handdator

Visa fullständig version : för lite kolhydrater?


kampsporttjej
2004-06-08, 16:09
jag är så trött på det här:
jag undrar om jag äter för lite kolhydrater. jag
mår konstigt i huvudet (känns som något slags blodsockerfall eller ngt) efter att jag har ätit och det är som om kroppen inte är nöjd med vad den får.
samtidigt så bör man ju ligga lågt i kolhydrater om man vill
deffa.

King Grub
2004-06-08, 16:14
Du kanske skulle berätta hur mycket kolhydrater det är du äter.

Grahn
2004-06-08, 16:21
blocksockerfall, vilken TYP av kolhydrater talar vi om?

kampsporttjej
2004-06-09, 07:24
jag förstår, men det är ganska svårt att uppskatta.
ganska lite kommer ifrån pasta/ris/bulgur/potatis/havre och resten är
frukt & grönsaker.
frukostkolhydraterna brukar komma ifrån havregrynsgröt (15-30 g)äpple, blåbär, och en hårdmacka eller grovt bröd/surdegsbröd.
(OBS! jag skriver endast ut kolhydratskällorna nu)

är det inte likvärdigt att göra en grötportion på 15 g havre OCH skiva ett äpple över, som att ta ENDAST 30 gram havregryn?

lunchkolisarna kanske 35 gram okokt pasta och morot och en frukt.

mellanmåls/eftermiddags kolhydraterna brukar likvärdigt lunchen.
därtill en till grov smörgås med hela korn kanske och frukt och grönsaker (morötter, spenat, wok, broccoli)

jag har märkt att jag gillar att äta hårdbrömacka med jordnötssmör/hoummus på. elelr morötter med jordnötssmör på e.m.
ger det någon indikation på vad det är jag behöver mer av?

kan det vara så att jag får FÖR LÅGA insulinnivåer?

det här med 2 g kilo kroppsvikt protein brukar jag mest räkna ifrån animaliska källor, alltså kanske jag skulle kunna äta mindre protein och mer kolhydrater?
jag styrketränar inte utan tränar annat såsom kampsport, promenader, och cyklar ibland -är 2g onödigt mkt?

Grahn
2004-06-09, 07:57
Originally posted by kampsporttjej
jag förstår, men det är ganska svårt att uppskatta.
ganska lite kommer ifrån pasta/ris/bulgur/potatis/havre och resten är
frukt & grönsaker.
frukostkolhydraterna brukar komma ifrån havregrynsgröt (15-30 g)äpple, blåbär, och en hårdmacka eller grovt bröd/surdegsbröd.
(OBS! jag skriver endast ut kolhydratskällorna nu)


Tror knappast du får majoriteten av dina kolhydrater från frukt och grönt, det krävs nämligen rätt ordentliga mängder grönsaker för att nå upp till den mänga kolhydrater som finns i tex en macka.

30g havregryn är ca 0.7dl...det blir inte mycket gröt på det inte...

Originally posted by kampsporttjej

är det inte likvärdigt att göra en grötportion på 15 g havre OCH skiva ett äpple över, som att ta ENDAST 30 gram havregryn?


15g havregryn är mindre än 0.5dl gryn, det är inte gröt det är en tugga. ;)
Bemödar mig inte med att räkna ut om näringsvärdena är ekvivalenta då jag inte tror att du gör gröt på bara 15g gryn och jag dessutom inte vet vad dina äpplen väger.

15g havregryn ger ca 8g kolhydrater, mao en försumbar mängd.

Originally posted by kampsporttjej

lunchkolisarna kanske 35 gram okokt pasta och morot och en frukt.


35g pasta är inte mycket, det ger ca 25g kolhydrater. Moroten ger knappt några och en frukt ger sällan många g kolhydrater heller för den delen.

Originally posted by kampsporttjej

mellanmåls/eftermiddags kolhydraterna brukar likvärdigt lunchen.
därtill en till grov smörgås med hela korn kanske och frukt och grönsaker (morötter, spenat, wok, broccoli)


Äter du mer till mellanmål än till lunch? Givetvis inte fel men bara förvånar mig lite.

Originally posted by kampsporttjej

jag har märkt att jag gillar att äta hårdbrömacka med jordnötssmör/hoummus på. elelr morötter med jordnötssmör på e.m.
ger det någon indikation på vad det är jag behöver mer av?


Ja, energi. ;)

Originally posted by kampsporttjej

kan det vara så att jag får FÖR LÅGA insulinnivåer?


Mycket möjligt att de hålls väldigt låga om detta är de enda kolhydrater du äter på en dag.
Saknade dock middag, kvällsmål.

Originally posted by kampsporttjej

det här med 2 g kilo kroppsvikt protein brukar jag mest räkna ifrån animaliska källor, alltså kanske jag skulle kunna äta mindre protein och mer kolhydrater?


Äter du väldigt mycket protein? Hur mycket fett äter du?

Originally posted by kampsporttjej

jag styrketränar inte utan tränar annat såsom kampsport, promenader, och cyklar ibland -är 2g onödigt mkt?

Om du motionerar så mycket varför äter du så lite kolhydrater?
Har du räkat efter vad ditt snitt på kcal/ dag ligger och kollat mot
tex http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html för att se hur du ligger mot den beräknade energiåtgången?
2g protein/kg kroppsvikt kan vara både för lite och för mycket beroende på din övriga kost.

Vad jag kan se så gissar jag att du äter på tok för lite energi per dag.

kampsporttjej
2004-06-11, 11:13
ja, jag har kollat min energiförbrukning på uppladdningen.
men jag är kvinna, 19-30 och väger 58.
nu är det träningsuppehåll med kampsporten = mindre träning.
men seriöst, 2 g protein/kg kroppsvikt -är inte det att ta i för en tjej som inte är ute efter att bygga muskler utan behålla de hon har?
jag är inte en styrketränande grabb liksom.

gör jag fel att räkna in de kolhydrater/energi jag får i mig av frukt och grönsaker, är den så att säga inte likvärdig den energi man
får av ris/pasta osv?

det här media talar om, att äta mindre kolhydrater bla bla,
gäller inte det främst de som ständigt äter t.ex fruktyoghurt, risifrutti, smörgåsar, kornflakes, vitt bröd, kakor, till bredden fyllda pastatallrikar osv? (och som gärna är stillasittande)

och en mer filosoferande fråga; varför bemödar sig folk med att
räkna kalorier och nutrientfördelning, är det att uppnå hälsa?
är inte kroppen mer komplicerad än så? varför inte bara äta
bra råvaror, tugga ordentligt och äta tills man är belåten?
jag tror att detta kalkylerande gör att människor tappar kontakten med sin riktiga mättnadskänsla. varför inte öva på att bygga upp en bra sådan?

Grahn
2004-06-11, 11:22
Originally posted by kampsporttjej

ja, jag har kollat min energiförbrukning på uppladdningen.
men jag är kvinna, 19-30 och väger 58.


Och du äter så mycket kcal som den tabellen föreslog?

Originally posted by kampsporttjej

nu är det träningsuppehåll med kampsporten = mindre träning.
men seriöst, 2 g protein/kg kroppsvikt -är inte det att ta i för en tjej som inte är ute efter att bygga muskler utan behålla de hon har?
jag är inte en styrketränande grabb liksom.


Nej du behöver inte äta så mycket protein, att äta mycket protein och mindre kolhydrater är däremot en metod som fungerar för att bränna fett. Men på 58kg har du väl inget stort överflöd av den varan?

Originally posted by kampsporttjej

gör jag fel att räkna in de kolhydrater/energi jag får i mig av frukt och grönsaker, är den så att säga inte likvärdig den energi man
får av ris/pasta osv?


Fel gör du ju inte, man bör räkna med all energi man får i sig, däremot är den energi man får av tex grönsaker oftast negligerbar om man inte äter tex fantastiska mängder sallad.

Originally posted by kampsporttjej

det här media talar om, att äta mindre kolhydrater bla bla,
gäller inte det främst de som ständigt äter t.ex fruktyoghurt, risifrutti, smörgåsar, kornflakes, vitt bröd, kakor, till bredden fyllda pastatallrikar osv? (och som gärna är stillasittande)


Att dra ner på kolhydraterna i maten samt äta kolhydrater med lägre GI är en effektiv metod att dra ner på kroppens fettreserver.
Men en person som sysslar med mycket fysisk aktivitet, har bra kondition etc behöver givetvis inte dra ner lika mycket på dem som en person vars största ansträngning är att ställa sig upp från TVsoffan då och då.

Originally posted by kampsporttjej

och en mer filosoferande fråga; varför bemödar sig folk med att
räkna kalorier och nutrientfördelning, är det att uppnå hälsa?
är inte kroppen mer komplicerad än så? varför inte bara äta
bra råvaror, tugga ordentligt och äta tills man är belåten?
jag tror att detta kalkylerande gör att människor tappar kontakten med sin riktiga mättnadskänsla. varför inte öva på att bygga upp en bra sådan?


Tja nu tycker jag du blandar ihop två olika mål med kosthålling. Att räkna kallorier kontrolera nutrientfördelning etc gör man när man vill minska kroppssfettet.
Den andra metoden du du beskriver är mer som en sund kosthållning och är en mer långsiktigt sund kosthållning än den andra metoden som är mer målinriktad och specifik fr att bränna fett.

kampsporttjej
2004-06-11, 17:38
ja, jag äter så mkt som tabellen föreslår, tom kanske lite mer.

en skiva grovt bröd innehåller kanske 16 gram kolhydrater
och ett äpple det samma, eller har jag fel?

så säg inte att
"den energi man får av tex grönsaker är oftast negligerbar om man inte äter tex fantastiska mängder ".

eller har det att göra med att ett äpple innehåller fruktos, som
inte ger samma mättnad?

Grahn
2004-06-11, 17:42
Vet inte vad dina brödskivor kontra äpplen väger så kan inte kolla det. Sen är äpple en frukt och inte en grönsak iofs. Stora mängder frukt kan ge en del kolhydrater.

Står din kroppsvikt stilla?

paranoid
2004-06-12, 23:36
Kan du inte skriva ned exakt vad du äter en normal dag? Det är svårt att besvara dina frågor när den information du ger är så svävande och otydlig. Rent generellt sett verkar det dock som om du äter på tok för lite.

Om du känner dig illamående eller "konstig i huvudet" är det ett klart tecken på att du äter för lite. Det är inte meningen att man skall må så under en deff. Det är i sådana fall bättre att öka ditt energiintag och röra på dig istället.

Bröd, pasta, ris ger bättre mättnadskänsla än frukt.

kampsporttjej
2004-06-13, 19:56
jag äter ~1600 kcal/dag.
ok, det var det jag misstänkte, att det mättar mer än frukt.

kampsporttjej
2004-06-13, 19:58
ang. kaloriintaget; äter självklart mer om jag varit aktiv, men slutsiffran intag/uttag brukar bli 1600-1800

WHITEFOLKS
2004-06-13, 20:35
tror de menar VAD du äter under en dag, så att de kan kolla att du inte räknat fel. dvs vilka livsmedel och hur mycket utav de.

Max
2004-06-13, 22:05
kampsportstjej> Angående mättnadskänsla från frukt vs bröd osv. Ta en till på http://www.mendosa.com/satiety.htm , labba lite själv och avgör sen om du vill förlita dig på det som står där.

LunaSpice
2004-06-13, 23:52
Grahn, jag har aldrig sett dig så här behjälpig. Vad kan det bero på månntro? :D

Grahn
2004-06-14, 06:56
Originally posted by LunaSpice
Grahn, jag har aldrig sett dig så här behjälpig. Vad kan det bero på månntro? :D

Vet inte.....jag brukar låta Grub svara så jag slipper men efter jag började så måste jag ju som fortsätta. ;)

kampsporttjej
2004-07-06, 11:35
kan det vara så att jag väljer kolhydratkällor med FÖR LÅGT
GI?
eftersom kolhydratmängden per portion sällan kommer över
50 gram kolhydrat.

shifty
2004-07-06, 11:51
Originally posted by LunaSpice
Grahn, jag har aldrig sett dig så här behjälpig. Vad kan det bero på månntro? :D

Sant så sant! :laugh: :laugh:

paranoid
2004-07-06, 15:37
Det är knappast låga GI-värden som får dig att må illa. Det är snarare tydliga tecken på att du äter för lite, eller att du inte har en god balans mellan olika energikällor. Vad som är problemet är svårt att säga om du inte skriver ned exakt vad du äter en vanlig dag. Jag skulle rekommendera att du äter kolhydrater, fett och protein till varje måltid och att du lägger dig på 1 g bra fett/kilo kroppsvikt, 2 g protein/kilo kroppsvikt och resten kolhydrater. Dra inte ned på proteinhalten, protein mättar bra särskilt om man drar ned på kolhydraterna, som under en deff. Likaså fett. Ät åtminstone en tesked bra olja till varje mål. Det sänker GI-värdet och gör att du håller dig mätt längre.

Diana
2004-07-06, 17:04
håller helt me, de e definitivt tecken på att du käkar för lite, prova öka intaget ska du se att de känns bättre, finns bara negativa grejjor me att käka fööör lite de kommer ju motarbeta dina resultat, kroppen e väldit bra på att anpassa sej o märker ju att den "svälter"..

kampsporttjej
2004-07-07, 12:15
att det inte varit god energibalans mellan olika energikällor stämmer nog.

jag äter (säkerligen!) 2 gram protein/kroppsvikt och ser till att få i mig fett, men jag tror att jag ätit för lite kolhydrater och på så vis gått ständigt nära lågt i blodsocker.
-samtidigt är det ju dem man bör skära ner på?
det här med att vara så noga med att få i sig protein och fett
har nog gjort att kolhydraterna fått på foten, för det har varit otroligt svårt att hamna under själva energibehovet (som jag räknat ut på uppladdningen), eftersom jag varit så "knas" i huvudet.

jag har provat att öka på kolhydraterna och det känns mkt bättre.
mer kolhydrater och FAKTISKT kanske lite mindre andel kött/fisk/fågel/ägg osv är kanske lösningen, eftersom jag
i stort sett bara räknar de animaliska källorna till proteinandelen,
är ju det egentliga proteinintaget högre.

kan då tillägga att jag inte förstår hur de som käkar stenålderskost pallar att bara få kolhydrater från frukt och grönt...

paranoid
2004-07-07, 16:09
Ja, det är nog främst ett för lågt kolhydratsintag som får dig att må illa.