handdator

Visa fullständig version : Havregrynsgröt


snej
2004-06-07, 16:16
Vilket märke/sort äter du?

Själv kör jag med Axa Havregryn hemma, och Axa fiberberikade havregryn på jobbet.

Är det egentligen någon större smakskillnad på ''vanliga'' havregryn?

Styrkebyggare
2004-06-07, 16:21
Brukar väl bli axa eller frebaco - same stuff... Såna där extrabankade gryn (typ Gyllenhammars) tror jag är sämre GI-mässigt, men jag har det inte tillräckligt färskt i minnet för att kunna motivera det på nåt vettigt sätt. Få väl se om Grubben har nåt att säga om saken...

King Grub
2004-06-07, 16:22
Originally posted by Styrkebyggare
Såna där extrabankade gryn (typ Gyllenhammars) tror jag är sämre GI-mässigt, men jag har det inte tillräckligt färskt i minnet för att kunna motivera det på nåt vettigt sätt. Få väl se om Grubben har nåt att säga om saken...

Jo, det stämmer. Ju tunnare, finare och mer behandlade gryn, desto högre GI.

-GP-
2004-06-07, 16:25
Är mest konsistensen som skiljer.

Gyllenhammars: Tunna gryn som ger en "slät" gröt. Något högre GI.

AXA: Lite grövre gryn -> något grövre konsistens. GI lägre än Gyllenhammars.

ICA & Blåvitt: Ger den grövsta konsistensen. GI något lägre.


Kör med havregryn från ica & blåvitt, ibland axa.

Edit: tar god tid på mig att skriva...

snej
2004-06-07, 16:27
Grub vad är det för sätt att passa på en havregryns-fråga? Alla vill ju veta vad grubben äter för havregryn ;)

King Grub
2004-06-07, 16:28
Originally posted by snej
Grub vad är det för sätt att passa på en havregryns-fråga? Alla vill ju veta vad grubben äter för havregryn ;)

Jag har inte provat alla, men AXA är godare än ICA.

Tolkia
2004-06-07, 16:48
Brukar inte äta själv havregrynsgröt, men i familjen är det ICAs ekologiska havregryn, "Sunda", som är favoriten. Enligt mormor och faderskapet smakar gröt på dessa gryn mer som gröten gjorde när de var små (stenåldern resp. järnåldern, ungefär med andra ord) än gröt på "vanliga" havregryn. Eftersom jag inte levde på den tiden kan jag inte utvärdera sanningshalten ...

Whey
2004-06-07, 17:10
På senaste tiden har jag kokat gröten på kvällen och kylt den över natten i kylskåpet. Inbillar mig att det sänker GI - stämmer det?

Dessvärre så har vi på senaste tiden haft Gyllenhammars gryn hemma :(

Förresten, jag läste någon stans om några "jättebra" havregryn/grynblandning med riktigt lågt gi och hög fiberhalt. Dessvärre kommer jag inte ihåg vilka "gryn" det var - någon som vet?

-GP-
2004-06-07, 17:37
Originally posted by Whey
På senaste tiden har jag kokat gröten på kvällen och kylt den över natten i kylskåpet. Inbillar mig att det sänker GI - stämmer det?

Dessvärre så har vi på senaste tiden haft Gyllenhammars gryn hemma :(

Varför göra saker så krångligt som möjligt?! Havregrynsgröt har tillräckligt lågt GI om du använder lite grövre gryn än Gyllenhammars. Slutsats: Byt till annat havregrynsmärke och skippa kylningen!!

King Grub
2004-06-07, 17:39
Originally posted by Whey
På senaste tiden har jag kokat gröten på kvällen och kylt den över natten i kylskåpet. Inbillar mig att det sänker GI - stämmer det?

Ja... men herre min skapare. :smash:

Trance
2004-06-07, 17:39
Originally posted by Whey
På senaste tiden har jag kokat gröten på kvällen och kylt den över natten i kylskåpet. Inbillar mig att det sänker GI - stämmer det?

Dessvärre så har vi på senaste tiden haft Gyllenhammars gryn hemma :(

Förresten, jag läste någon stans om några "jättebra" havregryn/grynblandning med riktigt lågt gi och hög fiberhalt. Dessvärre kommer jag inte ihåg vilka "gryn" det var - någon som vet?

Låter som en idiot grej, men men alla är väl olika besatta. Men jag är tveksam att du får ut någon nytta av det i verkligheten.

LunaSpice
2004-06-07, 17:52
Jag kör AXA fiberhavregryn. Mkt gott att göra gröt på.

Whey
2004-06-07, 18:30
Originally posted by King Grub


Ja... men herre min skapare. :smash:

Om jag inte tycket att det var gott som variation skulle jag aldrig göra det... Kall gröt är faktiskt riktigt trevligt nu på sommaren! När jag fåt tid skall jag nog testa stekt gröt också, läste om det någonstans...

Sänks GI-värdet nämnvärt när man kyler gröten 12 timmar i kylen? Ungefär hur mycket?

Eller blir det bara en kall god gröt med nästan lika högt GI?

King Grub
2004-06-07, 19:30
Originally posted by Whey
Sänks GI-värdet nämnvärt när man kyler gröten 12 timmar i kylen? Ungefär hur mycket?

Ja, det gör det, men jag kan med 99.9% säkerhet säga, att det aldrig har gjorts några studier på hur mycket. Det är inte relevant att veta för flertalet.

Callister
2004-06-07, 19:35
Havregrynsgröt. :hbang:

hallar
2004-06-07, 20:06
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Whey
På senaste tiden har jag kokat gröten på kvällen och kylt den över natten i kylskåpet. Inbillar mig att det sänker GI - stämmer det?
--------------------------------------------------------------------------------

Før att inte tala om vilken smaksensation du åstadkommer.

Få se vad har vi før musigheter i kylen, men titta hær en kall tallrik havregrynsgrøt, mm smakar och har samma konsistens som klister.

Kan med førdel ætas med någon lightsaft och før att inte tala om tonfisken man kan blanda i den, inte någon från ICA nej kvalitetsfisk från Maylaysia skall det vara :hbang:

bubbleman
2004-06-07, 21:07
Vilket märke/sort äter du?
Fiberberikade gryn ifrån AXA:hbang:
Man slipper klisterkonsistensen och smaken är godare!

Whey
2004-06-07, 21:20
Originally posted by King Grub


Ja, det gör det, men jag kan med 99.9% säkerhet säga, att det aldrig har gjorts några studier på hur mycket. Det är inte relevant att veta för flertalet.

Med dina ypperliga kunskaper kanske du kan våga dig på en gissning. Din gissning lär ju vara många gånger bättre än min i alla fall...

Whey
2004-06-07, 21:21
Originally posted by hallar
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Whey
På senaste tiden har jag kokat gröten på kvällen och kylt den över natten i kylskåpet. Inbillar mig att det sänker GI - stämmer det?
--------------------------------------------------------------------------------

Før att inte tala om vilken smaksensation du åstadkommer.

Få se vad har vi før musigheter i kylen, men titta hær en kall tallrik havregrynsgrøt, mm smakar och har samma konsistens som klister.

Kan med førdel ætas med någon lightsaft och før att inte tala om tonfisken man kan blanda i den, inte någon från ICA nej kvalitetsfisk från Maylaysia skall det vara :hbang:

Ja det är gott, men jag har aldrig testat tonfisk eller saft till. Jag hinkar bara på lite örtkryddor, vevar runt och äter med massa kanel och en frukt!

_S_e_B_B_o_X_
2004-06-07, 23:16
fiberberikat och axa fast havregryn är godast råa och gröt är inge vidare.

Yooo
2004-06-08, 13:39
Axa fiberhavregryn.... den blir godast om den får svalna en aning. :eating: