handdator

Visa fullständig version : kolhydratsnoja


hejduck
2004-06-08, 13:34
hej

är inne på 10e veckan av deffen och börjat tappa modet lite.
har gått från ca 77 till ca 70.5 dessa 9 veckor, men det känns inte som om jag går ner (vilket jag säker gör men ni vet hur det är)

jag undrar nu över vilken frukost ni tror är bäst.
jag har tänkt att verkligen köra hårt nu de sista (förhoppningsvis) 2,3 veckorna.

jag har börjat nolla kolhydraterna efter middagen, och jag vet att jag inte borde. men jag känner verkligen för att bara käka ägg till frukost

så vad tror ni är bäst för en 18-åring på ovanstående 70.5 kilo till frukost?

4 ägg, kaffe + multivitaminjuice
2 ägg, 2-3 dl mannagrynsgröt, kaffe + multivitaminjuice

annat?



tack för hjälp

Löjtnant Blank
2004-06-08, 14:43
Skippa multivitaminjuicen - den innehåller bara en massa socker!

Jag skulle välja gröten och äggen, helt klart. Jag gillar den här frukosten (när jag har tid):

6 äggvitor (kokta eller stekta)
1 dl havregrynsgröt
2 dl mjölk (lätt- eller mini-)
1-2 msk äpplemos
Kanel
1 msk linfröolja

1-5 l kaffe.

mooch
2004-06-08, 15:36
Många multivitamindrycker är sötade med sötningsmedel och ger i princip inga kalorier alls. Iaf de jag brukar dricka.

Megatuttarna
2004-06-08, 15:48
Originally posted by mooch
Många multivitamindrycker är sötade med sötningsmedel och ger i princip inga kalorier alls. Iaf de jag brukar dricka.

Sant.

Wilson
2004-06-08, 17:08
jag fattar itne varför folk vill undvika kolhydrater?
utan glykogen i muskler så kanibaliserar ju kroppen på sina egna muskler?
Vet inte hur länge man måste vara utan kolhydrater för att kroppen ska göra detta, men det låter ju inte så trevligt.

Löjtnant Blank
2004-06-08, 17:11
Originally posted by mooch
Många multivitamindrycker är sötade med sötningsmedel och ger i princip inga kalorier alls. Iaf de jag brukar dricka.
OK then, my bad. De jag har tittat på (Läcko MV-juice bl.a.) innehåller rejält med socker. Men om juicen är artificiellt sötad är det ju bara att köra på. Aspartam är en gudagåva!

Grahn
2004-06-08, 17:16
Heter den juice tenderar den nog att innehålla en massa fruktsocker, det finns ju regler för vad som får kallas juice.

stybb
2004-06-08, 18:01
:sleep:

Du har tappat 0,7kg i veckan.. det är ju nästan i överkant..o så ska du börja ändra.. lägg till lite kollisar istället så du tappar 0.5 kg så riskerar du att tappa muskler.. Du verkar ju veta vad du gör så varför ändra..

Du är 18 år, väger 70 kg och skall inte tävla..onödigt att gris-pressa kroppen för beachen när du ändå sliter i veckor för att lägga på dig muskler..

Löjtnant Blank
2004-06-08, 18:08
Originally posted by Grahn
Heter den juice tenderar den nog att innehålla en massa fruktsocker, det finns ju regler för vad som får kallas juice.
Det där har du rätt i. När jag tänker efter läste jag det för inte så länge sedan.

hejduck
2004-06-08, 19:15
drycken är godmorgons apelsinjuice multivitamin +
typ.
vi har sällan mycket frukt hemma så jag har inte så mycket komplement.

ang. att jag skurit ner på kolhydrater så är det som rubriken antyder ren noja, och knappt medvetna val. snarare ångest om jag äter för mycket av dem.

Frukostförslag är alldeles för stor för min kropp, och äppelmos är väl dessutom också jävligt snabba kolisar. vidare så vägrar jag att stå att blocka bort varken vita eller gula från ägget. de blir hela sådana.

jag känner mig dock övertalad att börja med gröten igen, tror ni lättostkaka är bättre än havre-/mannagrynsgröt?

King Grub
2004-06-08, 19:41
Originally posted by hejduck
jag känner mig dock övertalad att börja med gröten igen, tror ni lättostkaka är bättre än havre-/mannagrynsgröt?

Nej.

Du borde nog ta itu med din "noja" på allvar, innan den utvecklar sig till en ren ätstörning. Det finns redan tendenser, tycker jag det låter som.

Berry
2004-06-08, 19:42
Originally posted by hejduck
drycken är godmorgons apelsinjuice multivitamin +
typ.
vi har sällan mycket frukt hemma så jag har inte så mycket komplement.

ang. att jag skurit ner på kolhydrater så är det som rubriken antyder ren noja, och knappt medvetna val. snarare ångest om jag äter för mycket av dem.

Frukostförslag är alldeles för stor för min kropp, och äppelmos är väl dessutom också jävligt snabba kolisar. vidare så vägrar jag att stå att blocka bort varken vita eller gula från ägget. de blir hela sådana.

jag känner mig dock övertalad att börja med gröten igen, tror ni lättostkaka är bättre än havre-/mannagrynsgröt?

Havregrynsgröt kokt i kastrull är helt klart bäst. Mannagrynsgröt är i princip skit, fast gott :) Jag brukar hälla sesamfrön, linfrön och/eller rostade solroskärnor + kanel i havregrynsgröten för att variera lite. Lite sylt eller mos lär inte göra nån skada, i annat fall kan du ju köpa aspartamsötat sådant eller byta ut det mot färsk frukt.

aliquis
2004-06-08, 19:43
finns lågkaloriäppelmos utan socker.

hejduck
2004-06-08, 20:01
grub

ångesten jag pratade om är nog inte så farlig som den låter.
jag sätter mig inte i ett hörn och börjar gråta eller får svårt att andas bara för att jag käkar en chokladbit.

det är nog bara så att jag har blivit besatt av mitt mål, och jag tror alla har uppleft en deff där man inte tycker att det syns någon fettminskning i spegeln, trots att vågen går neråt.

jag är 95% säker på att jag inte är på väg mot en ätstörning, för jag var jävligt mycket rundare under vintern, och jag vet att allt egentligen bara beror på min målsättning.

att jag blivit "orolig" på senaste är främst för att jag satte den något orealistiska målsättningen att i princip vara klar tills min skolavslutning den 3/6.

jag börjar nu smått inse att jag istället får ta lite längre tid på att gå ner, så det blir lugnare varje dag.
jag ville helt enkelt ha folks råd eller erfaraenheter ang. att leva på väldigt låg kolhydratintag.

från och med nu gäller alltså 2 ägg och 1½ portion havregrynsgröt till frukost.

tack.

King Grub
2004-06-08, 20:13
Tack för att du redde ut saker och ting; jag blev en smula orolig där. Vi vill ju inte att du skall tyna bort.

hejduck
2004-06-08, 20:20
nej då ingen fara.


men det är helt sjukt hur målen kan stiga än åt huvudet ibland. :(

EDIT: du borde för övrigt byta namn till PAPA Grub :P

HenrY
2004-06-08, 21:23
Originally posted by hejduck
grub

ångesten jag pratade om är nog inte så farlig som den låter.
jag sätter mig inte i ett hörn och börjar gråta eller får svårt att andas bara för att jag käkar en chokladbit.

det är nog bara så att jag har blivit besatt av mitt mål, och jag tror alla har uppleft en deff där man inte tycker att det syns någon fettminskning i spegeln, trots att vågen går neråt.

jag är 95% säker på att jag inte är på väg mot en ätstörning, för jag var jävligt mycket rundare under vintern, och jag vet att allt egentligen bara beror på min målsättning.

att jag blivit "orolig" på senaste är främst för att jag satte den något orealistiska målsättningen att i princip vara klar tills min skolavslutning den 3/6.

jag börjar nu smått inse att jag istället får ta lite längre tid på att gå ner, så det blir lugnare varje dag.
jag ville helt enkelt ha folks råd eller erfaraenheter ang. att leva på väldigt låg kolhydratintag.

från och med nu gäller alltså 2 ägg och 1½ portion havregrynsgröt till frukost.

tack.

Du kanske ska äta lite mer protein till havregryns gröten?
Lite med bara 2 ägg tycker jag...Jag brukar äta 4 st!
Men jag vet inte? Kanske räclker med 2 ägg...

hejduck
2004-06-08, 22:05
det beror ju på hur stor man är..

jag blir lagom mätt på 2 ägg till gröten. men kan ju lägga till ett eller två...

Johan
2004-06-09, 13:56
Jag brukar skiva ner en banan i gröten, det blir så jäkla gott.:thumbup:
Jag äter havregrynsgröt både till frukost(06.20) och till morgonfikat(09.30), jag brukar också skvätta i en lite slurk mjölk på morgonen.
Vet inte hur bra det är att äta banan 2 gånger om dagen under deff men det skiter jag i.

Diana
2004-06-09, 14:24
nu vet ja ju inte hur mkt cardio du kör och så men att käka föör lite kolisar kan effektivt motarbeta dina resultat, har själv råkat sänka kolisintaget för mkt under deff i tron att de skulle gå ännu bättre men både träningen och fettminskningen blev lidande.. men de e ju aldri fel att exprimentera lite för de e ju då man lär sej:)

Callister
2004-06-09, 14:30
Ätstörningar. :nono:
Jag var själv på god väg förut, käka 1500 kcal om dagen och tyckte jag alldeles för mycket. :confused: Med en dagsförbränning på 3300 kcal. :nono:

Men du verkar ju inte ha några men det verkar som det är lätt att få det. :cryout:

Diana
2004-06-09, 14:42
den viktiga skillnaden mellan att va påväg mot ätstörning eller inte är ju att man, på ätstörningsvägen, faktiskt (längst bak i huvvet) vet att de man gör är ohälsosamt och fel. Sen finns de du dem som tror att man ska äta så lite för att få definition, och inte inser hur ohälsosamt de e..