handdator

Visa fullständig version : Banta utan att träna och så?


Fordie
2004-06-08, 00:34
Hej! Ber om ursäkt om det finns någon annan tråd om detta, jag är _väldigt_ dålig på att söka, tror det beror på lågt IQ från min sida eller så :)
Jo, iaf, jag är less på att vara fet och vill gå ner. Jag träningscyklar ungefär 30 minuter om dagen, och då är jag nöjd med mig själv, men på nätterna äter jag och äter och blir inte mätt, därför går jag inte ner, utan behåller bara min vikt.. Så, jag undrar om det finns några tabletter som gör att man tappar suget för mat eller något annat tips? Att gå ut och gå eller äta annorlunda mat kan jag inte göra, utan jag vill helt enkelt sluta äta så mycket.. Jag är f.ö. 180 lång cirka och väger ungefär 100kg..

VÄLDIGT tacksam för svaren jag får.. :)

Wilson
2004-06-08, 03:43
Originally posted by Fordie
Så, jag undrar om det finns några tabletter som gör att man tappar suget för mat eller något annat tips?
VÄLDIGT tacksam för svaren jag får.. :)

Nej finns inte vad jag vet några tabletter som verkligen funkar mot matsug. Har hört om krom väl, men tvivlar på att det funkar.
Det bästa mot att inte få sug efter mer mat eller dålig mat, är att äta bra under hela dygnet. Mat som håller blodsockret på en jämn nivå och mat som mättar bra utan att ge för mycket kcal.

Originally posted by Fordie
Att gå ut och gå eller äta annorlunda mat kan jag inte göra, utan jag vill helt enkelt sluta äta så mycket.. Jag är f.ö. 180 lång cirka och väger ungefär 100kg..


Varför kan du inte det? Ursäkta om jag verkar otrevlig, men är du rörelseförhindrad? Om det beror på tid så handlar det bara om prioritering. Du sa ju du ville "banta" (egentligen heter det dieta eftersom banta är svält). Du kommer nog inte få speciellt bra resultat bara genom att minska på maten, utan du bör defintivt röra på dig och äta bra mat.

Självdiciplin
Det är nog det du saknar, om jag ska vara ärlig.

Sverker
2004-06-08, 05:54
En viktnedgång utan träning innebär bara att du förlorar lika mycket muskelmassa som fett.
Mindre muskelmassa = lägre ämnesomsättning => ännu fetare när du äter som du brukar:nono:

Träning bevarar muskelmassan + att träning förbränner energi.

Motionera efter bästa förmåga och rör dig mycket i det dagliga livet.

Fordie
2004-06-08, 06:27
Jag tränar ungefär 30 minuter om dagen, cyklar, träningscyklar på sån cykel alltså. Och ja, jag är nästan rörelseförhindrad, det är inte långt ifrån iaf. Jag har inte gjort ett skit, bara suttit framför datorn i lite över 2 år, musklerna försvinner då.. Tror inte det finns någon muskelmassa som kan försvinna

Callister
2004-06-08, 07:19
Får man fråga varför du är rörelseförhindrad och vad för form av det? Vi kanske kan hjälpa dig med motionsformer då. :)

swiftin
2004-06-08, 07:46
Även om du känner att du inte har någon muskelmassa vore det inte helt fel att börja på ett gym. Eftersom du är nybörjare kommer du kunna öka muskelmassa samtidigt som du bränner bort fett. Att ta en promenad då & då kan nog inte vara för tungt även om du känner att du är svag.

Diana
2004-06-08, 14:32
Försök att se över -vad- du äter oxå, nyttig kost bidrar otroligt mkt till välbefinnandet och då kanske motivationen kommer igång lite oxå så du får mer lust att röra på dej:)

Zozza
2004-06-08, 14:55
Originally posted by Fordie
Så, jag undrar om det finns några tabletter som gör att man tappar suget för mat eller något annat tips?



Läste nyss detta på http://www.paulun.se



5-htp för fettförbränning
Jag har hört talas om 5-HTP och att det skulle vara ett effektivt preparat för att bli riktigt hård i kroppen. Stämmer det? Är det ett kosttillskott eller är det doping? Kan det vara farligt?
"Redo att bli rippad"

Hej "Redo att bli rippad"!
5-HTP är ett av de nya preparaten som verkligen kan hjälpa dig att minska i kroppsfett. Det är ett naturligt kosttillskott och det finns inga allvarliga biverkningar rapporterade. Det är inte heller dopingklassat och det finns inget skäl till att det skulle bli det. 5-HTP är en variant av aminosyran tryptofan och det har förmågan att öka mängden serotonin i hjärnan. Det sker varje gång du äter, och de förhöjda nivåerna tolkar kroppen som att du har ätit tilräckligt. 5-HTP ger således en aptitdämpande effekt och studier visar att många försökpersoner minskar sitt energiintag med ca 20% utan att behöva tänka på det. Det blir således lätt att hålla diet, speciellt om du förbättrar ditt näringsintag och ökar din träningsdos samtidigt. Dessutom finns det studier på möss som visar att 5-HTP kan öka nivåerna av leptin, vilket är ett hormon som kan öka fettförbränningen. De ökade serotoninnivåerna kan dessutom öka ditt välmående, eftersom det är en viktig signalsubstans för detta.


--

EDIT: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6559&highlight=5htp


EDIT2:

" Dessutom ska du akta dig för 5-htp, tar du för mycket kan du få serotonin-syndrom. Dödligt, inga trevliga effekter heller, bäst är om du får i dig beståndsdelarna till 5-htp via maten på så sätt producerar kroppen sitt egna 5-htp så mycket den behöver. "

:notme:

Fordie
2004-06-08, 16:48
Originally posted by Callister
Får man fråga varför du är rörelseförhindrad och vad för form av det? Vi kanske kan hjälpa dig med motionsformer då. :)

Alltså, jag är inte rörelseförhindrad "lagligt" (öhm) sett, utan det är mer så att musklerna har försvunnit och jag har blivit större så att jag har lixom tappat orken att bära mig själv i princip, det är typ inga problem att träningscykla och så, och det gör jag mest för att få tillbaka musklerna i benen..

Diana, jag äter bra mat, men på fel tider..

Zozza, då vågar man ju inte ta det :)

Wilson
2004-06-08, 17:03
Du får helt enkelt ta dig samman och börja motionera. Även ifall du, som du säger, har tappat mycket muskler, vilket har gjort att du inte orkar lika mycket, så tvivlar jag på att du inte skulle klara av att röra på dig ordentligt.
Du är inne i en dålig cirkel och det är nog dags att bryta den snarast.

Du måste ha motivation och självdiciplin!

I all välmening/Wilson

z_bumbi
2004-06-08, 17:03
men på nätterna äter jag och äter och blir inte mätt, därför går jag inte ner,

Jobbar du natt?


Om du känner att du har tappat alla musklerna så är väl styrketräning den rätta vägen?
Det är motion, du bygger muskler, du blir starkare och därmed får du lättare att träna andra saker eftet ett tag.

Wilson
2004-06-08, 17:04
Var det inte tryptofan som tillskott som förbjöds efter ett flertal dödsfall?
Jag vet om att tryptofan finns i proteinpulver, men där är det ju en naturlig aminosyra.

Fordie
2004-06-08, 17:37
Njae, jobbar inte natt, jag är en nolifer som gillar att vara vaken på natten helt enkelt.. Men alltså. Måste ju finnas något som gör att jag inte äter så konstigt...

z_bumbi
2004-06-08, 18:02
Originally posted by Fordie
Njae, jobbar inte natt, jag är en nolifer som gillar att vara vaken på natten helt enkelt.. Men alltså. Måste ju finnas något som gör att jag inte äter så konstigt...

Skaffa bättre matvanor?
Det finns inga piller eller pulver som löser problemet utan du får ta tag i kosten helt enkelt.

Regelbundet
Flera små mål.
Bra livsmedel
Inte för lite och inte för mycket.
Osv.

stybb
2004-06-08, 18:21
Originally posted by Fordie
Njae, jobbar inte natt, jag är en nolifer som gillar att vara vaken på natten helt enkelt.. Men alltså. Måste ju finnas något som gör att jag inte äter så konstigt...

Sover du på dagarna då?..

Spelar ju ingen roll när du äter om du bara äter rätt.. Kroppen vet ju knappast att det är natt om du nu inte är vaken jävligt oregelbundet.. E du konstant nattmänniska som sover på dagarna så gör det ju inget..

Nåt som gör att du inte äter konstigt..?

En mamma eller själv disciplin..

hejduck
2004-06-08, 19:27
Spelar ju ingen roll när du äter om du bara äter rätt.. Kroppen vet ju knappast att det är natt om du nu inte är vaken jävligt oregelbundet.. E du konstant nattmänniska som sover på dagarna så gör det ju inget..

det spelar faktiskt roll.
solen har oerhört stor påverkan på välmåendet och jag tror mycket av hans bristande motivation kan komma just av att han är vaken på natten och inte på dagen.

en form av vinterdepression.

Mindek
2004-06-08, 20:50
Du kan ju testa att gå iväg från där du bor, typ till lite nya områden eller ut i skogen. Om man som jag har helkass lokalsinne så går man ofta halvt vilse då, vilket gör att promenaderna blir typ dubbelt så långa som man tänkt sig :)

Löjtnant Blank
2004-06-08, 21:14
Originally posted by Mindek
Du kan ju testa att gå iväg från där du bor, typ till lite nya områden eller ut i skogen. Om man som jag har helkass lokalsinne så går man ofta halvt vilse då, vilket gör att promenaderna blir typ dubbelt så långa som man tänkt sig :)
Vilse i Linköping? Ja, jag säger då det... :D

gibb
2004-06-09, 00:42
Jävligt bra utgångsläge för att börja styrketräna seriöst tycker jag. Hög bf%, lite muskler och no life som du säger - dvs gott om tid att planera och utföra ett bra kost och träningsprogram.
Ryck upp dig bara.