handdator

Visa fullständig version : Micrade havregryn + linfrön


Zozza
2004-06-12, 11:32
Om man kör havregryn i micron blir det ju snabba kollisar(?), är det även snabba kollisar om man häver i 1-2 matskedar linfrön?


EDIT: När jag räknade ut hur mycket kcal min havregrynsgröt var, vägde jag havregrynen innan jag hade kört dom i micron, gjorde jag fel då? Ska man väga när man gjort färdigt havregrynsgröten?

Jag fick det till: 3dl gröt med kanel <- 70.5 kcal

Fel?

King Grub
2004-06-12, 11:34
Nej.

Zozza
2004-06-12, 11:36
Originally posted by King Grub
Nej.

Det blir inte snabba kollisar om man har i linfrön, men det är snabba kollisar före man har i linfrönen, alltså? :confused:

supremo
2004-06-12, 11:37
Havregrynsgröt tillagad i mikrovågsugn har tämligen högt GI ja.

supremo
2004-06-12, 11:38
Förresten, 70 kcal i gröt gjord på 3 dl havregryn tycker jag låter väldigt lite...

Zozza
2004-06-12, 11:43
Originally posted by supremo
Förresten, 70 kcal i gröt gjord på 3 dl havregryn tycker jag låter väldigt lite...

Jo jag tycker också det när jag tänker efter :/

Jag vägde havregrynen innan jag havt dom i micron som sagt, men får väga om och kolla så jag får samma resultat igen.

King Grub
2004-06-12, 11:46
Originally posted by Zozza
EDIT: När jag räknade ut hur mycket kcal min havregrynsgröt var, vägde jag havregrynen innan jag hade kört dom i micron, gjorde jag fel då? Ska man väga när man gjort färdigt havregrynsgröten?

Jag fick det till: 3dl gröt med kanel <- 70.5 kcal

Fel?

Man väger alltid okokt vara. Vad väger 1 dl gryn? 30 gram? I så fall blir det över 300 kcal på 3 dl gryn.

Den färdiga gröten kommer naturligtvis att vara mer än 3 dl, pga vattnet, men energivärdet är detsamma.

Zozza
2004-06-12, 13:54
Originally posted by King Grub


Man väger alltid okokt vara. Vad väger 1 dl gryn? 30 gram? I så fall blir det över 300 kcal på 3 dl gryn.

Den färdiga gröten kommer naturligtvis att vara mer än 3 dl, pga vattnet, men energivärdet är detsamma.

Ok tackar.

Men:

Det blir inte snabba kollisar om man har i linfrön, men det är snabba kollisar före man har i linfrönen.


Menade du så förut? :confused:

Bokrea
2004-06-12, 14:01
Originally posted by supremo
Havregrynsgröt tillagad i mikrovågsugn har tämligen högt GI ja.

Kör alltid i micron. körde dock 1.5 min inann på 750w.
men nu kör jag på 3.5 min på 440 w.
BORde det bli Gi förändring? hur mycket isånnafall?

King Grub
2004-06-12, 14:14
Originally posted by Zozza


Ok tackar.

Men:

Det blir inte snabba kollisar om man har i linfrön, men det är snabba kollisar före man har i linfrönen.


Menade du så förut? :confused:

Krossade linfrön sänker GI:t.

Whey
2004-06-12, 21:03
Originally posted by King Grub


Krossade linfrön sänker GI:t.

Om man har i hela linfrön istället, vad händer då?

Hur är det med psylliumfrön? Sänker de GI mer eller mindre än hela/krossade linfrön?

SleDgeHammeR
2004-06-12, 21:30
w00t!!!???
Är de skilland på att köra i micron och koka... : (
Skiljer de mycket?

Zozza
2004-06-12, 22:20
Originally posted by SleDgeHammeR
w00t!!!???
Är de skilland på att köra i micron och koka... : (
Skiljer de mycket?

Ett GI runt 70 på kokta havregryn och ett GI runt 100-110 på micrade havregryn. ( rätta mig om jag har fel )

King Grub
2004-06-13, 06:36
Om man har i hela linfrön istället, vad händer då?

Ingenting? Inte mycket, i alla fall. De är de vattenlösliga fibrerna som har den GI-sänkande effekten, och de hela fröna passerar genom tarmen utan att dessa träner ut.

Hur är det med psylliumfrön? Sänker de GI mer eller mindre än hela/krossade linfrön?

Betydligt mer.

Zozza
2004-06-13, 09:28
Originally posted by King Grub

Hur är det med psylliumfrön? Sänker de GI mer eller mindre än hela/krossade linfrön?

Betydligt mer. [/B]

Sänker dom GI mer.. jaha..

Då borde jag ju börja ta en matsked psylliumfrön istället för krossade linfrön, för att försöka göra min micrade gröt till medelsnabba kolhydrater. ( eller så börjar jag helt enkelt koka gröten.. hm.. )

Är det någon regel hur mycket psylliumfrön man kan äta per dag, max?

Räknas psylliumfrön en bra fettkälla?


Kan man med genom att micra gröten länge på låg värme och ha i psylliumfrön göra havregrynsgröten till nästintill medelsnabba kolhydrater?

King Grub
2004-06-13, 09:35
Är det någon regel hur mycket psylliumfrön man kan äta per dag, max?

Nej, inte på grund av giftighet eller liknande.

10% frön till ett mål med GI 100 sänker GI:t till runt 80.

20% frön till ett mål med GI 100 sänker GI: till runt 55-60.

[Räknas psylliumfrön en bra fettkälla?

Nej, de passerar genom tarmen utan att du tar upp någon energi.

Diana
2004-06-13, 10:00
de här me grötar i microugnar, om man ställer in den på full effekt och tar sej en titt därinne så kan man ju se att gröten faktiskt kokar, då borde de ju bli samma gi ,om man låter den bubbla i 3 min, som koktiden i kastrull, men ja tycker ändå konsistensen blir smått olika, inte lika klistrig" som den blir i kastrull.. de e en gåta?

Zozza
2004-06-13, 10:31
Originally posted by King Grub
Är det någon regel hur mycket psylliumfrön man kan äta per dag, max?

Nej, inte på grund av giftighet eller liknande.

10% frön till ett mål med GI 100 sänker GI:t till runt 80.

20% frön till ett mål med GI 100 sänker GI: till runt 55-60.

[Räknas psylliumfrön en bra fettkälla?

Nej, de passerar genom tarmen utan att du tar upp någon energi.

ok tackar

joonah
2004-06-14, 13:23
Är det överhuvudtaget någon anledning att äta hela linfrön om de inte sänker gi:t?

Jag hade av någon anledning fått för mig att hela frön sänkte gi:t oxå, men man tog inte upp fettet från dem som man gör med de krossade :confused:

King Grub
2004-06-14, 13:48
Är det överhuvudtaget någon anledning att äta hela linfrön om de inte sänker gi:t?

Mag/tarmeffekten?

Jag hade av någon anledning fått för mig att hela frön sänkte gi:t oxå, men man tog inte upp fettet från dem som man gör med de krossade :confused:

De har GI-sänkande effekt, men den är minimal, jämfört med krossade eller loppfrön.

Krabban
2004-06-16, 19:36
Nu måste jag bara fråga en sak om man äter vanliga all bran regular och sen psylliumfrön till kommer då Gi:t att sänkas?

King Grub
2004-06-16, 19:40
Originally posted by Krabban
Nu måste jag bara fråga en sak om man äter vanliga all bran regular och sen psylliumfrön till kommer då Gi:t att sänkas?

Ja. Det är inget speciellt med vissa livsmedel, utan alla kolhydraters GI sänks.

Helea
2004-06-16, 20:37
Hmm, hur mkt linfrön var det man kunde äta innan det började bli giftigt?? :(

Själv så har jag först hela linfrön blandat i fiberhavregrynsgröten (1dl). Efter det tar jag en matsked krossade linfrön + en matsked linfröolja. Överkonsumktion??:confused:

King Grub
2004-06-16, 20:41
Originally posted by Helea
Hmm, hur mkt linfrön var det man kunde äta innan det började bli giftigt?? :(

Själv så har jag först hela linfrön blandat i fiberhavregrynsgröten (1dl). Efter det tar jag en matsked krossade linfrön + en matsked linfröolja. Överkonsumktion??:confused:

Livsmedelsverket rekommenderar högt 2 matskedar krossade per dag.

När det gäller hela linfrön behöver du inte tänka på giftigheten; det gäller bara krossade.

Helea
2004-06-16, 20:43
Livsmedelsverket rekommenderar högt 2 matskedar krossade per dag.

Ahh, nice. Då tuggar jag vidare på mina krossade :thumbup: hehe

Krabban
2004-06-17, 12:21
Fan vad härligt det låter, då kan jag äta det till frukosten igen fan vad gött =). Kör på pasta och skinka till frukost mesta dels nu, då blir det fibrer också.

psylliumfrön kan det ha samma effekt som t.ex. fibrer, om man är ovan med fibrer så kan man väl bli lös i magen kan det vara samma effekt med psylliumfrön?

King Grub
2004-06-17, 13:21
Originally posted by Krabban
psylliumfrön kan det ha samma effekt som t.ex. fibrer, om man är ovan med fibrer så kan man väl bli lös i magen kan det vara samma effekt med psylliumfrön?

Psylliumfrön är fibrer. ;) Vattenlösliga sådana. Fröna ger i princip ingen energi, utan är bara en fiberbomb. Visst kan det påverka avföringens konsistens om man plötsligt öser på med matsked efter matsked, med det är vanligare att det blir mer avföring än att det blir frågan om någon diarré. Ett helt "normal" fröintag ökar avföringsmängden med 50%!

supremo
2004-06-17, 15:58
Originally posted by King Grub
Ett helt "normal" fröintag ökar avföringsmängden med 50%!
Vad beror det på egentligen?
Att fröna tar med sig viss del av maten då de går genom systemet utan att brytas ner? Eller vid närmare eftertanke, så borde det ju inte vara... :confused:

King Grub
2004-06-17, 16:12
Originally posted by supremo

Vad beror det på egentligen?
Att fröna tar med sig viss del av maten då de går genom systemet utan att brytas ner? Eller vid närmare eftertanke, så borde det ju inte vara... :confused:

Fel av mig! Det är etter värre! 15 gram frön fördubblar den dagliga avföringens storlek och mängd! :D

Fibrerna i loppfrön är vattenlösliga. De suger åt sig vatten och sväller, samtidigt som de blandar sig med tarminnehållet.

Zozza
2004-06-17, 16:18
Originally posted by King Grub


Fel av mig! Det är etter värre! 15 gram frön fördubblar den dagliga avföringens storlek och mängd! :D

Fibrerna i loppfrön är vattenlösliga. De suger åt sig vatten och sväller, samtidigt som de blandar sig med tarminnehållet.

Vore det inte i praktiken en toppengrej att ha psylliumfrön till alla måltider man äter, under diet?

Så man bajsar ut allt man käkar :booty:

WHITEFOLKS
2004-06-17, 17:18
hehe undrar om man känner sig mättare i allmänhet också då det fylls upp mer.. men kanske inte har någon kännbar effekt i det avseendet. får ge mig på en undersökning tror jag ;)

King Grub
2004-06-17, 17:21
Originally posted by WHITEFOLKS
hehe undrar om man känner sig mättare i allmänhet också då det fylls upp mer.. men kanske inte har någon kännbar effekt i det avseendet. får ge mig på en undersökning tror jag ;)


Jag kan spara dig lite besvär.

A small suppression of daily energy intake (153 kcal/day) after consumption of psyllium alone or in combination with wheat bran was observed (Stevens et al., 1987).

Psyllium was found to significantly delay gastric emptying from the third hour after a meal, with a satiety enhancing effect lasting up to 6 hours post meal (Bergmann et al., 1992).

Psyllium also seems to have an effect on satiety beyond the next meal and produced a dip in the motivation to eat some 13 hours after breakfast, compared to wheat bran which produced the greatest satiety shortly after consumption. (Delargy et al., 1995).

WHITEFOLKS
2004-06-17, 17:41
alright tackar för den. får gå och införskaffa en påse psyllium och kolla hur det funkar praktiskt på mig.. ligger ganska lågt på maten just nu och brukar bli ett hyfsat sug i magen sista timmen innan nästa måltid :)

Krabban
2004-06-17, 19:41
Originally posted by King Grub
Är det någon regel hur mycket psylliumfrön man kan äta per dag, max?

Nej, inte på grund av giftighet eller liknande.

10% frön till ett mål med GI 100 sänker GI:t till runt 80.

20% frön till ett mål med GI 100 sänker GI: till runt 55-60.

[Räknas psylliumfrön en bra fettkälla?

Nej, de passerar genom tarmen utan att du tar upp någon energi.



Jag förstog inte det där med procenten riktigt. Menas det med 10% av 2 matskedar så sänks ett mål med GI 100 till runt 80?
20% av 2 matskedar så sänks ett mål till GI runt 55-60?

Eller gäller procenten för en matsked?


Ska skaffa in psylliumfrön imorgon tänkte jag, ska man strö ut 2 matskedar på hela dygnet eller tar man en halvmatsked till varje måltid? Hoppas nån kan förklara för mig :p :love:

King Grub
2004-06-17, 19:44
Originally posted by Krabban




Jag förstog inte det där med procenten riktigt. Menas det med 10% av 2 matskedar så sänks ett mål med GI 100 till runt 80?
20% av 2 matskedar så sänks ett mål till GI runt 55-60?

Eller gäller procenten för en matsked?


Ska skaffa in psylliumfrön imorgon tänkte jag, ska man strö ut 2 matskedar på hela dygnet eller tar man en halvmatsked till varje måltid? Hoppas nån kan förklara för mig :p :love:

10 och 20 procent av kolhydratlivsmedlets vikt! Du får väga brödskivorna som har GI 100 och sedan ta 20 % av den vikten i form av loppfrön om du vill sänka brödets GI till runt 60.

Krabban
2004-06-17, 20:36
Originally posted by King Grub


10 och 20 procent av kolhydratlivsmedlets vikt! Du får väga brödskivorna som har GI 100 och sedan ta 20 % av den vikten i form av loppfrön om du vill sänka brödets GI till runt 60.



Det går lika bra att väga andra kolhydratkällor också va?:smash:



Fick inget svar på hur man ska äta psylliumfröna :angel:

Se mitt förgående inlägg för information. Jag är nöt men lär mig nytt varje dag :D

King Grub
2004-06-17, 20:41
Du måste blanda fröna i maten för att få den GI-sänkande effekten.

J Am Coll Nutr. 1991 Aug;10(4):364-71.

Effect of method of administration of psyllium on glycemic response and carbohydrate digestibility.

Wolever TM, Vuksan V, Eshuis H, Spadafora P, Peterson RD, Chao ES, Storey ML, Jenkins DJ.

Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario, Canada.

To determine whether there was any advantage to taking a soluble fiber supplement separate from food, as opposed to incorporated into a food, we used psyllium as a model, either taken in water just before a flaked bran cereal test meal, sprinkled on top of the cereal, or actually incorporated into the flake. In normal subjects, psyllium reduced the glycemic response when sprinkled onto or incorporated into the cereal, but not when taken before the cereal. Varying the amount of psyllium incorporated into the cereal from 0 to 20% resulted in a linear dose-dependent reduction of the glycemic index (GI) (GI = 101 -2.2 x % psyllium; r = 0.950; p less than 0.002). In subjects with diabetes, the blood-glucose-lowering effect of the psyllium flake cereal was similar to that in normal subjects. Mixing psyllium with the cereal or incorporating it into the cereal reduced the rate of digestion of bran flakes in vitro but was not associated with increased breath hydrogen levels in vivo as an index of rapid colonic fermentation. The bran flakes with psyllium incorporated was rated as no less palatable than the bran flakes cereal alone, and significantly more palatable (p less than 0.05) than taking psyllium in water before the cereal or sprinkling psyllium onto the cereal. These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blo