handdator

Visa fullständig version : fett


JLL
2004-06-08, 15:41
När man kollar innehållsdeklarationer på matvaror finns det en massa olika typer av fett och det är lite svårt att veta vad allt är. Kan man räkna med att vegetabiliskt och omättat är bra och härdat och mättat är dåligt eller är det inte så enkelt?

King Grub
2004-06-08, 15:46
Nej, det kan man inte.

Som tur är har Livsmedelsverket fördelningen av fettsyror.

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Grahn
2004-06-08, 15:46
tyvärr är det nog inte fullt så enkelt.....

Sverker kommer nog snart till undsättning och reder ut det för dig!

JLL
2004-06-08, 16:36
När jag söker i SLVs databas hittar jag bara en kolumn för fett...kanske gör fel.

Det jag mest undrar är vad vegetabilisk olja/fett är för ngt. Ofta står det inget annat i innehållsdeklarationerna och det är ju stor skillnad om det betyder kokosfett eller rapsolja.

King Grub
2004-06-08, 16:37
Originally posted by JLL
När jag söker i SLVs databas hittar jag bara en kolumn för fett...kanske gör fel.

Det jag mest undrar är vad vegetabilisk olja/fett är för ngt. Ofta står det inget annat i innehållsdeklarationerna och det är ju stor skillnad om det betyder kokosfett eller rapsolja.

Ställ in "Näringsdata" på "Fettsyror".

Sverker
2004-06-09, 05:52
Sidan var uppe för ett tag sedan:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24176&highlight=sm%F6rsyra



Jag skrev lite om fett i denna tråd i Best of...:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6278

JLL
2004-06-09, 09:35
Tack för svaret. Lite för hög nivå för mig tyvärr. Köper ofta färdigt käk och vill veta vad "vegetabilisk olja/fett" är för något och om det kan vara härdad vegetabilisk olja/fett utan att det står i innehållsdeklarationen. Har mailat SLV och frågat...får se om dom har lust att svara.

Åse Columbus
2004-06-09, 09:51
nästan alla "färdigt käk" innehåller transfetter....som inte e bra..lär dig att fixa egna matlådor....:smokin:

Sverker
2004-06-09, 11:18
Friterad eller färdigstelt mat är oftad med härdat fett. Varför ?

Därför att härdat fett är betydlgt billigare än annat fast fett som smör, palmolja eller kokosfett.

Kex, kakor och billig choklad kan innehålla härdat fett.
Bröd kan innehålla, men då är ofta fetthalten låg.

Majonäser, dressingar, räksallad, potatissallad, kaviar mfl är mjuka i kylskåpet är givetvis gjorda på raps eller soja-olja som både är nyttig och billig:thumbup:

Läs innehållsdeklarationen noga.

JLL
2004-06-11, 19:58
Då kan man kanske anta att när det står vegetabiliskt olja i innehållsdeklarationen så är det rapsolja, sojaolja eller ngn annan olja med största del enkel- eller fleromättat?

Fick svar från SLV om att det måste stå om maten innehåller härdat fett så då går ju det enkelt att undvika. Hydrogeniserad sojaolja har jag också stött på...vad är det för ngt?

Grahn
2004-06-11, 20:36
JLL, tja kan ju vara kokosfett eller ngt annat med. Bara vegetabiliskt säger inte så mkt.

HenrY
2004-06-12, 04:51
Så Linfrö olja innehåller mycket Omega 3 om jag förstått det rätt?
Du skriver Sverker att du skulle ta runt en matsked om dagen, är det en lagom mängd?

Mvh

Sverker
2004-06-12, 06:07
Originally posted by JLL
Fick svar från SLV om att det måste stå om maten innehåller härdat fett så då går ju det enkelt att undvika. Hydrogeniserad sojaolja har jag också stött på...vad är det för ngt?

Hydrogeniserad sojaolja är härdad sojaolja dvs härdat fett.

Sverker
2004-06-12, 06:16
Originally posted by HenrY
Så Linfrö olja innehåller mycket Omega 3 om jag förstått det rätt?
Du skriver Sverker att du skulle ta runt en matsked om dagen, är det en lagom mängd?

Mvh

Jag har varit osaklig här:em:

När jag skrev matsked menade jag en sked för mat. Det är ju beroende på hur just din sked ser ut. Mina matskedar rymmer 5 - 6 g olja.

Är jag saklig så är en matsked 15 ml dvs 13 - 14 g olja.

Linoljan innehåller ca 55 % linolensyra, Omega-3. Mellan tummen och pekfingret behöver du minst 1.5 - 3 g omega-3 per dag så 5 g linolja varje morgon ger dig minimibehovet.
Ditt behov ökar betydligt ifall du äter mycket olja med Omega-6, dvs majs, solros, tistellolja eller de flesta margariner som finns.

HenrY
2004-06-12, 08:44
Ahh ok!
Nu förstår jag, tack så mycket!!