Visa fullständig version : Coca cola
Fungerar en burk 33cl coca cola som snabba kolhydrater efter ett träningspass?
King Grub
2004-06-08, 18:11
Strax under 90 i GI. Fungerar gör det väl, men jag vet i alla fall att en burk kolsyrat blask är det sista min mage vill ha efter ett hårt pass.
Jora det kan väl funka.. men ja skulle hellere käka en massa vitt bröd... Om ja inte ha tillgån till gainer eller maltodextrin!
Löjtnant Blank
2004-06-08, 21:20
Been there, done that. Det är inget jag rekommenderar, eftersom det är ett rent helvete att tvinga i sig all kolsyra.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20027
Jag brukar slänga i mig nån 33 cl läsk och lite andra snabba kolhydrater, så jag kommer upp i 60-70 gram sammanlagt. Det är mest pga brist på kolhydratskällor, för jag gillar inte riktigt att trycka i mig mer vätska efter ett styrkepass.
Tror inte det blir någon större skillnad med läsk än tex dextropur eller någon annan snabb kolhydratskälla. Tror ni?
Ni som äter vitt bröd efter träningen, hur mycket äter ni och vad brukar ni ha som pålägg?
King Grub
2004-06-10, 08:57
Originally posted by Johan
Ni som äter vitt bröd efter träningen, hur mycket äter ni och vad brukar ni ha som pålägg?
Du bör väl fortfarande få i dig runt 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt. Vitt bröd av fransbrödstyp innehåller strax under 50 gram kolhydrat per 100 gram bröd.
Proteindrink att skölja ner det med, förstås.
Jag brukar äta 2 st brödskivor med massa skinka på.
Men en tanke bara, beroende på hur mycket man tar ut sig under träningspasset, borde inte det bestämma hur mycket snabba kolhydrater man bör äta efter träningen?
Annars brukar det vara höjdpunkten efter träning när man kan svulla i sig vitt bröd :thumbup:
Man kan bli lite trött på mörkt om man har ätit det mycket tycker jag.
King Grub
2004-06-10, 11:28
Originally posted by Johan
Men en tanke bara, beroende på hur mycket man tar ut sig under träningspasset, borde inte det bestämma hur mycket snabba kolhydrater man bör äta efter träningen?
Jo, givetvis. Ju större muskelgrupper som tränats, och ju hårdare och längre pass, desto högre siffra. Men det finns inga absoluta siffror, utan det är riktvärden. För lite kolhydrat efter träningen innebär försämrad återhämtning och mindre glykogeninlagring.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.