handdator

Visa fullständig version : Bra proteinkälla, ett par krav


alle
2004-06-07, 10:04
Proteinkällan ska vara:
-Inte fisk
-Billig
-Lättlagad eller helst bara äta direkt ur burken/förpackningen.
-Inte för mycket fett och kolhydrater.

Har funderat lite på keso men jag vet inte om 13 gr protein/ 100 gr keso är en höjdare?

GhostFace
2004-06-07, 10:10
Proteindrink?
- Tillsätt vatten o rör om så är det klart?

Musslor?
- Öppna och ät.

alle
2004-06-07, 10:11
Originally posted by GhostFace
Proteindrink?
- Tillsätt vatten o rör om så är det klart?

Musslor?
- Öppna och ät.
Vill helst inte ta proteindrinken mer än 2 gånger om dagen :p

Sen är musslorna också i fisk-facket.

GhostFace
2004-06-07, 10:13
Originally posted by alle_k

Vill helst inte ta proteindrinken mer än 2 gånger om dagen :p

Sen är musslorna också i fisk-facket.

Kesella?
Går att blanda ut med Funlight eller vad du vill för slags frukt för att få vilken smak du vill.

King Grub
2004-06-07, 10:14
Mager mjukost? Milkos Miniost innehåller väl runt 20 gram protein och är så gott som fett- och kolhydratfri (något gram).

alle
2004-06-07, 10:15
Originally posted by GhostFace


Kesella?
Går att blanda ut med Funlight eller vad du vill för slags frukt för att få vilken smak du vill.
Låter bra! blir o inhandla lite grejer i eftermiddag :)

Arwen
2004-06-07, 11:22
valio´s cottage cheese? 10 spänn för 38g protein och i princip 0% fett & kolhydrater

cez
2004-06-07, 13:27
Får jag bara fråga hur ni sätter i er så mycket ost för att det ska vara en bra proteinkänsla smälter ni ner allt och dricker lr hur gör ni?

King Grub
2004-06-07, 13:29
Originally posted by cez
Får jag bara fråga hur ni sätter i er så mycket ost för att det ska vara en bra proteinkänsla smälter ni ner allt och dricker lr hur gör ni?

På mackor?

Låter det smälta ner i nykokt, het pasta?

Med sked?

:eating:

aliquis
2004-06-07, 13:35
ägg

Beast
2004-06-07, 14:15
Varför i hela världen inte dricka mer än 2 prottedrinkar/dag?

alle
2004-06-07, 14:27
Originally posted by Beast
Varför i hela världen inte dricka mer än 2 prottedrinkar/dag?

Studiebidraget är inte direkt generöst och mina föräldrar vill inte betala proteinpulver och sånt.

aliquis
2004-06-07, 15:13
Frågan är ju om du ens behöver mer protein, å andra sidan skall man väl snarare se det som vad alternativet är, nämligen om man vill ha mer kolhydrater och fett.

Hur som helst, ägg finns väl asbilliga och är nyttiga, men av personliga skäl ser jag helst att du styr upp omega3-ägg från frigående höns.

Vet att min syster kan köpa billiga ägg via sin pojkväns mamma som köper av någon med egna höns eller hur det är, en karta kostade inte många kr.

Har för mig att min mor köpte typ 250-400g lax i "klump" för någon tia också, måste ju vara bra pris det med, skivad är den ju dock mycket dyrare.

Ett annat alternativ är att ersätta pasta, ris, potatis med baljväxter, om du istället käkar linser/bönor får du ju mycket mer protein, kostfibrer och ett lägre gi på köpet.

GhostFace
2004-06-07, 21:44
Originally posted by aliquis
Frågan är ju om du ens behöver mer protein, å andra sidan skall man väl snarare se det som vad alternativet är, nämligen om man vill ha mer kolhydrater och fett.

Beror väl på hur mycket protein han drar i sig idag!

Originally posted by aliquis
Hur som helst, ägg finns väl asbilliga och är nyttiga, men av personliga skäl ser jag helst att du styr upp omega3-ägg från frigående höns.

Vad kostar de Omega3-berikade äggen?

Originally posted by aliquis
Ett annat alternativ är att ersätta pasta, ris, potatis med baljväxter, om du istället käkar linser/bönor får du ju mycket mer protein, kostfibrer och ett lägre gi på köpet.

Det är inte alla som har en anpassad mage till att käka mycket linser & bönor dock, för mycket gaser eller t.o.m. diarré kan vara som följd. Men bra att du listar alternativ!

alle
2004-06-08, 12:38
Har testat keso nu men mår illa av smaken, börjar se mörkt ut det här :/

Whey
2004-06-08, 13:35
Sojabönor, måste kokas, 10 kr/500g = nästan 200g protein!
Rostade sojabönor, äts direkt ur påsen, 10kr/150g = ca. 55g protein
Sojamjöl, kokar du det med mjölk så får du sojamjölk, 10kr/300g(tror jag)... i.s.f. ca. 120 g protein

GhostFace
2004-06-08, 16:29
Originally posted by alle_k
Har testat keso nu men mår illa av smaken, börjar se mörkt ut det här :/

Har du prövat att blanda det med ex. sylt? Funlight?

Mac
2004-06-08, 21:23
mager mjukost från milko som King Grub skrev om....är guld värd hur god som helst!

King Grub
2004-06-09, 08:54
Originally posted by Mac
mager mjukost från milko som King Grub skrev om....är guld värd hur god som helst!

Ännu godare blir den om man tolerar en något högre fetthalt (4 gram per 100), eftersom man då kan välja skink- eller räksmak, t ex. Och den är GOOOOOD!

Örjan
2004-06-09, 09:17
Originally posted by Mac
mager mjukost från milko som King Grub skrev om....är guld värd hur god som helst!

:eating: Sitter just nu och äter ett par ostfrallor med sådan på faktiskt, 4% fett, 17% protein har jag för mig. Men det blir ju inga mängder man får i sig iaf.

:em: Vad är alla dessa linser, groddar och bönor för något? Och baljväxter och allt det där konstiga?

King Grub
2004-06-09, 09:36
Men det blir ju inga mängder man får i sig iaf.

Det är bara att väga upp en 100 gram eller så och äta, det.

:em: Vad är alla dessa linser, groddar och bönor för något? Och baljväxter och allt det där konstiga?

Skämt eller allvar?