handdator

Visa fullständig version : Ny flicka! :)


OompaLoompa
2004-06-12, 16:30
Nämen hej alla.

Jag heter då Anna och är *snart* 16 år.. För drygt ett halvår sen gick jag ner 8 kilo när jag la av med allt onyttigt.. sen träffade jag en kille och allt blev frid o fröjd.. nu har jag gått upp 4 kilo av dom 8.. och vill gå ner lite till.. Jag måste förstås börja med maten och äta rätt.

Jag planerar att gå ner ungefär 0.5 kg per vecka.. kanske mer , kanske mindre.. det får jag se.

Finns det någon som kan ge lite tips om vad jag inte ska äta, och vad jag ska äta.. något jag kan undvika osv osv..

Finns det också någon som sitter på en hemsida , som kanske kan förklara mer vad som händer när man smälter maten och fettet åker av :P.. ni förstår?.. men lite mer ingående.. eller sådär..
:naughty: ..

Jag skulle bli evigt tacksam!! :bow:

Finns det också någon som vill vara en personlig kontaktperson genom email eller msn , så adda/maila mig på
thatches@hotmail.com

Så kan vi snackas vid!! Gärna någon som kan ganska mycket ^^

Tack på förhand!! :thumbup:

/Hälsngar oompa loompa!! (anna)

Kebab-Arne
2004-06-12, 16:36
Är bantning verkligen så bra om man inte växt färdigt? (om du nu inte har det?) Men jag kanske har fallit för en myt...?

Välkommen hit förresten!

Castro
2004-06-12, 16:51
Välkommen! Det låter faktiskt som att du har en ganska sund syn på det här med fettminskning och jag hoppas det går bra för dig.

Zozza
2004-06-12, 17:04
Originally posted by OompaLoompa


Jag planerar att gå ner ungefär 0.5 kg per vecka.. kanske mer , kanske mindre.. det får jag se.

0.5 kg i veckan är perfekt, då blir du nästan bara av med fett och minimalt med muskler! :hbang:

Prankie
2004-06-12, 17:07
Välkommen hit :cheers:

Du kan börja med berätta lite om dig själv. Som träningsvanor, längd och vikt så kan vi hjälpa dig bättre. Generellt gäller det att äta mindre än du förbränner. 0,5 kg per vecka är 500kcal mindre per dag. Du kan alltid äta mindre eller träna mer. I ditt fall kan träna mer vara en fördel så förbränningen inte sänks lika mycket som en bantning gör. Tillsist kolla inte blind på vikten, speciellt i din ålder när du håller på växa på längd och utvecklas som kvinna.

Lycka till.

OompaLoompa
2004-06-12, 17:37
Jadu.. jag väger nog runt.. 78-80 kg just nu. Jag är 170 cm lång..
Jag har inga träningsvanor alls..

Jag tränade både simning och tränade i löpning.. duktig i båda om jag får säga det själv :P.. Men sen fick jag gå igenom två opearationer som krävde att jag blev liggandes ungefär 12 veckor till sängs + komma igång igen.. så det tog ganska lång tid och jag gick upp ganska mö med vikt..

som sagt.. jag lyckades gå ner 8 kilo själv.. men gick upp en del igen.. men nu är det dags igen.. Jag ska EJ banta.. jag ska bara gå mot ett mer hälsosamt liv :P

Jag äter nu ganska mycket med godis + läsk och skräpmat.. sånt ska sluta.. men jag vill gå ner först.. sen ändra mer så att säga..
Jag har hört att man ska äta flera måltider per dag.. räcker det att äta gröt och nån macka eller något 3 av måltiderna? Pasta har jag hört är bra också..

Jag vill ej börja träna direkt.. jag vill gärna gå ner 4-5 kilo innan jag börjar med det faktiskt.. men att ut och gå kan väl hjälpa ganska mycket?..

tack för all hjälp!

/anna

Zozza
2004-06-12, 17:42
Originally posted by OompaLoompa


Jag har hört att man ska äta flera måltider per dag.. räcker det att äta gröt och nån macka eller något 3 av måltiderna? Pasta har jag hört är bra också..

men att ut och gå kan väl hjälpa ganska mycket?..

tack för all hjälp!

/anna

Ett bra riktmärke är att man ska äta var tredje timma.

Varje måltid ska hellst innehålla en bra kolhydratkälla, en bra proteinkälla och en bra fettkälla. (rätta mig om jag har fel)


Ja du bränner ju fett när du är ute och går, så visst hjälper det.

Du bränner extra mycket fett om du går på morgonen innan du ätit frukost!

Sverker
2004-06-12, 17:45
Kom igång och träna regelbundet med det som du tycker är kul. Motion är mycket viktigare än diet, speciellt för dig som inte rört dig pga operationer. Simning, löpning eller gym spelar ingen roll, bara det är kul.

Sötsugen....hmm. Dax att äta regelbundet. Ordentlig frukost, bra lunch, skollunchen ÄR bra, ordentliga mellanmål som är något att tugga på. Med regelbundna måltider minskar du blodsockersvägningarna och tappar en del av sötsuget.

Wilson
2004-06-12, 17:51
Originally posted by Kebab-Arne
Är bantning verkligen så bra om man inte växt färdigt? (om du nu inte har det?) Men jag kanske har fallit för en myt...?

Välkommen hit förresten!

Tjejer växer i stort sett klart i unga år. Däremot växer väl brösten tills dem är 20 eller nåt.

gosh
2004-06-12, 18:02
Originally posted by OompaLoompa
Jag äter nu ganska mycket med godis + läsk och skräpmat.. sånt ska sluta.. men jag vill gå ner först.. sen ändra mer så att säga..

Jag har hört att man ska äta flera måltider per dag.. räcker det att äta gröt och nån macka eller något 3 av måltiderna? Pasta har jag hört är bra också..

Jag vill ej börja träna direkt.. jag vill gärna gå ner 4-5 kilo innan jag börjar med det faktiskt.. men att ut och gå kan väl hjälpa ganska mycket?..


Godis är skit!
Skräpmat är skit!
Äter du det så blir du fet och mår dåligt. Kan ju vara bra att tänka på när man äter skiten :)

Det går inte att promenera förmycket så gå så mycket du bara kan.
Och det är bra att äta ofta men håll igen med pastan och gröten, alltså ät små måltider så du inte fläskar på. det är mycket energi i både pasta och gröt vilket blir fett om du inte förbrukar energin. det är jämnheten som är viktig i kosten (alltså att äta jämnt under dagen) men se till att inte få i dig förmycket för det är inga problem att bli fet på pasta heller.

Prankie
2004-06-12, 19:29
Om du inte vill träna högintensiva träningar som löpning och snabb simning får du hålla på med lågintensiva istället. Gå ofta och undvik allt för många insulintoppar. Om ekonomi tillåter så byt ut en del av din kolhydratkällor till protein istället.

Whey
2004-06-12, 21:23
Om du kämpar hårt mot det sötsug du förmodligen har, och förbjuder allt sött i en vecka så kan ja nästan garantera att suget kommer att försvinna.

I enlighet med tidigare skribenter håller jag med om att promenader är en bra början, försök dock få in någon mer seriös träningsform så snart som möjligt. Det är viktigt att denna träningsform är något du gillar, eftersom det annars inte är lika lätta att motivera sig.

Angående kosten tycker jag att du, beroende på dina möjligheter skall äta antingen 5 lika stora mål, eller 3 huvudmål med mellanmål emellan. Fettet i maten du äter bör mestadels vara nyttigt fett och kolhydraterna bör helst vara långsamma(undantag efter intensiv träning).

Om du vet ungefär hur mycket du behöver äta för att ligga stabilt på din vikt så kommer en minskning med ca. 500kcal/dygn ge dig ungefär de resultat du önskar.

OompaLoompa
2004-06-12, 21:45
Okey.. jag har *nästan* fattat vad jag ska göra..
Jag har bestämt att äta 5 likadana måltider varje dag.. Kan jag inte bara trycka i mig 1 portion med gröt och något äpple 5 gånger varje dag?.. Jag behöver veta lite exakt vad jag skulle kunna äta varje dag.. något som jag kommer ihåg.. så man inte ändrar så mycket.. Det enda jag INTE äter är ägg :D..

Snälla , jag behöver lite förslag på vad jag kan äta..

(godisen,läsken och skräpmaten är redan i papperskorgen ;))

Så alltså.. om jag ska äta 5 måltider varje dag.. Vad exakt ska jag äta??! :D..

/kram anna

Grahn
2004-06-12, 21:53
Varför 5 likadana måltider varje dag?!

Låter ju urtrist....

OompaLoompa
2004-06-12, 21:58
helt enkelt enklare att hålla reda på.. billigast så , eftersom vi inte direkt är världens rikaste..

OompaLoompa
2004-06-12, 22:02
Om någon nu har tid , som kan hjälpa mig att lägga upp ett schema för en vecka hur jag ska äta.. så vore jag dödstacksam.. så jag får i mig allt..

/anna

gosh
2004-06-12, 22:05
[i]Så alltså.. om jag ska äta 5 måltider varje dag.. Vad exakt ska jag äta??! :D..
[/B]
Det finns en ny grej som kallas för recept, och så har de samlat dessa recept i något som kallas för kokböcker. En del recept finns på interent också. Jag tror iofs att det bara finns 34632464534 stycken recept på internet så det kanske är lite lite :D

Kolla i forumet en del så ser du tips om vad som är bra, leta sedan reda på en del recept och mixtra samt byt ut olika typer av grejer som är onyttiga till sådant som är nyttigt.

Jag vet att feta ibland kan vara lite lata, typ de orkar knappt läsa lite om mat och hur man gör nyttiga rätter. Men lite får du allt anstränga dig va :bpump:

Grahn
2004-06-12, 22:08
gosh ;)

oompa, det är lättare om du studerar lite här och gör upp ett kostchema som du tycker verkar nyttigt.
Då har vi ngt att utgå ifrån!

frukost
mellanmål
lunch
mellanmål
middag
kvällsmål

är ett rätt vanligt upplägg.

Diana
2004-06-13, 10:17
hahah så gjorde ja oxå förr, käkade samma sak 5-6ggr om dagen osså nästa vecka tog ja en ny maträtt, de e faktiskt enkelt men nackdelen e väl att ja numera har stora svårigheter att få ner dessa maträtter, de e ju sorgligt? försök variera de ävenom de skär i hjärtat, då ökar du ju chansen att få i dej alla vitaminer och sånt oxå..

Callister
2004-06-13, 10:30
Vad du ska äta, mat? ;)
Du behöver inte sitta och kalkylera vad du äter om du ska genomföra en "simpel" viktnedgång.
Ät med sunt förnuft, det är självklart en fördel om du äter nyttiga fetter. :D

En bra frukost kan ju bestå av t.ex Havregrynsgröt.
En simpel lunch: En burk makrillfilé i tomtatsås, blanda i kokt pasta och krydda. :)

Björn S
2004-06-13, 11:12
Originally posted by OompaLoompa
Okey.. jag har *nästan* fattat vad jag ska göra..
Jag har bestämt att äta 5 likadana måltider varje dag.. Kan jag inte bara trycka i mig 1 portion med gröt och något äpple 5 gånger varje dag?.. Jag behöver veta lite exakt vad jag skulle kunna äta varje dag.. något som jag kommer ihåg.. så man inte ändrar så mycket.. Det enda jag INTE äter är ägg :D..

Snälla , jag behöver lite förslag på vad jag kan äta..

(godisen,läsken och skräpmaten är redan i papperskorgen ;))

Så alltså.. om jag ska äta 5 måltider varje dag.. Vad exakt ska jag äta??! :D..

/kram anna

Godagens!
Lade märket till att du använder ord som "mö", har vi en skåning till kanske? :thumbup:

Nåja, angående maten här så saxar jag ett inlägg som grub har klämt ur sig några hundra gånger..

Grubs ord:

Här kan du få en länk både till ett ställe där du kan räkna ut din energiförbrukning och en lista med bra mat som passar under både bulk och deff, plus att du ger mig chansen att klistra in den här texten igen:

http://www.uppladdningen.nu/uppladd...igsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.


Lycka till och se till att skriva här eller PM'a någon (Private message)

/B

EDIT: I dagsläget försöker jag gå upp i vikt. Jag äter runt 5000-6000kcal om dagen och jag går ändå ner i vikt.. Jag väger mer än dig ;) Men anledningen till att jag "tyvärr" går ner är att jag GÅR en hel del. Jag gick till skolan och hem, gick till gymmet och hem. Detta gav mig minst 2-3 timmars prommenad 5 dagar i veckan. Prommenader kan du inte få för mycket av! Gå istället för att ta buss och dylikt.. Att gå en timme några gånger i veckan kommer verkligen ge resultat!

Åter igen lycka till!

Man and Machine
2004-06-13, 22:28
Ät inte samma mål 5 gånger om dagen. Tror du får svårt att fylla din dagligavitamin-mineralkvot då.