handdator

Visa fullständig version : Vad menas?


Hoffa
2004-06-11, 11:47
Läste en artikel av Ove Rytter där han skrev så här:

Snacket om att man när man ska inte protein är ganska ointressant egentligen.

Varför?

Jo, därför en kille som tränar, säg att han väger 70 kg har en aminosyre pool på 120 gram, vilket betyder att efter varje komplett måltid så har han en protein reserv som räcker i 8 timmar.

Därför behöver man inte kasta över sig maten efter träning eller andra ersättningar som vissa verkar tro.





Så om detta stämmer så kan jag äta en komplett stor och bra måltid innan träning och sen träna hårt och inte behöva inte snabba kolhydrater och snabbt protein eftersom protein reserven räcker i 8 timmar framåt?

GhostFace
2004-06-11, 12:23
Men Rytter nämner inget om glykogendepån?

:confused:

Grahn
2004-06-11, 12:26
Rytter är inte killen jag skulle lyssna på i sånna här frågor, inget ont om honom dock....

Dock har han en poäng efterträningsdrinken etc blir ju mindre nödvändig när du sköter kosten i övrigt. Mindre növdändig är dock inte detsamma som meningslös.

Honn
2004-06-11, 12:48
Jag har för mig att en av orsakerna med många mål mat om dagen är att kroppen inte har en stor aminosyrepol.

pellepedal
2004-06-11, 14:40
Är det inte Rytter som är så stolt att han gått upp ca 10 kilo på 20 år?
Han kanske skulle ha gjort lite annorlunda i alla fall?
Jag tycker inte det låter så imponerande mycket i alla fall.

Bara min tillfälliga tanke...

Sparrisen
2004-06-11, 16:22
Originally posted by pellepedal
Är det inte Rytter som är så stolt att han gått upp ca 10 kilo på 20 år?
Han kanske skulle ha gjort lite annorlunda i alla fall?
Jag tycker inte det låter så imponerande mycket i alla fall.

Bara min tillfälliga tanke...

10 kilo rena muskler är en hel del...


iof finns det ju de som gått upp mera på 20år... ;)

Hoffa
2004-06-11, 19:38
Om man tränar hårt som vanligt och skiter i att ta en eftertränings drink direkt efter vad händer med musklerna då?

Börjar dom brytas ned eller?
Det skiljer sig ju i och för sig när man deffar och bulkar..beskriv gärna skillnaden...

Sen kan man ju som sagt äta ett stort mål mat med mycket protein o kolhydrater 1 timma efter träning som förr i tiden...

pellepedal
2004-06-11, 19:49
Gainern du tar efter träningen hindrar kroppen att hamna i ett nedbrytande tillstånd, ja..

z_bumbi
2004-06-11, 20:16
Originally posted by Hoffa
Om man tränar hårt som vanligt och skiter i att ta en eftertränings drink direkt efter vad händer med musklerna då?

Det tar lite längre tid för glykogenlagren att fyllas på, har du ätit bra innan träningen så sker inte så mycket annat.
Du har ju aminosyror i blodet som kommer från förra måltiden så någon akut brist kommer inte att uppkomma på den fronten

Därmed inte sagt att det inte är ett bra tillfälle att ta snabba kolhydrater och protein för trots att det kanske inte är så himla viktigt så gör det nytta och är det någon gång man vill ha stora mängder glukos och aminosyror i blodet så är det nog efter träningen.

King Grub
2004-06-11, 20:26
En mycket bra artikel om aminosyrepoolen och dess betydelse kan hittas här. (http://www.karlloren.com/diet/p51.htm)