutom är de väldigt nyttiga så slarva inte med dem.
Callister
2004-06-12, 21:01
Nej här klagas inte.
Hmm det blir lite svårt här hemma när man bor en hel familj, lär ju få pejja det mesta själv. Men det kanske kan vara värt o testa.
när ja undersökte korvar i min jakt på minimalt me kolisar hittade jag "Finsk knakkkorv" som innehöll överlägset minst kolisar och sånnadär långa ölkorvar mmm:eating: :D de va tider de
fast egentligen atkins lär väl va den enklaste dieten att utföra om man har en Odietende omgivning sas. då man ju inte behöver köpa såå värst mkt nyttig mat själv utan bara käka de domanda äter till middag och strunta i makaronerna..
Atkins är ju typ gjord för folk som inte orkar dieta, räkna kcal och motionera så.....
ja haha ja kommer ihåg när jag och nate tror ja de va, höll på och frågade massa om keto för nått/nåra år sen och de va nån som sa att man nte behövde räkna kalorier alls för de va i princim "omöjligt" att äta för mkt kalorier när man intar så mkt fett, ja trodde ju bokstavligen på de så ja vrääkte i mej knakkorv, ägg, ostar majonäs och allt va de nu va,,, intresseklubben anteckna nu!
Diana, körde du så länge? Jag skulle lessna hehe.
Sen säger han inte att man ska vräka i sig utan mer bara att man ska äta när man är hungrig.
Callister
2004-06-12, 21:19
Okej jag har gjort lite nu, bedöm!
Frukost:
2-3 stekta ägg
En burk tonfisk (120g)
Lunch:
Fet korv
Bacon
Mandlar
Mellanmål:
Sallad på:
Skinka
1 kokt ägg
Ost
Mandlar
Middag:
Typ kokt fisk med smörsås. :)
Spenat
Mandlar
Ölkorv :)
Kvällsmål:
Bacon, ägg, ost.
:smash: 3 timmar mellan varje mål
njaa ja tror ja höll ut i ungf 5 veckor så ja e väll inte fullvärdig expert kan man säga..hehe ..vekling:whipped: :whipped:
ne ja tror nog inte de va nån som antydde att man skulle vräka i sej, mer att ja inte skulle hänga upp mej på kaloriintaget men me min dåvarande aptit kunnde de va svårt att hejda sej om knakkorvarna fanns tillgängliga:D
callister prova såndär creme bonjour me vitlök/örter, hacka ner nåra ägg, ett dussn räkor och skiva lite knakkorv, blanda väl! ätes me fördel me de grönaste av bönor!:eating: aaah!
Callister
2004-06-12, 21:26
Originally posted by Diana
callister prova såndär creme bonjour me vitlök/örter, hacka ner nåra ägg, ett dussn räkor och skiva lite knakkorv, blanda väl! ätes me fördel me de grönaste av bönor!:eating: aaah!
Inte massa kolhydrater i den då? :)
Men hur gick det för dig då, när du körde alltså..
nee ja tror de va 3g kolisar per 100g på den där cremebonjour(men dom har ändrat receptet lite nu bla sänkt fetthalten vet jag) och ägg e nog 1g kolis per 100g eller nått, räkor e kolislösa och knakkorven tror jag va 2g kolis per 100g, bönor e i princip bara protein och fibrer, men liite kolisar typ 5-10 per måltid kommer INTE få dej ur ketosis, de kommer användas av hjärnan bara så de e absolut ingen fara på taket! de e ju levern din som reglerar ketosis och sålänge du håller den tom och fin så kommer du förbli i ketosis(som ju e målet me atkins oxå, men de kanske du visste)därav anledningen till att frukt och fruktos är ju totalförbjuden,utom på kolisladdardagarna, om du skulle råka? äta en frukt eller två eller råka få i dej lite mkt kolisar nån måltid räcker de me nån halvtimmes/timmes prommenad för att depletera levern och komma i ketos igen så rädslan för kolisar under keto/atkins e definitivt överdriven, men de e klart man missar ju värdefull fettförbrännartid om man matar levern men jaja allt detta har du nog läst på om, för mej gick de bra ja gick ner 3 kg yeeey!:D ingen aning om hur de hade fortlöpt om ja hållit på längre än mina 5 veckor, men en STOR nackdel ja kom på nu e ju att de blir svårt som tusan att underhålla konditionen eftersom man inte klarar av nåt högintensivt..
Har några frågor först.
Gör det inte, sluta upp med dumheterna, självsvält och amerikanska idiotdieter.
[QUOTE]Originally posted by Callister
[B]
Alla våra svenska namnskyddade korvar !
Falukorv, frukostkorv, köttkorv, prinskorv, fläskkorv, medisterkorv.
De är namnskyddade eftersom de har bestämda recept som alla följer.
En namnskyddad korv får inte innehålla mer än 4 % kolhydrat iform av potatisstärkelse. Måste inehålla minst 40 % kött från nöt, gris eller häst och max 23 % fett.
För varje 4 g kolhydrat får du 9 g protein och 23 g fett. 6 -7 energiprocent kolhydrat kan inte räknas som mycket.
Var inte rädd för kolhydrat. Din hjärna behöver minst 80 g per dag.
va?? e de så pass mycke som 80g/dag? om ändras de behovet om man inte tänker så mkt en dag, tex söndagen? heh känner mej lite trött...
King Grub
2004-06-13, 09:55
Hjärnan förbrukar cirka 240 kcal per dag.
Källa: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.
de va mej en energisnål jäkel..:D me tanke på hur mkt den används till de mesta..
King Grub
2004-06-13, 10:53
de va mej en energisnål jäkel..:D me tanke på hur mkt den används till de mesta..
Det finns inte så många rörliga delar där inne. ;)
Tycker själv ngn kombination av paleolitisk kost och keto vore rätt bra för folk som vill droppa fett utan att träna väldigt mycket.
Därav rekomendationen att använda grönsaker och kött/fisk, har svårt att tro att kroppen knockas ur ketosis spec hårt av grönsaker.
Extrem keto är troligtvis onödig för folk som flyttar röven ur tvsoffan då och då.
De första två veckorna på keto behöver man ungefär 100 g kolhydrater, sen behöver man få i sig mindre eftersom kroppen blir bättre på att använda sig av ketokroppar och då kan nöja sig med glukosen från proteinet men eftersom man alltid ska äta sina grönsaker så får man i alla fall i sig 25-50 g kolhydrater varje dag och den lilla mängden räcker inte för att man ska lämna ketosen.
Detta gäller alltså om man inte tränar så hårt utan bara tar promenader och liknande, tränar man så ändras förutsättningarna vad gäller kolhydrater och vem försöker tappa fettvikt utan att styrketräna när man vet bättre?
kommer inte på va sidan hette men ja vet att de finns/fanns ett forum på engelska där flera byggare förespråkade keto som en uunderbar metod att bränna fett och bygga fettfri massa, nu efter att ha läst på en del om kolhydraternas viktiga roll i muskelbygge verkar de ju helt ologiskt att de skulle ha fått så bra resultat av sin keto ätandes omkr 20-30g kolisar OM DAGEN! men nåt knep hade de väl..hmm
ja e nästan 100 på att man tjänar mer på att underhålla en bra kondition me intensiv cardio och intervaller om man vill bli av me fett än att satsa på keto.. e ju mkt svårt att kombinera de båda..
ja e nästan 100 på att man tjänar mer på att underhålla en bra kondition me intensiv cardio och intervaller om man vill bli av me fett än att satsa på keto.. e ju mkt svårt att kombinera de båda..
som sagt, extrem keto är utformad för amerikaner som inte vill/kan motionera.
utmärkt sammanfattning:thumbup:
callister du verkar ha för lite fett i ditt upplägg.
sikta på en fördelning på: Fett 70%, protein 28%, kolhydrat 2%
max 30g kolhydrater totalt under dagen.
och börja med ett energiintag på 33-40 kcal/kg gå inte under 24kcal/kg
att tänka på är att få i sig nog med fibrer, så 5g psylliumfrön någon gång per dag kan vara bra. Lite extra kalium, natrium, magnesium och en multivitamin kan också vara bra då dessa förbrukas under keto. vid laddning på helgerna så skall det vara superstrikt då också. 70% carbs, 28% protte, och max 2% fett (ilallfall första timmarna)
ett tipps kan vara att börja laddardagen med frukt och sedan hoppa på maltodextrin drinkarna, då kan illamåendet hållas ner.
kosttippsär :Valios cottage cheesse, och rikliga mängder majonäs.
ketostix kan vara ett smidigt hjälpmedel första veckorna att se när man är i ketos före man själv känner igen känslan.
en CKD är att föredra, ifall man samtidigt styrketränar.
för att man skall få ut max och må bra på en sådanhär diet så gäller det att veta hur allt fungerar samt hur man skall träna och äta.
så före du börjar ta och läs på om keto i några veckor. läs Lyle McDonald BodyOpus bra bok som tar upp det mesta i ämnet. finns även mycket på nätet av han bla. denna sida (http://low-carb.org/lylemcd/) . DETTA (http://tsampa.org/training/ckd/) är en svensk artikel som också är mycket bra, tar med det mest mm
läs på och lycka till ifall du bestämmer dig för att prova, det är en effektiv dietform. men den är knappast bekvämare än en vanlig carb diet.
/jebu
Köttfärs bör ju vara bra för atkins och billigt med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.