handdator

Visa fullständig version : powerdrink


_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 22:39
vad tror ni om denna drink 100-200 gram havregryn och 1 liter mjölk...mixat och drick...aaaaghh

Jense
2004-06-07, 22:44
köp en gainer

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 22:45
Originally posted by Jense
köp en gainer

är det bättre effekt?

Jense
2004-06-07, 22:48
Häll det på områdena du vill ska växa

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 22:49
Originally posted by Jense
Häll det på områdena du vill ska växa


svara seriöst eller skit i det.......:furious: :furious: :furious: :furious:

Jense
2004-06-07, 22:53
Jaha, trode du viste vad en gainer gör och vad det var. finns en sökfunktion , knappen heter "search" där kan du skriva "Gainer" i den vänstra rutan och välja kost i menyn under. Där står allt du behöver veta om gainers.

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 22:55
Originally posted by Jense
Jaha, trode du viste vad en gainer gör och vad det var. finns en sökfunktion , knappen heter "search" där kan du skriva "Gainer" i den vänstra rutan och välja kost i menyn under. Där står allt du behöver veta om gainers.


jag frågade vad du tyckte om den drink jag skrev..så vad tycks?


gainer finns att köpa på www.*************.com

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 22:55
Originally posted by _S_e_B_B_o_X_



jag frågade vad du tyckte om den drink jag skrev..så vad tycks?


gainer finns att köpa på www.*************.com

EDIT: Ingen direklänkning, tack.

Jense
2004-06-07, 23:06
din dryck är helt onödig tycker jag, tror fan det är biligare med gainer tom





www.kolozzeum.com


Du vet att detta är en kosttillskottförsäljare va?

forumet är bara en bonus

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 23:10
Originally posted by Jense
din dryck är helt onödig tycker jag, tror fan det är biligare med gainer tom





www.kolozzeum.com


Du vet att detta är en kosttillskottförsäljare va?

forumet är bara en bonus

ok...

Jense
2004-06-07, 23:13
Originally posted by _S_e_B_B_o_X_


ok...


du kanske missförstår mig, ska sluta skriva som jag snackar.

din drink är nyttig enligt mig, nu åker väl grub hit och skäller på mig.

när hade du tänkt o dricka din drink?

GT_Razor
2004-06-07, 23:37
För helvete sebbe. Lägg ner nu med dina löjliga powerdrinks. Som jag redan sa tidigare idag...och som jense säger...köp en gainer för fan eller prottepulver å druvsocker. Både billigare å fan så mkt bättre. Där har du vassleprotein (det snabbaste proteinet) samt speciellt doserade snabba kolhydrater för bästa och snabbaste upptag. Dessutom kan du dricka mindre av det och smakar fan så mkt bättre än råa havregryn å pumpa i sig en hel liter mjölk sådär. Inte skonsamt för magen.

kharon
2004-06-08, 06:22
Originally posted by Jense
Häll det på områdena du vill ska växa

ROFL! :thumbup:

King Grub
2004-06-08, 08:35
Som gainer efter träningen är havregryn bland de sämre kolhydratkällor man kan hitta, och mjölk hör till de sämre proteinkällorna. Båda är dock utmärkta vid andra tillfällen.

Som mellanmål eller meal replacement skulle brygden fungera, om man inte har tid eller möjlighet till annat.

Officer
2004-06-08, 09:19
Sebbe har frågat även mig tidigare om denna powerdrink, och jag kan intyga att han INTE ska ha den som GAINER efter träningen, han undrar bara om det är bra o ta på morgonen t ex, då han (som jag) har skitaptit på morgonen.

Sebbe - det går fan utmärkt att ta det som jag sa tidigare, släng bara in lite psylliumfrön så du sänker hastigheten på de snabba kolhydraterna på de mixade havregrynen.


För er som inte vet så vill sebbe öka maximalt i styrka han skiter i allt vad underhudsfett innebär, och då tycker jag drinkjäveln passar han utmärkt.

-GP-
2004-06-08, 09:43
Originally posted by King Grub
Som gainer efter träningen är havregryn bland de sämre kolhydratkällor man kan hitta, och mjölk hör till de sämre proteinkällorna. Båda är dock utmärkta vid andra tillfällen.

Som mellanmål eller meal replacement skulle brygden fungera, om man inte har tid eller möjlighet till annat.
Bland de sämre kolhydratkällorna? Havregryn ligger kring 90 i GI och mixade havregryn ligger högre (100+ ?), så det är i mina ögon inte illa. Eller menar du att fibrerna/fettet skulle kunna sänka upptagningshastigheten av proteinet?! Utveckla gärna...

King Grub
2004-06-08, 09:59
Originally posted by -GP-

Bland de sämre kolhydratkällorna? Havregryn ligger kring 90 i GI och mixade havregryn ligger högre (100+ ?), så det är i mina ögon inte illa. Eller menar du att fibrerna/fettet skulle kunna sänka upptagningshastigheten av proteinet?! Utveckla gärna...

"Moreover, there is a direct relationship between carbohydrate absorption rate and fat content. This is because fat acts to delay gastric emptying.

This makes oat fiber perhaps the worst carbohydrate source post-workout, as it not only slows gastric emptying to a halt, but also suppresses insulin release, in comparison.

Johansen, J.N., Knudsen, K.E.B., Sandstrom, B., and Skjoth, F revealed this truth by testing various controls such as wheat flour, oat flour, rolled oats, and oat bran for gastric emptying rates."

David S. Ludwig Dietary Glycemic Index and Obesity 1, 2.
Division of Endocrinology, Children’s Hospital, Boston.

Deanna K. Levenhagen1, Jennifer D. Gresham1, Michael G. Carlson3, David J. Maron3, Myfanwy J. Borel1, and Paul J. Flakoll1,2 Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis. Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E982-E993, 2001;

Johansen, J.N., Knudsen, K.E.B., Sandstrom, B., Skjoth, F. Effects of varying content of soluble dietary fibre from wheat flour and oat milling fractions on gastric emptying in pigs. Br. J. Nutr. 75:339-351, 1996.)

aliquis
2004-06-08, 10:15
Bara en fråga på samma tema, någon koll på hur pass bra/dåliga russin kan vara? Gi är ju högt(drygt 90) och samtliga kolhydrater är sockerarter, tyvärr säkert en hel del fruktsocker men bortsett från det. Russin innehåller ju en hel del fibrer o annat med.

Vad är det vettigaste som inte är rent socker som man kan ta?

-GP-
2004-06-08, 10:46
Originally posted by King Grub


"Moreover, there is a direct relationship between carbohydrate absorption rate and fat content. This is because fat acts to delay gastric emptying.

This makes oat fiber perhaps the worst carbohydrate source post-workout, as it not only slows gastric emptying to a halt, but also suppresses insulin release, in comparison.

Johansen, J.N., Knudsen, K.E.B., Sandstrom, B., and Skjoth, F revealed this truth by testing various controls such as wheat flour, oat flour, rolled oats, and oat bran for gastric emptying rates."

David S. Ludwig "Dietary Glycemic Index and Obesity 1, 2.
Division of Endocrinology, Children’s Hospital, Boston.

Deanna K. Levenhagen1, Jennifer D. Gresham1, Michael G. Carlson3, David J. Maron3, Myfanwy J. Borel1, and Paul J. Flakoll1,2 Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis. Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E982-E993, 2001;

Johansen, J.N., Knudsen, K.E.B., Sandstrom, B., Skjoth, F. Effects of varying content of soluble dietary fibre from wheat flour and oat milling fractions on gastric emptying in pigs. Br. J. Nutr. 75:339-351, 1996.)
Studien "Effects of varying content of soluble dietary fibre from wheat flour and oat milling fractions on gastric emptying in pigs" säger:

"No effect related to the DF (dietary fiber) content of the diet was seen in the gastric emptying of starch "

D.v.s. tömningshastigheten för stärkelsen påverkas inte. Det är för fibrerna + vatten som tömningen sker långsamt. Så stärkelsen från havregryn tas upp snabbt (precis vad det höga GI:t säger). Insulinutsöndringen bör också bli därefter.

Studien "Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis" handlar enbart om att glygeninlagring och proteinsyntes blir högre om man intar intar mat direkt efter träning istället för 3h senare.

King Grub
2004-06-08, 11:03
Havre ger inte hög insulinutsöndring.

Am J Clin Nutr. 1988 Apr;47(4):675-82. Related Articles, Links
Particle size of wheat, maize, and oat test meals: effects on plasma glucose and insulin responses and on the rate of starch digestion in vitro.

Heaton KW, Marcus SN, Emmett PM, Bolton CH.

University Department of Medicine, Bristol Royal Infirmary, UK.

When normal volunteers ate isocaloric wheat-based meals, their plasma insulin responses (peak concentration and area under curve) increased stepwise: whole grains less than cracked grains less than coarse flour less than fine flour. Insulin responses were also greater with fine maizemeal than with whole or cracked maize grains but were similar with whole groats, rolled oats, and fine oatmeal. The peak-to-nadir swing of plasma glucose was greater with wheat flour than with cracked or whole grains. In vitro starch hydrolysis by pancreatic amylase was faster with decreasing particle size with all three cereals. Correlation with the in vivo data was imperfect. Oat-based meals evoked smaller glucose and insulin responses than wheat- or maize-based meals. Particle size influences the digestion rate and consequent metabolic effects of wheat and maize but not oats.

King Grub
2004-06-08, 11:16
It is known that exogenous fibre added to liquid meals delays gastric emptying. This study therefore looked at gastric emptying of two different solid meals in eight healthy subjects and their blood glucose responses. The meals were exactly equivalent except for the total dietary fibre content (high fibre 20 g, low fibre 4 g of dietary fibre per 1000 kcal) and supplied 870 kcal (700 kcal women), 47% of which was from carbohydrates, 36% from fats, and 17% from proteins….Total gastric emptying time was significantly reduced by fibre removal (186.0 (15.6) v 231.7 (17.3) minutes after the low and the high fibre meal, p < 0.05). Blood glucose was higher after the low fibre meal, and the area under the glycaemic curve significantly greater (226 (23.1) v 160 (20.0) mmol/min/dl-1, p < 0.05). …In conclusion, fibre naturally present in food delays gastric emptying of a solid meal, reduces the glycemic response, and delays the return of hunger.

Benini L, Castellani G, Brighenti F, Heaton KW, Brentegani MT, Casiraghi MC, Sembenini C, Pellegrini N, Fioretta A, Minniti G, et al. Gastric emptying of a solid meal is accelerated by the removal of dietary fibre naturally present in food. Gut. 1995 Jun; 36(6): 825-30.

The rate of absorption of carbohydrate from the small intestine plays a major role in determining the metabolic effects of dietary carbohydrate. Factors which reduce the rate of absorption include the nature of the starch and sugars, and the presence of vegetable proteins, fats, viscous fibre, and antinutrients, including lectins and phytates. The rate of absorption can also be manipulated by the use of specific enzyme inhibitors and by increasing the number and frequency of meals while holding caloric intake constant. All these factors contribute to the creation of what may be termed slow release or "lente carbohydrate". The slowing of small intestinal absorption, as exemplified by increased meal frequency ("nibbling"), results in reduced postprandial insulin secretion and lower low-density lipoprotein (LDL) cholesterol and apolipoprotein B concentrations. A further effect of some manipulations which reduce the rate of absorption is increased delivery of carbohydrate to the colon and its absorption after bacterial fermentation to short-chain fatty acids (SCFA).

Jenkins DJ, Josse RG, Jenkins AL, Wolever TM, Vuksan V. Implications of altering the rate of carbohydrate absorption from the gastrointestinal tract. Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Centre, St. Michael's Hospital, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario.

Infusion of lipid into the ileum delays the transit of a meal through the stomach and small intestine and could therefore influence the rate and degree of nutrient absorption…Infusions of lipid into either the duodenum or the ileum significantly reduced or abolished the immediate postprandial rises in blood glucose and insulin and significantly delayed gastric emptying. Blood glucose and insulin rose shortly after the lipid infusion terminated…Intestinal lipid can thus modify the glycaemic and insulinaemic responses to a meal, and this modulation probably explains the reduced metabolic responses to a meal containing fat compared with a fat free meal.

Welch IM, Bruce C, Hill SE, Read NW.Duodenal and ileal lipid suppresses postprandial blood glucose and insulin responses in man: possible implications for the dietary management of diabetes mellitus.

Studien "Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis" handlar enbart om att glygeninlagring och proteinsyntes blir högre om man intar intar mat direkt efter träning istället för 3h senare.

Jag syftade mer på deras slutsats att "Insulin action also appears to play an important role in controlling postexercise nutrient repletion. Insulin decreases circulating concentrations of glucose, amino acids, and lipids, promotes inward cellular transport of glucose and amino acids, enhances glycogen synthesis, stimulates adipose cells to synthesize and store fat, and promotes protein accretion. Although circulating insulin is reduced during exercise, muscle glucose transport and utilization are still enhanced with exercise as a result of improved insulin sensitivity and responsiveness. Therefore, the role of exercise-stimulated insulin action may be critical" och att havre ger dåligt insulinsvar.

-GP-
2004-06-08, 11:37
"Oat-based meals evoked smaller glucose and insulin responses than wheat- or maize-based meals"

Glucose response motsvarar GI, och att det är högre för vete och majsprodukterna är det som orsakar den högre insulinsvaret?!

De övriga studierna du nämner verka också ha att göra med att fiber eller fett kan minska hastigheten för glukossvaret = GI. Men faktum är ju att havregryn har ett högt GI, särskilt mixade (100+?), och bör därför vara likvärdigt med andra kolhydrakällor i det GI-området. Givetvis så finns det snabbare kolhydrater (druvsocker, maltodextrin, etc...) som har högre GI och ger högre insulinsvar, men havregryn är ändå relativt högt.

Är inte övertygad än :)

Zozza
2004-06-08, 12:05
Originally posted by -GP-

Bland de sämre kolhydratkällorna? Havregryn ligger kring 90 i GI och mixade havregryn ligger högre (100+ ?)

Har råa mixade havregryn ett GI på 100+? ( vill bara vara säker )

Har dom högre GI än havregryn man kör i micron?

-GP-
2004-06-08, 12:16
Originally posted by Zozza


Har råa mixade havregryn ett GI på 100+? ( vill bara vara säker )

Har dom högre GI än havregryn man kör i micron?
Finns troligen inte något uppmätt GI på mixade havregryn, men det ligger högre än omixade gryn.

Havregrynsgröt i micron: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=25133&highlight=micro

-GP-
2004-06-08, 12:23
Originally posted by aliquis
Bara en fråga på samma tema, någon koll på hur pass bra/dåliga russin kan vara? Gi är ju högt(drygt 90) och samtliga kolhydrater är sockerarter, tyvärr säkert en hel del fruktsocker men bortsett från det. Russin innehåller ju en hel del fibrer o annat med.

Vad är det vettigaste som inte är rent socker som man kan ta?
edit: rättat felaktig uppgift...

Russin har en fördelning på ca 50/50 glukos/fruktos. Pga den höga fruktoshalten kanske russin mest ska användas som en mindre del av efterträningsmålet.

I övrigt är russin är ett bra alternativ, då det även ger näring och gott om antioxidanter. Vill du ha högre GI men inte använda rena kolhydrater, så ta en titt i GI-tabellen. Någon sorts vitt bröd kanske?! Snabbris?!

aliquis
2004-06-08, 12:35
Problemet med bröd är ju att man vill ha något till, och vitt bröd är väl inte i närheten av russin vad gäller näringsinnehåll... russin o fikon kanske är vettigast trots allt.

(lite sugen på att veta vad torkad ananas, papaya o mango kan ha för gi med.)

z_bumbi
2004-06-08, 12:55
Originally posted by aliquis
Problemet med bröd är ju att man vill ha något till, och vitt bröd är väl inte i närheten av russin vad gäller näringsinnehåll... russin o fikon kanske är vettigast trots allt.

(lite sugen på att veta vad torkad ananas, papaya o mango kan ha för gi med.)

Eller så väljer du att äta det du tycker är gott och tänker inte så mycket på GI.
Torkad frukt innehåller alltid druvsocker och fruktsocker, är det mycket fruktsocker så blir det lägre gi men det iinnebär ju inte att druvsockret inte kommer ut i blodet ganska snabbt för det.
Och jo det innehåller fibrer mm men det är ju ingen katastrof om det inte är det snabbast som existerar vad gäller kolhydrater.


Mjölk och havregryn som gainer skulle jag ge en tumme upp ungefär, det är tusen gången bättre än att inte stoppa i sig något överhuvudtaget och inom två timmar har man tagit upp rejält med näring oavsett vad man äter.
Självklart ska man dock ha banan och lite kakao/oboy i, om inte för näringsinnehållet så för smaken. :D

Som vanlig måltid är det kanske lite sämre men något med fett i borde sänka upptaget en del, om man väljer att äta nötter till eller att hälla i en skvätt olja borde ge samma effekt men nötterna är godare. Att tillsätta psyllumfrön till en blanding som redan innehåller rejält med fibrer tycker jag låter överdrivet med tanke på hur tarmarna kommer att behandla maten.

King Grub
2004-06-08, 13:22
Originally posted by -GP-
"Oat-based meals evoked smaller glucose and insulin responses than wheat- or maize-based meals"

Glucose response motsvarar GI, och att det är högre för vete och majsprodukterna är det som orsakar den högre insulinsvaret?!

De övriga studierna du nämner verka också ha att göra med att fiber eller fett kan minska hastigheten för glukossvaret = GI. Men faktum är ju att havregryn har ett högt GI, särskilt mixade (100+?), och bör därför vara likvärdigt med andra kolhydrakällor i det GI-området. Givetvis så finns det snabbare kolhydrater (druvsocker, maltodextrin, etc...) som har högre GI och ger högre insulinsvar, men havregryn är ändå relativt högt.

Är inte övertygad än :)

Jag är inte heller övertygad om att det gör någon praktisk skillnad. :) Det är en helt annan sak.

Däremot har jag svårt att se en teoretiskt sämre enskild kolhydratkälla än havre, som innehåller sådana mängder av både fibrer och fett, vilket är det sista man önskar i maggen efter träningen.

Jennie-Brand Miller anger ett insulinindexvärde på 66 som medel för okokta havregryn, där GI ligger på snitt 90. Vitt bröd som 100. Havre har inte insulinsvar som direkt överensstämmer med GI.

Det beror naturligtvis på hur seriös (fanatisk?) man är, men skall man utnyttja "the window of opportunity" till att äta det man är sugen på, eller skall man utnyttja det till att ge musklerna de bästa källorna till protein och kolhydrat?

tristan
2004-06-08, 13:48
Originally posted by -GP-

Russin = druvor = druvsocker (till största del)




Russin: 29,5% glukos. 29% fruktos. och sedan lite andra sockerarter.

Zozza
2004-06-08, 14:07
Förresten.

Om man har en tallrik med micrad havregrynsgröt, hur mycket sänker man GI om man tar på en matsked krossade linfrön på gröten?


EDIT: Nu vart jag osäker, krossade linfrön sänker väl också GI?, inte bara hela linfrön som sänker GI va?

Mindek
2004-06-08, 14:07
Har gått runt med lite GI-noja över mina mixade havregryn i morgondrinken. En drink med mjölk, havregryn, vassle, banan och olja, skulle man kunna säga att den är optimal som frukost nästan :em:

King Grub
2004-06-08, 14:36
Originally posted by Zozza
Förresten.

Om man har en tallrik med micrad havregrynsgröt, hur mycket sänker man GI om man tar på en matsked krossade linfrön på gröten?


EDIT: Nu vart jag osäker, krossade linfrön sänker väl också GI?, inte bara hela linfrön som sänker GI va?

Det är krossade som sänker GI:t, inte hela. Hur mycket det sänker kan jag inte svara på. 10%? 15%? Vet ej. Jag vet inte GI:t på just din tallrik gröt till att börja med.

-GP-
2004-06-08, 14:42
Originally posted by King Grub


Jag är inte heller övertygad om att det gör någon praktisk skillnad. :) Det är en helt annan sak.

Däremot har jag svårt att se en teoretiskt sämre enskild kolhydratkälla än havre, som innehåller sådana mängder av både fibrer och fett, vilket är det sista man önskar i maggen efter träningen.

Jennie-Brand Miller anger ett insulinindexvärde på 66 som medel för okokta havregryn, där GI ligger på snitt 90. Vitt bröd som 100. Havre har inte insulinsvar som direkt överensstämmer med GI.


Intressant att insulinindexet är såpass mycket lägre än GI. Rent teoretiskt så är det rätt förbryllande. :confused:
Ska bli intressant när lite fler II-undersökningar når allmänheten...

Zozza
2004-06-08, 14:46
Originally posted by King Grub


Det är krossade som sänker GI:t, inte hela. Hur mycket det sänker kan jag inte svara på. 10%? 15%? Vet ej. Jag vet inte GI:t på just din tallrik gröt till att börja med.

Aha var det så det var :em:.

Jag har 2dl gröt vanligtvis! <- Micrade.

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-08, 17:57
Originally posted by GT_Razor
För helvete sebbe. Lägg ner nu med dina löjliga powerdrinks. Som jag redan sa tidigare idag...och som jense säger...köp en gainer för fan eller prottepulver å druvsocker. Både billigare å fan så mkt bättre. Där har du vassleprotein (det snabbaste proteinet) samt speciellt doserade snabba kolhydrater för bästa och snabbaste upptag. Dessutom kan du dricka mindre av det och smakar fan så mkt bättre än råa havregryn å pumpa i sig en hel liter mjölk sådär. Inte skonsamt för magen.


vemfan har sagt att jag skulle ha den som gainer?

den går ju dricka närtsomhelst

King Grub
2004-06-08, 18:05
Originally posted by -GP-


Intressant att insulinindexet är såpass mycket lägre än GI. Rent teoretiskt så är det rätt förbryllande. :confused:

Det är inte bara vi som tycker det.

Brand-Miller hade samma svar som på frågan om hårdost: "We just don't know." :D

aliquis
2004-06-08, 20:07
Originally posted by z_bumbi

Eller så väljer du att äta det du tycker är gott och tänker inte så mycket på GI.
Torkad frukt innehåller alltid druvsocker och fruktsocker, är det mycket fruktsocker så blir det lägre gi men det iinnebär ju inte att druvsockret inte kommer ut i blodet ganska snabbt för det.
Och jo det innehåller fibrer mm men det är ju ingen katastrof om det inte är det snabbast som existerar vad gäller kolhydrater.

Mjo, druvsockret finns ju där, och man kan naturligtvis öka kolhydratintaget till säg 100g russin för att få mer druvsocker, frågan är dock bara vad man ska med fruktsockret till då, å andra sidan ska man ju ha något att leva av på vägen hem ;D