handdator

Visa fullständig version : Serious Mass???


rajtzing
2004-06-09, 10:13
Jag är en kille på 20 år, är ca 188 cm lång, väger ca 76 kg, har tränat seriöst på gym i ca 3 års tid men har senaste månaden tappat lite p g a utlandsresa, mycket jobb osv.
Jag har nu börjat kolla på Serious Mass från Optimum Nutrition, hur pass bra är det?? den ligger ju på 1250 kcal/portion, är de för mycket och vad ger det för resultat?
Mitt mål är att öka i vikt ganska rejält, känner mig ganska smal för tillfället och behöver lite massa överallt :) Är inte heller rädd för att lägga på mig lite fett eftersom jag som sagt redan e ganska smal...så vad kan serious mass göra på mig?? är det ett bra tillskott att ta? är ju dock ganska dyrt och om man tar de portionsstorlekar som de rekomenderar så är de hela slut på 16 dagar...kan man ta mindre per portion och vad skulle det ge? har även hört att man ska ta ett proteinpulver tillsammans med serious, varför det om de innehåller 50g protein/portion??

sista fråga, vilket rekomenderas för mig, Serious mass eller 100%whey (från optimum)? Stora skillnader??

tack för mig!

King Grub
2004-06-09, 10:19
Det är en rätt vanlig s k "gainer", dvs snabba kolhydrater och snabbt protein. Det är inget märkvärdigt med den, bara en blandning av olika proteiner och sockerarter.

Portionsstorlek är ju inget som någon annan kan bestämma åt dig. Efter träningen behöver du cirka 0.8-1.2 gram kolhydrater och 0.5-1 gram protein per kilo kroppsvikt. Och det är just efter träningen som du skall ta en gainer. Vid alla andra tillfällen är långsamma kolhydrater och protein från mat bättre.

Det är inget väldigt speciellt med den produkt du nämner, utan du kan köpa ett rent proteinpulver och blanda med vatten och druvsocker och ta efter träningen i stället, så kommer du antagligen billigare undan och kan bestämma fördelningen av kolhydrater och protein själv.

Du går upp i vikt av ett energi(kalori)överskott, men det är inget i den gainern som ger muskeltillväxt i sig.

rajtzing
2004-06-09, 10:38
ok, vad exakt är det som ger muskeltillväxt då? är det inte proteinet som gör de jobbet?

i så fall, vilket proteinpulver ska jag välja? är 100%whey från optimum ett bra pulver? och hur många gram proteinpulver ska jag alltså äta efter träning? 1 gram/kg kroppsvikt? och blanda med vatten och druvsocker? är det alltså bättre än Serious Mass? och skulle jag öka lika mycket i vikt/muskelmassa av att äta enbart proteinpulver istället för serious?

skulle det va bra att blanda i lite kreatin i varje portion proteinpulver efter träning?

King Grub
2004-06-09, 10:55
Det som ger muskeltillväxt är tung, progressiv styrketräning, tillräckligt med bra mat och tillräckligt med vila.

Givetvis måste det finnas tillräckligt med protein, men det finns inget proteintillskott i världen som i sig ger muskeltillväxt. Proteinpulver är inget man märker någon "effekt" av. Det är mat i pulverform.

är 100%whey från optimum ett bra pulver?

Antagligen varken bättre eller sämre än andra vassleproteintillskott i samma prisklass.

och hur många gram proteinpulver ska jag alltså äta efter träning? 1 gram/kg kroppsvikt?

Någonstans mellan 0.5 och 1 gram, ja. 1 gram är säkert mer än nog, men hellre några gram för mycket än för lite. Men 0.5 fungerar.

och blanda med vatten och druvsocker?

Ja.

är det alltså bättre än Serious Mass?

Likvärdigt i alla fall. Med en färdigblandad gainer får du bekvämligheten och, förhoppningsvis, smaken. Blandar du själv kan du avgöra vilka proteinmängder du vill ha själv, utan att kolhydratintaget automatiskt följet med åt samma håll. Och tvärtom.

och skulle jag öka lika mycket i vikt/muskelmassa av att äta enbart proteinpulver istället för serious?

Som sagt, du ökar inte i muskelmassa av pulvret i sig. Det är bara ett sätt att se till att det finns snabbt protein tillgängligt i kroppen, när du behöver det, efter träningen.

rajtzing
2004-06-09, 11:07
ok, tack för bra svar!

felformulerat av mig, givetvis vet jag att man inte ökar ENBART av en massa pulver i sig, bra träning är ju det som de hela går ut på!

om jag läser om 100%whey optimum nutrition står det att man ska ta en skopa (28g) 2-3 gånger per dag, detta skulle ge någonstans mellan 60-80g protein per dag eftersom det inte är helt rent protein (81%), så detta i kombination med druvsocker, vatten och kreatin skulle räcka?

så oberoende av pris, tycker du att 100%whey är ett bra proteintillskott som skulle ge mig ökning i vikt och muskelmassa i kombination med bra träning, rätt mat och vila?

King Grub
2004-06-09, 11:12
whey optimum nutrition står det att man ska ta en skopa (28g) 2-3 gånger per dag, detta skulle ge någonstans mellan 60-80g protein per dag eftersom det inte är helt rent protein (81%), så detta i kombination med druvsocker, vatten och kreatin skulle räcka?

Vassleprotein är lämpligast direkt efter träning och vid uppvaknandet. Det är då du snabbt vill ha ut proteinet. Vid övriga tillfällen är vanlig mat (kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg) mycket bättre proteinkällor, eftersom dessa ger en aminosyreutsöndring som varar mycket längre tid. Tar du 40-60 gram tillsammans med druvsocker direkt efter träningen och 20-30 gram tillsammans med resten av frukosten på morgonen räcker det utmärkt. Druvsockret tar du ENBART efter träningen.

så oberoende av pris, tycker du att 100%whey är ett bra proteintillskott som skulle ge mig ökning i vikt och muskelmassa i kombination med bra träning, rätt mat och vila?

Det är ett helt okej vassleprotein, varken bättre eller sämre än andra i samma prisklass, som sagt. Annars finns det ju finfina alternativ
här! (http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21) :naughty:

muskelbyggarn
2004-06-09, 11:17
>rajtzing

Antal portioner per dag (eller antal gram) väljer du givetvis själv. Rekommendationen är en första "fingervisning" om vad man bör ta, alltså för de som inte är så insatta ännu.

Säg att du vill få i dig 250g protein totalt per dag och du med den vanliga kosten får i dig kanske 150g, ja då är det 100g du skall använda med produkten.


Vänl,,,
Tobbe

rajtzing
2004-06-09, 11:22
ok, då verkar de som ja ska skippa serious mass och köra på 100%whey istället (eller något liknande :)...

men en till fråga, det här med druvsocker...hur tar man det, var köper man det, hur mycket osv...de enda druvsockret ja har vetskap om e dom små dextrosol-tabletterna man köper på ica, misstänker att de här e lite annorlunda...eller?

återigen, KREATIN?? kan jag blanda det med pulvret för att på ännu lite bättre resultat??

King Grub
2004-06-09, 11:30
Originally posted by rajtzing
men en till fråga, det här med druvsocker...hur tar man det, var köper man det, hur mycket osv...de enda druvsockret ja har vetskap om e dom små dextrosol-tabletterna man köper på ica, misstänker att de här e lite annorlunda...eller?

återigen, KREATIN?? kan jag blanda det med pulvret för att på ännu lite bättre resultat??

Druvsocker i pulverform heter Dextropur, står på sockerhyllorna i vanliga livsmedelsaffärer som ICA och kostar runt 20:- för 400 gram.

Visst kan du blanda i kreatin.

rajtzing
2004-06-09, 11:33
tackar för de!:D

så då blandar ja i nån deciliter eller nåt sånt, eller finns det några rekomendationer när de gäller druvsocker också?

King Grub
2004-06-09, 11:36
Originally posted by rajtzing
tackar för de!:D

så då blandar ja i nån deciliter eller nåt sånt, eller finns det några rekomendationer när de gäller druvsocker också?

På ett ungefär 0.8 - 1.2 gram kolhydrat (från druvsocker i det här fallet) per kilo kroppsvikt. Ju större muskelgrupper som tränats, och ju hårdare och längre pass, desto högre siffra. Men det finns inga absoluta siffror, utan det är riktvärden. För lite kolhydrat efter träningen innebär försämrad återhämtning och mindre glykogeninlagring.

Trollet11
2004-06-09, 11:49
1-1.5 gram per kg "muskelmassa"


så i ditt fall 80-100 gram dextropur beroende på hur du känner dig :D


grub är mkt kvick

King Grub
2004-06-09, 12:31
Originally posted by Trollet11
1-1.5 gram per kg "muskelmassa"


så i ditt fall 80-100 gram dextropur beroende på hur du känner dig :D


grub är mkt kvick

Per kilo kroppsvikt, inte per kilo muskelmassa.

Trollet11
2004-06-09, 14:07
Givetvis... Farligt att sitta på jobbet och surfa forumet:smash:

King Grub
2004-06-09, 14:08
Annars skulle det vara mycket muskler (80-100 kilo) på en kropp som väger 76. :D

Trollet11
2004-06-09, 14:09
:D

JAM
2004-06-10, 00:38
Originally posted by rajtzing
de enda druvsockret ja har vetskap om e dom små dextrosol-tabletterna man köper på ica, misstänker att de här e lite annorlunda...eller?Nöden har ingen lag. Har de inte dextropyr i pulverform (brukar finnas i 500 g-förpackningar) så kan du köpa tabletterna. I längden blir det dock inte speciellt ekonomiskt... :rolleyes:

Jag har just nu slut på gainer. Får mer i morgon. Men i går och i förrgår var jag helt utan och köpte då två paket dextrosol på ICA. Två paket blir ungefär 86 g kolhydrater, så det passar mig utmärkt. Ner med det i mixern. Sedan har man ett fint pulver... Perfekt tillsammans med en skopa protein efter träningen. Dock jävligt sött! Jag skulle inte kunna dricka det varje gång!

Ett annat tips på en källa med snabba kolhydrater är Ahlgrens bilar. Kan kanske verka konstigt att äta godis efter träningen, men tittar man på vad de innehåller ser man att det är det samma som alla gainers kolhydratdel.