handdator

Visa fullständig version : Upptag av mineraltillskott


Hades
2004-06-08, 00:21
Hur mycket kan man tillgodogöra sig av mineralerna i ett mineraltillskott i brustablettform? Jag har Friggs multivitamineral här.

Enligt vad jag läst ska upptaget bero på vilken form mineralerna är i. Mineral i kolloid form ska ha bäst upptag, och i metallisk form sämst. Sen ska det finnas kelaterade mineraler som ligger mitt emellan i upptag. Jag gissar på att det handlar om kelaterade mineraler i brustabletten. Rätt/fel?

Sverker
2004-06-08, 05:46
Upptaget av mineraler styrs oftast av behovet.
Har du brist är tarmarna inställda på att ta upp så mycket som möjligt. Är du i balans så tar kroppen upp mindre.

Kelaterade mineral absorberas oftast bäst. Binder du ett mineral till en transportör som asparginsyra, malat( äppelsyra ) eller askorbat(C-vitamin) har kroppen två möjligher. Antingen tar den upp mineralet direkt eller så tar den upp aminosyra/fruktsyran och mineralet följer med ändå.

Ännu bättre är det ifall mineralet binds upp organiskt dvs selen som L-seleno-methionin eller järn som häme-järm.

Kolloidformen gäller främst spårämnen som behövs i extremt liten mängd men finns naturligt bundet till kolloider/mineral.
När det gäller mineral som du behöver i större mängd som järn, zink, magnesium, cobolt, mangan är kelatformen bättre.

Metallformen finns inte naturligt i födan !
Däremot tillsätts järn i form av metalliskt järn vid järnberikning i mjöl.
Metallformen av järn reagerar med magsyran och bildar mineralet som kroppen kan ta upp.

HenrY
2004-06-08, 09:56
Kan man överdosera med multimineraltillskott??
Eller är det som t.ex. C-vitamin att det överflödiga försvinner ur kroppen?

Mvh

King Grub
2004-06-08, 10:00
Originally posted by HenrY
Kan man överdosera med multimineraltillskott??
Eller är det som t.ex. C-vitamin att det överflödiga försvinner ur kroppen?

Mvh

Ja, det kan du.

HenrY
2004-06-08, 10:02
Originally posted by King Grub


Ja, det kan du.

Vad ere som tar stryk om man överdoserar?
Är det levern lr?

Mvh

Tolkia
2004-06-08, 10:03
Man kan överdosera alla vitaminer/mineraler som inte är vattenlösliga (jämför t.ex. med den diskussion som har varit om det lämpliga/olämpliga i att AD-vitaminberika vissa matvaror). Risken för överdosering varierar dock lite beroende på hur mycket av ett visst ämne man får i sig via den "vanliga" födan (i fallet med A-vitamin brukar det t.ex. kunna vara en hel del) och på upptagsvägen. Att kombinera en massa olika kosttillskott (multivitamintablett A med molutvitamintablett B med multivitamintablett C osv.) är alltså inte att rekommendera om man inte har ordentlig koll på vad de egentligen innehåller.

Edit: Hoppsan var visst lite sen där.

HenrY
2004-06-08, 10:05
Jag brukar vanligtvis inte äta så mycket sallad och grönsaker...
Visst är det därifrån mineral oså kommer ifrån?
Händer ibland att jag äter Brockoli...

Mvh

King Grub
2004-06-08, 10:08
Originally posted by HenrY
Jag brukar vanligtvis inte äta så mycket sallad och grönsaker...
Visst är det därifrån mineral oså kommer ifrån?
Händer ibland att jag äter Brockoli...

Mvh

Du kan inte få i dig för stora doser av något genom en någorlunda normal konsumtion av frukt och grönt. Inte heller av en multivitamin/mineraltablett om dagen till det. Det är när du börjar laborera med enskilda vitamin- eller mineraltillskott och/eller tar flera multitabletter om dagen du kan komma upp i sådana doser.

Sverker
2004-06-08, 10:12
Grönsaker är ofta källor till kalium, magnesium och kalcium.

Det är mycket låga halter järn i grönsaker. Du måste äta stora mängder då. Spannmål är bättre källa här med järn, zink, selen osv.

Kött är klart bäst. Djuren har koncentrerat upp mineralerna åt oss så du får mer mineral per kcal än från spannmål/grönsaker.
Mineralerna i kött tar kroppen upp betydligt lättare pga att de oftast är organiskt bundna och det finns inte kostfibrer som binder minralerna.

Hades
2004-06-08, 11:15
Originally posted by Sverker
Upptaget av mineraler styrs oftast av behovet.
Har du brist är tarmarna inställda på att ta upp så mycket som möjligt. Är du i balans så tar kroppen upp mindre.

Kelaterade mineral absorberas oftast bäst. Binder du ett mineral till en transportör som asparginsyra, malat( äppelsyra ) eller askorbat(C-vitamin) har kroppen två möjligher. Antingen tar den upp mineralet direkt eller så tar den upp aminosyra/fruktsyran och mineralet följer med ändå.

Ännu bättre är det ifall mineralet binds upp organiskt dvs selen som L-seleno-methionin eller järn som häme-järm.

Kolloidformen gäller främst spårämnen som behövs i extremt liten mängd men finns naturligt bundet till kolloider/mineral.
När det gäller mineral som du behöver i större mängd som järn, zink, magnesium, cobolt, mangan är kelatformen bättre.

Metallformen finns inte naturligt i födan !
Däremot tillsätts järn i form av metalliskt järn vid järnberikning i mjöl.
Metallformen av järn reagerar med magsyran och bildar mineralet som kroppen kan ta upp.

Tack för ett jättebra svar. Är mineralerna i brustabletten i kelatform alltså?

z_bumbi
2004-06-08, 12:09
Originally posted by Tolkia
Att kombinera en massa olika kosttillskott (multivitamintablett A med molutvitamintablett B med multivitamintablett C osv.) är alltså inte att rekommendera om man inte har ordentlig koll på vad de egentligen innehåller.

Tillägg.
Även vissa proteinoulver, gainers mm innehåller tillsatta mineraler och vitaminer. Använder man ett sånt märke så bör man tänka en gång till när man väljer vilka vitamin- och mineraltillskott man ska använda. Vissa tillverkare vräker på ganska mycket efter devisen mer är bättre och då kan det bli knas.

Styrkebyggare
2004-06-08, 19:35
Brukar köra en sån här varje morgon:

http://www.friggs.se/produkter/produkt.asp?produktid=239&produktgruppid=1#

(Av nån anledning har dom ingen bild på produkten)


Bra sammansättning tycker jag. Inbillar mig även att upptaget blir lite bättre än med "fasta" tabletter.
Börjar bli dags att lansera en ny smak bara - C-vitamin finns minsann i tio smaker... :MrT:

Eftersom jag även trycker en del proteinpulver med tillsatser av diverse näringsämnen så kör jag inga andra tillskott av detta.

Anki
2004-06-08, 21:11
Originally posted by Hades


Tack för ett jättebra svar. Är mineralerna i brustabletten i kelatform alltså?

Om just dina brustabletter innehåller kelerade mineraler måste du kolla själv. Det står på paketet. Gör det inte det, tar du helt enkelt kontakt med tillverkaren.

Undvik mineraler som fosfater och oxider. De är mycket svårlösliga, vilket innebär att de inte absorberas i tarmkanalen. Tyvärr förekommer det ganska ofta att främst oxider utgör mineralsaltet, eftersom det är väldigt billigt och inte tar så stor plats.
Karbonater är ok om du är ung och inte har några tarmbesvär som medför försämrat upptag av näring.

Precis som Sverker skrev, är de organiska salterna, t.ex. malat och citrat, bland de absolut bästa. Tyvärr är de också väldigt dyra och tar stor plats i tabletten. Det gör att många tillverkare undviker dem.

Kolla att brustabletten löst sig helt i glaset innan du dricker tillskottet. Om du inte lyckas få tillskottet att lösa sig, kan det vara idé att byta märke. Jag vet att åtminstone en tillverkare i Sverige har haft bekymmer med bl.a. sitt kalciumtillskott.

nirre
2006-10-05, 16:55
Du kan inte få i dig för stora doser av något genom en någorlunda normal konsumtion av frukt och grönt. Inte heller av en multivitamin/mineraltablett om dagen till det. Det är när du börjar laborera med enskilda vitamin- eller mineraltillskott och/eller tar flera multitabletter om dagen du kan komma upp i sådana doser.

körde förut vitamin b-5 mot akne, överdosera npg ganska rejält, tog 10-15 tabletter om dagen, vet inte hur starka varje enskild tablett var...men är det farligt?? vad händer i kroppen??

Mashik
2006-10-05, 17:05
körde förut vitamin b-5 mot akne, överdosera npg ganska rejält, tog 10-15 tabletter om dagen, vet inte hur starka varje enskild tablett var...men är det farligt?? vad händer i kroppen??

Diarré kan förekomma vid doser > 10 000mg / dag.