handdator

Visa fullständig version : Bänk SM live på Kolozzeum?!


Börje H
2004-06-07, 20:39
Jag hoppas att ingen undgått att bänkpress SM går av stapeln i Umeå kommande helg, 12-13 juni.
Om ni mot förmodan missat detta gå för bövelen in på:
www.umeapower.com eller
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20021

Vi i klubben har en förfrågan till alla Umebor på kolozzeum. Är det någon som innehar en bärbar dator och skulle vilja fungera som webansvarig under tävlingarna? Vi har möjlighet till internetuppkoppling i direkt anslutning till lyftarpodiet och det skulle en riktig kanongrej om vi kunde tillhandahålla resultaten med endast minuters fördröjning! Givetvis läggs resultaten upp på kolozzeums tävlingsforum...

Själv har vi inte möjlighet att ombesörja detta därför vore det roligt ifall någon hjälte från kolozzeum kunde rycka in!:thumbup:

Pm:a mig om det finns intresse!

:bpump:

emmzan
2004-06-07, 20:41
Det här låter som en strålande idé!!!

Tricklev
2004-06-07, 21:30
:hbang:


har ingen laptop osv men jag vill se det iaf:D

Mart|n
2004-06-07, 21:42
Prankie kanske kan offra sig? :em:

z_bumbi
2004-06-08, 12:11
Börje H: Om du inte får någon som erbjuder sig så gör vi ett försök i allmänt också, någon måste det ju finnas i Umeå som vill se tävlingarna på nära håll.

Börje H
2004-06-09, 09:34
Lite snålt intresse tycker jag!

Detta är ju en perfekt grej för nån som är intresserad av lyftning och kraftsport att vara med och hjälpa till. Och naturligtvis MÅSTE man inte ha en laptop men det blir ju mindre att bära då :thumbup:

-AG-
2004-06-09, 09:38
"Börje H", vi kommer ju att ha datorer på tävlingen. Jag och Olof diskuterade igår om olika sätt att lägga ut det på nätet efter tävlingen... men om det ska ut på nätet under tävlingens gång så kanske vi får sätta nån på uppgiften.

Börje H
2004-06-09, 09:49
Eftersom det finns draget internet till det "fasta" sekretariatet tror jag det vore bäst att ha en kille stationerad där. Men det finns även möjlighet att dra kabel till "lyftaresekretariatet" (kabel finns att tillgå). Går det att lösa utan mer folk så försöker vi det..

FinnPower
2004-06-09, 11:36
Åtminstone jag kommer att "bänka mig" hela helgen framför datorn om ni genomför den här grejen!

Lycka till på Bänk-SM, alla svedopellar! Önskar en finnboll. :cool:

:bpump:

Sparrisen
2004-06-09, 11:37
Taskig tajming att lägga Bänk-SM samma helg som Fotbolls EM börjar... ;)

Zozza
2004-06-09, 11:56
Originally posted by FinnPower
Åtminstone jag kommer att "bänka mig" hela helgen framför datorn om ni genomför den här grejen!



Ska inte du vara med på tävlingen?

Du är ju kungen av bänkpress ju :cool:

Lillgrabben
2004-06-09, 12:41
Originally posted by Zozza


Ska inte du vara med på tävlingen?

Du är ju kungen av bänkpress ju :cool:



Nja, han är väl från Finland........... :thumbup:

Zozza
2004-06-09, 12:51
Originally posted by Lillgrabben




Nja, han är väl från Finland........... :thumbup:

Ajuste, därför han har en finsk flagga som avatar =) =)

Zozza gör bort sig igen!

Hades
2004-06-09, 12:57
Det skulle vara häftigt med en webcam på tävlingen.

z_bumbi
2004-06-09, 13:04
Originally posted by SwedeForce
Taskig tajming att lägga Bänk-SM samma helg som Fotbolls EM börjar... ;)

Det går väl inte att hjälpa att fotbollen inte har någon koll på datum?


Hur går det nu? Är det någon som har erbjudit sig?
Det är en kul grej och man ser tävlingarna bra samt så har man ju chansen att träffa lite folk som tränar.
Någon måste ju vara manad?

J.Saarela
2004-06-09, 13:16
Originally posted by Zozza


Ska inte du vara med på tävlingen?

Du är ju kungen av bänkpress ju :cool:

Nej han är Presidenten av bänkpress

Börje H
2004-06-09, 13:37
Originally posted by Hades
Det skulle vara häftigt med en webcam på tävlingen.

Det vore naturligtvis bäst!

Det lutar nog åt att vi bogserar dit en fast dator och får lösa uppgiften så gott det går...

mangs
2004-06-09, 14:23
Ni skulle skaffat en sådan:
Kamera (http://www.axis.com/products/cam_210/index.htm)

Allan
2004-06-09, 17:58
Jag lägger en blänkare i Allmänt. Det kryllar ju av Umebor på forumet och hälften av dem verkar jobba med datorer. Vore ju skam om det inte gick att ordna fram hjälp!

allan

JJ
2004-06-09, 17:59
Originally posted by Allan
Jag lägger en blänkare i Allmänt. Det kryllar ju av Umebor på forumet och hälften av dem verkar jobba med datorer. Vore ju skam om det inte gick att ordna fram hjälp!

allan

Ja, och eftersom ingen av dem tränar förutom Bamse så kollar de inte här så mycket:)

Börje H
2004-06-09, 22:08
Originally posted by Allan
Jag lägger en blänkare i Allmänt. Det kryllar ju av Umebor på forumet och hälften av dem verkar jobba med datorer. Vore ju skam om det inte gick att ordna fram hjälp!

allan
:thumbup:

O.W.
2004-06-10, 16:06
Vi får se hur det blir med uppdateringarna av resultat på tävlingsdagen...förmodligen blir det någon slags resultat uppdatering.

Nu är i alla fall bygget av scen i gång mycket är gjort och mer ska göras. Jag kommer förhoppningsvis kunna lägga ut lite bilder ikväll.

O.W.
2004-06-11, 01:40
Det gick inte bra för mig men några bilder blev det av dålig kvalité.

Bilder (http://medlem.spray.se/umeapower/)

Jense
2004-06-11, 02:24
Fin scen, där kommer Mart|n trivas. All lycka till alla tävlande! hoppas på bra resultat =)

synd att man inte kunde va där o kolla.. det är trotsallt 140 mil upp =)

Börje H
2004-06-11, 06:35
Ur kaos föds ordnig...

Hoppas jag..

Allan
2004-06-11, 06:37
http://medlem.spray.se/umeapower/slides/Bild-010.jpg

Vissa jobbade så hårt att de behövde skjuts...! :D

allan

Börje H
2004-06-11, 10:14
Originally posted by Allan
http://medlem.spray.se/umeapower/slides/Bild-010.jpg

Vissa jobbade så hårt att de behövde skjuts...! :D

allan

För det första : VI ÄR UPPKOPPLADE I HALLEN!!!! :thumbup:

Sitter och blickar ut över det gigantiska scenbygget. Ljusrampen rullas precis på plats. Det kommer att bli STORT!

För det andra Marcus har chans på vinst i sin klass, -100 kg, vilket jag inte har. Därav arbetsfördelningen;)

Herkulez
2004-06-11, 10:18
nice, väntar med spänning :thumbup:

Honn
2004-06-11, 10:22
Usch. Första dagen på semestern och ni lägger tävlingen 9.30. Nåja jag hoppas den håller på ett tag så jag hinner se lite.

Såg just att de klasserna jag vill se börjar 11.15. och 13.45. Perferk. Inleder semestern med sovmorgon och en tävling att titta på.
Finns det en deltagarlista någonstans?

Grahn
2004-06-11, 10:23
Kanske redan sagts men, kommer det upp foton/filmclips någonstans eller bara resultat?

O.W.
2004-06-11, 10:45
Originally posted by Honn
Usch. Första dagen på semestern och ni lägger tävlingen 9.30. Nåja jag hoppas den håller på ett tag så jag hinner se lite.

Såg just att de klasserna jag vill se börjar 11.15. och 13.45. Perferk. Inleder semestern med sovmorgon och en tävling att titta på.
Finns det en deltagarlista någonstans?

Gå in på Umea Power www.umeapower.com
Tryck på SM affischen och sedan rullar du ner så står det en rubrik deltagarlista!!

Tyvärr kommer jag inte in på ftp:n av någon anledning så jag kan inte flytta den synligare nu. MEN den finns DÄR!

Honn
2004-06-11, 11:27
Hittade den nu. Tackar.
Jag ser fram emot att se vad Malin Eriksson och Markus Olofsson presterar. Det var ett tag sen jag såg dem lyfta.

z_bumbi
2004-06-11, 11:33
Anmälda till SM.
http://www.umeapower.com/anmalda_bank_SM04.html

Förövrigt ser jag att minst två damer som är medlemmar på Kolozzeum tävlar. Lycka till!

O.W.
2004-06-11, 11:37
Originally posted by Honn
Hittade den nu. Tackar.
Jag ser fram emot att se vad Malin Eriksson och Markus Olofsson presterar. Det var ett tag sen jag såg dem lyfta.

Malin har tyvärr inter kunnat träna på en månad så hennes form gissar jag inte är den bästa men Markus ska bli intressant och se, sen har vi David i 75:an som kan bli väldigt intressant.

Det kommer främst läggas ut resultat kanske också foton men inga videoclips från vår del. Men det brukar komma ut på nätet några dagar senare.

Tack för att du la ut länken z_bumbi

PetterT
2004-06-11, 12:06
Olof är det ok att själv ta kort och lägga ut här?
Kan för övrigt försöka ta videosnuttar med min kamera eftersom varje enskilt lyft inte behöver ta allt för lång tid. Vad har du för uppgift under tävlingarna?? Ser för övrigt fram emot lite stora killar och de där +300 lyftet/lyften. :D

O.W.
2004-06-11, 12:17
Petter och alla andra det är helt okej att ta kort och filma för att sedan lägga ut, det är bara skoj!

Ja min uppgift är väl att göra allt och helst samtidigt:D men mest blir det klovning och vara utlyftare tror jag.

Ja det finns endel intressanta klasser jag ska försöka skriva ihop något om vad man kan förvänta sig. Det är förstås mina spekulationer då jag inte har koll på allt men lite rykten hör man. Får se när det kommer... kanske om någon timme eller mitt i natt med förhoppning under dagen:angel:

O.W.
2004-06-11, 14:10
Jag ska försöka sammanfatta lite vad det finns för intressanta händelser under Bänkpress SM, det är här är helt utifrån vad jag har i huvudet, har inte tid att kolla upp något så jag reserverar mig mot fel. Endel är rykten och annat är fakta=)

Lördag

Förmiddagen (9.30) börjar otroligt intressant så det kommer verkligen att vara värt att kliva upp tidigt på lördag. Vad man kan se fram emot är Anna Olssons världsrekord försök i klass 52 kg nuvarande rekordet ligger på 120 kg. Strax efter det är det kampen i 67,5an med Niklas Jönsson och Magnus Carlsson där båda har aviserat Europa och Världsrekord så det blir åka av, en bit över 200 kg måste de upp på för de rekorden. Sen finns det förstås dom som är och hugger i hasorna på Niklas och Magnus. I de övriga klasserna på morgonen kommer det också vara andra Svenska rekord försök tror jag.

Klockan 11.15 startar damer 60-67,5 där finns det några som kommer att gå på Svenska rekord tror jag bl.a. en ny tjej i 67,5an som har svenska rekordet på 120 kg men som säkerligen kommer att höja upp det. Herrar 75 kg är en väldigt intressant klass tycker jag förstås för att jag har en klubbkamrat där, det kan bli väldigt höga resultat om alla lyckas i den klassen bland annat har Andreas Linnsén gjort 212,5 kg på träning. Hans Jönsson har blivit tippad högt men de finns de som kommer under ifrån. Mycket hög klass blir det på den klassen och jag tror att att det svenska rekordet ryker.

I tunga dam klassen har Sandra Lönn aviserat europarekord.

13.45 är det dags för 82,5 kg klassen vilken är väldigt stor så jag tror det blir en jämn och spännande tävling, jag har inte koll på vilka resultat som kan presteras men jag tror på svenskt rekord för det ligger inte överdrivet högt. Så just över 200 tror jag vinsten kan gå på. I 90 kilos klassen därefter blir det en intressant kamp mellan Fredrik Jäder nuvarande nordisk rekord hållare på 240 kg och Andreas Ståhl som jag hörde på träning har gjort över det nordiska rekordet, om det funkar på tävling så blir det en bra kamp med höga resultat.

I hundringen är det några stycken som kommer att göra upp om medaljerna där nog Hasse Dahlström drar det längsta strået, får se ifall han kan rå på sitt eget svenska rekord. För medalj bör man nog klara av 230 kg skulle jag gissa.

I 110:an vilken består av väldigt många lyfter så blir det kamp om varje plats. Borlänge säger att de ska ta två medaljer men av övriga tips jag har sett har inte mer än en av dom legat på medaljplats, så det blir nog en bra kamp uppe i toppen men jag vågar inte spekulera om några resultat.

På kvällen är det de stora grabbarna.
I 125:an och plussen så blir det stora vikter förhoppningsvis. I 125:an är det mest frågan om vad det svenska rekordet hamnar på efter ingången och därefter i fall Marcus Hirvonen sätter dit 300 kg. För en tredje plats kommer det nog krävas någonstans i trakterna av 250 kg.

Fredrik Svensson vet jag siktar på att få 300 kg och svenska mästerskapsrekordet på 301 kg ligger ju nära till hands men han ska nog inte vara helt säker då jag läst att Johnny Wahlqvist har gjort höga resultat på träning.

Vad som inte är med är veteran klasserna där det också är aviserat både Europa- och Världsrekord.

Tider (http://www.umeapower.com/starttider.htm)

FinnPower
2004-06-11, 14:59
Synd att inte Uffe Wiklund är med! Han tar ett sabbatsår i år för att satsa fullt nästa år istället, med Bänk-VM i Stockholm 30/11-4/12 som avslutning (på karriären?).

O.W.
2004-06-11, 22:16
Lite fler bilder (av sämre kvalitet)

http://medlem.spray.se/umeapower/

Jense
2004-06-11, 22:41
När man klickar på bilderna så kommer där bara upp "sidan kan inte visas"

O.W.
2004-06-12, 07:13
Hmm kanske är något fel, men för mig funkar det.

Börje H
2004-06-12, 07:48
45 minuter kvar till tävlingsstart!
Spänd förvänta i lokalen.
Många landslagslyftare och "stora grabbar" i lokalen.

Snart är det :bpump:

Allan
2004-06-12, 09:54
Kan meddela att BK kommer att länka hit. Kolla själva http://www.bk-sportsmag.se/

Tack Gymrat!


allan

larsnsor
2004-06-12, 10:34
Originally posted by Olof Wiklund
Hmm kanske är något fel, men för mig funkar det.

Funkar i Explorer men inte i Netscape!

larsnsor
2004-06-12, 10:46
Synd att ingen refererar!
Rykten säger att carlsson vann klass 67,5 kg på 197,5, jönsson tvåa på 195

larsnsor
2004-06-12, 12:09
Borlänge AK´s Lotta gjorde svenskt veteranrekord i klass 60 kg genom att lyft 52,5
Anna Olsson satt nytt världsrekord med vikten 120,5 kg.

både jönsson och Kalrsson missade rekordvikten 205 kg i klass 67,5 kg

Börje H
2004-06-12, 12:59
Ont om tid att referera direkt. Kan bara upprepa de "värsta" resultaten. Annas världsrekord var OTROLIGT imponerande att se. Tungt men distinkt!:hbang:

Våran, UMEÅ, Malin Eriksson satte nytt rekord med 113 kg i 82.5 kg´s klassen. 75:an för herrarna blev en riktig rysare..
Segrare i slutändan... DAVID ÖMAN UMEÅ POWER, med 185 kg!!
Andreas Linsén hade aviserat försök på nordiskt rekord men bommade tyvärr ut sig.

Sandra Lönn. från Borlänge, missade tyvärr ut sig på 150 kg, i + 82.5 kg.

larsnsor
2004-06-12, 13:20
Originally posted by Börje H
Ont om tid att referera direkt. Kan bara upprepa de "värsta" resultaten. Annas världsrekord var OTROLIGT imponerande att se. Tungt men distinkt!:hbang:

Våran, UMEÅ, Malin Eriksson satte nytt rekord med 113 kg i 82.5 kg´s klassen. 75:an för herrarna blev en riktig rysare..
Segrare i slutändan... DAVID ÖMAN UMEÅ POWER, med 185 kg!!
Andreas Linsén hade aviserat försök på nordiskt rekord men bommade tyvärr ut sig.

Sandra Lönn. från Borlänge, missade tyvärr ut sig på 150 kg, i + 82.5 kg.

Ajdå, hon bpmmade ur sig.
Undrar vad som var fel, det såg ju så bra ut förra veckan!
Beror kanske på vilken tröja hon valde, den nya eller gamla?

larsnsor
2004-06-12, 13:21
På http://www.styrkelyft.com/bank-sm2004.htm kommer lite resultat samt rapporteringar in oxo!

z_bumbi
2004-06-12, 15:43
67.5 damer? Slutvikt och av vem?

Börje H
2004-06-12, 19:12
senaste nytt:
Andreas ståhl tröck 240 kg i 90:an, och kom ........ 2:a :eek:
Fredrik Jäder drog det längsta strået på lättare kroppsvikt, sedan satte han nytt nordiskt rekord med 242 kg:thumbup:
Trea kom Perino Tjäder med 207,5 kg.

I 100-ingen dominerade Hans Dahlström med segerlyft på 247,5 kg och satte sedan nytt svenskt rekord med 252.5 kg.
Tvåa Mackan Olofsson från UMEÅ POWER!! Trea Jaldefors med 237,5 kg.

Undertecknad hade uppvisning på vilka fel man kan göra på lyftarpodiet och missade slutligen ut sig på 217,5 kg :D
Vinnare i 110:an blen Per Nilsson med 242,5 kg, tvåa T Neselius med 237,5 kg, trea Peter Eriksson med 232,5 kg.

I detta ögonblick så bommade precis LIllgrabben ut sig på 222,5 kg i 125:an. Rapport om övriga resultat kommer....

Så även damresultaten...

Allan
2004-06-12, 19:14
Originally posted by Börje H
Undertecknad hade uppvisning på vilka fel man kan göra på lyftarpodiet och missade slutligen ut sig på 217,5 kg :D


Skönt att du har den distansen Börje. Synd om dig i varje fall. Tog Stefan några vikter?


allan

Börje H
2004-06-12, 19:23
Stefan fick tyvärr inga vikter han heller... Vi får stå i "hall of shame" till nästa år:(

Nu skall jag slänga in bänktröjan i garderoben i ett halvår och leva i exil och bara:bpump: :eating: och :sleep:

Börje H
2004-06-12, 19:26
Föresten, "Bobbokrull" och "Bamse79" sköter sig MYCKET väl som klovare och har förhindrat ett antal krossade hakor under dagen :thumbup:

z_bumbi
2004-06-12, 19:34
Originally posted by Börje H
Fredrik Jäder drog det längsta strået på lättare kroppsvikt, sedan satte han nytt nordiskt rekord med 242 kg:thumbup:

:kickass:

I 100-ingen dominerade Hans Dahlström med segerlyft på 247,5 kg och satte sedan nytt svenskt rekord med 252.5 kg.

:kickass: :hbang:

Så även damresultaten...

För alla med barn eller som har varit barn...

Är vi framme snart? Är vi framme snart?

Dvs vi väntar tålmodigt på resultatet och sätter ingen press alls på någon eftersom vi är otåliga. :D

Börje H
2004-06-12, 19:38
Lite damresultat:
48 kg 1:a Helen Fallermo 77,5 kg
52 kg 1:a Anna Olsson 120,5 (VÄRLDSREKORD!!!!)
56 kg 1:a Maria Eriksson 95 kg
60 kg 1:a Anna-Maria Nöglegaard 112,5 kg
67,5 kg 1:a Connie Jansson 95 kg
75 kg 1:a Camilla Broström 130 kg (+140 kg i ett 4:e försök vilket är nordiskt rekord!)
82,5 kg 1:a Malin Erksson UMEÅ POWER!! 113 kg (svensk rekord!)
+82,5 kg 1:a Malin Wikberg ÖJEBYN 112,5 kg

Så dé så!

z_bumbi
2004-06-12, 19:51
Börje H: Tackar!

Nitrometan
2004-06-12, 20:24
Maria Eriksson vann igen ser jag! En gammal tant! :D
Kul att se att "känningar" visar att de kan. Hon är veteran och har varit med ett tag. :hbang:

Bobbokrull
2004-06-12, 20:27
Kan bara säga at det var grymt kul och inspirerande att få ställa upp som klovare. Inte många som har varit med och klovat upp vid ett världrekord va? ;)

Och det var lika svettigt som det var kul! Då Johnny Wahlqvist, Hirvonen & Fredrik Svensson beställde in vikter på över 280 kg så gällde det att inte stå och sova!

Nåja, nu har man då fått en uppvisning i vad råstyrka innebär! Blir spännande att se vad juniorerna presterar imorgon...


:bpump:

FinnPower
2004-06-12, 20:58
Vad bommade Svensson ut sig på, och var det för att han inte orkade upp eller blev det knöliga och ojämna lyft? Det ser väldigt obekvämt ut när han lyfter. Sällan klockrena lyft. Han brukar ha svårt att slippa ner till bröstet men råstyrkan är det inget fel på minsann!

Det var värst vad Wahlqvist fått fart på sin bänk. Men han har å andra sidan varit med ett tag och är byggd för att bänka.

Hasse Dahlström är riktigt hård när han får till det! Kul för honom att det gick vägen!

O.W.
2004-06-12, 21:09
Ja Fredrik gick in 292.5 knöligt och öjämnt, sen gick han på 295 i andra och tredje och samma sak inträffade där men vikterna kom upp. Wahlqvist fick sin ingång med tur för jag tror inte han var riktigt nere på bröstet sen var han väldigt nära att få upp 295 två gånger.

För Hirvonen gick det helt snett i första stången åkte iväg. I andra på 285 gick det också dåligt sen höjde han till 292.5 och var väldigt nära att få det men det var dåligt stopp tror jag. Tröjan var för liten med de lättare vikterna dvs han hade nog behövt gå in på 292.5 iaf.

larsnsor
2004-06-13, 12:22
Verkar gå lite bättre för oss idag iaf.
1 guld och 2 silver för våra ungdomar, juniorerna återstår...

Zacke
2004-06-13, 14:26
Originally posted by Bobbokrull
Kan bara säga at det var grymt kul och inspirerande att få ställa upp som klovare. Inte många som har varit med och klovat upp vid ett världrekord va? ;)

Och det var lika svettigt som det var kul! Då Johnny Wahlqvist, Hirvonen & Fredrik Svensson beställde in vikter på över 280 kg så gällde det att inte stå och sova!

Nåja, nu har man då fått en uppvisning i vad råstyrka innebär! Blir spännande att se vad juniorerna presterar imorgon...


:bpump:

Du var med och klovade...

Vad sysslade ni med när Linnsén bänkade? Han fick tydligen hjärnskakning. Hirvonen gjorde illa axeln...

Vore intressant att höra reflektioner från klovarhåll till dessa situationer.







OlofW, har förresten hört mkt bra om arrangemanget. Starkt jobbat!


Zacke

Bobbokrull
2004-06-13, 18:16
Zacke: Jag satt och käkade då Linnsen bänkade så jag kan inte ge dig några större reflektioner om dennes misslyckade lyft + hjärnskaning(?)! Men visst såg det hemskt ut då han fick stången över käken!

Dock var jag på "plats" då Hirvonen bommade sitt lyft på 280 kg!

Då han plötsligt tappar stången och det ligger 280 kg ochg vilar på den, ja då går det överjävligt fort!!!! Som tur var så hann jag (med min underarm) styra undan stången från hans ansikte så den gled ut på hans axel....men han kom dock igen och genomförde ytterligare 2 lyft så tydligen gick det bra (med axeln, hoppas jag)!

Tycker i överlag att alla klovarlag gjorde bra ifrån sig och hela arrangemanget flöt på hur smidigt som helst!

Allan
2004-06-13, 18:24
En fråga bara...hur rutinerade var klovarlagen? Känns ju som det krävs en del rutin för att hinna med på de vikterna? Ingen kritik alltås, utan bara en fråga.

allan

Bobbokrull
2004-06-13, 18:33
Kan egentligen bara tala för mig (och Bamse79) för vi var i samma klovarlag. Vi har så gott som ingen rutin då det gäller klovning i tävlingssammanhang MEN givetvis har vi inför detta SM tränat klovning med Umeå Power, och då gått igenom alla moment flera gånger....men visst! Ju mer man klovar desto mer rutinerad blir man!

Egentligen så spelar det dock ingen roll om det ligger 100 eller 250 kg på stången...man måste hela tiden bara beredd på att tröjan bara spricker (vilket hände på b.la 180 kg) och då har man inte många hundradelar på sig att suga tag i stången och rädda lyftaren. Men det är i det stora hela inga större svårigheter att klova, det gäller bara inte inte så och sova + att man ska helst veta hur en vikt ser ut. Det duger inte att plocka in otränade soffpotatisar då det vaknas klovning! ;)

(Detta är ju givetvis bara min syn på det hela)

Lillgrabben
2004-06-13, 19:08
Originally posted by Allan


Skönt att du har den distansen Börje. Synd om dig i varje fall. Tog Stefan några vikter?


allan


tjena!

Det var inte min dag i lördags helt enkelt, tyvärr så missade jag alla lyft.

Domarna hade bestämt sig att vara väldigt petiga för dagen med var man placerar stången ( man får inte vara nedanför bröstbenets slut) så jag var tvungen att ändra min teknik för att försöka lägga stången högre än vanligt.

Tyvärr så stämde inget för mig iom detta..

Ingången var satt till 220 vilket brukar vara en jättelätt vikt men som bommades totalt nu,

Lyft 2 gick jag på 220 igen & försökte lägga stången ännu närmare halsen då en av domarna påpekat för mig att det var för långt ner. Blev alldeles pannkaka nu.

Lyft 3 höjde jag vikten till 222,5 för att försöka komma en placering högre än vad 220 skulle ha resulterat i & tog i för kung & fostervatten, gjorde ett förvånansvärt lätt lyft utan problem, tyvärr 2-1 underkänt. Enligt en av domarna som dömde rött så hade jag inte väntat på domarsignalen ( vilket jag hade gjort ) & enligt den andre som gav mig rött så la jag stången för långt ner på bröstet ( läs magens översta del) - vilket jag mycket väl kan ha gjort.....

Summa summarum så gjorde jag mitt livs första utbomning, lite surt eftersom att jag gjort ganska bra pers på träningen för nån vecka sedan & inbillade mig att det skulle gå bra.

Åja, tillbaka till ritbordet igen efter ett par träningslediga veckor. Om det är så att man lägger stången för långt ner så är det väl bara att försöka ändra på det.

MVH

larsnsor
2004-06-13, 19:35
Originally posted by Lillgrabben



tjena!

Det var inte min dag i lördags helt enkelt, tyvärr så missade jag alla lyft.

Domarna hade bestämt sig att vara väldigt petiga för dagen med var man placerar stången ( man får inte vara nedanför bröstbenets slut) så jag var tvungen att ändra min teknik för att försöka lägga stången högre än vanligt.

Tyvärr så stämde inget för mig iom detta..

Ingången var satt till 220 vilket brukar vara en jättelätt vikt men som bommades totalt nu,

Lyft 2 gick jag på 220 igen & försökte lägga stången ännu närmare halsen då en av domarna påpekat för mig att det var för långt ner. Blev alldeles pannkaka nu.

Lyft 3 höjde jag vikten till 222,5 för att försöka komma en placering högre än vad 220 skulle ha resulterat i & tog i för kung & fostervatten, gjorde ett förvånansvärt lätt lyft utan problem, tyvärr 2-1 underkänt. Enligt en av domarna som dömde rött så hade jag inte väntat på domarsignalen ( vilket jag hade gjort ) & enligt den andre som gav mig rött så la jag stången för långt ner på bröstet ( läs magens översta del) - vilket jag mycket väl kan ha gjort.....

Summa summarum så gjorde jag mitt livs första utbomning, lite surt eftersom att jag gjort ganska bra pers på träningen för nån vecka sedan & inbillade mig att det skulle gå bra.

Åja, tillbaka till ritbordet igen efter ett par träningslediga veckor. Om det är så att man lägger stången för långt ner så är det väl bara att försöka ändra på det.

MVH

Dessvärre verkade det som om någon har sagt åt samtliga domare att om stången hamnar under bröst vårtorna så är det underkänt men så säger inte regelboken!
Det var alldeles för många urbommningar över lag!.
I klass 110 tror jag det var 18 godkända av 72 lyft!!!
Nej så här skall det inte vara, visst skall man följa regelboken, SJÄLVKLART!
Men detta är ju absurt! där man nästan inte fick igenom något!
Synd om de duktiga lyftare som hade tänkt göra bra resultat för att få åka på EM och VM, får de inte åka nu för att dom börjar praktisera en regel som inte finns?
Ska vi skicka ett B-lag dit istället för det bästa vi har?

-AG-
2004-06-13, 21:20
Bamse och Bobbo :~> Klovningen funkade klockrent och ni gjorde ett kanonjobb! Lyftare, matchare och dessutom folk i publiken berömde er när lyftarna missade lyft på löpande band... så det är inte bara smörande från mig ;)

De andra klovarna funkade också bra och man ska komma ihåg att det går väldigt fort iom de extrema tröjorna som lyftarna använder. Att ni hann med Hirvonen var imponerande eftersom att han i princip tappade stången fritt. Samma gäller Linsen. Folk får ta och fundera hur snäva tröjor man ska använda om man vill ha ett godkänt resultat.

Lars :~> Vad gäller utbomningarna är det återigen tröjorna som spökar. Med dagens tröjor kan man inte gå säkra lyft eftersom att man inte får ner stången med lätta vikter utan måste ligga relativt nära max redan på ingången och då blir det lätt teknikfel eftersom tröjan styr så mycket och många tenderar att lägga stången på magen. Jag tycker att domarna dömde helt ok.

larsnsor
2004-06-13, 22:26
Originally posted by -AG-
Bamse och Bobbo :~> Klovningen funkade klockrent och ni gjorde ett kanonjobb! Lyftare, matchare och dessutom folk i publiken berömde er när lyftarna missade lyft på löpande band... så det är inte bara smörande från mig ;)

De andra klovarna funkade också bra och man ska komma ihåg att det går väldigt fort iom de extrema tröjorna som lyftarna använder. Att ni hann med Hirvonen var imponerande eftersom att han i princip tappade stången fritt. Samma gäller Linsen. Folk får ta och fundera hur snäva tröjor man ska använda om man vill ha ett godkänt resultat.

Lars :~> Vad gäller utbomningarna är det återigen tröjorna som spökar. Med dagens tröjor kan man inte gå säkra lyft eftersom att man inte får ner stången med lätta vikter utan måste ligga relativt nära max redan på ingången och då blir det lätt teknikfel eftersom tröjan styr så mycket och många tenderar att lägga stången på magen. Jag tycker att domarna dömde helt ok.

Det kan inte bara var tröjorna som ställde till det isåfall skulle det sett lika ut på Sm 2003 samt alla andra iunt. tävlingar i år men så är inte fallet

jag har pratat med flera som säger att det vara mycket som blev underkänt för att dom i domarna tycke lade ner stången för långt ner...
Men när många erfarna lyftare som brukar få igenom sina lyft på Em och VM inte får det på ett SM så är något fel!
Samma bedömning skall gälle enligt IPF-regelbok

O.W.
2004-06-14, 00:54
Resultat Bänkpress SM 2004 (http://medlem.spray.se/wiol/)

Zacke
2004-06-14, 01:13
Bobbokrull, tack för svaret.

Kul att få läsa hur klovarna ser på nämnda händelser.

Ett problem är de nya tröjorna, där man måste ut med armbågarna och högt med stången i början av lyftet. Lätt att det tippar över mot ansiktet då.




MVH
Zacke

Bamse79
2004-06-15, 20:20
Som sagts tidigare, håller med bobbo och de andra. När det går "snett" för en lyftare går det väldigt fort och det gäller att vara koncentrerad för varje lyftare till max även om det inte är någon större vikt.

Jag tycker iaf att jag och bobbo skötte jobbet bra likaså de andra klovarna. Synd bara att det skulle smälla till i ansiktet för Linsén. trixet är väl att hålla så nära stången som möjligt, men för en del lyftare som "cyklar" upp vikten är det svårt att hålla nära för att inte stöta i stången.

För övrigt tycker jag att de bänktröjorna dom har på sig är farliga. En nedtagning en cm fel och armbågen viker sig direkt, det smäller bara till. Tacka vet jag t-shirt och shorts :thumbup: då ser man vem som är starkast + att man undviker lite skador skulle jag tro

Jorgen
2004-06-15, 21:01
Det har stått några notiser i tidningarna här nere om Johnny Wahlqvist. Imponerande att bila hela vägen från Simrishamn upp till Umeå för att göra tre lyft och sen bila heeeeeeeeelllllaaaaa vägen ner igen. Johnny klämde en hel ica-kass med bananer på nervägen, han var tydligen hungrig. :D

//Jörgen

Bamse79
2004-06-16, 12:16
Originally posted by Jorgen
Det har stått några notiser i tidningarna här nere om Johnny Wahlqvist. Imponerande att bila hela vägen från Simrishamn upp till Umeå för att göra tre lyft och sen bila heeeeeeeeelllllaaaaa vägen ner igen. Johnny klämde en hel ica-kass med bananer på nervägen, han var tydligen hungrig. :D

//Jörgen


Hehe, BIG BOYS EAT!:eating: :eating:

Kedje
2004-06-16, 16:31
..och glömde kvar halva tävlingsutrustningen i Umeå! Klydderöv!



Originally posted by Jorgen
Det har stått några notiser i tidningarna här nere om Johnny Wahlqvist. Imponerande att bila hela vägen från Simrishamn upp till Umeå för att göra tre lyft och sen bila heeeeeeeeelllllaaaaa vägen ner igen. Johnny klämde en hel ica-kass med bananer på nervägen, han var tydligen hungrig. :D

//Jörgen

Lillgrabben
2004-06-16, 17:55
Klovningen samt passarna på bänk-sm var det absolut inget fel på! Grabbarna gjorde ett mycket bra jobb, all heder åt er!

Att sen en del tävlande kör med "övertight" utrustning & inte kan hålla linjerna ->bommar lyft & tappar stången, är en helt annan sak & ska inte på ngt sätt belasta klovarna.



Peace :smokin:

Kedje
2004-06-17, 00:03
WORD!


Originally posted by Lillgrabben
Klovningen samt passarna på bänk-sm var det absolut inget fel på! Grabbarna gjorde ett mycket bra jobb, all heder åt er!

Att sen en del tävlande kör med "övertight" utrustning & inte kan hålla linjerna ->bommar lyft & tappar stången, är en helt annan sak & ska inte på ngt sätt belasta klovarna.



Peace :smokin: