handdator

Visa fullständig version : "Källargym"


200sx
2004-06-12, 06:44
Som rubriken lyder.. vad anser ni det ska finnas för utrustning i ett "källargym" och hur mkt är ni beredda att betala för att träna där?

Misstänker att de finns fler än jag som tröttnat på dessa satans dyra träningskort då man bara utnytjar gym delen på dom..

supremo
2004-06-12, 07:18
Ställning för bänkpress och knäböj, kanske 2
Marklyfthörn
Chinsräcke
Några fällbara bänkar
Några speglar
Hantlar upp till 60-70, inte så noga med tätheten mellan vikterna (alltså det är inget måste med 25, 27.5 osv, utan det räcker med 25, 30 osv...)
En maskin man kan köra alla typer av maskinryggövningar i, så man alltså kan kombinera sittande rodd, latsdrag osv...
En T-Bar, möjligen med löstagbar stång, så den inte tar plats i onödan
En benpress
Det är det jag kommer på såhär direkt. Det mesta kommer från det källargym jag tränade på förut. En nackdel med det var att hantlarna inte gick tillräckligt högt upp. Men billigt var de, 300 kronor helåret, dock lite taskigt med öppettider då och då, men nyckel gick ofta att ordna...

Pingu
2004-06-12, 07:57
Vi har ett riktigt källargym :bpump: vi håller till i källaren på first- hotel .

Shadow Warrior
2004-06-12, 09:54
Om du vill ha ett eget källar gym så är det enda du behöver följande: Hemma gjord Power Rack, massor av vikter, nån stans att göra dips (rack pinnarna eller två stänger över rack pinnarna brukar funka) nån stans att göra chins (gör en ur gröpning ur den översta regeln i power racken och sätt en stång där.

200sx
2004-06-12, 10:11
jo min tanke är att hitta en hyfsat billig lokal och köpa in en del utrustning, mestadels begagnad då...är ju så trött på dessa fantasi priser de flesta gym tar....visst förstår att nya maskiner, flashiga lokaler, PT:s och så vidare kostar...men jag da som inte vill betala för sån skit....vart ska jag träna??

så letar nu för fullt efter en lokal.....hmm vad väger tyngst...stor parkering eller när till buss/spårvagn??

randig
2004-06-12, 13:11
en bra stång kan vara bra o ha oså.


Jag vill oså ha eeget källar gym viserligen går jag på ett väldigt bra gym redan men fan va könt att kunna träna när man vil o slippa alla dicobygare.

stång
vikter
powerrack
bänk

hur mycket kostar lokaler o sånt då? jag kan inte ett skit om sånt.

z_bumbi
2004-06-12, 16:05
Originally posted by supremo
Ställning för bänkpress och knäböj, kanske 2
Marklyfthörn
Chinsräcke
Några fällbara bänkar
Några speglar
Hantlar upp till 60-70, inte så noga med tätheten mellan vikterna (alltså det är inget måste med 25, 27.5 osv, utan det räcker med 25, 30 osv...)
En maskin man kan köra alla typer av maskinryggövningar i, så man alltså kan kombinera sittande rodd, latsdrag osv...
En T-Bar, möjligen med löstagbar stång, så den inte tar plats i onödan
En benpress

Jag vill ha så mycket mer :D men det där är väl en ganska bra bas.

Benspark och -curl är inte fel om de är något så när bra.

En T-bar ser jag som lyx då det ju går att köra med en vanlig skivstång men en hållare för en vanlig stång kostar inte många kronor att tillverka heller så det får man se om man har råd med.

Jag tycker det är bättre med rejäla stänger och viktskivor än massor av hantlar särskilt om man nu ska vara seriös med marklyft, böj och bänk. Samma sak gäller bänkar och ställningar, räknar man med att de som tränar där är seriösa vad gäller styrka så kostar det mer men håller å andra sidan bättre.

En lösning på hantelfrågan är att skaffa ett antal bra hantelhandtag för 50 mm skivor, en del extra tior och femmor samt några extra lås så man alltid kan ha några hantlar laddade med lämpligt intervall och sen bara lägga på så mycket man vill ha extra. (T ex 40 och 60 kg, det går sen mycket snabbt att bara slänga på vad man vill ha istället för att varje gång bygga ordning en hantel som någon helt strippat från viktskivor bara för att leka med handtaget.)

Målgruppen som ska träna på gymet avgör mycket vad gäller mycket av utrustningen.
Som ett exempel så har vi 62 kiloshantlar plus några byggbara som är tyngre men jag ser nästan aldrig någon använda dem och då räknas gymet till ett av de starkaste i Sverige inom styrkesport.

Randig: Ring runt och fråga om hyran, det varierar ju var man bor..