handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd


RobbeliRobban
2004-06-10, 09:54
Har funderat en del över denna övning, och testat en hel del olika varianter av den.

variant1: Fäller ryggen från höften i 45graders vinkel, rörelsen sker i armarna, ryggen hålls still. Den här gillar jag, rörelsen känns säker, övningen känns dock väldigt jobbig att utföra (hålla ryggen) efter att jag tränat marklyft.

1b) Som ovan fast fäller ryggen 90grader (överkroppen paralell med golvet), känns bra, antalet reps jag orkar utföra sjunker en del från exemplet ovan, känns ännu jobbigare efter marklyft.

2. Dynamiskt utförande, drar ryggen aktivt uppåt, orkar fler reps än i båda exemplen ovan. börjar med ryggen i kanske 70grader, avslutar aningens högre än variant1.

2b. Som exemplet ovan fast står högre börjar i 45grader, bara 25-30graders lutning i slutet absolut lättast, känns mycket i trapezius, känns som jag "fuskar" alldeles för mkt.

Vilket av ovanstående är bäst? (eller någon annan variant) har hört av en forumsmedlem att i ett dynamiskt utförande får man in djupliggande muskulatur, vilka muskler är "djupliggande" i ryggen?

Eftersom det är "min" tråd skulle jag vilja undanbeda mig för svar om att något utförande är "fjolligt"(eller liknande uttryck) eller referat till att någon känd byggare/lyftare whatever gör på ett sätt därför är det bäst. Helst inte svar av typen "jag har en jätterygg, har tränat i 50 år och jag gör på detta sättet därför är det bäst" utan en förklaring på varför ett visst sätt är bäst.

spas
2004-06-10, 09:58
rekomenderar nummer 2, gå inte för högt i toppen bara då blir det nån slaggs skumma shrugs av det.

JJ
2004-06-10, 10:02
Jag kör med tvåan, men med liten rörelse i höften. Tror på tunga vikter och vill bli starkare, ett visst mått av dynamik i rörelsen gör att jag kan använda lite mer vikter och förhoppningsvis rekrytera fler muskelfibrer.

Grahn
2004-06-10, 10:02
2. om du kombinerar med andra övningar så gör det inte så mycket att den kanske inte är perfekt strikt.

Styrkebyggare
2004-06-10, 10:16
Jag kör skivstångsrodd eller t-bar som andraövning (efter mark) på ryggen och föredrar klart alt. 2.

Skall man köra tungt så är det svårt (och förmodligen mindre lämpligt) att "låsa" ryggen i en viss vinkel - vilket blir fallet med 1'an.

1b: förutom som med 1'an så blir belastningen på korsryggen så hög att man knappast kommer upp på tillräckliga vikter för att få något bra "generellt" tryck i ryggen.

2b: tar för högt upp - blir mest övre trapz


"vilka muskler är "djupliggande" i ryggen?"

Ett himla härke av muskler som normalt delas in i fyra grupper. Två av dessa grupper har huvudsakligen en fixerande funktion av ryggraden varför jag antar att de övriga (Sacro-spinala systemet och transverso-spinala systemet) avses i detta fall.

Numero1
2004-06-10, 10:28
Oppps...
Såg fel!
Jag kör 1b men cheatar sista repsen och då blir det 2:an.
Gung är inget för mig!

Börja med rodden och kör marklyften efter!

nordland
2004-06-10, 10:29
2.an :thumbup:

1 och 1b tycker jag är aldeles för statiska mot korsryggen och känns helt enkelt fel.

2b blir nästan som shrugs, så den faller också bort...

Numero1
2004-06-10, 11:20
jag vill bli stark i ländryggen.
1B vid strikt utförande och 2 vid tunga vikter och ostrikt uförande.

randig
2004-06-10, 11:35
jag rycker typ up vikten me hella kroppen o kör så ostrikt man bara kan o det funkar bra som fan.

Numero1
2004-06-10, 12:08
Så bra då!
Kör du lika ostrikt när du kör knäböj och marklyft?

randig
2004-06-10, 12:18
nej. men igentligen tycker jag inte att jag kör ostrikt i rodden eftersom det e så här jag tycker att den bör utföras.

Numero1
2004-06-10, 12:25
Ja, det beror ju på vad du vill träna :D

Shadow Warrior
2004-06-11, 04:43
Originally posted by Numero1
Ja, det beror ju på vad du vill träna :D

Eftersom skivstångsrodd är en basövning ska ska involvera hela ryggen så motverakr det INTE syftet att cheata lite. Vilket det gör i tex cheat curl osc, Jag kör dock "statiskt".

Sverker
2004-06-11, 05:50
Jag kör 1b + 2 !

Jag står på en bänk eller två tjocka viktplattor och startar långt under 90 grader. Händerna ner vid tårna faktiskt.
Därefter kör jag lite friare med de första reppen med överkroppen fortsatt under 90 grader, men allt efterom blir rörelsen friare/dynamisk och jag tillåter att gå upp mot 45 grader de sista reppen.

Känns klart bäst för mig.

z_bumbi
2004-06-11, 09:47
variant1: Bra övning. Hälften så lång hävarm för kors- och ländrygg som i 1b

1b) Mycket belastning på länd- och korsrygg då man har hela ryggen som hävarm för det området.

2. Den enda variant jag kan köra med min ländrygg, jag klarar inte av att jobba statiskt så länge som ett helt set och har därför aldrig kört skivstångsrodd. Testar jag den här så funkar det.

2b. Lite väl högt upp så belastningen läggs mer på övre delen av trapsen.

Sverkers variant är intressant då man när eller helst innan ländryggen blir trött övergår till en mer skonsam form samt att man kan använda mer vikt eftersom man bara ska köra 1b några reps och sen går över till en variant där man alltid kan använda mer vikt.
Starten så pass djupt gör ju också att vikten man använder blir mindre men det är viktigt att man är tillräckligt vig för att köra på det här sättet.
Helt klart en variant som jag ska lägga på minnet. :thumbup:

Grahn
2004-06-11, 09:50
Mjo graden av "fusk" ökar ju naturligt när man blir tröttare.

Otto GROV
2004-06-11, 10:30
häromdan testade ja att stå väldig framåtlutad. gick ner väldigt djupt o drog sedan upp stången explosivt till magen försökte hela tiden jobba med hela ryggen fast än ja stog väldigt främåtlutad.
testade de här utförandet efter ja sett arnold köra rodd i pumping iron han står ju väldigt framåtlutat samt jobbar med hela ryggen o ja måste säga att ja fick 100 gånger mer kontakt än när ja kör mer upprätt.

Zodd
2004-06-11, 10:50
Jag kör en blandning mellan 1 och 2 med underhandsgrepp, det ger bra kontakt för mig.

Numero1
2004-06-11, 11:27
Ett tips kan vara att ha en uppfälld bänk som stöd för pannan.
Det avlastar ländryggen avsevärt! kan dock ge sköna märken i pannan!

Shadow Warrior
2004-06-11, 12:13
Originally posted by Numero1
Ett tips kan vara att ha en uppfälld bänk som stöd för pannan.
Det avlastar ländryggen avsevärt! kan dock ge sköna märken i pannan!

Men varför skulle man villja avlasta ländryggen för? Då kan man ju lika gärna köra sittande rodd i maskin eller whatever...

Grahn
2004-06-11, 12:15
kör man tungt skulle inte jag vilja flytta över belastning på nackens kotor iaf.....

Arne Persson
2004-06-11, 15:20
Arnolds roddtekniker är/var absolut helt oklanderliga!!!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ironbabe
2004-06-11, 15:39
Originally posted by Arne Persson
Arnolds roddtekniker är/var absolut helt oklanderliga!!!!! :bow: :bow: :
Såklart..Han är ju kungen :D
Själv tycker jag att t-bar med smalt handtag på är överlägset som ryggövning! + chins med viktplatta

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-11, 17:00
Originally posted by Numero1
Ett tips kan vara att ha en uppfälld bänk som stöd för pannan.
Det avlastar ländryggen avsevärt! kan dock ge sköna märken i pannan!



det e inte att rekommendera då skaderisken ökar mkt om du kör så

Peter
2004-06-11, 17:05
Jag kör mest 1. Fast har svårt att uppskatta vinkeln i höften. Jag brukar alltid gå ner så långt att stången ligger under knät i bottenläget, då har jag bäst koll på viktökningar och att tekniken är jämförbar. Antar att det är ca 45 grader.

Arne Persson
2004-06-11, 19:59
Originally posted by Ironbabe

Såklart..Han är ju kungen :D
Själv tycker jag att t-bar med smalt handtag på är överlägset som ryggövning! + chins med viktplatta

Här har vi tydligen en RIKTIG kvinna som tränar som en hel karl!:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ironbabe
2004-06-11, 20:37
:em: Jo, lilla jag tränar ju på så gott jag kan!
Och det har ju gett bra resultat hitills och bättre ska det bli :D

Numero1
2004-06-14, 08:24
Shadow warrior: Vissa hade problem med ländryggen, högre upp i tråden, varav mitt tips. Det var inte specifikt till dig.

_S_e_B_B_o_X_ : Självklart går det inte att köra för tugnt och gäller alt 1b. Dvs 90 grader och strikt.

Själv kör jag inte så eftersom jag är stark i ländryggen.
Ibland när jag kör baksida axlar med hantlar passar det bra.

Shadow Warrior
2004-06-14, 14:52
Originally posted by Numero1
Shadow warrior: Vissa hade problem med ländryggen, högre upp i tråden, varav mitt tips. Det var inte specifikt till dig.


No shit!

Men... om man har problem med ländryggen så är det bättre att förlita sej på rodd i maskin, chins, shrugs och hyperextensions...