handdator

Visa fullständig version : Bra sätt att få i sig illasmakande tonfisk


Tabac
2004-06-11, 01:22
Bra tips att få i sig billig illasmakande billig tonfisk (om man köpt fel eller är snål) är att sila av det under vatten i en sil och hälla det 5-6dl light saft. Rör om och drick upp det innan tonfisken lagt sig på botten. :)

Låter inte gott men man märker knappt av tonfisken. :cheers:

internethjälten
2004-06-11, 07:00
hehehe, tonfisk har jag inga problem med trots att jag köpte på mig en låda lite 'sidan om'... billigt och bra, är ju inte så mkt i en burk och man behöver ju inte tugga... bara svälja skiten och öppna nästa burk =)

Arwen
2004-06-11, 08:12
Originally posted by Tabac
Bra tips att få i sig billig illasmakande billig tonfisk (om man köpt fel eller är snål) är att sila av det under vatten i en sil och hälla det 5-6dl light saft. Rör om och drick upp det innan tonfisken lagt sig på botten. :)

Låter inte gott men man märker knappt av tonfisken. :cheers:

Minns fortfarande bilderna på killen som körde euroshopper´s tonfisk i mixern....urk!

TCOG
2004-06-11, 08:58
Var det det inte Ernie Taylor som hade ett tips på att röra ner tonfisken i ett stort glas cola light och sen svepa allt på 1 gång.

funkar väl :thumbup:

King Grub
2004-06-11, 09:11
Låt inte snålheten bedraga visheten; spendera några extra kronor på god tonfisk, så slipper du fundera på saken. ICA eller Abba är det som gäller.

Gillar du inte dem heller... ja, då har du fel på smaklökarna, visar vetenskapliga studier. ;)

Tolkia
2004-06-11, 09:15
"Dålig" tonfisk tillagas lämpligen på något lagom smakdämpande sätt; t.ex. som tomat/tonfisksås tillsammas med en massa vitlök och örtkryddor. Varför göra något som verkligen kan vara en njutning (för hur gott är det inte med mat?) till en plåga?

Callister
2004-06-11, 09:17
Jag gillar även de billiga sorterna av tonfisk

Max
2004-06-11, 11:04
Låt inte snålheten bedraga visheten; spendera några extra kronor på god tonfisk, så slipper du fundera på saken. ICA eller Abba är det som gäller.

Gillar du inte dem heller... ja, då har du fel på smaklökarna, visar vetenskapliga studier.
Källor till studier? ;)

Vad kostar dessa burkar, hur mycket väger de?

King Grub
2004-06-11, 11:25
Originally posted by Max
Vad kostar dessa burkar, hur mycket väger de?

Där jag handlar: ICA cirka 12 kronor, Abba cirka 15 kronor. Båda innehåller 150 gram fisk.

Edde_1
2004-06-11, 21:55
Jaha, då har väl jag fel på smaklökarna då!
Har fortfarande inte sett nått recept som gjort att man inte håller på att spy av tonfisk, trots att det är ABBA eller ICA.....:(

Tabac
2004-06-12, 17:53
Jag kör med ICA's tonfisk nu. Den är fast och smakar gott.

King Grub
2004-06-12, 18:11
Där ser man vad kvalitet kan göra! Våga bojkotta kattmaten!

stocktown
2004-06-12, 20:31
Originally posted by Edde_1
Jaha, då har väl jag fel på smaklökarna då!
Har fortfarande inte sett nått recept som gjort att man inte håller på att spy av tonfisk, trots att det är ABBA eller ICA.....:(

varsågodis! med det här receptet kommer du inte kunna känna minsta fisk smak.. bryn 1 lök, ha i 1 burk tonfisk, vänta 2 min ha därefter i en halv burk uncle bens tikka masala, låt det koka upp=klart tar 5 min o göra. är supergott och nyttigt!

berätta vad du tycker när du testat?

Metal_boy_
2004-06-15, 17:55
med vilja vänjer man sig och efter att tag är det tom gott

Beast
2004-06-15, 18:19
Precis som Metal_boy_ sa, man vänjer sig!
Ja kör med euroshoppers och det e fan inte så jävla äckligt?, man vänjer sig.

Dont eat for pleasure, eat for performance. :hbang:

Yankeee
2004-06-15, 18:49
Kör alltid med Pataya. Bäst tycker jag. 6 kr för 120g fisk.

Köpte en euroshopper i helgen, luktade på den sen gav jag den till tjejens katt. Att det kan vara så stor skillnad på fisken.

bmwjohan
2004-06-23, 16:46
jag kan säga att det finns en tonfiskburk som regerar på marknaden. det är lidl's tonfisk. den kostar 6,70kr för 155gram "tonfiskkött" och den är så jääävla bra. den är hur fin som helst. nästan lika bra som ica's. extremt prisvärd måste jag säga.

sen tipsar jag om att skölja ner tonfisken med lättfil. det är ultrabra. slinker ner hur bra som helst då. om man vill kan man ta lite apelsinfunlight i filen så smakar det tokgott

Termy
2004-06-23, 19:43
Jag brukar lägga tonfisken (salladstonfisk) i en sil, skölja lite med vatten och pressa bort så mycket vätska så möjligt. Sedan skivar jag ned ett par frukter (apelsin och äpple). Då känner man praktiskt taget bara fruktsmaken.

stocktown
2004-06-23, 20:22
Originally posted by bmwjohan
jag kan säga att det finns en tonfiskburk som regerar på marknaden. det är lidl's tonfisk. den kostar 6,70kr för 155gram "tonfiskkött" och den är så jääävla bra. den är hur fin som helst. nästan lika bra som ica's. extremt prisvärd måste jag säga.

sen tipsar jag om att skölja ner tonfisken med lättfil. det är ultrabra. slinker ner hur bra som helst då. om man vill kan man ta lite apelsinfunlight i filen så smakar det tokgott

låter ju inte så gott! ingen som har provat mitt recept i min tidigare post ännu?

Bokrea
2004-06-28, 23:32
Tonfisken är så svår för många. men bara man får bort den dära "sträv torra" känslan är det lungt.

o man får bort den genom lite fett eller olja.

supergott:
1 burk tonfisk
1-2 tsk fransk senap
1-2 tsk majonäs

blanda noga. bre på fralla . MMMMMMM :D

30cm
2004-06-29, 20:52
Originally posted by King Grub
ICA eller Abba är det som gäller.


Håller med, jag kör på ICA:s pga priset men grejen är den att man kan inte göra så mycket med den, bara äta ur burken

Callister
2004-06-29, 21:06
Kör Euroshoppers, den är god.
Aldrig smakat Ica´s eller Abba´s dock. Så jag vettefan :bpump:

King Grub
2004-06-30, 14:27
Originally posted by 30cm


Håller med, jag kör på ICA:s pga priset men grejen är den att man kan inte göra så mycket med den, bara äta ur burken

Varför kan man göra mindre med ICA:s?

stybb
2004-06-30, 15:19
Originally posted by 30cm


Håller med, jag kör på ICA:s pga priset men grejen är den att man kan inte göra så mycket med den, bara äta ur burken

:laugh:

detta måste du förklara närmare..

Max
2004-06-30, 15:55
Originally posted by stybb


:laugh:

detta måste du förklara närmare..
Behövs ingen konservöppnare? enda jag kommer att tänka på, behövs ju inte från många andra heller iofs.

Lillgrabben
2004-06-30, 19:09
Originally posted by Tabac
Bra tips att få i sig billig illasmakande billig tonfisk (om man köpt fel eller är snål) är att sila av det under vatten i en sil och hälla det 5-6dl light saft. Rör om och drick upp det innan tonfisken lagt sig på botten. :)

Låter inte gott men man märker knappt av tonfisken. :cheers:



Det där var tamejfan bland det äckligaste jag har hört på länge! :eek:


Men om det funkar för dig så...........


MVH

Tabac
2004-06-30, 23:38
Originally posted by Lillgrabben




Det där var tamejfan bland det äckligaste jag har hört på länge! :eek:


Men om det funkar för dig så...........


MVH

Jag slukar det hellre och slipper smaken än sitter 5minuter och pular i mig den bit efter bit. :)

Men nu har jag bara god tonfisk kvar hemma så jag behöver inte dricka upp den längre. :thumbup:

30cm
2004-07-01, 06:24
Originally posted by King Grub


Varför kan man göra mindre med ICA:s?

Därför att det inte finns några recept med tonfisk som inte är finfördelad. Testa själva att ta ICA:s tonfisk och blanda med filmjölk för att dricka. Då kanske ni tycker att det går att mosa sönder skiten men då säger jag att det är syndigt att förstöra bra mat. Det skulle vara som att göra köttfärs av innanlår. Nu vet jag att vissa gör det... men det är syndigt!

s0s
2004-07-02, 11:32
Är det inte så att man måste tugga maten minst 4-6ggr för att utvinna så mycket näring som möjligt? :eating: :furious:

30cm
2004-07-02, 12:18
Originally posted by s0s
Är det inte så att man måste tugga maten minst 4-6ggr för att utvinna så mycket näring som möjligt?

Nja, jag brukar köra på 7 ggr bara för säkerhets skull. Filmjölken och efterträning-shaken kör jag dock bara 5 ggr och kraftigt kött tuggar jag 8 ggr.

Tolkia
2004-07-02, 13:49
Originally posted by s0s
Är det inte så att man måste tugga maten minst 4-6ggr för att utvinna så mycket näring som möjligt? :eating: :furious:
Nja, kanske inte egentligen, men det gör ju onekligen processen lite snabbare, enklare och behagligare (vassa tänder ÄR bättre att tugga med än tarmmuskler och -slemhinna ...). In minst för omgivningen ... (sniff, sniff)

King Grub
2004-07-02, 14:13
Originally posted by 30cm
Därför att det inte finns några recept med tonfisk som inte är finfördelad. Testa själva att ta ICA:s tonfisk och blanda med filmjölk för att dricka.

Jaså, var det du menade. Då är jag glad att det inte finns så mycket att göra med den.

Megatuttarna
2004-07-02, 15:45
Finns det ingen tonfisk i nån kryddblandning och grönsaker som man bara kokar upp?

King Grub
2004-07-02, 16:21
Abba har färdigkryddad picknicktonfisk i alla fall.

http://gotwww2.abbaseafood.se/Abba/Prod/AbbaE-Info.NSF/ViewAbbaProduct/Picnictonfisk_Basilika_Ingefara/$FILE/4613T.jpg

raZmus
2004-07-02, 18:55
Originally posted by King Grub
Abba har färdigkryddad picknicktonfisk i alla fall.

http://gotwww2.abbaseafood.se/Abba/Prod/AbbaE-Info.NSF/ViewAbbaProduct/Picnictonfisk_Basilika_Ingefara/$FILE/4613T.jpg

http://www.abba.se/produkter/tonfisk/
Dom har flera smaker av tonfisk. Thaitonfisken åt jag en hel del av tidigare. Den är _ganska_ stark. :)