handdator

Visa fullständig version : Skiljer olika märken mkt i kvalitet?


Zozza
2004-06-10, 14:01
Vid proteintillskott.

Whey t.ex. är ju mkt dyrare än t.ex. Eiselt ?
Är det då mkt bättre också ?

z_bumbi
2004-06-10, 14:23
Originally posted by Zozza
Vid proteintillskott.

Whey t.ex. är ju mkt dyrare än t.ex. Eiselt ?
Är det då mkt bättre också ?

Vad är dyrare än vad?

Whey är vassle och Eiselt är ett helt företag.

Zozza
2004-06-10, 14:41
Originally posted by z_bumbi


Vad är dyrare än vad?

Whey är vassle och Eiselt är ett helt företag.

Jag menade vid proteintillskott.

T.ex.:

Fairing - Whey Hydro 1600 gr - 519kr

Fairing - Complete Protein III 2000 g - 510kr


Hittade inga bättre exempel på den sidan.

nordland
2004-06-10, 15:13
Öhh fattar inte riktigt din fråga...

Whey hydro är ett vassle hydrolysat vilket tas upp ultra snabbt av kroppen. Hydrolysen är en ganska dyr process vilket medför att slutprodukten blir något dyrare än ex vanligt vassle koncentrat.... Det är dock ingen skillnad i kvalitet mellan de produkterna du räknade upp. Bägge kommer ju från Fairing.

Dettutom så är Complete 3 en proteinblandning vilket gör den till ett mer komplett proteintillskott än Whey hydro som är avsedd att ta endast efter träning...

Zozza
2004-06-10, 15:22
Ähh, jag vet inte riktigt själv vad jag menar.


Var nere på en affär idag som vi inte får prata om och där var det stora pris-skillnader på olika proteintillskott.

Kebab-Arne
2004-06-10, 15:58
Jag antar du menar mellan märken. Ja, det är skillnad i kvalitét mellan tex Star - Top of the line och Fairing. Frågan är snarare den om man har lust att lägga ut de pengar på kvalitén. Det kan ju bli ganska stora summor i slutändan.

Sen gäller det ju att veta om företaget som är dyra också har bra kvalitét. Alla märkeskläder har som exempel inte bättre kvalitét än ickemärkeskläderna.

Jet
2004-06-13, 11:05
Så länge ingen visar mig HÅLLBARA bevis på att inta protein från "Dyra Företaget" gentemot "Billigare Företaget" tänker jag byta......

Fairing
2004-06-13, 12:10
För tillfället dyker det upp ganska många nya "Svenska" företag som skriker om svensk kvalitet osv och som är väldigt billiga men vad man då skall ha i åtanke är att:

1, Dom gör inga analyser själva förutom det Kinesiska tillverkaren har givit dom.

2, Proteintillverkaren (förpackning/smaksättning) ( är nästan alltid en och samma för lågprisföretagen här i sverige undantag Exell) har ingen egen lab. avdelning som kan analysera proteinhalt. förekomst av salmonella , mögel osv i pulvret.

Ofta anges proteinhalt i dry basis för att det skall se bättre ut och man utgår ofta från vad råvarutillverkaren har angett för värde på proteinet vilket är ett värde som ofta inte stämmer och eftersom att dom inte gör en egen analys så blir allt väldigt missvisande.

Ofta blir vi tillfrågade av "garageföretagen" att sälja råvaror till dom något som vi alltid nekar till eftersom att vi vet under vilka omständigheter som mycket produceras kan väl nämna ett företag som köpte kinesiskt kreatin som var otroligt volymiöst och innehöll div. roligheter som ex. pimpetter vilket gjorde att förpackninsmakinerna gick sönder och pulvret låg fritt i maskinerna i 2v.Grattis till er alla som köpte det:thumbup:

Köp gärna billigt men se till att ni handlar av någon som kan uppvisa ett intyg på att det är tjänligt som föda.

Exell tillverkas i korrekta anläggningar och analyseras samt testas för salmonella osv så det kan väl vara ett bra köp:D

Allan
2004-06-13, 13:35
Alltså gäller den gamla sanningen - kvalitet kostar lite mer!


allan

HenrY
2004-06-13, 13:47
Originally posted by Allan
Alltså gäller den gamla sanningen - kvalitet kostar lite mer!


allan

Jo det är sant...Men vissa märken enligt mej tar överpriser på sina varor.
Ett pris som inte är värt och betala enligt mej...
Exell = :hbang:

aliquis
2004-06-13, 14:49
Saker som höjer priset:
Marknadsföring
Hur känt märket är
Lagerkostnader
Hur raffinerad produkten är
Råvaran
Mängden

Varan i sig måste ju inte vara BÄTTRE för att den är dyrare, men den har troligtvis genomgått en längre process för att komma dit där den faktiskt är.

Ett hydrolysat är ju spjälkat så det skall tas upp snabbare, ett isolat har renats ett snäpp mer för att få ett mer koncentrerat protein. (och ett koncentrat är uppenbarligen minst bearbetat).

Fördelen med isolatet vs koncentratet är ju att du slipper få extra kolhydrater och fett, och det är en större andel protein.
Fördelen med koncentratet mot isolatet är det lägre priset och att du får med en del ämnen utöver proteinet som i sig kan vara nyttiga och bra för tillväxten.
De flesta verkar ju inte tycka att det är värt att lägga den extra slanten för det extra reningssteg som isolatet innebär, och jag skulle inte heller göra det. Mest för att jag har läst någonstans om diverse ämnen i mjölken som är bra för tillväxten och som det finns fler av i koncentratet.

muskelbyggarn
2004-06-14, 08:17
Fairing for president! Kunde inte skrivit bättre själv. Sedan har vi de "mindre" märkena som står och förpackar tillskotten själva i garaget eller köket - och utan hälsovårdsmyndighetens godkännande. Att förpacka livsmedel har höga krav, högre än vad gemene man har hemma...


Är det därför du skaffat marmorgolv lasse? För att enkelt kunna göra rent? :thefinger

Vänl,,,
Tobbe

Jet
2004-06-14, 09:17
Originally posted by Fairing
För tillfället dyker det upp ganska många nya "Svenska" företag som skriker om svensk kvalitet osv och som är väldigt billiga men vad man då skall ha i åtanke är att:

1, Dom gör inga analyser själva förutom det Kinesiska tillverkaren har givit dom.

2, Proteintillverkaren (förpackning/smaksättning) ( är nästan alltid en och samma för lågprisföretagen här i sverige undantag Exell) har ingen egen lab. avdelning som kan analysera proteinhalt. förekomst av salmonella , mögel osv i pulvret.

Ofta anges proteinhalt i dry basis för att det skall se bättre ut och man utgår ofta från vad råvarutillverkaren har angett för värde på proteinet vilket är ett värde som ofta inte stämmer och eftersom att dom inte gör en egen analys så blir allt väldigt missvisande.

Ofta blir vi tillfrågade av "garageföretagen" att sälja råvaror till dom något som vi alltid nekar till eftersom att vi vet under vilka omständigheter som mycket produceras kan väl nämna ett företag som köpte kinesiskt kreatin som var otroligt volymiöst och innehöll div. roligheter som ex. pimpetter vilket gjorde att förpackninsmakinerna gick sönder och pulvret låg fritt i maskinerna i 2v.Grattis till er alla som köpte det:thumbup:

Köp gärna billigt men se till att ni handlar av någon som kan uppvisa ett intyg på att det är tjänligt som föda.

Exell tillverkas i korrekta anläggningar och analyseras samt testas för salmonella osv så det kan väl vara ett bra köp:D

Hur många dokumenterade fall av salmonella finns det som härrör från kosttillskott?

Fairing
2004-06-14, 09:31
Jag känner ej till några fall men vad jag menade med mitt inlägg var att dyrare företag ofta har högre kostnader med analyser något som "garage" företagen skiter i.

Innan jag för sälja ex. ett proteinpulver så måste det ligga på lager 2v innan en analys görs på Jäst , Mögel , salmonella , Coliforma samt att dom även via en testpanel kollar av smak , lukt utseende.

Dessutom går företaget som vi "kör" hos i god för att etiketter stämmer med lovat innehåll.

Om man som Fairing även samarbetar med div. landslag så måste vi även bekosta dopingkontroller av produkter något som kostar runt 5000 spänn/batch eftersom ingen vill åka dit för misstagsdoping.

Ovanstående analyser gör att våra produkter blir lite dyrare men dom innehåller vad som lovas samt är helt fria från dopingsubstanser något som är väldigt viktigt för Elit idrottare.

Så köper man en produkt från Fairing så vet man vad man får något som inte alla i denna branch kan garantera.

Fast om jag har korrekt info så driver du (Jet) en web-shop med BILLIGA märken i så du har väl lite ekonomiska intressen av att sälja billigt (he he).

Men se igenom bluffen med "Svensk kvalitet" som alla garage företag kör med just nu:cool:

GhostFace
2004-06-14, 09:55
Coliforma?

En bakteriestam från de ökända Colibakterierna?

GhostFace
2004-06-14, 10:00
Originally posted by muskelbyggarn
Är det därför du skaffat marmorgolv lasse? För att enkelt kunna göra rent? :thefinger

Vänl,,,
Tobbe

Det var först tal om kakel eftersom det var snäppet billigare än marmor och visst är det ju enklare att rengöra...! Högtryckstvätt på! :angel: ;)
Givetvis höjde även detta priset på produkterna....:)



Nejdå....all heder till Fairing!

Fairing
2004-06-14, 10:08
Vi såg till att få fukt spärr under marmor golvet samt korrekt fall till golvbrunnen så nu är kontoret godkänt för förpackning av livsmedel ( kosttillskott):thumbup:

Nu kan vi surfa , skriva fakturor , förpacka, läsa studier i ett och samma rum:D

Dessutom kan vi skrika högt "SVENSK KVALITET"

HC77
2004-06-14, 10:16
Fairing: Gör ni dopinganalyser på alla produkter eller är det bara på vissa produkter som anses vara mera riskbenägna än andra?
Jag tänker ex på proteinpulver, analyseras även det för dopingämnen?

HC77
2004-06-14, 10:41
Jag kom att tänka ytterliggare en grej. Hur är det med ex Twinlab, gör de dopinganalyser på sina produkter? De sponsrar ju en hel del landslagsidrottare m.m?

Fairing
2004-06-14, 10:42
Protein & Kolhydrats pulver dopingtestas ej pga att det föreligger ingen risk där eftersom att det hanteras i en sluten cirkel där läkemedel och dopingsubstanser ej kan komma in vi har även papper på att tillverkaren av pulvret går i god för dess säkerhet .

Kan väl även berätta att vi aldrig har funnit något spår av något förbjudet i våra produkter men det är en säkerhetkoll som idrottsförbund kräver.

Risk för misstagsdoping kan det lätt bli om man handlar med Kinesika råvaror eftersom att dom ej arbetar efter någon standard och hanterar läkemdel och kosttillskott i samma fabrik och i samma maskiner det är därför som vi enbart använder Europeiska råvaror.

muskelbyggarn
2004-06-14, 10:46
"Men se igenom bluffen med "Svensk kvalitet" som alla garage företag kör med just nu"

>ALL -> Mark his words


Finns i mina ögon faktiskt bara ett företag som är svensk kvalite och det är marmorlasses Ferring!


Vänl,,,
Tobbe

muskelbyggarn
2004-06-14, 13:38
http://www.bk-sportsmag.se/bkoceanrace/images/dsc_0005.jpg


En normal frukost för vår kära lasse :D
(lasse längst in till vänster)
Så här är det varje morgon, han och gräddan går och käkar frukost på anrika hotell. Varför köpa egen frukost när man kan betala någon annan lite dyrare?

:D

Dwag
2004-06-14, 15:13
Killen på hörnet blir ju så till sig att han lyckas tappa korven på mackan för han får vara med på bild....

Pdaddy
2004-06-14, 19:54
Originally posted by muskelbyggarn
http://www.bk-sportsmag.se/bkoceanrace/images/dsc_0005.jpg


En normal frukost för vår kära lasse :D
(lasse längst in till vänster)
Så här är det varje morgon, han och gräddan går och käkar frukost på anrika hotell. Varför köpa egen frukost när man kan betala någon annan lite dyrare?

:D

Du e allt elak du Tobbe :D

Nä nu ska mintchok mannen dra en drink :thefinger

M

Jet
2004-06-14, 21:21
Originally posted by Fairing
Jag känner ej till några fall men vad jag menade med mitt inlägg var att dyrare företag ofta har högre kostnader med analyser något som "garage" företagen skiter i.

Innan jag för sälja ex. ett proteinpulver så måste det ligga på lager 2v innan en analys görs på Jäst , Mögel , salmonella , Coliforma samt att dom även via en testpanel kollar av smak , lukt utseende.

Dessutom går företaget som vi "kör" hos i god för att etiketter stämmer med lovat innehåll.

Om man som Fairing även samarbetar med div. landslag så måste vi även bekosta dopingkontroller av produkter något som kostar runt 5000 spänn/batch eftersom ingen vill åka dit för misstagsdoping.

Ovanstående analyser gör att våra produkter blir lite dyrare men dom innehåller vad som lovas samt är helt fria från dopingsubstanser något som är väldigt viktigt för Elit idrottare.

Så köper man en produkt från Fairing så vet man vad man får något som inte alla i denna branch kan garantera.

Fast om jag har korrekt info så driver du (Jet) en web-shop med BILLIGA märken i så du har väl lite ekonomiska intressen av att sälja billigt (he he).

Men se igenom bluffen med "Svensk kvalitet" som alla garage företag kör med just nu:cool:

Jag säljer för tillfället produkter från SELF, Dalblads samt FAST, huruvida de anses som "billiga" märken får andra avgöra....

Sälja billigt eller dyrt är ju oväsentligt, då "nettotjänade" kronor inte skiljer sig nämnvärt när det gäller "dyra" och "billiga" märken. Dessutom finns det ju även företag som ägnar sig åt katastrofal prisdumpning(även av era produkter, både öppet och "bakom ridån") men sån är världen idag....

Frågan här var inte att skapa någon "pajkastartråd", vilket är lönlöst, eftersom man kan stånga sig blodig på att argumentera för det ena eller det andra. Därför är det upp till kunderna att avgöra, det tycker jag är det lättaste.

muskelbyggarn
2004-06-14, 22:24
"Dessutom finns det ju även företag som ägnar sig åt katastrofal prisdumpning(även av era produkter, både öppet och "bakom ridån") men sån är världen idag...."

Tyvärr så blir det ju så när det dräller av webshoppar och de flesta har inte ens f-skatt och moms. Det blir konkurrens på olika villkor då ex. jag måste betala in skatt och moms på det som säljs medans de oseriösa små snorungarna kan stoppa allt i egen ficka...


Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2004-06-15, 07:20
ok , visste inte vilka märken du sålde Jet.

Angående företaget som dumpade våra priser så tror jag att vi fick dom att ta bort vårat sortiment om det gäller en web-shop med prisgaranti.

I mina tidigare inlägg så ville jag bara förklara varför vissa företag kan vara väldigt billiga och varför vissa måste ta ut mer betalt.

Jag är ganska säker på att många av garage företagen får det svårt nu till hösten för då kommer det 2 riktigt billiga varumärken att göra entré på Svenska kosttillskottsmarknaden och dom kommer säkerligen att ta många marknadsandelar för dom har en grym marknadsföringsbudget.

HC77
2004-06-15, 08:11
Hur ligger det egentligen till det här med prisdumpningen som vissa nätföretag sysslar med. Vad jag har hört så får man från vissa märken inte sänka utpriset till kund hur mycket som helst. Som exempel har jag för mig att ÅF för Dalblads inte får sänka priset mer än 15%.

Har andra svenska företag samma principer? Personligen tycker jag det låter vettigt även om man kan tycka att det påverkar konkurrensen. Det blir ju hopplöst för en seriös ÅF att hålla jämna steg med en som säljer "svart" annars.

Jet
2004-06-15, 09:25
Originally posted by Fairing
ok , visste inte vilka märken du sålde Jet.

Angående företaget som dumpade våra priser så tror jag att vi fick dom att ta bort vårat sortiment om det gäller en web-shop med prisgaranti.

I mina tidigare inlägg så ville jag bara förklara varför vissa företag kan vara väldigt billiga och varför vissa måste ta ut mer betalt.

Jag är ganska säker på att många av garage företagen får det svårt nu till hösten för då kommer det 2 riktigt billiga varumärken att göra entré på Svenska kosttillskottsmarknaden och dom kommer säkerligen att ta många marknadsandelar för dom har en grym marknadsföringsbudget.

Hmm, det ena känner jag till, men inte det andra.... Fan också, vill veta allt ju...Haha

;)

Jet
2004-06-15, 09:27
Originally posted by muskelbyggarn
"Dessutom finns det ju även företag som ägnar sig åt katastrofal prisdumpning(även av era produkter, både öppet och "bakom ridån") men sån är världen idag...."

Tyvärr så blir det ju så när det dräller av webshoppar och de flesta har inte ens f-skatt och moms. Det blir konkurrens på olika villkor då ex. jag måste betala in skatt och moms på det som säljs medans de oseriösa små snorungarna kan stoppa allt i egen ficka...


Vänl,,,
Tobbe

Där håller jag med dig Tobbe, har själv "problem" med svartsäljare runtomkring som jag inte kan konkurrera med, men världen är ju orättvis....
Dessutom så verkar ju inte alla "märken" intresserad av att stoppa svartsäljarna heller, vilket i förlängingen kommer att straffa sig.

Jet
2004-06-15, 09:38
Originally posted by HC77
Hur ligger det egentligen till det här med prisdumpningen som vissa nätföretag sysslar med. Vad jag har hört så får man från vissa märken inte sänka utpriset till kund hur mycket som helst. Som exempel har jag för mig att ÅF för Dalblads inte får sänka priset mer än 15%.

Har andra svenska företag samma principer? Personligen tycker jag det låter vettigt även om man kan tycka att det påverkar konkurrensen. Det blir ju hopplöst för en seriös ÅF att hålla jämna steg med en som säljer "svart" annars.

Det är olika från företag till företag kan man säga, några är noga med att sälja till enbart reggade bolag, andra inte.

Sen rekommenderar företagen inom vilka prisramar man bör ligga. Dock finns det en del shoppar som låtsas hålla priserna uppe, då de i verkligheten dumpar priser och istället tvättar pengar i sitt bolag. Men återigen, jag sköter mitt så får andra sköta sitt......

z_bumbi
2004-06-15, 10:24
Originally posted by HC77
Hur ligger det egentligen till det här med prisdumpningen som vissa nätföretag sysslar med. Vad jag har hört så får man från vissa märken inte sänka utpriset till kund hur mycket som helst. Som exempel har jag för mig att ÅF för Dalblads inte får sänka priset mer än 15%.

Har andra svenska företag samma principer? Personligen tycker jag det låter vettigt även om man kan tycka att det påverkar konkurrensen. Det blir ju hopplöst för en seriös ÅF att hålla jämna steg med en som säljer "svart" annars.

Man får inte sätta ett lägsta pris från ett företag, det förekommer dock i många fall att det är så.
Ett väldigt stort och känt märke i Sverige blir mycket upprörda om man går lägre än deras "riktpris" då de vill skydda sina andra återförsäljare samt kanske inte vill att folk ska inse att det finns märken som innehåller samma sak men kostar 50% mindre. Marginalen är så pass bra för återförsäljarna att de inte ser någon mening med att försöka byta märke eller sänka priserna heller.

Jag vet en del företag som säljer billigare än de lite större firmorna och tjänar bra med pengar på det, moms och skattsedel finns självklart. Allt beror på hur man driver sina affärer och hur mycket man vill få in på varje såld vara.

GhostFace
2004-06-15, 10:33
Ett väldigt stort och känt märke i Sverige blir mycket upprörda om man går lägre än deras "riktpris" då de vill skydda sina andra återförsäljare samt kanske inte vill att folk ska inse att det finns märken som innehåller samma sak men kostar 50% mindre.

Mycket intressant spekulering...

muskelbyggarn
2004-06-15, 10:42
Ett företag får inte bestämma vilka priser som återförsäljarna skall hålla, det strider mot konkurrenslagarna så det stora företaget gör principiellt fel, det man kan ha är önskemål om var priserna bör ligga och varför.

Det som några företag börjat göra för att få bort prisdumpning är att justera allt med vilka inpriser åf har, för priset på en produkt får man ännu så länge bestämma själv...


>Ferring
Nu till hösten när mer billigt grisfoder kommer ut på marknaden, har du råd med dina frukostar då? :D

Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2004-06-15, 10:48
Tobbe!
Yes , eftersom att ferring kör sitt egna race och inte hoppar på "grisfoderracet" så får vi nog bara mer nöjda kunder istället:thumbup:

Förövrigt är det B&K personal samt Fast på bilden

muskelbyggarn
2004-06-15, 11:26
:hbang: satsa på nöjda kunder. Ferring är stora på motorcross. Jag skall göra Optimum stora på hästsidan :D (där använder de en jävla massa kosttillskott :D )
Efter det så går jag på pensionärsbingo, där kan de behöva mycket uppiggande :angel:

Vänl,,,
Tobbe

Fairing
2004-06-15, 11:34
Vi drar just nu i gång en kampanj för Golfare.

"Med Fairing orkar du köra 18 hål på raken" tyckte jag var en bra slogan men den kan tydligen missuppfattas :D

Har ingen koll på den sporten men tydligen så är det proffspelare på touren som kör Fairing (Bar & Sloow Carbs)

Pdaddy
2004-06-15, 21:05
Originally posted by Fairing
Vi drar just nu i gång en kampanj för Golfare.

"Med Fairing orkar du köra 18 hål på raken" tyckte jag var en bra slogan men den kan tydligen missuppfattas

Har ingen koll på den sporten men tydligen så är det proffspelare på touren som kör Fairing (Bar & Sloow Carbs)

Nää nu har det gått för långt !!! :D
Vafaaan GOLF :confused: .. E de Niklas som har fått solsting på sina golf runder å lurat i dig att golf är en enorm marknat *hehehehe*
Det är ju i princip slowcarbs å bars som gäller som du redan sa , men finns de ingen annan riktning att välja me folk som använder ett bredare spektrum av produkter :thumbup:

Som ni redan vet så e ju ja PRO Ferring (Fairing) :kickass: så ja e en Marmor putsare hos lasse *hehehe* :thefinger

Marcus aka skoputsarn

z_bumbi
2004-06-16, 17:14
Originally posted by GhostFace


Mycket intressant spekulering...

Tyvärr mer än spekulation faktiskt.