handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott och L-Glutamin


fredde
2004-06-10, 18:51
Jag funderar över att köpa exells L-glutamin och proteintillskott och måste nu fråga.

Fråga 1: Är att ta både L-glutamin och proteintillskott samtifigt någon man bör undvika??

Fråga 2: Om man sedan innan får i sig för lite proteiner och glutamin...vad kommer detta göra för skillnad när man börjar ta dessa två?? Tränar seriöst styrketräning 4 dagar i veckan.

Tack på förhand

stybb
2004-06-10, 19:08
Fråga 1: Man kan aldrig få för mkt Glutamin :D Det är en riktigt bra blandning :thumbup:

Fråga 2: Proteinpulver är ett tillskott, KOSTtillskott och det förutsätter att man sköter kosten. Sköter du inte kosten kan llägga ner tankarna på pulver o börja se över vad du äter, när du äter och hur mycket. Äter du bra så kommer proteinet efter träningen ge dig några extra gram muskler. Det är inte så att du kommer få en enorm kick eller känna något i kroppen. I grund och botten är det käk.

Jag skulle köra en drink på vatten, glutamin (nån tesked), 40 gram protein och 80 gram snabba kollisar efter passet. Det e något jag rekommenderar dig att göra. Kommer snabba på din återhämtning rejält också..

z_bumbi
2004-06-10, 20:09
Originally posted by stybb
Fråga 1: Man kan aldrig få för mkt Glutamin

Jo.

stybb
2004-06-10, 20:10
Då är man rik..

fredde
2004-06-10, 20:10
inte för att det är något jag planerar att ta så mycket att det blir för mycket men rent hypotetiskt...skulle det vara farligt??

z_bumbi
2004-06-10, 20:35
Originally posted by stybb
Då är man rik..

Det finns en opubliserad rapport som visar på vissa risker med högt glutaminintag och doserna som nämns där är inte så höga, eftersom den är opublicerad (Vad jag vet i alla fall.) så är det ju än så länge bara ett "rykte".
Problemet är att jag inte har hittat en enda rapport om att det skulle vara ofarligt med höga doser glutamin heller.

I fallet med glutamin finns det ju å andra sidan inget annat än rykten för att det skulle vara ett effektivt tillskott för någon som styrketränar så man får väl fundera ut värdet i det tillskottet själv.

fredde
2004-06-10, 21:02
Hur högt skulle intaget utav glutamin vara för att vara skadligt????

z_bumbi
2004-06-10, 21:21
Originally posted by fredde
Hur högt skulle intaget utav glutamin vara för att vara skadligt????

Jag har inga siffror då rapporten inte finns tillgänligt, jag tror inte att man vid "normalt bruk" kommer upp i sådana nivåer att det kan vara någon fara men det finns folk som förespråkar doser över 50 g om dan kombinerat med ett i övrigt högt proteinintag och då är jag mindre säker på att det är så nyttigt i längden. OBS! Det här är inget bestämt då rapporten är opublicerad men förhoppningsvis är den ute i någon journal innan året är slut. Det kan ju dock dröja väldigt länge i vissa fall innan de dyker upp så man vet ju inte.

Kör du 10 g eller så om dan är ju den dosen nog ganska väl uttestad som ofarlig vad jag har kunnat läsa mig till. 20 g är också ganska ofta testat men högre än så vet jag inte om jag har sett något om.

fredde
2004-06-10, 21:42
det här hör nu inte till fråga jag ställde i början...handlar inte om glutamin över huvud taget!

jag undar nämligen vilka gainers som har "mest" procent kolhydrater......vilken som har mest kolhydrater helt enkelt....äter bra men jag har svårt o gå upp i vikt så jag vill gärna veta..hade tänkt o testa en sådan....

Knäböj
2004-06-10, 22:04
Originally posted by fredde
Jag funderar över att köpa exells L-glutamin och proteintillskott och måste nu fråga.

Fråga 1: Är att ta både L-glutamin och proteintillskott samtifigt någon man bör undvika??

Fråga 2: Om man sedan innan får i sig för lite proteiner och glutamin...vad kommer detta göra för skillnad när man börjar ta dessa två?? Tränar seriöst styrketräning 4 dagar i veckan.

Tack på förhand

Så vitt jag kan se handlade din fråga om just bla Glutamin?? Jag kan inte läsa något om "gainer". Eller sitter jag o sover:confused:?

Hursomhelst, gällande Glutamin verkar det som om doser över 30g/dag inte ger bättre effekt efter vad jag läst här och där. Det går att överdosera i stort sett vadsomhelst, man kan tom bli förgiftad av vatten, så jag tror nog inte man skall VRÄKA i sig Glutamin heller,hur rik man än må vara...

Glöm inte heller att ett vassleprotein innehåller ca:15% L-Glutamin...Kesella är rikt på Glutamin oxå:thumbup:

Mindek
2004-06-10, 22:13
Originally posted by fredde

jag undar nämligen vilka gainers som har "mest" procent kolhydrater......vilken som har mest kolhydrater helt enkelt....äter bra men jag har svårt o gå upp i vikt så jag vill gärna veta..hade tänkt o testa en sådan....


Ät mer av en bra gainer istället :eating: :eating: :eating:

fredde
2004-06-10, 22:13
nej..jag menade inte att den gamla frågan inte handlade om l-glutamin..det gjorde den! jag menade att jag då skrev en ny fråga som inte gällde glutamin utan nu gällde gainers

Hoffa
2004-06-10, 22:27
Jag tycker man kan säga att 99,9% av alla livsmedel o syror och allt man kan stoppa i sig kan i för höga doser eller mängder vara skadligt...det är sunt förnuft..

Till och med för mycket vatten kan man dricka...luft kan man nog få i sig för mycket av också...;)

Det enda man inte kan få för mycket av är kärlek...:love:

Visst var jag fin där...:D

fredde
2004-06-10, 22:30
en fin toutch av romantik där HOFFA ..hehe :naughty:

Knäböj
2004-06-10, 22:31
;) Ok,då är jag med. En kvinnlig tränande bekant bulkade upp sig nästan 10kg, hon använde sig av Strenght Nutritions "Sport-gainer" vilken jag förövrigt själv använder och rekommenderar. Skitgod oxå:eating: !

fredde
2004-06-10, 22:56
Tack Knäböj! Skitsjysst av dig att dela med dig utav detta =))

fredde
2004-06-10, 23:01
Under hur lång period tog hon sportgainer unnan hon bulkat upp sig 10 kg?? hur mycket resultat har du fått utav den och träningen??

JAM
2004-06-10, 23:07
EDIT: Missuppfattade lite här i tråden. Var trött i går kväll efter jobbet... :em:

fredde
2004-06-10, 23:12
hehe..d e lugnt! alle e vi trötta nån gång ;)....

Knäböj: Hur effektivt har det varit föt dig att ta Sport Gainer??