handdator

Visa fullständig version : ABCDE-studie


mangs
2004-03-26, 14:55
ABCDE-studie,


Hej alla, jag tänkte genomföra en liten egen ABCDE-diet studie framåt hösten. ABCDE står för Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise och innebär i stora drag att man i korta perioder överäter för att sedan följa upp detta med en kort dietfas. Även träningen kommer att variera beroende på vilken fas man är i. Under Överätningsfasen kör man fler och tyngre styrkepass medan man under dietfasen kör färre renodlade styrkepass och mer förbränningsträning.
Tanken är inte att det är vi som är medlemmar på Kolozzeum som tillsammans skall stå för jobbet i denna undersökning. Det som krävs är då ett antal (10-15) medlemmar som är med och delger sina mått/resultat både före och efter undersökningen.
Det hela kommer pågå i nästan 10 veckor med start i augusti-september någon gång. Upplägget bör se ut enligt följande

9 dagar Överätningsfas
14 dagar Dietfas
9 dagar Överätningsfas
14 dagar Dietfas
9 dagar Överätningsfas
14 dagar Dietfas

Under överätningsfasen skall individen ligga på ca 140% av sin normala förbrukning och under dietfasen på ca 90%. Dvs. en person med förbrukningen 3000 kcal om dagen skall i runda slängar ligga på 4200 kcal under 9 dagar för att sedan sänka intaget till 2700kcal under 14 dagar.


Utformningen kan ju diskuteras framöver men för att få fram ett vettigt underlag så är nog minimikravet att deltagaren styrketränat aktivt i minst 2-3 år och därför kommit över stadiet för "nybörjarökningar".

Studiens resultat kommer givetvis läggas upp på Kolozzeum så att alla kan se vad vi kommit fram till. Jag samordnar resultaten och kommer själv givetvis att ingå i deltagargruppen. Det som krävs av deltagarna förutom minst 2-3 års erfarenhet av styrketräning är att ni är villiga att ställa upp med före och efter mått och resultat på styrkeförändring under de 10 veckorna. jag vill även att ni skickar in era mått efter varje avslutad period.


De mått jag vill ha är:

Överarmens mått spänd men utan pump
Bröst (över bröstvårtorna)
Midja (över naveln)
Lår (på största stället)
Vad (på största stället)
Fett% Om ni har möjlighet till detta.

Det viktiga är inte måtten i sig utan vilka förändraingar som kommer att göras. Därför är det viktigt att ni mäter er vid ungefär samma tillfälle varje gång. tex på morgonen innan frukost.


Eftersom alla kör olika upplägg av sin träning och olika övningar mm mm kan det vara svårt att få fram en gemensam lösning för att mäta styrkeförändringen men om vi använder oss av de övningar vi kör frekvent och har bra koll på kan ju det räcka. Det intressant är ju inte att se att deltagare X tar 100 kilo i bänkpress utan det intressant är att se förändringen och helheten hos gruppen. För att detta skall fungera bör varje deltagare lämna in sina resultat på minst en övning/muskelgrupp som de brukar köra. Förslagsvis skulle det kunna vara

Bänkpress
Marklyft
Knäböj
Vadpress
Curl m stång
Chins
Liggande Tricepspress
Militärpress
Underarmscurl
Crunches

Resultatet behöver ej vara av typen 1RM dvs "one rep maximum" utan det kan även vara tex 8x50kg.



Jag antar att jag är ute i ganska god tid eftersom jag vill känna av hur stort intresse det finns här på Kolo. Med tanke på att många av oss ändå hänger så gott som dagligen kan man ju försöka göra något produktivt av det hela. Mig veterligen har det inte gjorts någon liknande undersökning här. Så skicka gärna in en intresseanmälan, antingen i denna tråd eller via PM.

Jag kommer återkomma med mer info framöver.


mvh Magnus

PS Någon moderator får gärna flytta denna tråden till ett annat forum om inte den passar in här.

z_bumbi
2004-03-26, 15:19
Förändringar som jag skulle funder på.

Reglera bara mängen konditionsträning och kalorierna men kör styrketräningen som vanligt.

Drar man ner styrketräningen så sänker man förbränningen och måste ligga lägre med kalorierna.

ex "Bulk" 3-4 styrke och 2-3 kondition
"Deff" 3-4 styrke och 3-5 kondition/förbränning

Kaloriskillnaden får man reglera efter hur man har förändrat träningensupplägget.

Intressant tanke med ett större test. :thumbup:

kharon
2004-03-26, 15:27
Originally posted by mangs
[
De mått jag vill ha är:

Överarmens mått spänd men utan pump
Bröst (över bröstvårtorna)
Midja (över naveln)
Lår (på största stället)
Vad (på största stället)
Fett% Om ni har möjlighet till detta.
[/B]

Fett% skall vara obligatoriskt mätt med kaliper eller med så tillförlitlig metod som möjligt, eftersom majoriteten av de jag hört om som kört ABCDE blivit feta på kuppen. Ingen idé att öka flera cm om ökningen består av fläsk.

En idé skulle vara att ha en grupp där nybörjare får delta i för att jämföra med. På så vis diskrimineras ingen, utan alla får delta om dom vill. Kanske det t.o.m är bra för newbies att lära sig äta ordentligt...

I övrigt är det ett intressant initiativ och jag anmäler mig som intresserad av att delta, även om jag bestämmer mig slutligt innan projektet kör igång.

mangs
2004-03-26, 15:40
Tack för era kommentarer,

En av anledningarna till att jag är tidigt ute är just att vi tillsammans kan få fram en intressant undersökning.

Bumbi: Det är nog sant som du säger att man inte skall låta för många faktorer spela in utan låta styrketräningen vara någorlunda lik under båda faserna.

Kharon: Kul att du eventuellt vill vara med. Givetvis är det bra om deltagaran har tillgång till kaliper-mätning men att enbart mäta midjan och viktuppgången skulle ge ett litet hum i värsta fall.

Givetvis skulle vi kunna lägga till även en nybörjargrupp och se hur de förändras men eftersom så mycket annat spelar roll i början så vet jag inte hur pass tillförlitliga dessa resultat blir. Men visst vi kör på det med så ingen känner sig utanför.

:thumbup:

Cinnamon
2004-03-26, 17:26
Jag kommer att ha tränat i åtta månader ganska exakt när experimentet är tänkt att börja så då borde jag rimligtvis klassas som nybörjare. Om det blir tal om en sådan grupp är jag jättesugen på å va med. Det är kul med experiment :thumbup:!

kharon
2004-03-26, 17:33
Det skulle ju kanske vara idé att kontakta skaparen Torbjörn Åkerfeldt på Uppsala (?) Universitet och se vad han har att säga om vårt experiment.
Jag vet att upplägget har reviderats en del sedan det först skapades, antalet diet-dagar har höjts t.ex.

I vilket fall som helst skulle han säkert gilla vårt projekt, och säkert ge tips och vägledning! :)

acidbl00d
2004-03-26, 22:30
Jag är inte omöjlig ställa upp... kika träningsdagbok om vill veta mer...

tequilla
2004-03-26, 23:49
Är oxå sugen på att testa, låter kul de dära.
Har kaliper o allt man behöver dessutom ;)

Vet att du vill vara ute i god tid men är inte aug/sep lite väl långt framme?

pettan85
2004-03-27, 01:12
Mycket intressant Mangs, bra initiativ :thumbup: Jag ställer gärna upp om jag kan vill säga, man vet ju aldrig vad man sysslar med i augusti-september

mangs
2004-03-27, 10:23
Tackar,

Jag skall nog kontakta Torbjörn Åkerfeldt och höra vad han har att säga och se ifall han kan komma med lämpliga tips.

Iom att vi är ute i så god tid så kan vi ju låta många vara med i undersökningen och vi kan ju utforma den allt efter som. Ni som har anmält ert intresse är noterade (givetvis är ju inte detta bindande).

Det är möjligt att vi skulle börjat tidgare men under våren deffar många och sommaren är en svår tid att samordna allt så det får bli i augusti-spetember vi drar igång. Jag återkommer.

Micke_B
2004-03-27, 10:52
Kanske jag kan prova jag med, provade lite förra året, men körde 12Diet/12Äta upplägg då och jag åt mer 160-180% av min energiförbrukning under ätardagarna, kanske 70% under dieteten, kommer inte ihåg riktigt. Mycket stryka å fläsk som reulltat. Men är det efter sommaren så kvittar det. ;) tänkte ändå bulka lite så så ...

mangs
2004-03-29, 11:26
Hej igen,

jag har nu kontaktat Torbjörn ang. ABCDE. jag hoppa och tror att vi kan få fram en riktigt givande undersökning till hösten så det är bara till att anmäla ert intresse att deltaga i denna tråden.

Calleman
2004-03-29, 12:05
Jag har själv haft funderingar på att testa ABCDE-metoden och ställer därför gärna upp på en undersökning. På det viset piskar man sig själv att verkligen göra det.

Jag anmäler mitt intresse och kommer följa vad som händer här med tiden.

Cinnamon
2004-03-29, 14:03
Hur går man yillväga när man ska mäta upp matintaget? Ska man använda sig av nått program för att få exakta siffror eller är det bara att gå in för att "glufsa" flera gånger om dagen?

mangs
2004-03-29, 18:58
Enligt studien skall man ligga på ca 140% av sitt normala intag. Jag vet inte hur pass exakt denna siffra skall följas men det kan jag nog återkomma med. Dock är det som så att man skall äta bra mat under hela perioden. Överskottet skall inte bestå av godis. ;)

Castro
2004-03-29, 19:44
Jag ställer gärna upp i undersökningen om jag får! Jag har bra koll på allting så mig kan ni lita på :)

Wilson
2004-05-06, 00:25
Jag är intresserad av denna metod, har funderat på att testa denna. Men ifall ni ska göra det till hösten blir det lite sent för min del... det är lång tid tills dess och det är inte säkert jag har tillgång till internet så mycket då eller har tid att sköta träningen så bra.

mangs
2004-05-06, 08:07
Undersökningen lär ske till hösten då de flesta då är tillbaka från semestrar etc. Du är välkommen att deltaga om du får tid över.

smalisen
2004-05-06, 13:33
Har du någon länk till information o.s.v?

lauria
2004-05-06, 13:49
Jag är med utan problem...Du kan väl medela i Träning - Vikter & Kondition samma dag som starten går..




////Tobbe

dude
2004-05-06, 14:16
tjo jag är med på min egna variant. 3 veckor bulk, 2veckor deff.

underbulk styrketräning 3-1-3 schema 7000kcal

under deff sl träning 3ggr i veckan. 2500-3000

ska börja med det efter sommarn.

Wilson
2004-05-06, 15:38
Är lite sugen på att testa en egen variant genom att bara köra 7 dagars bulk och kanske lika många dagars deff.
Vad tror du om det mangs?

för skulle jag köra 12 dagar med kanske ett + på 1000 kcal skulle jag ju gå upp kanske 1,5 kg fett. Det är en hel del... undrar ifall det inte vore bättre att köra en kortare cykel på abcde-dieten.

aliquis
2004-05-06, 15:42
wilson: I den senare varianten är det väl typ 9 dagar bulk och 16 dagar deff eller något? Kommer inte ihåg riktigt, men den har ju uppdaterats lite,

dude
2004-05-06, 15:43
Originally posted by Wilson
Är lite sugen på att testa en egen variant genom att bara köra 7 dagars bulk och kanske lika många dagars deff.
Vad tror du om det mangs?

för skulle jag köra 12 dagar med kanske ett + på 1000 kcal skulle jag ju gå upp kanske 1,5 kg fett. Det är en hel del... undrar ifall det inte vore bättre att köra en kortare cykel på abcde-dieten.

varför är du rädd att lägga på dig fett??

smalisen
2004-05-06, 15:52
Originally posted by aliquis
wilson: I den senare varianten är det väl typ 9 dagar bulk och 16 dagar deff eller något? Kommer inte ihåg riktigt, men den har ju uppdaterats lite,

Har för mig att det var 12/14 eller 10/14...men som sagt..finns många olika varianter. Frågan är, vad ska vara längst, bulken eller deffen?

Wilson
2004-05-06, 16:09
Originally posted by dude


varför är du rädd att lägga på dig fett??

inte rädd... det mesta fett sätter sig kring ansiktet på mig. Därför försöker jag åtminstone undvika att lägga på mig alltför mycket fett... har ju varit lite bulkigare under senaste halvåret. Inget jag är rädd för men för tillfället känner jag inte för att bli lika bulkig igen. Det kanske inte verkar så farligt för er att det bli rund i ansiktet men det är inte så jävla roligt att ha en massa fett där... det är ett ställe som jag tycker är riktigt drygt.
men kan tänka mig pröva dieten och kanske lägga på mig 1 kg fett eller så för att sedan deffa bort det.

Smalisen: deffen borde vara längst. tycker jag iaf.

aliquis
2004-05-06, 17:20
Precis, deffen längst.

Jag är så glad över mitt fett i ansiktet, slipper jag se ut som en insjunken apa :(

smalisen
2004-05-06, 19:48
Originally posted by aliquis
Precis, deffen längst.

Jag är så glad över mitt fett i ansiktet, slipper jag se ut som en insjunken apa :(

Ok, vi säger att deffen är längre då. Men HUR mycket längre blir frågan? 12/14 är det inte så stor skillnad på. 9/16 låter lite för mycket. 12/16 är kanske en bra kombination, eller?

Jag är dock lite tveksam till att deffen sak vara längre än bulken. Det känns helt enkelt fel. 16/12 tror jag nog är bäst. Lite mindre deff än bulk. GAH vad krångligt!

kharon
2004-05-06, 20:09
bulka så länge att ni lagt på er den mängd fett ni klarar av att bli av med under deffen.

Säg att ni under en 12 dagars bulkfas lägger på er 1kg fett (och lite muskler förhoppningsvis), sedan deffar ni i 2 veckor och går ner 0.5kg fett varje vecka.

smalisen
2004-05-06, 20:12
Efter ett tags läsande nu i böcker och på internet har jag kommit fram till att bulken max får vara i tolv dagar. Men hur lång tid kan man deffa innan det blir skadligt och tar på musklerna?

Wilson
2004-05-06, 21:15
Originally posted by smalisen
Efter ett tags läsande nu i böcker och på internet har jag kommit fram till att bulken max får vara i tolv dagar. Men hur lång tid kan man deffa innan det blir skadligt och tar på musklerna?

deffa så länge du känner att du behöver. att gå ner ca 0,5 kg/vecka är väl ganska lagom, så har du lagt på dig ca 1 kg fett kan du ju ta två veckors deff.

Jag tänkte testa bulka så länge jag tycker det blir nödvändigt... kanske bara blir 7 dagar för att sedan kanske följa efter med deff på 14 dagar. Jag börjar nog om en vecka ungefär och kommer följa upp med resultat :thumbup:

Fatalist
2004-05-07, 09:44
Jag är intresserad av att vara med, delvis för att jag är duktig på att äta men också för att jag aldrig genomfört en riktig deff, så detta kan vara en bra erfarenhet frammåt.

aliquis
2004-05-07, 12:04
Deffen i ABCDE-dieten är väl 0-10% energiunderskott så den är väl inte särskilt hård.

mangs
2004-05-07, 12:20
Kul att det finns sådant stort intresse, just nu sitter jag lite tight till med tiden men denna länkern förklarar lite grundläggande tankesättet bakom ABCDE.

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=499

Min tanke är att vi själva skall komma överens över ett upplägg som vi sedan kör på under en viss period och ni rapporterar in era resultat som jag sedan sammanställer. Exakt hur många dagars bulk/deff vi kommer köra är ännu int bstämt men de flesta verkar förespråka 9 dagar bulk på ca 130-140% och sedan deff i 12-15 dagar på 90-100%.

Jag återkommer med mer info framöver.

kharon
2004-05-07, 12:50
Originally posted by aliquis
Deffen i ABCDE-dieten är väl 0-10% energiunderskott så den är väl inte särskilt hård.

Jag skulle i alla fall deffa som vanligt; ligga 500kcal under +-

Och jag föreslår att vi alla följer detta, eftersom det brukar vara kutym vid deff... vad säger ni?

mangs
2004-05-07, 13:25
Jo, 500 kcal - från +/-0 låter vettigt under deff-delen.

aliquis
2004-05-07, 15:05
http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp

där läste jag mitt mesta om abcde-dieten innan, säger lite mer än vad paulun gör.

William
2004-05-07, 15:10
Jag talade med TÅ angående artikeln i Muscle Media och han sa att artikeln var felaktig och infon var förvriden. Bill Phillips hade tydligen förvridit det mesta av det TÅ hade sagt.

TÅ sa även att man inte behöver äta speciellt mycket i bulkfasen, det skulle tydligen räcka med att äta 5-600 kcal mer bara.

Mvh

William

z_bumbi
2004-05-07, 15:42
Originally posted by Wilson


deffa så länge du känner att du behöver. att gå ner ca 0,5 kg/vecka är väl ganska lagom, så har du lagt på dig ca 1 kg fett kan du ju ta två veckors deff.

Jag tänkte testa bulka så länge jag tycker det blir nödvändigt... kanske bara blir 7 dagar för att sedan kanske följa efter med deff på 14 dagar. Jag börjar nog om en vecka ungefär och kommer följa upp med resultat :thumbup:

Du lägger på dig ett kilo fett på en vecka?

William: Jag tyckte siffrorna var skumma förut, är det 500 kcal under också?

William
2004-05-07, 16:01
Originally posted by z_bumbi




William: Jag tyckte siffrorna var skumma förut, är det 500 kcal under också?

Jag kommer tyvärr inte ihåg, det var över två år sen vi talades vid. Men antagligen funkar det att bara gå tillbaka till ursprungsläget men det verkar ju vettigt att sänka 500 under urspungsläget så att man får en skillnad på 1000 kcal mellan bulk och deff. Speciellt med tanke på att man ska dra ner aktivitetsnivån också.

Har dock glömt bort resonemanget bakom hela dieten. Det verkar inte finnas alltför många mekanistiska förklaringar till teorin.

Den låter dock väldigt positiv.

Mvh

William

z_bumbi
2004-05-07, 16:11
William: Det finns numera en teori om att man bör stabilisera sig på nollnivån i ca 2 veckor om man går från bulk till deff eller tvärt om.
Jag har inte läst vad det är som gör att det ska funka så bra men det finns väl kanske en anknytning till ABCDE genom att tidsangivelserna inte skiljer så mycket från varandra?

Kombinerar man det med ABCDE bli det iofs två veckor bulk, två veckor nollnivå och två veckor deff så nu krånglade jag till det mer än vad jag tillförde tror jag. :D

Wilson
2004-05-07, 16:12
Originally posted by z_bumbi

Du lägger på dig ett kilo fett på en vecka?


tror inte jag lyckats göra det nån gång men äter man 1000 kcal över sitt behov i 7 dar borde man gå upp nästan 1 kg. eller?

Jag har också funderat på ifall det inte skulle räcka med ca +500 kcal. Det borde ge en hel del utsöndringar av anabola hormoner det med.

z_bumbi
2004-05-07, 16:16
Originally posted by Wilson

tror inte jag lyckats göra det nån gång men äter man 1000 kcal över sitt behov i 7 dar borde man gå upp nästan 1 kg. eller?

Jag har också funderat på ifall det inte skulle räcka med ca +500 kcal. Det borde ge en hel del utsöndringar av anabola hormoner det med.

Det går ett hel del för att bygga musklerna också och på så kort tid som en vecka verkar det svårt med ett kilo fett.
Sen framkom det väl nyss att 500-600 kcal var ungefär lagom att ligga på i överskott, William har koll på kosten (mer än de flesta) och har han pratat med upphovsmannen så är den uppgiften säker.

William
2004-05-07, 16:30
Originally posted by z_bumbi
William: Det finns numera en teori om att man bör stabilisera sig på nollnivån i ca 2 veckor om man går från bulk till deff eller tvärt om.
Jag har inte läst vad det är som gör att det ska funka så bra men det finns väl kanske en anknytning till ABCDE genom att tidsangivelserna inte skiljer så mycket från varandra?

Kombinerar man det med ABCDE bli det iofs två veckor bulk, två veckor nollnivå och två veckor deff så nu krånglade jag till det mer än vad jag tillförde tror jag. :D

Det låter intressant men har du nån aning om vad teorin bygger på?

Känns dock jobbigt att en hel cykel ska ta 6 veckor:)

Cinnamon
2004-05-08, 13:45
Det jag tycker verkar vara svårt med det hela är att lägga upp kosten så man bulkar resp deffar. Det räcker väl inte bara med att ligga på rätt kalori-intag, man måste väl få i sig protein och kolhydrater så det stämmer också? Det skulle iallafall vara kul att prova på en bulk/deff -preiod så man får känna på det.

mangs
2004-08-09, 12:49
Jaha, då är väl somamren strax över och det skall bli dags för mig att dra igång denna studien, anmäl gärna ert intresse i denna tråden.

pellepedal
2004-08-09, 14:33
Om det ska vara en test av ABCDE-dieten är det väl lämpligt att man kör efter de direktiv och perioder som upphovsmannen uppgett, och inte nåt system som liknar ABCDE på ett ungefär, eller?

aliquis
2004-08-09, 15:19
Jag skulle inte fixa att ha precis koll på kalorier, utan skulle isf överäta "lite mer än vad jag behöver" och sedan äta "så jag inte är ashungrig".
Med tanke på att det sägs att de flesta visserligen ökade i muskler men även blev fetare av det hela så kanske det vore vettigare att följa delta1250 som någon annan skrev om? Dvs:

5 dagars underätning, -500kcal
5 dagars överätning, +750kcal

En cykel ger totalt +1250 kcal, ökningarna låg på runt 1.5-2lbs/månad, dvs knappt 1kg.
Det hela var även kopplat till ett träningsupplägg modell någon typ av bootcamp(?) för underätning och GVT för överätning.
(Under den första körde man övningar med 30s vila för att få ut maximalt med GH, under den senare körde man 10set med 10reps/övning och bara 1 övning/muskelgrupp på en vikt av ca 60% 1RM.)

Flex
2004-08-10, 23:59
Personligen har jag planerat en ABCDE -runda till 1a sept. Hade tänkt köra 12 Dagar bulk och 16 dagar deff eftersom TÅ förespråkar de.

Hade tänkt ligga på +1500 Kcal under bulk. Och ligga på normala intaget under deff kombinerat med cardio.

Ställer gärna upp med resultat m.m
Har du fått nån respons av Torbjörn ? Kanske finns de nå fler tips han kan gå ut med.

/Flex

mangs
2004-08-11, 12:57
Jag har kontaktat TÅ men inte fått några svar. Upplägget du kör på låter ju vettigt och ungefär vad jga tänkt mig. 1a September låter ju oxå som en bra dag att dra igång första bulp-perioden.

mvh Mangs

mangs
2004-08-30, 09:43
Vet inte hur stort intresset är av denna ABCDE-diet men jag har redan smygstartat själv och vi kan väl komma överens om följande.

De som deltar skall bulka i 12 dagar och deffa i 16 dagar. Under bulkfasen skall man ligga på 500-750 kcal + från normalt +/-0 och sedan ligger man på ca -500kcal under deff-fasen. Detta gör att man på en cykel på 4 veckor ligger kring +/- 0 i kcal-intag.


Studien kommer vara i 12 veckor. Alltså 3 bulk och 3 deff-faser.


Flera personer har redan anmält sitt intresse och de kommer bli kontaktade via PM.

Övriga som är intressrade var vänlig att anmäl ert intresse i tråden.


Ni behöver inte starta just 1e september men för att vara med bör ni ha koll på kosten och hur mycket ni får i er. Dessutom bör ni vara vana vid måttbandet då ni bör mäta er både före och efter varje fas. Även er maxstyrka bör nåteras både före och efter dieten. Ni får själva föra statistik där hemma i ett Excel-ark eller liknande och sedan skicka denna infon till mig så kan jag sammanställa det hela någon gång i November. Därför bör ni starta så fort som möjligt. Skika mig ett PM med den allmänna infon nedan samt "Före" infon så skall jag lägga upp er i min studie. Sedan kan ni själva välja om ni vill skicka mig infon efter varje cykel eller när det hela är slut.


Något i denna stilen:
Allmän info:
Ålder, Hur länge ni tränat, längd, vikt, antal träningspass i veckan.


Före:
Vikt och mått + fett%.
Maxtyrka i några Basövningar typ Bänk,mark,knäböj,chins,dips, skivstångscurl
Bulk 1 12 dagar
Vikt och mått + fett%.
Deff 2 16 dagar
Vikt och mått + fett%.
Bulk 2 12 dagar
Vikt och mått + fett%.
Deff 3 16 dagar
Vikt och mått + fett%.
Bulk 3 12 dagar
Vikt och mått + fett%.
Deff 1 16 dagar
Vikt och mått + fett%.
Maxtyrka i några Basövningar typ Bänk,mark,knäböj,chins,dips, skivstångscurl


De mått jag vill ha är:

Överarmens mått spänd men utan pump
Bröst (över bröstvårtorna)
Midja (över naveln)
Stuss
Lår (på största stället)
Vad (på största stället)
Fett% Om ni har möjlighet till detta.

Det viktiga är inte måtten i sig utan vilka förändringar som kommer att göras. Därför är det viktigt att ni mäter er vid ungefär samma tillfälle varje gång. tex på morgonen innan frukost.

Nalken
2005-05-18, 22:30
Hur gick det med det här testet egentligen?

Jag var på en föreläsning med Torbjörn idag.
Det var flera som talade men det var bara han som hade något vettigt att säga.

Jag är lite sugen på att testa abcde-dieten..

Sniggel
2007-02-25, 01:53
Hur gick det med det här testet egentligen?

Jag var på en föreläsning med Torbjörn idag.
Det var flera som talade men det var bara han som hade något vettigt att säga.

Jag är lite sugen på att testa abcde-dieten..

bump
Hur gick det mangs, blev det något resultat att sammanställa?

Sniggel
2007-02-26, 22:15
bump
Hur gick det mangs, blev det något resultat att sammanställa?

Bump nummer 2!
Någon annan som testat ABCDE sedan det diskuterades här på brädan?
Funderar själv att köra den efter jag deffat klart även om den är rätt kontroversiell och folk har vitt skilda erfarenheter.
Det låter som ett kul upplägg iaf.

bravotrainer
2007-04-19, 11:34
Jag undrar också om det är någon som har testat ABCDE och vill dela med sig sin erfarenhet av den? Någon resultat som sammanställdes? Har själv skrivit ett mail till Torbjörn Åkerfeldt angående forskningen men fick inget svar! Hittade inget om "ABCD forskningen" i Uppsala Universitetets hemsida. Är det någon som vet om den är avslutat? Det vore intressant att veta!

machine gun
2007-04-19, 18:45
Vi ska ha föreläsning med Torbjörn Åkerfeldt på måndag, fast angående "Laboratorievärden med inriktning mot diabetes". Ska se om jag kan försöka sneaka in någon fråga om ABCDE-dieten ;)

Robban
2007-04-19, 18:57
Jag har testat. Det är ett utmärkt sätt att bli fet på. Det fungerar!

Englund
2007-04-19, 19:26
Jag har testat. Det är ett utmärkt sätt att bli fet på. Det fungerar!

Om du blev fet på kuppen så har du inte följt instruktionerna.

King Grub
2007-04-19, 19:27
Dom jag känner som följde den till punkt och pricka när den var het, tyckte det gick jättebra i ett par veckor, men efter avslutat program var dom bara fetare, och efter att ha rättat till den saken, var det inte mycket över +-0.

Robban
2007-04-19, 19:33
Om du blev fet på kuppen så har du inte följt instruktionerna.

Jag följde det, tro mig. Har dock tagit med mig mycket från studien som är väldigt intressant. Jag tror på konceptet. Felet är för långa perioder. Jag kör det fast under en vecka. Fem dagar deff och två dagar bulk. Det är grymt bra! Har gjort så i 4-5 år nu...

Sniggel
2007-04-20, 10:46
Jag följde det, tro mig. Har dock tagit med mig mycket från studien som är väldigt intressant. Jag tror på konceptet. Felet är för långa perioder. Jag kör det fast under en vecka. Fem dagar deff och två dagar bulk. Det är grymt bra! Har gjort så i 4-5 år nu...

Att du orkar deffa 5 av 7 dagar, är det inte tråkigt i längden?
Blir väl jävligt kul när du frossar iofs :)

Spacmec
2008-08-01, 00:17
Hur blev det med utvärderingen här?

mangs
2008-08-01, 09:30
Det blev inget av det, Ett antal människor anmälde sitt intresse att delta men när det väl kom till kritan hopapde så gott som alla av. Jag körde en egen ABCDE-diet och tyckte det fungerade ok. Numera kör jag inte längre på traditionell bulk och deff en gång om året utan jag har kortare perioder. Jag tror att man köra lite kortare bulk och deff-perioder och på så sätt nå långt. Framför allt blir man less både på att bulka och deffa om man inte ser något stopp. Bättre då att köra på efter något som passar en själv. Att köra 5 dagar deff och två dagar bulk låter som ett intressant upplägg. LÄgger man då de tyngsta passen i anslutning till bulken så borde ju kroppen ha en bättre möjlighet att återhämta sig och bygga muskler då.