handdator

Visa fullständig version : Muskler och Fett!


Hoffa
2004-06-08, 16:24
Har funderat lite på det här med fett och muskler och protein och allt...:naughty:

Ligger man på ett energiunderskott på 500 kcal och äter för lite fett för sin kropps vikt så kommer underskottet att tas från musklerna eller hur?

Ligger man på ett energiunderskott på 500 kcal och äter lagom med fett för sin kroppsvikt så kommer underskottet att tas från fett depåerna eller hur?

Varför ska man då äta 3 g protein/kg kroppsvikt?

Är det för att minimera muskelförlusten?

Men om man nu äter bra med fett så att fettförbränningen stimuleras och man inte gör ett för stort underskott så ska ju det mesta av underskottet tas från fettdepåerna?

Kan det vara så att om man äter mycket protein så inser kroppen att den inte kan ta underskottet från musklerna eftersom den får så mycket protein och då väljer att ta fett istället?

Blir inte klok på det här...:smash:

Jag har själv märkt att jag bränner mycket mer och mycket snabbare fett om jag ökar mitt protein intag...men men..

KIRE
2004-06-08, 17:18
Nja, förstår inte riktigt varför du resonerar på detta sättet.
Varifrån energin plockas beror på rätt många grejer inte bara
intaget av fett. Viktigaste parametern är om du tränar rätt.
Sedan kommer kalorimängden, därefter proteinintaget osv..

3g/kg kroppsvikt är overkill om man inte dopar till sig en högre proteinsyntes. Men protein är det näringsämne som är smartast att äta för mkt av under en deff eftersom det inte omvandlas till fett speciellt lätt eller meckar så mkt med insulinnivåer osv.
Så i den aspekten är 3g ok. Runt 1.8-2g/kg kroppsvikt räcker för alla ändamål annars men dopar du dig kan du säkert höja från 3 till minst 4-8 beroende på vad du håller på med för preparat.

aliquis
2004-06-08, 17:18
Ligger man på ett energiunderskott på 500 kcal och äter för lite fett för sin kropps vikt så kommer underskottet att tas från musklerna eller hur?

- Varför skulle det?

Ligger man på ett energiunderskott på 500 kcal och äter lagom med fett för sin kroppsvikt så kommer underskottet att tas från fett depåerna eller hur?

-Förhoppningsvis, lite kommer säkert tas från musklerna, framför allt om du inte är aktiv, är du aktiv kanske du lägger på dig mer muskler. Äter du väldigt mycket kolhydrater kommer du ha höga insulinnivåer och dålig fettförbränning, om du drar ner på kolhydraterna kanske du bränner mer fett.

Varför ska man då äta 3 g protein/kg kroppsvikt?

-För att spara på musklerna och höja fettförbränningen, och för att alternativen är mer fett eller kolhydrater och de kanske du inte vill öka.

Är det för att minimera muskelförlusten?

-Om det inte var för det hade det ju bara varit dumt?

Men om man nu äter bra med fett så att fettförbränningen stimuleras och man inte gör ett för stort underskott så ska ju det mesta av underskottet tas från fettdepåerna?

-Korrekt

Kan det vara så att om man äter mycket protein så inser kroppen att den inte kan ta underskottet från musklerna eftersom den får så mycket protein och då väljer att ta fett istället?

-Snarare att får kroppen för sig att förbränna lite protein så har du ju protein från mat i blodomloppet att förbränna, istället för att bryta ner och förbränna protein från musklerna.

Blir inte klok på det här...:smash:

-Träningen i sig lär ju påverka en jävla massa.

Jag har själv märkt att jag bränner mycket mer och mycket snabbare fett om jag ökar mitt protein intag...men men..

-Så bra, fortsätt med det isf, problemet löst.