handdator

Visa fullständig version : Gjorde tvärtom!


Yooo
2004-06-08, 13:48
Snackade med snubbar på gymmet och alla där säger att man ska träna tungt som fan med få reps för att bli stor. Jag provade att göra tvärtom i 2 veckor, är nu inne på den tredje. Tog aningen lättare vikter och körde 10 - 12 reps istället för 6-8 (på 4 set). Det har resulterat i GRYM träningsvärk och en kännsla av att jag bygger mkt bättre nu. Ligger det något i det?

smalisen
2004-06-08, 13:55
Menar du att du körde lika många set men olika reps?

Munter
2004-06-08, 13:59
Två-tre veckor är kanske liiite för kort tid för att utvärdera http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/icons/icon12.gif Känns det bra så kör på, så klart.

Yooo
2004-06-08, 14:03
Originally posted by smalisen
Menar du att du körde lika många set men olika reps?


Japp precis!

Yooo
2004-06-08, 14:06
Originally posted by Munter
Två-tre veckor är kanske liiite för kort tid för att utvärdera http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/icons/icon12.gif Känns det bra så kör på, så klart.



Joo klart att du har rätt i men träningen känns på ett helt annat sätt, det känns liksom som om det ger. Har svårt att få ordentlig träningsvärk när jag kör tungt och få reps.

Pez
2004-06-08, 14:47
Hur länge har du tränat på gym egentligen?

Diana
2004-06-08, 14:55
kanske tekniken/utförandet blev lidande när du körde tungt med få reps?

Zakath
2004-06-08, 15:04
När man är så ny till träning som du tycker jag inte heller det ger särskilt mycket av att köra lågreps. Antagligen för att kroppen inte riktigt vant sig vid övningar ännu och inte kopplar in rätt muskler maximalt. Därför är det bäst att köra runt 10reps som nybörjare tror jag.

Nu kan jag däremot köra riktigt tungt och ändå få grym träningsvärk och kontakt :thumbup:

Grahn
2004-06-08, 15:06
Det KAN ju bero på att du ökade ditt totala repsantal under passet med 150% eller mer.

Yooo
2004-06-08, 16:32
Originally posted by Pez
Hur länge har du tränat på gym egentligen?




6 månader, varav 3 kan kallas seriösa.

Yooo
2004-06-08, 16:33
Originally posted by Diana
kanske tekniken/utförandet blev lidande när du körde tungt med få reps?



Jag är alltid väldigt noga med tekniken, men helt 100 kan jag inte vara på att jag gjort något fel, har dock läst instruktionerna till övningarna noga ;)

Krub
2004-06-08, 16:35
Har tränat lika länge som dig och körde idag ett skitit pass. Jag kör alltid 3x10. Jag tänkte nu sänka antalet repetioner för att få lite variation.

Det kanske är anledningen till att det känns så bra, att dina muskler fått sig en liten chock?

Yooo
2004-06-08, 16:39
Originally posted by Krub
Har tränat lika länge som dig och körde idag ett skitit pass. Jag kör alltid 3x10. Jag tänkte nu sänka antalet repetioner för att få lite variation.

Det kanske är anledningen till att det känns så bra, att dina muskler fått sig en liten chock?


Kan inte uteslutas att det är så. Ska fortsätta med 10-12 reps ett tag framöver och sedan prova tungt igen. Men fan vad det känns bra, verkligen som om man uträttat något efter varje pass. :thumbup:

Krub
2004-06-08, 16:46
Originally posted by Yooo



Kan inte uteslutas att det är så. Ska fortsätta med 10-12 reps ett tag framöver och sedan prova tungt igen. Men fan vad det känns bra, verkligen som om man uträttat något efter varje pass. :thumbup:

Jag tror att det är lite psykiskt också. Om man kör på samma sätt nog länge är det nog lätt hänt att man tappar motivationen för den där allra sista repetitionen. Fast om man ändrar lite så vet man ju inte sitt max och det blir lättare att ta i tills man är blå igen :) Hoppas ni fattar vad jag menar.

Lite ot. Funkar det att gå från 10rep till 6 direkt eller ska man sänka lite åt gången?

Hades
2004-06-08, 16:56
Man kan inte använda träningsvärk som ett mått på hur lyckad träningen är, men om det känns bra så är det bara att köra på.

Grahn
2004-06-08, 17:09
att köra tyngre och lättare i perioder är ju inte ovanligt.

Yooo
2004-06-08, 17:10
Originally posted by Hades
Man kan inte använda träningsvärk som ett mått på hur lyckad träningen är, men om det känns bra så är det bara att köra på.



Får man träningsverk i den muskel man tränat så är det väll ett tecken på att man överbelastat muskeln, och att den förbereder sig på mer belastning? Eller har jag fel... :bpump:

Zakath
2004-06-08, 17:49
Originally posted by Yooo




Får man träningsverk i den muskel man tränat så är det väll ett tecken på att man överbelastat muskeln, och att den förbereder sig på mer belastning? Eller har jag fel... :bpump:


Delvis, men det är inget tecken på verbelastning. Det är mer ett tecken på slitage/uppbyggnad, man kan ju också få träningsvärk av löpning eller att köra 500set bicepscurl med 5kg...
Men träningsvärk säger iaf att man har gjort något som kroppen inte var helt anpassad/van vid och då repareras/ändras/byggs musklerna upp.

Men det är absolut inget som är nödvändigt att få för att bli starkare, men det flesta får det.

Yooo
2004-06-08, 17:58
Originally posted by Zakath



Delvis, men det är inget tecken på verbelastning. Det är mer ett tecken på slitage/uppbyggnad, man kan ju också få träningsvärk av löpning eller att köra 500set bicepscurl med 5kg...
Men träningsvärk säger iaf att man har gjort något som kroppen inte var helt anpassad/van vid och då repareras/ändras/byggs musklerna upp.

Men det är absolut inget som är nödvändigt att få för att bli starkare, men det flesta får det.


Ungefär så jag tänkte..

cheesian
2004-06-09, 06:22
Men tror du verkligen du ser resultat på 2 veckor? :rolleyes:

Säker på att du inte ökat 45 kg också ?

Yooo
2004-06-09, 10:20
Originally posted by cheesian
Men tror du verkligen du ser resultat på 2 veckor? :rolleyes:

Säker på att du inte ökat 45 kg också ?


Ok, lyssna nu. Det KÄNNS bättre, som om träningen har givit mer. Har synligt ökat lite oxå.

Grahn
2004-06-09, 10:57
Originally posted by Yooo



Ok, lyssna nu. Det KÄNNS bättre, som om träningen har givit mer. Har synligt ökat lite oxå.

Du ökade din träningsvolym med ca 150% och musklerna svullnade mer.
Tar lite längre tid att bedöma om metoden är bättre/sämre.

Dock så är ju periodisering av tunga och lättare perioder rätt allmänt accepterat som bra.

Yooo
2004-06-09, 21:55
Originally posted by Grahn


Du ökade din träningsvolym med ca 150% och musklerna svullnade mer.
Tar lite längre tid att bedöma om metoden är bättre/sämre.

Dock så är ju periodisering av tunga och lättare perioder rätt allmänt accepterat som bra.



Hur som helst är axlarna fortfarande svullna sedan i måndags, skönt.

cheesian
2004-06-10, 08:55
Originally posted by Yooo



Ok, lyssna nu. Det KÄNNS bättre, som om träningen har givit mer. Har synligt ökat lite oxå.

Nu sade du igen att SER resultat, vilket alla som tränat ett par år vet är bara bs.
Men kul för dig att du hittat nått du gillar,försöker bara få ner dig på jorden lite.

Grahn
2004-06-10, 08:55
Originally posted by Yooo

Hur som helst är axlarna fortfarande svullna sedan i måndags, skönt.

Sånt är skoj ja :) menar mest att du inte ska dra några förhastade slutsatser.

Yooo
2004-06-10, 10:08
Ska till hultsfred nästa vecka, blir väll en del öl = mycket kisseri. Får se om det håller i sig efter en vätsketömmning :thumbup:

Numero1
2004-06-10, 12:54
Nej!
Konditionsträning...