handdator

Visa fullständig version : Endast lågintensivt under deff?


Odin
2004-06-09, 18:15
Har kört en hel del löpning och HIIT nu i snart en månad nu och det börjar kännas lite segt. Känner mig allmänt sliten i hela kroppen. Tränar på gymet 4 ggr / vecka också.
Så då tänkte ja att om ja lägger om de på så sätt att ja går ut o tar promenader på ca 1 timme 2 ggr / dag ett tag fram över, kan detta vara ett alternativ till all löpning och HIIT, sett utifrån deff altså.

Har snart semester också så en promenad på morgonen och en direkt efter gymet hade ja tänkt mig. Så då blir det 2 promenader om dagen i alla fall 4 ggr / vecka.

Kan detta vara något tro?

stybb
2004-06-09, 18:38
det bästa tipset.. lyssna på kroppen..

Whey
2004-06-09, 19:39
Det är ju inte påfrestande som HIIT, men det ger inte lika mycket heller....

Den lågintensiva promenaden kanske ger dig samma förbränning som om du körde HIIT, men du får inte nämnvärt förbättrad kondition, insulinkänslighet m.m. Du får inte heller samma trevliga hormonutsöndringar.

Jag tycker helt klart att du skall köra HIIT om du känner att du orkar. Känner du att du inte orkar, som du nu säger, kan du ersätta HIIT med promenader tills du känner dig på topp igen. (vilket du förmodligen kommer att göra snart då promenader är såå tidskrävande:D)

Grahn
2004-06-10, 08:51
Det beror på typen av deff tycker jag, svårt att köra HIIT om du ligger väldigt lågt på kolhydrater och/eller lågt på energi.

Odin
2004-06-10, 16:19
Jo själv ligger ja ganska lågt nu men funderar på att sänka lite till under den tiden ja kör låg intensivt.

ivandrago
2004-06-10, 22:17
Lyssna på kroppen! Har också känt mig väldigt sliten vissa veckor och har då helt enkelt kört lugnare konditionsträning tills man känner att man återhämtat sig och är redo att köra intensivt igen!