handdator

Visa fullständig version : Om linfrön och cyanogena glykosider

Anki
2004-06-10, 11:49
Det varnas för krossade linfrön för att dessa avger vätecyanid.

Jag ställde följande fråga till Livsmedelsverket:
"Under vilka betingelser frigörs cyanväte från krossade linfrön? Räcker luftfuktigheten för att hydrolysera glykosiderna, eller finns det fortfarande risk för förgiftning av cyanväte vid konsumtion av linfrön som säljs i krossad form, helt enkelt för att huvuddelen av cyanväte frigörs först i magen under inverkan av magsyran?"

Jag fick följande svar genom Ulla Beckman Sundh:
"Den enzymatiska hydrolysen av de cyanogena glykosiderna börjar börjar när vävnaden i cyanogena växter kommer i kontakt med enzymet betaglykosidas. Detta sker då vävnaden förstörs fysikaliskt eller kemiskt. "Sockerdelen" spjälkas då av och det bildas då en s k aglykon. Nästa steg är en dissociation av aglykonen varvid HCN bildas. Det kan ske spontant vid pH>5.
Det finns inte så mycket publicerade experimentella data, men mycket talar för att intag av krossade/malda linfrön medför en klart högre exponering för HCN än intag av hela linfrön.
Följande ref kanske kan vara av intresse: Rosling H. Cyanide exposure from linseed. The Lancet Volym 341: Jan 16, 1993."

Det verkar alltså som om vätecyanid kan avgå även vid neutralt pH om linfröna har krossats, men att det fortfarande finns risk för exponering när man väl äter dem.

Zion
2004-06-10, 14:53
Ajaj då! Jag äter ca 40g/dag..

Då undrar jag vilka rekomendationer som SLV ger? (orkar inte kolla upp)

Anki
2004-06-10, 15:14
Originally posted by Zion
Ajaj då! Jag äter ca 40g/dag..

Då undrar jag vilka rekomendationer som SLV ger? (orkar inte kolla upp)

Snäll som jag är, klippte jag ut följande text från SLV:s sida:

"En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."

Varsågod!

Zion
2004-06-11, 11:33
Man tackar och bockar.

Hazel
2004-09-01, 13:15
Shit, detta visste jag inte om. Jag som äter 1 dl krossade linfrön om dagen till min gröt. :cryout:
Hur ska jag göra nu :confused:

supremo
2004-09-01, 13:17
Shit, detta visste jag inte om. Jag som äter 1 dl krossade linfrön om dagen till min gröt. :cryout:

För att få i dig fett och så eller?
Är det för GI-sänkande, så prova Psylliumfrön...

EDIT: Dock inte 1 dl Psylliumfrön kanske :smokin:

King Grub
2004-09-01, 13:43

Varför äter du så mycket? Vad du skall göra? Sluta äta så mycket linfrön. :)

Är det frukostgröten det är frågan om är det nog bara bra om den blir lite fettfattigare.

Semiramis
2004-09-01, 13:48
Jag äter 1-2 msk krossade linfrön om dagen, ibland intar jag linfröolja också, plussar det på exponeringen?

King Grub
2004-09-01, 14:03
Jag äter 1-2 msk krossade linfrön om dagen, ibland intar jag linfröolja också, plussar det på exponeringen?

Nix. :)

Sverker
2004-09-01, 14:27
Glykosiderna finns inte i oljan. De tvättas lätt bort när oljan renas fram.

Olja är den bästa formen att få i sig linolja. Där finns inga kostfibrer eller annat " tjafs " som hindrar upptaget av olja från fröna.

Hazel
2004-09-01, 18:10
Det står på mitt krossade linfrö-paket att det skall placeras i kylskåp när förpackningen är öppen. Men vad händer om man har paketet i ett vanligt köksskåp?

Sverker
2004-09-01, 19:12
Oljan i fröna härsknar lättare/fortare och det kommer att smaka vedervärdigt.