handdator

Visa fullständig version : Muskel eller nerv?


AndersHermansson
2004-06-08, 11:04
Om jag sätter mig ned för att stretcha sätesmuskeln, jag lägger ena foten över det andra benet och drar knät mot bröstkorgen, så sträcker det (eller något, känns som "stretchvärk") under höftbenet och en bit nedåt längs hamstrings (något på utsidan). Det är ungefär samma känsla som jag får när jag suttit väldigt länge (tågresa eller dylikt) och får värk fast mer koncentrerat. Är det en kort muskel eller är det en nerv som ligger i kläm?

CoC
2004-06-08, 13:16
Låter som ischiasnerven (stavn.?)kommer ikläm.

mialisa
2004-06-08, 21:10
Fortsätt strecha, just stela muskler kan göra att ischiasnerven kommer i kläm!
Lite överflödig information:
Det här blir lite svårt att förklara, men om man kör in en tumme någonstans mitt på skinkan från alla håll sett, så brukar den nerven kunna göra jäkligt ont om den ligger i kläm. Smärtan kan ibland fortsätta ned i benet. Är naturligtvis lättare för en massör att hitta ;)

Arne Persson
2004-06-08, 21:17
Originally posted by mialisa
Fortsätt strecha, just stela muskler kan göra att ischiasnerven kommer i kläm!
Lite överflödig information:
Det här blir lite svårt att förklara, men om man kör in en tumme någonstans mitt på skinkan från alla håll sett, så brukar den nerven kunna göra jäkligt ont om den ligger i kläm. Smärtan kan ibland fortsätta ned i benet. Är naturligtvis lättare för en massör att hitta ;)

Precis under M. piriformis. (har en smaskig dissektionsbild på det)

Arne Persson
2004-06-08, 21:47
Här är den: (1.) M. piriformis (päronmuskeln), N. ischiadicus (2.) (ischiasnerven) kommer normalt ut omedelbart nedanför denna muskel. 3. M. gluteus maximus (den största sätesmuskeln) som är avskuren och vikt åt sidan. 4. M. gluteus medius (den mellersta sätermuskeln). Detta är vänster sida. ischiasnerven fortsätter ner i bilden.

AndersHermansson
2004-06-08, 22:14
Jag snackade med brorsan han har utbildat sig till sjukgymnast. Han nämnde den där M. Piriformis muskeln och att den kan klämma på ischias.

Nån som vet hur man stretchar den?

Arne Persson
2004-06-08, 22:21
Originally posted by AndersHermansson
Jag snackade med brorsan han har utbildat sig till sjukgymnast. Han nämnde den där M. Piriformis muskeln och att den kan klämma på ischias.

Nån som vet hur man stretchar den?

Köp boken Autostreching.

Hnke
2004-06-09, 00:44
Arne.. kan du förklara, eventuellt ringa in ... vad som e vad på den bilden? ser ut som en maskäten gammal köttbit :D


EDIT: aha! såg nu att där var siffror på bilden.. :D