handdator

Visa fullständig version : Snabba deffvänliga "jobbluncher" utan förberedelse hemma


Pain Barrier
2004-06-07, 20:52
Hej,

Jag funderar på alternativ till jobbluncher, som man kan fixa snabbt,
UTAN FÖRBEREDELSE HEMMA, under deffperiod.

Har tillgång till kyl, frys och micro på jobbet.

Kör nu för det mesta med Dafgårds kyckling a'la Jakob, den enda färdigrättt som jag hittills funnit någotsånär acceptabel:

25 gr protein
6 gr fett
C:a 60-65 gr kolisar, minns ej exakt, bestående av vanligt ris + en symbolisk mängd banan och gröna ärter.

Kom gärna med förslag till alternativ!!

De enda alternativ jag lyckats fantisera fram själv är typ tonfisk och grovt bröd. :(

Pain Barrier
2004-06-07, 20:59
Off topic fotnot:

Innan någon ifrågasätter proteinmängden i nämnda kycklingrätt:

Jag tar förstås ett stort glas mjölk eller en-två skopor vassle till...

Endast 25 gram blir man inte vidare tillfredställd av. :D

z_bumbi
2004-06-07, 21:02
En microkokbok?

Frysta grönsaker plus keso/kesella.

Frysta grönsaker plus vad som helst som går att fixa i micron.

Tonfisk, makrill mm på burk.

Även om det kräver förberedelser hemma så att steka upp ett par kilo kycklingbröst och sen förvara i frysen plus frysta grönsaker.

Kolhydraterna från coscos eller bröd.

Pain Barrier
2004-06-07, 21:13
Originally posted by z_bumbi
En microkokbok?

Frysta grönsaker plus keso/kesella.

Frysta grönsaker plus vad som helst som går att fixa i micron.

Tonfisk, makrill mm på burk.

Även om det kräver förberedelser hemma så att steka upp ett par kilo kycklingbröst och sen förvara i frysen plus frysta grönsaker.

Kolhydraterna från coscos eller bröd.

Bra tips!

Coscos kan man laga till direkt i micron eller??

z_bumbi
2004-06-07, 21:19
Originally posted by Pain Barrier


Bra tips!

Coscos kan man laga till direkt i micron eller??

Du värmer vattnet och sen slänger du ner coscosen, låt stå en stund. Klart.
Det funkar alltså även med en vattenkokare eller i nödfall en vanlig kaffebryggare.
Det kanske inte är det mest långsamma när det gäller kolhydrater men det är ju ingen större mängd då du ju självklart äter grönsaker till också.

B-jay
2004-06-07, 22:03
Under min deff så köpte jag på mig ett antal tonfiskburkar och hade på jobbet.

hade fryska grönsaker i frysen som jag tillagade i micron i en vanlig kopp.

till det käkade jag ett par skivor grovt bröd.

körde det varje dag i nästan 3 månader.
har tröttnat lite idag, men det är enkelt och slipper förberedas.

jakke
2004-06-07, 22:07
Koka pasta varje söndag sedan har du konserver på jobbet..

autowah
2004-06-08, 21:40
Pastasallad i olika varianter, kall mat=lägre GI.

hejduck
2004-06-08, 22:13
man ska inte käka tonfisk grabbar.
fisken är ju utrotningshotad.

plus att sättet den jagas på är helt absurt...

Pez
2004-06-09, 02:26
Originally posted by hejduck
man ska inte käka tonfisk grabbar.
fisken är ju utrotningshotad.

plus att sättet den jagas på är helt absurt...

Precis - ska det va fisk så ska det såklart vara delfin!

*Mmm...dolphin...* :D



PS. Fel forum att ta den diskussionen i hejduck.

hejduck
2004-06-09, 07:50
.Precis - ska det va fisk så ska det såklart vara delfin!

*Mmm...dolphin...*



PS. Fel forum att ta den diskussionen i hejduck.



=/, det är ju bland annat delfinerna som tar smällen av tonfiskjakten.


jag vet, men jag passade på när jag såg det

Pez
2004-06-09, 12:29
Originally posted by hejduck
=/, det är ju bland annat delfinerna som tar smällen av tonfiskjakten.
Nähä!? :rolleyes: ;)

Otur för dom att dom smakar så gott då, nu när jag bytt till delfin går jag inte tillbaka till torr tonfisk igen... no way hose :D

z_bumbi
2004-06-09, 12:45
Originally posted by Pez


Precis - ska det va fisk så ska det såklart vara delfin!

*Mmm...dolphin...* :D


Delfin är ett däggdjur.:D
Närmare bestämt..
"Delfinerna tillhör ordningen valar (Cetacea), underordningen tandvalar (Odontoceti) och familjen Delphinidae. Denna familj består av 17 släkten med totalt 31 arter. Till delfinerna hör även späckhuggare och grindvalar. Här informerar vi huvudsakligen om
de mindre delfinarterna, till exempel öresvin (Tursiops truncatus) och vanlig delfin (Delphinus delphis). Under tandvalar finns även en familj som kallas Platanistidae; floddelfiner. Dit hör bland andra gangesdelfin och indusdelfin, som båda lever i floder i Indien."

http://www.wwf.se/go.wiz?doc=1012289&-token.sid=3417050609134729213112254188040609134813

Pez
2004-06-09, 13:00
Satt och väntade på det där... :D

DTH
2004-06-09, 13:37
Originally posted by z_bumbi


Delfin är ett däggdjur.:D
Närmare bestämt..
"Delfinerna tillhör ordningen valar (Cetacea), underordningen tandvalar (Odontoceti) och familjen Delphinidae. Denna familj består av 17 släkten med totalt 31 arter. Till delfinerna hör även späckhuggare och grindvalar. Här informerar vi huvudsakligen om
de mindre delfinarterna, till exempel öresvin (Tursiops truncatus) och vanlig delfin (Delphinus delphis). Under tandvalar finns även en familj som kallas Platanistidae; floddelfiner. Dit hör bland andra gangesdelfin och indusdelfin, som båda lever i floder i Indien."

http://www.wwf.se/go.wiz?doc=1012289&-token.sid=3417050609134729213112254188040609134813


Det är en fisk! Den ser ut som en fisk. Jag bryr mig inte om hur den fixar barn. Om man skulle hitta något lejon som lägger rom, skulle man då kalla det för fisk? Jag stör mig på det här! :D
Om en person som inte vet nåt om delfiner skulle se en så skulle han/hon kappast skrika: kolla vilket däggdjur!

Wilson
2004-06-09, 15:48
Originally posted by DTH



Det är en fisk! Den ser ut som en fisk. Jag bryr mig inte om hur den fixar barn. Om man skulle hitta något lejon som lägger rom, skulle man då kalla det för fisk? Jag stör mig på det här! :D
Om en person som inte vet nåt om delfiner skulle se en så skulle han/hon kappast skrika: kolla vilket däggdjur!

kallar du valar eller kanske sälar för fisk också? ;)

Grahn
2004-06-09, 16:02
DHT om jag kastar ner dig i atlanten, blir du en fisk då med?
Definer är bara badare som aldrig bemödat sig med att gå upp ur vattnet. :D

Zilvr
2004-06-09, 22:00
Är vi inte ute o simmar lite nu :nono: tillbaka till ämnet

HenrY
2004-06-09, 22:27
Nej grabbar, gillar inte skitsnacket i denna tråd!
Håll er till ämnet, ordningen måste följas!

HenrY

(Damn, jag vill bli moderator....)

Tomten
2004-06-09, 22:39
men VARFÖR färdigmat? Förbered några dagars mat i stöten istället. Fixa en riskokare. Koka upp ett halv-ett kilo ris. Ställ in i kylskåpet (håller sig åtminstonde två dagar). Köp kyckling. Tina upp. Skär i bitar. Stek. Ställ in i kylen. Håller sig i tre-fyra dagar. Om du är lat, köp lite färdigsås, eller gör en egen sås eller salsa.

Kanske tar 15-20 min att förbereda om man räknar bort tiden det tar att tina upp kycklingen och koka riset i riskokaren.

Du tjänar pengar och inte heller är det speciellt tidskrävande om du mycket mat.

Eventuellt så kan du ju göra en rent gargantisk servering och frysa in en 10-12 matdosor. Kyckling och ris går utmärkt att frysa in.

Problemet då är att det tar lite väl lång tid att tina upp i mikron.

cez
2004-06-10, 13:24
Antingen kirrar du ett par burkar tonfisk och smarrar i dig men problemen med tonfisk om man bortser ifrån att dem är "utrotningshotade" är att det stinker skit på hela kontoret, du får sparken, alla hatar dig (har själv upplevt något liknande i plugget) sen är det ju inte speciellt gott ( om man inte sköljer ner det med juice som jag gör).
Jag tycker det låter bäst att koka ris och steka kyckling eller liknande.
Men om du ska äta micromat eller liknande lätt lagat så kan jag rekommendera Findus Feeling Great matlådor som inte har världens högsta proteinhalter men är mycket gott och rikligt på vitaminer och mineraler osv vet iof inte hur ekonomiskt det blir att äta det 5 dar i veckan men om du kan testa iaf :)

mmmmm Mango Kyckling med zuchini :D:D:D

Pain Barrier
2004-06-14, 22:21
Originally posted by Tomten
men VARFÖR färdigmat? Förbered några dagars mat i stöten istället. Fixa en riskokare. Koka upp ett halv-ett kilo ris. Ställ in i kylskåpet (håller sig åtminstonde två dagar). Köp kyckling. Tina upp. Skär i bitar. Stek. Ställ in i kylen. Håller sig i tre-fyra dagar. Om du är lat, köp lite färdigsås, eller gör en egen sås eller salsa.

Kanske tar 15-20 min att förbereda om man räknar bort tiden det tar att tina upp kycklingen och koka riset i riskokaren.

Du tjänar pengar och inte heller är det speciellt tidskrävande om du mycket mat.

Eventuellt så kan du ju göra en rent gargantisk servering och frysa in en 10-12 matdosor. Kyckling och ris går utmärkt att frysa in.

Problemet då är att det tar lite väl lång tid att tina upp i mikron.

Nästan inga problem förutom ett - disciplinen. ;)

- Efter jobbet och deffen i sig, finns det inget mer kvar av den varan...

För att inte tvingas leva på kycklingrätten jag nämnde i första inlägget deffen ut, kommer jog börja steka upp och frysa in typ kycklinglår och nötfärs (eller varför inte delfinfileer...), men där går absolut gränsen för vad som är realistiskt från en drönartyp som jag...
:D

Pain Barrier
2004-06-14, 22:24
Originally posted by cez
Antingen kirrar du ett par burkar tonfisk och smarrar i dig men problemen med tonfisk om man bortser ifrån att dem är "utrotningshotade" är att det stinker skit på hela kontoret, du får sparken, alla hatar dig (har själv upplevt något liknande i plugget) sen är det ju inte speciellt gott ( om man inte sköljer ner det med juice som jag gör).
Jag tycker det låter bäst att koka ris och steka kyckling eller liknande.
Men om du ska äta micromat eller liknande lätt lagat så kan jag rekommendera Findus Feeling Great matlådor som inte har världens högsta proteinhalter men är mycket gott och rikligt på vitaminer och mineraler osv vet iof inte hur ekonomiskt det blir att äta det 5 dar i veckan men om du kan testa iaf :)

mmmmm Mango Kyckling med zuchini :D:D:D

- Ihop med lite kött/fisk-tillskott låter det inte så dumt, värt att testa...

FUn-tex SSwinger
2004-06-15, 08:13
Börja låta lite besatt, men återigen vill jag slå ett slag för grytor, steka upp 2 kg fettsnål högrev på söndagen, vitlök championer morötter kanske lite potatis?, ta fram 5 st matlådor, fyller upp dem, slänger in det i frysen, sen är det bara gå upp, ner med en låda o dra till jobbet, veckan ut, lätt o variera, bröd ris pasta, eller så har man som sagt redan slängt ner kolhydrater i form av potatis vid uppkoket.